X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שליחי הציבור של היום רואים בכשלונו של נתניהו ואינם מסוגלים להחליפו. חלק מהם נרדפים ע"י עברם, וחלק מהם אחוזי אמוק בריצה אל עתידם. אלה גם אלה מונעים ע"י האגו של מי שרוצה להיות מה שלא יהיה לעולם, אם לא יתמודד עם עברו ויכיר בו בהווה. מי שהיו אמורים להחליף את נתניהו, כלואים בעברם, ואנו איתם
▪  ▪  ▪
כל האפשרויות פתוחות [צילום: AP]
קשה אך פשוטה
החיים כאן ועכשיו הם משימה מיוחדת. הם המשימה הקשה ביותר שהאדם יכול להצליח בה, ובעת ובעונה אחת - הם גם המשימה הפשוטה ביותר שהאדם יכול להצליח בה. זו בעיקר שאלה של תרגול התודעה

מדי פעם אני נתקל שוב במודל החשיבה הזה, שלפיו, פעם היה כאן טוב יותר. לא רק כאן, אלא בכלל, באופן כללי. יש מן סברה כזו שפעם היה טוב יותר. האנשים היו טובים יותר זה אל זו. הייתה תרבות, היו נימוסים, הייתה מסורת. יש האומרים שאפילו הפוליטיקאים היו אמינים יותר, האלטרואיזם היה בשפע, ערבות הדדית הייתה דבר שבשגרה, וכולנו היינו בלונדינים, גבוהים ובריאים, וכמובן עשירים.
אם פעם היה טוב יותר, איך ייתכן שתוחלת החיים נמצאת בעלייה מתמדת? למה איכות החיים עולה בהתאמה? מדוע מדד התל"ג (התוצר הלאומי הגולמי - המדד שעל פיו מחשבים את נפח הפעילות במשק ושוויו) ממשיך לטפס? אין ייתכן שהרפואה מתפתחת, המדע מתקדם, התשתיות משתפרות, הידע מתפזר, ועדיין אנחנו סבורים שפעם היה כאן טוב יותר?
מאיפה נובע הפער הזה בין העובדות האובייקטיביות לבין התחושה הסובייקטיבית הזו?
פער התודעה
"חופים, הם לפעמים געגועים לנחל", כתבה חווה אלברשטיין באחת מיצירותיה הגדולות. אנו חוזרים ליצירה הזו בימי זיכרון בעיקר, לצד יצירות רבות אחרות העוסקות ברגשות העמוקים ביותר של כאב ושכול. געגועים הם חלק ממנגנון המכיל את הדרך לחיות את העבר, את הזכרונות, את מה שהיה ולא יהיה עוד.
הגעגועים מייפים את העבר. הם אינם מספרים את סיפורו אלא את הנרטיב היפה שבו. לבני האדם יש יחס מיוחד אל העבר. יש הבורחים ממנו ורצים אחוזי אמוק לעבר העתיד, כמי שמנסים לשווא לברוח מעצמם. ממי שהיו פעם, וממי שהם באמת גם היום כי לא אזרו די אומץ כדי לעצור לרגע, להתמודד עם האמת ולהמשיך דרכה הלאה אל החיים. ולצד הבורחים, יש את המחבקים. המתרפקים על העבר. המבקשים לחיות דרכו שוב ושוב את מה שהיה ואיננו. "איפה הם הימים שלא ישובו עוד?" שר יהורם גאון את מילותיו של ליאונרדו פאביו.
שתי התודעות, זו הבורחת מן העבר, כמו זו המחבקת אותו, שתיהן חיות בניתוק מן המציאות העכשווית, מן ההווה. קל לזהות את אלה הבורחים מעברם, וקל לזהות את אלה המחבקים אותו. הבורחים יחיו בחיפוש מתמיד אחד משהו חדש, הדבר החדש הבא. המחבקים ירוצו כלעומת שבאו במשך כל חייהם ויחפשו כלי בית בשוק הפשפשים או יתמידו עם אותה תסרוקת גם כשהשיער על הראש כבר מזמן איננו.
סוד החיים בהווה
הסוד הקשה ביותר לחיותו הוא זה של התודעה המכירה בכך שהזמן אינו קיים, הוא פיקציה מעשה ידי אדם, והוא נולד עם אינספור תפיסות מציאות מעוותות שיצרנו בעצמנו. העולם המערבי סופר את הזמן על-פי הלוח הגרגוריאני, ותרבויות אחרות סופרות את הזמן על-פי צירי-זמן אחרים, אך לכולם מכנה משותף אחד - האמונה בפיקציה של הזמן.
כל המורים הרוחניים הגדולים ביותר הידועים לאנושות, החל בכותבי הספר העתיק בעולם, דרך הבודהה, ישוע הנוצרי, וכלה במודרניים שבהם, קרישנמורטי, אושו, והמערביים לכאורה כמו אדיישאנטיואקהרט טול, כולם הצביעו על כך שהזמן הוא האמונה הטפלה הקולקטיבית הנפוצה ביותר. לפי כל אלה, רק היציאה ממרחב הזמן מאפשרת חיבור למודעות-על, שבה הזמן הוא מדד בלתי מחייב. כמה מאיתנו מצליחים בכך בכלל, ולו רק פעם בחיים, וכמה מאיתנו מצליחים להרפות מן הזמן יותר מאשר פעם ביום?
החיים כאן ועכשיו הם משימה מיוחדת. הם המשימה הקשה ביותר שהאדם יכול להצליח בה, ובעת ובעונה אחת - הם גם המשימה הפשוטה ביותר שהאדם יכול להצליח בה. זו בעיקר שאלה של תרגול התודעה.
למה בכלל להגיע לתודעה נקייה ממגבלות המרחב והזמן? כי רק שם מתקיימת המציאות האובייקטיבית, זו שרק מעטים זוכים לראות, להבין ולפעול דרכה ובאמצעותה. העבר הוא רק זיכרון, העתיד הוא רק אשליה, ההווה הוא המציאות, ורק דרך המציאות ניתן להשפיע על הקיום-יקום. תודעה פנויה ממגבלות המרחב והזמן היא תודעה המסוגלת להתנהל עם המציאות ולא להיות מנוהלת על ידיה.
אז למה לי פוליטיקה עכשיו?
פטור בלא כלום, אין. מה ההקשר של כל אלה לפוליטיקה של ימינו? הישראלים, כאומה, והיהודים, כעם, חיים את העבר, את הפרעות, את גזירות השמד, את השואה. חוגגים את "יציאת מצרים" מעבדות לחירות, ואת פורים של המן וושתי מול אחשוורוש ואסתר, וצמים בתשרי, וגם בתמוז, זוכרים את החורבן, ומשננים את "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו...".
איני מזלזל חלילה. אלה ועוד, אינם המצאות פרי דמיונו הקודח של אדם מרושע ששתל בתודעה הישראלית הקולקטיבית את כל אלה במזיד, או כדי לכלוא את הישראלים בעברם. אלה הן עובדות. ולאור עובדות אלה, הישראלים משרטטים את העתיד. עתידנו בנוי על אתוס החורבן הממשמש ובא בכל דור ודור. הנרטיב הגלותי ממשיך לחיות בנו גם כעת, כאשר אנו המדינה החזקה ביותר בין שכנינו, ואחת המתקדמות בעולם כולו מבחינה מדעית וטכנולוגית.
ובמציאות, בהווה, יש כאן אנשים שחיים תחת עול כבד של כיבוש (כובשים ונכבשים כאחד), ויש כאן ציבור שחי תחת עול של כיבוש כלכלי (עבדים מול מעבידים), ויש כאן מציאות מעוותת של אבות הקוברים את בניהם לפניהם, וילדים החיים מתחת לקו העוני במדינה המתהדרת בכלכלה ששרדה את המשבר העולמי, ויש קשישים שנתנו את חייהם לתקומת המדינה שהיום משליכה אותם לחסדי שמיים עם הזכות לבחור בין אוכל לתרופות או בין גמלת זיקנה לקצבת נכות.
אפשר להמשיך למנות את כל אלה, ועוד, אבל העיקר בכל המילים האלה נמצא בלב-ליבה של הפוליטיקה הישראלית. אלה האוחזים בעבר צודקים, ואלה המבקשים את העתיד צודקים. וביניהם, מתי מעט הרואים נכוחה את ההווה ומסוגלים להשפיע עליו, ולבנות תודעה פחות לעומתית בין עבר לעתיד, ויותר מציאותית ואמיתית.
שליחי הציבור של היום רואים בכישלונו של נתניהו ואינם מסוגלים להחליפו. חלק מהם נרדפים על-ידי עברם, וחלק מהם אחוזי אמוק בריצה אל עתידם. אלה גם אלה מונעים על-ידי האגו, של מי שרוצה להיות מה שלא יהיה לעולם, אם לא יתמודד עם עברו ויכיר בו בהווה.
מעולם לא היה כאן טוב יותר מאשר עכשיו. כל האפשרויות פתוחות והכל ניתן לביצוע בהווה. את העבר לא ניתן לתקן, ואת העתיד יוצרים עכשיו, בהווה. מי שנרדף על-ידי עברו לא יכול ליצור בעתיד אלא את הנסיבות שיובילו ליצירת העבר מחדש. מי שהיו אמורים להחליף את נתניהו, כלואים בעברם, ואנחנו איתם.
בחזוני אני רואה מודעה בעיתון: דרוש מנהיג שהתמודד עם עברו, חי בהווה ומסוגל לבנות עתיד.

תאריך:  10/02/2013   |   עודכן:  10/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
געגועיי להווה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מרתק ל"ת
קורא של אלון  |  11/02/13 01:00
 
- את מי?
ד ורון.צ  |  11/02/13 22:26
 
- בבית מדרשך אסור לחשוב אחרת
למעריץ של נתניהו  |  12/02/13 08:22
2
פסאודו- אינטלקטואל נבוב...
אודיסאוס  |  11/02/13 09:11
 
- יפה כתבת שפתיים ישק ל"ת
פנחס  |  11/02/13 22:42
3
גם אתה יכול להצטרף למחלקה שבה.
נועה ב  |  11/02/13 11:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 33
צ'לו רוזנברג
לעניות דעתי, ברגע שנודע שמר נתניהו סגר עסקה עם ליברמן לגבי משרד החוץ, לפיד היה צריך להודיע שהוא יוצא מן המשחק. לא, לא בגלל משרד החוץ אלא משום שהמשך המגעים שלו עם נתניהו הוא סימן של הפוליטיקה הישנה, הכוללת קומבינות פוליטיות מכוערות. עד לכתיבת שורות אלה, לא הייתה כל תגובה של לפיד
פסח רויטמן
איני מוצא כל הבדל בין עקרונות מפלגת "יש עתיד" של לפיד לבין "הליכוד" בהנהגת נתניהו. נכון, היה ניסיון להתבדל, אך מעשית עכשיו, לאחר הבחירות, הוא אינו קיים. לכן הניחוש שלי הוא שנתניהו, ראשית לכל, יסכם עם יאיר לפיד על הצטרפותו לממשלה
שמעון זיו
המפלגות הגדולות בנויות או מאוסף אופורטוניזם כמו יש עתיד, התנועה ועוד, או מחטיבות בתוך המפלגה שקובעות את ההרכב של הנציגים אולם מצביעות למפלגות אחרות. על כן דרוש שינוי מהותי ומן היסוד. שינוי כזה יתרחש אם נעבור לבחירות ישירות של הנציגים לכנסת ולראשות הממשלה
אפרים הלפרין
מה זו כל השטות הזו של ממשלה עם 18 שרים? מי המציא את האווילות האינפנטילית הזו אם לא תוקעי המקלות בגלגלים, אלה המעוניינים שלא תוקם כאן ממשלה, ע"מ לצבור יותר ויותר כוח ולהשליט כאן שר אחד, שליט כוחני, דיקטטור?
נאוה קורן
בעקבות איומו של יאיר לפיד שלא יצטרף לקואליציה אלא ישב באופוזיציה ובעוד שנה וחצי ישוב היישר לכסא ראש הממשלה מבלי לספר לציבור "מאיפה הכסף?" יצא לי שירון מתוך שאט-נפש
רשימות נוספות
ליברמן: לפיד לא יהיה שר החוץ  /  איציק וולף
פירון: אין מקום לפשרות בשוויון בנטל  /  איציק וולף
גלאון: נתמוך מבחוץ בשלום ובצדק חברתי  /  איציק וולף
לפיד כבר שכח  /  ד"ר רון בריימן
שר האוצר יאיר לפיד  /  אפרים הלפרין
ממשלת ליכוד לאומי אמיתית  /  אפרים הלפרין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il