X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ממגילת אסתר ניתן ללמוד לקח אדיר לפיו העולם הוא רק מסכה והאמת מחופשת ומסתתרת תחת מעטה של חיצוניות מזויפת, ורק האדם המאמין מרגיש ויודע שיש בעולם הזה הרבה "מעבר"
▪  ▪  ▪
קריאת מגילת אסתר [צילום: פלאש 90]

מגילת אסתר מתארת בפנינו את הצלת היהודים מהמן הרשע ועלייתו לגדולה של מרדכי היהודי. היא עושה זאת ע"י הצגת מערכת מופלאה של אירועים הנראים משום מה לא קשורים זה לזה אך לבסוף צירוף כולם מביא להצלתם ותשועתם של עם ישראל מידי העם הפרסי.
ללא ספק רוצה בעל המגילה להראות לנו שיש מישהו המגן על היהודים ומגלגל את המאורעות באופן שהם ינצלו.
כל בר בי רב הקורא את המגילה מגיע למסקנה שהקב"ה הוא המוביל והמגלגל את המאורעות ולכן מקובל לומר שהמגילה מייצגת את הניסים הנסתרים ומראה שאכן הקב"ה פועל ועושה למען הצלתם של עם ישראל מידי צר.
ההצלה של העם היא הגורם לאחת מארבעת המצוות הנוהגות בחג הפורים שהינה משתה ושמחה שגדרה אינו ברור כי עליה נאמר: " עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" (מגילה ז', ב').
כידוע חג הפורים מאופיין במבחר מנהגים ייחודיים כמו התחפשות על-ידי לבישת בגדים שונים ומשונים, הסתרת פנים במסכות, משחקי ליצנים ועוד מנהגים נוספים שהיו נהוגים אצל שבטי ישראל בגלויות השונות.
נראה שחלק מן המנהגים האלו נובעים מתוך הקריאה והעיון במגילת אסתר. אחד מהנושאים העיקריים של המגילה מתמקד במהותו של ההיפוך וההסתר בגורל היהודים שהיו באותה תקופה בפרס כפי המצוין: "וחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב" (אסתר ט', י"ב').
ההיפוך בגורלם של המן מרדכי. המן - בכיר השרים אצל אחשוורוש : "...גידל המלך אחשוורוש את המן בן המדתא האגגי וינשאהו וישם את כסאו מעל כל השרים אשר אתו " (אסתר ג', א'). ומבכיר השרים הופך המן להיות מוביל הסוס שעליו רוכב מרדכי: "ויקח המן את הלבוש ואת הסוס וילבש את מרדכי וירכיבהו ברחוב העיר" (אסתר ג', א'). ומתפקיד התליין של מרדכי: "...והמן בא לחצר... לאמור למלך לתלות את מרדכי על העץ אשר הכין לו " (אסתר ו', ד'). הוא הופך לנידון לתלייה: "ויתלו את המן על העץ אשר הכין למרדכי" (אסתר ז', י '). ההיפך בא לידי ביטוי גם בהכתרה מול ההדחה בהנהגה ובמלוכה. המן מודח ומרדכי מוכתר ושתי מודחת ואסתר מוכתרת.
מוטיב ההסתר מרומז בשמה של אסתר המלמד על ההסתר הגדול הקיים לאורך כל המגילה. וכבר אמרו חז"ל: "אסתר מן התורה מנין? שנאמר ואנוכי הסתר אסתיר פני מהם" (חולין קל"ט:).
בצורה בולטת מורגשת הסתרת הפנים של הקב"ה בסיפור המגילה. הקב"ה המושך כביכול בחוטי האירועים נעדר מסיפור המגילה אך מצוי בה ב"הסתר פנים". במעין תחפושת. המילה "מלך" מופיעה פעמים רבות במגילה כתוארו של המלך אחשוורוש. בהופעת המילה "המלך" בלבד לעומת "המלך אחשוורוש" רואים הפרשנים את תוארו של הקב"ה.
הדסה בת דודו של מרדכי מחליפה את שמה לאסתר מסתירה את מוצאה: "אין אסתר מגדת את מולדתה ואת עמה" (אסתר ב', י"ט). מתחפשת ללא יהודיה.
"אסתר סוף כל הניסים" (יומא כ"ט, א'). מסבירה הגמרא ודאי שהיו ניסים גם לאחר מכן, נס פך השמן של ימי חנוכה לדוגמה. אבל הנס האחרון שנכתב בתנ"ך היה נס מגילת אסתר.
ההתחפשות הינה לא רק במובן של הסתרת האישיות האמתית אלא גם בשינוי המראה ע"י החלפת לבוש בלבוש. נאמר במגילה:" ויקרע מרדכי את בגדיו וילבש שק ואפר ויצא בתוך העיר "(אסתר ד', א'). ולאחר מכן נכתב: "ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות תכלת וחור ועטרת זהב גדולה ותכריך בוץ וארגמן " (אסתר ח', ט"ו).
המוטיבים האלו שהוזכרו מקבלים ביטוי ממשי בעולם המנהגים של פורים. ההיפוך וההסתר מתורגמים להתחפשות ולבישת מסכות, והשתייה מוצאת ביטוי ברוח השמחה של חג הפורים.
ממגילת אסתר ניתן ללמוד לקח אדיר לפיו העולם הוא רק מסכה והאמת מחופשת ומסתתרת תחת מעטה של חיצוניות מזויפת, ורק האדם המאמין מרגיש ויודע שיש בעולם הזה הרבה "מעבר", כי יש מנהיג לבירה.

תאריך:  14/02/2013   |   עודכן:  14/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההיפוך וההסתר במגילת אסתר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זה סיפור אלילי על עישתר ומרדוך ל"ת
כאלה שטויות  |  14/02/13 17:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
הרמן וויס
להקפיד למרוח את האיפור על פנים נקיות ולמרוח קרם לחות    הקפידו לנקות את הפנים בתכשירי דרמקוסמטיקה המיועדים בעיקר לעור רגיש    הימנעו מניקוי אגרסיבי המפעיל לחץ חזק מדי על העור
סיגל פרישמן
הפרג עשיר מאוד בסידן    החלבה עתירת שומן וסוכר    האגוזים מומלצים כמפחיתי סיכון להתפתחות מחלת לב    התמרים מכילים הכי פחות קלוריות    ב-100 גרם שוקולד מריר ומשובח יש כ-500 קלוריות ולכן לא מומלץ להגזים בצריכתו
הרצל ובלפור חקק
המגילה היא מגילת הגלות. המגילה מעידה, שכל גורלו של היהודי תלוי בשרירות לבם של שליטים, ב"פור" שמפיל השליט. מכאן גם שם החג: פורים. אנו חייבים לחזק את המסר 'הישראלי' של מגילת אסתר, לפיו רק קיומה של מדינת ישראל, רק מעמד ריבוני זה ערובה להמשך הקיום היהודי
רשימות נוספות
החלטות ריבית לא יתקבלו לאחר פסח וסוכות  /  עופר וולפסון
מכירות התחפושות בשנה: עד 200 מיליון שקל  /  עופר וולפסון
מיוחד לפורים: ליצנים מכסף!  /  שלמור תקשורת
שתלו חג  /  הרב יובל שרלו
מהיכן צץ החג הזה ט"ו בשבט  /  אלכס לוין
הגיגים - אחרי הבחירות  /  אביתר בן-צדף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il