X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת מיסטר איקס,והטעויות התקשורתיות שלה, דוגמה המוכיחה את הצורך בחידוש פעילותה של ועדת העורכים במתכונת מודרנית שלה. אילו אותה ועדה הייתה מוזעקת לפני שנתיים אל לשכת רה"מ ושומעת בזמן אמת את כל הסיפור ספק אם הייתה הצדקה לשאילתה של חברי הכנסת שפוצצה את הפרשה וסיבכה אותנו קשות
▪  ▪  ▪
בן זיגייר אלון. כל הטעויות התקשורתיות האפשריות

בשולי פרשת האיקס עלתה שוב סוגיית האיזון בין חופש העיתונות וחופש המידע לבין הצנזורה. אין ספק שהמציאות האידיאלית היא עיתונות חופשית ללא שום מגבלות, אבל במזרח התיכון הדבר הינו בלתי אפשרי. לכן מאז קום המדינה מתקיים דיאלוג בין הצנזורה הצבאית לבין העיתונות הממוסדת היומית והאחראית.
ועדת העורכים שביבי הזעיק אותה השבוע פעלה בשנים שבו לא היה עדיין אינטרנט, לא טלפון סלולרי ולא תקשורת חופשית. בישראל פעלו אז מספר עיתונים יומיים, שבועונים ארציים, ערוץ טלוויזיה אחד ורדיו ממלכתי. דיוני ועדת העורכים עם ראשי המדינה איזנו את המתח הטבעי בין עיתונות חופשית לביו צנזורה. ראשי מערכות העיתונים קיבלו מידע רגיש ומסווג, בכל הנושאים. ראשי המדינה סמכו עליהם, למרות שעל-פי החוק, לא הייתה מניעה לאף אחד לפרסם.
עצירת הפרסום - ניסיון שגוי
במשך כל השנים ידעו העורכים ומערכות העיתונים לשים את הגבול בין מידע סודי רגיש באמת שיכול להזיק למדינה לבין מידע לגיטימי שגם אם לא היה לרוחם של ראשי השלטון או הצבא הוא עדיין היה לגיטימי. ועדת העורכים התפרקה בעקבות משבר אמון חריף שנוצר בין העורכים לממשלה אחרי מלחמת לבנון הראשונה, ופרשת קו 300. הגורם לפירוקה היה בעיקר פרישתו של עיתון הארץ מהוועדה. מאז היא לא התכנסה במתכונת הישנה. אריק שרון וראשי ממשלות אחרים הפכו אותה למסיבת עיתונאים שנתית בהשתתפות עורכי עיתונים שבה הרוב היה מותר לפרסום ורק חלק קטן היה חסוי. גם נוהג זה הופסק, ומאז המוסד הזה לא מתקיים.
במשך השנים מתחו לא מעט מומחי תקשורת ביקורת על ועדת העורכים וטענו כי היא מבטאת תופעה חמורה של צנזורה עצמית של העיתונאים. כך קרה הפעם. השאילתות ששאלו שלושת הח"כים גלאון, חנין וטיבי כללו גם שאלה כיצד קורה שהעיתונות מתמסרת בקלות לשלטונות ומסכימה מראש שלא לפרסם דברים. גם נשיאת מועצת העיתונות מתחה על כך ביקורת. אבל הסיטואציה הפעם הייתה שונה: זה לא שראש הממשלה כינס את ועדת העורכים לפני שנתיים וסיפר להם מראש על הפרשה וביקש למנוע את הפרסום. גם אז הבקשה הייתה מתקבלת בערבון מוגבל משום שלעורכים יש שליטה על מה שמתפרסם אצלם ולא במדינה כמו אוסטרליה, ולא צריך אף כלי מדיה שיתווך בינינו ובין רשת ABC האוסטרלית, שחצי שעה אחרי ששידרה את הפרומו לתחקיר, כל בעל גישה לרשת האינטרנט יכולה היה לצפות בזה.
לכן במקרה הזה הניסיון לעצור את הפרסום בישראל היה שגוי ונדמה שגם בצמרת המדינית והביטחונית הבינו שזו הייתה טעות. אבל אסור להשליך מכאן שבגלל עידן הערוצים הפתוחים מהיום והלאה הכל מותר וכלי התקשורת בארץ משוחררים מכל אחריות.
נדרשת הסדרה עצמית
מעבר לאחריות הפלילית החוקית, צריכים אמצעי התקשורת להמשיך ולגלות את האחריות העצמית. במילים אחרות קוראים לזה הסדרה עצמית. כתבים עורכים ובעלי טורים נחשפים בכל יום למידע רגיש וסודי, שמועבר בכנסת ובממשלה. מעטים מאוד הם המקרים שמידע רגיש באמת, מסוכן, דלף החוצה. במקרים רבים הדברים אפילו לא מובאים לצנזורה. המו"לים והעורכים מודעים היטב למצואת שבה הם חיים. איפה מתחילות הבעיות? - כאשר אלו שמוסמכים על-ידי המדינה להפעיל את הצנזורה מנסים להשתמש בה שלא לצורך. כאן מייד מערכות העיתונים מתקוממים, מתחיל מו"מ עם הצנזורה שבסופו של דבר מגיעים לפשרה.
במקרים אחרים מוצאים העיתונים דרכים עוקפות לרמוז על הסיפור מבלי לעבור על החוק. למרבה האירונה, במציאות שנוצרה כיום מן הראוי לחשוב ולהקים שוב את ועדת העורכים, במתכונת מודרנית שלה. ועדת העורכים הייתה מעין פלטפורמה של הידברות בין הממשלה לעיתונות. מדובר על הידברות ולא על כפייה. מדובר על הבנות ולא על ניסיונות לכפות בכל דרך סתימת פיות.
במקרה הספיציפי של מיסטר איקס נעשו כל הטעויות התקשורתיות האפשריות: לא דווח בכלי התקשורת על מותו על של העציר, לא פורסם בכלל ששיש צו איסור פרסום, החקירה נמשכה שנתיים וחצי עד היום אין בכלל תשובות לשאלות רבות. אילו היה מוסד דומה לוועדת העורכים שהיה מתכנס לפני שנתיים ומשוחח עם שאמון על הביטחון, אין ספק שהשאילתה של חברי הכנסת כלל לא הייתה עולה. חבל.

תאריך:  16/02/2013   |   עודכן:  16/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסדרה עצמית כן, צנזורה לא
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמו מועצת היתונות? הצחקתני!! ל"ת
ה.א.  |  17/02/13 23:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת האסיר X
יואב יצחק
במקום לבזבז זמן ואנרגיות בניסיון לעצור פרסום סוד שכבר דלף, כדאי לפעול מבעוד מועד בקפידה יתרה כדי למנוע דליפת סודות    כדאי להתיחס לפוליטיקאים ולעיתונאים כאל גורמים עוינים בפוטנציה שיעשו הכל להשגת מטרותיהם הפרטיות
איציק וולף
לפני כחודש וחצי חתמה המדינה על הסכם פיצויים שבמסגרתו תקבל משפחת סוכן המוסד שסרח, נכלא והתאבד בכלא, מיליוני שקלים    במקביל לחקירת מותו הגישה משפחתו תביעת פיצויים וזו הובילה להסכם המדובר
איתמר לוין
האיזון בין חופש הביטוי לבין בטחון המדינה, בתי המשפט ומעצרים מינהליים, הדוח על נסיבות מותו של זיגייר, לתפוס מיידית את הפטפטנים שמדליפים פרטים, מתי תבין ישראל שכללי המשחק התקשורתיים השתנו, ומה הלקח שיש להסיק לגבי פרסום שמות חשודים בכלל
איציק וולף
גורם בכיר ביותר במשרד המשפטים תוקף את האופן שבו הוצגה פרשת כליאתו של איש המוסד בן זיגייר    "נוצרה קונוטציה של מדינת עולם שלישי, ההשמצות שאנשים נעלמים בישראל הן הבל ורעות רוח"
אפרים הלפרין
ראש ממשלה, שר ביטחון, רמטכ"ל, ראש אמ"ן, צנזור ראשי - זו ההיררכיה בין מי שנושא באחריות לבין בעל הסמכות, וזה אסון, אסון לאומי. ועוד אסון אחד: ראש הממשלה אחראי על הצנזורית, ולא הפוך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il