X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מסוף הגבול נהר הירדן [צילום: רשות שדות התעופה]
נהגים טורקים בכבישי ישראל
המלחמה בסוריה משפיעה על ישראל גם לטובה: מדינות ערב שהעבירו סחורות דרך שכנתנו הצפונית נעזרות כיום בנו, והמדינה מרוויחה. אך אליה וקוץ בה - מוסלמים זרים נכנסים לארץ ועוברים בה ללא מחסומים וללא בדיקות, כאילו היו אזרחים מן השורה
בעיה ביטחונית
"מזה שלושה חודשים אוניות מטענים מגיעות לנמל חיפה כשבבטנן משאיות סחורה טורקיות. מתוכן מתגלגלות משאיות הנהוגות בידי טורקים, שעושות את דרכן בכבישי הארץ. מעבר הנהגים הזרים בישראל הוא בעיה ביטחונית ממדרגה ראשונה"

לפני שנעסוק בתמונה האזורית הכוללת בעקבות המלחמה עם סוריה, בואו נתרכז רגע בהשפעת המלחמה הזאת על ישראל. אין הכוונה למתיחות ברמת הגולן, גם לא לשיירת טילי ה-SA-17 שהותקפה, על-פי מקורות זרים, בידי ישראל. למלחמה בסוריה יש השפעה מסוג אחר. השר לשיתוף פעולה אזורי ולקידום הנגב והגליל סילבן שלום, חשף גם תוצאה אחרת של המלחמה בסוריה - רווח כלכלי לישראל.
במהלך ישיבת ממשלה, הציג השר שלום סקירה של פעילות משרדו, ובה הוזכר בין השאר פרויקט המכונה 'שער הירדן' - הקמת אזור תעשיה ישראלי-ירדני משני צדי הגבול, סמוך לגשר שייח' חוסיין. הפרויקט מקרטע כבר שנים רבות, ובשנה האחרונה נעשה מאמץ להפיח בו רוח חיים.
כרגיל, המציאות חזקה מכל תוכנית, ומנתוני בדיקה שערכתי עולה כי בינתיים אין התקדמות בפרויקט 'שער הירדן'; לעומת זאת יש הפסקה כמעט מוחלטת של תנועת משאיות המובילות סחורות מירדן דרך סוריה וטורקיה לייצוא לאירופה. הסיבה היא המצב הביטחוני המסוכן מאוד בסוריה.
המצב הזה לא נעלם מעיני פקידיו היצירתיים של המשרד לשיתוף פעולה אזורי, שעבדו בשקט והנפיקו לפני שלושה חודשים דוח מרתק. לפי הדוח הזה, הפוטנציאל של מעבר סחורות דרך ישראל, במקום דרך סוריה וטורקיה, גדול מאוד, ויכול להגיע אף ל-70 אלף משאיות בשנה. לסחר הטרנזיט הזה, על-פי הדוח, יש יתרונות נוספים הכרוכים בתגבור תשתיות וכוח אדם שיכול להביא להגדלת התעסוקה ולצמיחה במשק הישראלי, תוך מיצוב 'שער הירדן' כמרכז לוגיסטיקה אזורי.
בחודשים האחרונים התברר שהידרדרות המצב הכלכלי-ביטחוני במצרים גרמה לכך שחברות מצריות אחדות החליטו להעביר סחורות דרך ישראל. כלומר קיים פוטנציאל לפריצה כלכלית שאולי אפילו דיבידנדים פוליטיים בצדה.
אבל זה רק חלק מתמונת העולם המשתנה בעקבות המלחמה בסוריה. החלק השני, המעניין יותר, קשור לטורקיה. מקור המתמחה בסחר ימי מלמד ש"כלב נובח אינו נושך" - על-אף ההתלהמות נגד ישראל, כשזה מגיע לריאל פוליטיק, הממשלה הטורקית מתיישרת על-פי האינטרס הכלכלי שלה.

שלום כלכלי מסוכן

לדברי המקור, "עד לאחרונה נהגה טורקיה לשנע סחורות בדרך היבשה לסוריה, ומשם לירדן. על-פי נתוני ממשלת ירדן, היקף הסחר הכולל בין שתי המדינות הגיע ל-480 מיליון דולר בשנה. הרוב המכריע – ייצוא מטורקיה לירדן, וקרוב לעשרה אחוזים – בכיוון ההפוך".
אלא שלאחר שאסד סירב לרקוד לפי החליל של ארדואן, וטורקיה ניתקה את יחסיה עם סוריה, צריך היה לעקוף את הבעיה. המצב הלך והידרדר, פרנסתן של אלפי משפחות טורקיות הועמדה בסכנה. בתחילה ניסו הטורקים לשנע סחורות למצרים ומשם לירדן, אבל זה פשוט לא עבד. ירדן ניסתה להוציא משאיות לאירופה דרך עירק. גם זה התברר כחסר תוחלת. ברירת המחדל, שהיא גם בטוחה וגם יעילה, נותרה ישראל, הגם שברירה זו אינה נוחה פוליטית. אלא שבפועל, הכלכלה ניצחה את הפוליטיקה.
"בפועל, אוניות מטענים מגיעות לנמל חיפה כשבבטנן משאיות טורקיות עמוסות סחורה", מפרט המקור. "עם עגינתן, מתגלגלות מהן המשאיות הנהוגות בידי נהגים טורקים, ועושות את דרכן בכבישי הארץ – מנמל חיפה לגשר שייח' חוסיין ומשם לירדן. וכך גם בכיוון ההפוך. כל זה מתרחש בשלושת החודשים האחרונים. הבעיה היא מעבר הנהגים הזרים במדינת ישראל. זו בעיה ביטחונית ממדרגה ראשונה, שהשב"כ אמור לטפל בה".
שאלתי את השב"כ אם הוא עורך בדיקות ביטחוניות לנהגים הטורקים. התשובה הייתה: "במסגרת סמכותו ובתחומים המצויים תחת אחריותו, מבצע שב"כ בדיקות גם במעברי הגבול".
מקור בכיר ברשות שדות התעופה, שהיא הממונה על המעבר בגשר שייח' חוסיין, מאשר שזה המצב. "זהו תפוח אדמה לוהט בעל משמעויות אסטרטגיות", אמר. "אכן, משאיות עמוסות סחורות עוברות בישראל בהיקף חסר תקדים".
ברשות שדות התעופה נמנעו מלהיכנס לפרטים, אך אישרו כי היקף מעבר הסחורות בגשר שייח' חוסיין בחודשים האחרונים עלה ב-30 אחוזים. ועוד היד נטויה.
בשורה התחתונה, לא רק ישראל מרוויחה. טורקיה, ששומרת על הרווחיות של קהילת הסחר שלה, מרוויחה. וכך גם ירדן, שאלמלא ההיערכות הישראלית הייתה מוצאת את עצמה במצב בלתי נסבל. בעולם אידיאלי, זה מה שאמור היה לקרות ממילא, גם בלי מלחמה. התקווה כעת היא שמה שישראל עושה כעת בשקט במישור הכלכלי לטובת כל הצדדים יביא לשיפור היחסים עם טורקיה גם במישור הדיפלומטי.

מנהיג לאופוזיציה הסורית
ג'ו ביידן ומואז אל-חטיב [צילום: AP]

לראשונה אחרי שנתיים של התקוממות, לאופוזיציה הסורית יש כנראה מנהיג. שמו צף לראשונה בנובמבר האחרון, כשנבחר לעמוד בראש הקואליציה של ארגוני האופוזיציה הסורית. הוא נבחר בבחירות דמוקרטיות גלויות וקיבל חותם כשרות אמריקנית ובינלאומית. כעת, שלושה חודשים אחרי, שייח' מואז אל-חטיב, לשעבר האימאם של מסגד אומיאד בדמשק, עושה קפיצת מדרגה המסמנת אותו כאיש שאולי יוציא את סוריה ממעגל הדמים.
בתחילת החודש, ערב כינוס ועידת הביטחון במינכן, הפריח חטיב בלון ניסוי לזירה הבינלאומית כשפרסם בדף שלו בפייסבוק הצהרה שלפיה הוא מוכן לפתוח בשיחות עם בשאר אסד על בסיס שני תנאים מוקדמים: שחרור 160 אלף עצירים וחידוש דרכוניהם של כל הסורים הגולים. לכאורה, נון-סטרטר. קבלת התנאים הללו בידי אסד כמוה כהצהרת כניעה. אולם הכתובת כלל לא הייתה הארמון בדמשק; הנמענים האמיתיים היו שלושה מכותבים מרכזיים: ארגוני האופוזיציה הסורית, מוסקבה וטהרן.
בראש ובראשונה ההצעה נועדה לחצות את הרוביקון המקובל על כלל ארגוני האופוזיציה, שלפיהם אסד אינו בר-שיח. עד לפני פחות משבועיים, התנאי הבסיסי לכל דיאלוג עם המשטר הסורי היה הסתלקותו של אסד. כצפוי, הפרסום עורר התנגדות עזה – "בוגד", "מלחך פנכה" ו"הכלב של המערב" הם רק חלק מהתארים שהוצמדו לחטיב בימים האחרונים. אבל נראה שעצם הפרסום עשה את שלו: הטאבו על שיחות עם אסד הוסר, ובכל מקרה, המהלך שמציע חטיב אינו כולל שיחות עם אסד עצמו, אלא עם נציגיו, ובראשם פארוק א-שרע המקובל כמי שאין דם על ידיו. והכי חשוב: לא נשמעו קולות מדמשק הדוחים את היוזמה על הסף. אסד תמיד יוכל לומר שכבר מזמן הציע לאופוזיציה להיכנס למשא-ומתן. בשלב הזה של הקזת הדם ההדדית, שבו סוריה הולכת ומתפרקת והמצב בה מוגדר אסון הומניטרי רב-ממדים, הנטייה היא לאמץ את המהלך.
ככל הנראה, המוח מאחורי המהלך הוא לחדאר ברהימי, שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה שזיהה את הפוטנציאל הטמון בחטיב. בחודשים האחרונים צבר ברהימי הרבה מאוד שעות אסד. הוא הבין מה שכולם מבינים – שלאסד אין כל כוונה ללכת למקום כלשהו, והיחידות שיכולות להשפיע עליו הן שתי המכותבות הנוספות להצעתו הנועזת של חטיב, רוסיה ואירן. הדרך היחידה לגרום לאסד ללכת היא לשכנע את שתי הפטרוניות הגדולות להיות חלק ממהלך כולל, שבשלב ראשון מחבק את אסד ובשלב מאוחר יותר דוחף אותו החוצה.

גם לרוסים נמאס

עד לאחרונה עמדו הרוסים לצדו של אסד באופן בלתי מתפשר, אולם בשבועות האחרונים אפילו הם התעייפו מהמבוכה והחשש המתמשכים שהקליינט הסורי גורם להם. בראיון ל-CNN הודה ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, כי בכל יום שעובר סיכוייו של אסד לשרוד הולכים ופוחתים, ועמם עולה מפלס הדאגה מפני אפשרות של כניסת נשק כימי למשוואת המלחמה או זליגת נשק רוסי מתקדם לידי חיזבאללה.
הרוסים גם מטים אוזן לקרקע, ויודעים שהדי המלחמה בסוריה מחלחלים לפרובינציות הדרומיות של רוסיה ולקווקז. ההשפעה, מבחינתם, שלילית מאוד, והם כבר הבהירו שמוסקבה אינה מבטיחה לתמוך באסד אלא בעיקרון היציבות וההמשכיות של המשטר בסוריה.
מבחינה זו, הרוסים מיישרים קו עם ארצות הברית ואירופה, שרואות כיצד האנרכיה הג'יהאדיסטית פושה בכל מקום בסוריה, באדיבות בנות הברית מקטאר ומסעודיה. גם בטהרן רואים את המצב ומבינים שהזמן פועל נגדם.
וכך, בעצה אחת עם השועל הדיפלומטי רב-הניסיון ברהימי, הכין חטיב את הקרקע לסבב הפגישות שלו בוועידת הביטחון במינכן, באמצעות הפרסום על נכונותו לשיחות עם אסד.
המהלך הוכיח את עצמו, ואף יותר מזה. במהלך סוף שבוע אחד במינכן פגש חטיב את סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ואת שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. המפגש עמם שב ומיצב את מעמדו של חטיב, הן כלפי חוץ והן כלפי פנים, כנציג הבלתי מעורער של האופוזיציה הסורית. אך כאמור, החלק החשוב יותר היה המפגש עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ועם שר החוץ האירני, סאלחי. חטיב, כך נראה, הצליח לייצר במפגשים האלה משהו חדש: ניצני נכונות רוסית ואירנית לבדוק מהלך משותף עם המערב, וזאת בזכות נוסחת ברהימי-חטיב למוכנות לשיחות עם אסד או נציגיו.
על תוכן המפגש עם שר החוץ הרוסי לא ידועים כעת פרטים רבים, אולם דיפלומטים רוסים הדגישו את חשיבות הפגישה בעצם קיומה. חטיב אף קיבל הזמנה להמשך שיחות במוסקבה. בעבר אומנם היו מפגשים בין הרוסים לבין ארגוני אופוזיציה סוריים, אבל מאז השתנתה התמיכה הרוסית בבשאר אסד.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  16/02/2013   |   עודכן:  16/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נהגים טורקים בכבישי ישראל
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
עדיפים טורקים על נהגים מרוקאים ל"ת
סטניסלב  |  17/02/13 12:30
2
ניתוח מענין
שומר החומה  |  19/02/13 18:53
 
- היא כן ציינה: מוסלמי-סוני
הגנן  |  8/03/13 21:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל כהנא
חוץ מהעניין הפלשתיני, קשרי ישראל–יפן בסדר גמור, אם כי יש מרחב רב לשיפור. יש ביקורים ושיתופי פעולה אבל התיירות בין המדינות מצומצמת מאוד, בין היתר משום שחברת אל על לא מעוניינת להפעיל קו ישיר בן טוקיו לנתב"ג
הדס מגן
שבועות ספורים לפני הדיון בוועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין, פרקליטיו של ש"ד, עוה"ד אמנון יצחקניא ואילן סובל, מתגוננים ואומרים כי "התלונה נגדנו נועדה לגרום לכך שהמעוז האחרון יילקח מעד המדינה, שיהיה מודאג, שלא יהיה מרוכז"
חגית כהן
היה סבבה של יום שואה. ממש ללקק את האצבעות. אבל אל תהיו קטנוניים. מדובר בסך הכול ביום שואה מדרג ב', יום שואה בינלאומי. סתם שטויות של גויים
יואב יצחק
מנסה להכשיר פעילות עבריינית שביצע וטענות שגנב כ-60 מיליון דולר משותפיו בחברת קזינו ברומניה    לטענתו, בגלל שלא התגורר בישראל באותן שנים אין מקום לחקירה נגדו    העובדות שונות כפי שאנו חושפים כאן על "שלושת הקופים" שהפעיל בישראל    הפרקליטות מאשרת: "אכן התקבלה פנייה מרשות המיסים. הנושא נבדק בימים אלה"
יואב יצחק
במקום לבזבז זמן ואנרגיות בניסיון לעצור פרסום סוד שכבר דלף, כדאי לפעול מבעוד מועד בקפידה יתרה כדי למנוע דליפת סודות    כדאי להתיחס לפוליטיקאים ולעיתונאים כאל גורמים עוינים בפוטנציה שיעשו הכל להשגת מטרותיהם הפרטיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il