X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אין מעקה הפרדה בין נחל הירקון ושביל ההליכה [צילום: דרור עמית]
התקנת מעקות בטיחות? לא בתל אביב
מאחר שהמחוקק לא קבע תקנות המחייבות לגדר או לשים מעקה שימנע החלקה ונפילה, נוצר מצב שבו הנושא הופקר לחסדי שמיים. למרות כל המקרים הטרגיים שנגרמים בשל ההזנחה, אין בכך כדי לשנות את המנטליות המתעלמת של משרד התשתיות, משרד הפנים ועיריית תל אביב - יפו

לא צריך להיות מומחה או להיות בוגר קורס מתקדם בתחום הבטיחות כדי להבין שמעקה בטיחות, גדר הפרדה או מחסום נדרשים להיות מוצבים במקומות אשר בהם ישנה סכנת החלקה או סכנת נפילה. עוד יותר ברור הדבר כאשר אפשרי להדרדר ולהחליק למקום שיש בו רעלים, חומרים מסוכנים וכיו"ב כפי שאלו נמצאים במים העכורים של נחל הירקון בתל אביב.
התקן הישראלי 1142 למעקים ומסעדים קובע שגובה המעקה במרפסת בניין שממנה באופן דומה לגדת נחל, אפשר גם כן להחליק, יהיה 105 ס"מ לפחות. הגובה נמדד מהמפלס הסמוך ביותר למעקה, היכול לשמש כמדרך רגל. כל זאת על-מנת למנוע כל אפשרות להחלקה ולנפילה. כמו-כן התקן קובע שהמרווחים בין רכיבי המעקה יהיו כאלה שכדור קשיח בקוטר 10 ס"מ, לא יוכל לעבור דרכם, זאת כדי למנוע נפילה של תינוקות וילדים קטנים.
ואולם דברים אלו אמורים בשטחים מבונים בלבד ולא בשטחים פתוחים. שם המצב פרוץ על כל המשתמע מכך.
תקנות התכנון והבנייה - התשס"ח - 2008 מגדירות "מעקה" - כאלמנט בבניין הנועד למנוע נפילת בני אדם ממפלס למפלס. והתקנות מוסיפות וקובעות כי הפתרון הבטיחותי להגנה מפני נפילה בשטחים הפתוחים יהיה על-פי דרישות ת"י 2142 חלק 1. ואולם תקן זה קובע פתרונות בטיחותיים להפרשי גבהים בשטחים פתוחים באזורים מבונים, במקומות המיועדים למעבר או לשהייה של הולכי רגל בלבד. אומנם משתמע מן הדברים הללו, שהשטחים הפתוחים הנידונים בתקן זה כוללים הן שטחים שבתחום הנכס (חצרות בניינים) והן שטחים שמחוץ לתחום הנכס. אבל התקן הזה בסופו של דבר, לא אושר ע"י משרד הפנים, איננו מחייב ואין לו מעמד חוקי.
מכון התקנים עומל בימים אלה על חלק שני לתקן 2142 שיכלול בין השאר מעקות לשטחים פתוחים כגון:
תחנות תחבורה ציבורית, תחנות רכבת, תחנות הסעה, מעברי חצייה, מתחמי תחבורה משולבים, שבילי מטיילים, שבילי אופניים, מדרכות, וכיו"ב. אולם זה עדיין בגדר טיוטא וטרם הבשיל לכלל תקן סופי. הדרכים והשטחים הפתוחים ובכללם אלו שפורטו, אינם מוסדרים ואין לגביהם כל הוראה מחייבת ושבתוקף. והם בעצם הופקרו.
במקרה זה כמו במקרים רבים אחרים, מסתבר שהמדינה בכלל, משרדי הפנים והתשתיות בפרט והרשויות המקומיות לא מבצעות את תפקידם באופן תקני. אין להם תקנון מוחלט ומחייב היכן להציב גדרות - והפועל היוצא הוא שמקומות שמועדים להחלקה ולנפילה נותרו מוזנחים ולעיתים ללא גידול כלל.
כך הוא המצב בקילומטרים רבים לאורך גדות הירקון, בנמל ת"א, באזורים שונים לאורך הטיילת ביפו וכיו"ב. בחלק מן המקרים סכנת הנפילה היא למים מזוהמים ומלאים בפסולת אשר השפעתם האיומה והקטלנית כבר הוכחה בעת קריסת גשר המכביה.
כמו להוסיף חטא על פשע, מאחר שאין כאמור מעקה הפרדה ואשר עליו ניתן להציב שלטי אזהרה, השלטים המזהירים מהחלקה ונפילה שכן מצויים, הוצמדו לרצפה ולכן הם לכן חבויים מהעין וכמעט בלתי נראים. ומלבד כך הם מחוץ לתחום הראיה עבור ילדים קטנים.
כך קרה שבתאריך 1.8.12 פעוט כבן שנתיים טבע בנחל הירקון בתל אביב וחולץ מהמים כשמצבו בינוני.
הנושא קיבל מעט תשומת לב כאשר הדבר ארע לרפאל איתן - (רפול) בשנת 2004. ההערכה היא כי איתן, בן ה- 75, ששהה בנמל אשדוד מתוקף תפקידו כאחראי פרויקט הקמת שובר הגלים בנמל היובל (תפקיד שאותו מילא בשנתיים האחרונות לחייו), מעד ונפל למים בשל תנאי מזג האוויר הקשים שכללו רוח עזה וים סוער.
ואכן בעת סערות ובמיוחד לאור העובדה שאין מעקה, המים עולים על גדותיהם ושוטפים את שבילי ההליכה. מאות הדגים שנסחפים ונותרים על הקרקע הם ההוכחה הטובה ביותר לעובדה שבעצם אין כל חציצה בין הנחלים והים מצד אחד ושבילי ומסלולי ההליכה והאזרחים מן הצד השני. הסלעים והבוץ החלקלקים שנוצרים ונותרים בשל ההצפות, רק מגדילים את סכנת ההחלקה והנפילה.
מאחר שהמחוקק לא קבע תקנות המחייבות לגדר או לשים מעקה שימנע החלקה ונפילה, נוצר מצב שבו הנושא הופקר לחסדי שמיים. למרות כל המקרים הטרגיים שנגרמים בשל ההזנחה, אין בכך כדי לשנות את המנטליות המתעלמת של משרד התשתיות, משרד הפנים ועיריית תל אביב - יפו. משרד הפנים מתעכב מלאשר את התקנים ולהפוך אותם למחייבים. משרד התשתיות ועיריית תל אביב - יפו מתמהמהים ולא מתקינים מעקות בטיחות כנדרש והמחדל נמשך עשרות בשנים וממשיך לגבות קורבנות.

באין עמודים וגדר, שלטי האזהרה הוצמדו לקרקע והם חבויים מהעין [צילום: דרור עמית]
הדגים נסחפו מהים אל שביל הולכי הרגל [צילום: דרור עמית]
הכותב הוא מהנדס בניין
תאריך:  18/02/2013   |   עודכן:  18/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גדר הפרדה  רפאל איתן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התקנת מעקות בטיחות? לא בתל אביב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוש מיימון
רחל וד"ר חיים ורט, חברים של שחר יהושע, תרמו את ביתם היפה באנסינו וארגנו מסיבה קטנה לרגל השידוך עם בית חולים 'בני ציון'. למי שלא זוכר במלחמת לבנון האחרונה טיל נפל בירכתי בית החולים הוותיק, הממוקם בכרמל אשר אין לו מקלט
אסף גבור
ברשות הפלשתינית מתכוננים ברגשי מרמור לביקורו של ברק אובמה בישראל. אמריקה, מתלוננים בכירי הרשות, מגבה את הדרישות הישראליות המוקדמות למשא-ומתן, במקום את שלנו: ירושלים, שיבת הפליטים ושחרור המחבלים. התקווה הפלשתינית נמצאת באירופה
שרלי שטרית
יש פוליטיקאים שעבורם אופניים הם הזדמנות לתמונה בעיתון או כלי לניגוח יריבים - ויש שעבורם אופניים הם כלי רכב לעבודה ואג'נדה סביבתית    כתבה מבית מראות אימג'
פרופ' פואד עאזם
לכימותרפיה ולטיפולי קרינה עלולה להיות השפעה הרסנית על מערכת הרבייה הנשית    הודות לחידושים בתחום הקפאת עוברים וביציות, נשים רבות בגיל הפוריות יכולות להרות לאחר החלמתן מהסרטן    טיפולים נוספים כוללים הסטה של השחלה לפני ההקרנה וקיבועה ברום הבטן, ואף השתלה של פיסות שחלה
ד"ר קסיס שוקרי
הימנעו משימוש בפיקות, קפצונים, נפצים וחומרים דליקים אחרים    ברכישת תחפושות וודאו שהן בעלות אישור תקן    השימוש במסכות לא מומלץ לילדים עד גיל 8
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il