X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האלוהים עשה או ברא את הצחוק והעניקו בחסדו לאדם. בצל עץ החיים הוא נולד והוא מת האדם, ובצל עץ הדעת הוא חי כל ימיו, ואילולא מתת הצחוק שניתנה לו משמים הוא היה מוציא ימיו עד מאה ועשרים ברצינות מדכאה או בקלות ראש מייאשת, היינו הך, ולא היה בידו קנה מידה למדוד בו את המרחק בין החשוב לבין התפל
▪  ▪  ▪
צחוק בפורים [צילום: AP]

אשרי האיש המבורך בחוכמה ובכישרון לומר דברים כבדי משקל בחיוך ודברים של חיוך בכובד ראש. מתת שמים היא. קרוב לוודאי כי פשוטו של הפסוק "וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי" (בראשית כ"א, ו'), אינו אלא 'שמחה עשה לי הקדוש ברוך הוא וכל השומע הבשורה- ישמח עימי'. כך מפרש אונקלוס, "חדוא עבד לי ה', כל דשמע יחדי (יתמלא חדווה) לי" וכך גם רש"י, "יצחק לי - ישמח עלי". אך מותר להעיז לדרוש כי "צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים" מובנו שהאלוהים עשה או ברא את הצחוק והעניקו בחסדו לאדם. בצל עץ החיים הוא נולד והוא מת האדם, ובצל עץ הדעת הוא חי כל ימיו, ואילולא מתת הצחוק שניתנה לו משמים הוא היה מוציא ימיו עד מאה ועשרים ברצינות מדכאה או בקלות ראש מייאשת, היינו הך, ולא היה בידו קנה מידה למדוד בו את המרחק בין החשוב לבין התפל, בין העומד לבין החולף, בין העומק לבין התהום ובין העננה לבין המרום. הצחוק הוא נחמתו הברוכה של בוגר אקדמיית "דע את עצמך". הוא נוסחת תורת היחסות של הגורל. מכאן מימד השמחה בו הוא ניחן.
אין בכתובים ספר חמור סבר יותר מ"קהלת". פרקי ההתבוננות של האיש שימיו הבשילו עמוסי ניסיון והרהורים, הם פרקים רוויי השלמה חכמה עם היש הבלתי נמנע. במהותם הם פרקי מאזן. לו הוצגו על צגים היו אדומים לרוב, אבל שורות ירוקות-בוהקות של עלייה היו מבתרות את טורי הצניחה הצפופים בתובנות של תקווה. "וְשִׁבַּחְתִּי אֲנִי אֶת הַשִּׂמְחָה אֲשֶׁר אֵין טוֹב לָאָדָם תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ כִּי אִם לֶאֱכוֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׂמוֹחַ וְהוּא יִלְוֶנּוּ בַעֲמָלוֹ יְמֵי חַיָּיו אֲשֶׁר נָתַן לוֹ הָאֱלֹהִים תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ" (קהלת ח', ט"ו). אבן הראשה בפסוק היא לִשְׂמוֹחַ. בלעדיה האכילה היא זלילה, והשתייה סובאה, והעמל עול אכזר וסתמי, והחיים והמוות אינם אלא משפט במעמד צד אחד. לִשְׂמוֹחַ היא אבן הצלה מן המנוסה מ "בְכִי... וּמִסְפֵּד... וְקָרְחָה... וְחֲגֹר שָׂק..." בששון מגויס ובעליצות מאומצת אלי "... הָרֹג בָּקָר וְשָׁחֹט צֹאן אָכֹל בָּשָׂר וְשָׁתוֹת יָיִן אָכוֹל וְשָׁתוֹ כִּי מָחָר נָמוּת" (ישעיה כ"ב י"ב-י"ג), ואבן יסוד בבניין האמונה במשמעותם של החיים. קהלת פותח חלון באחד מחדרי הסקפטיות בהן נעל עצמו ואומר "וְשִׁבַּחְתִּי אֲנִי אֶת הַשִּׂמְחָה".
הוא מודה. לא קל לו. השמחה והשחוק ממעין אחד הם נקווים ומבאר אחת הם נשאבים. קהלת סוקר בעצבת מפוקחת ימיו ואומר, "לִשְׂחוֹק אָמַרְתִּי מְהוֹלָל וּלְשִׂמְחָה מַה זֹּה עֹשָׂה" (שם, ב',ב'), שחוק זה, שהכל מהללים אותו, מהול הוא ומעורב בבכי ואנחה, והשמחה המענגת לרגע סופה תוגה (על-פי רש"י, שם). התוגה אמת. השמחה הסוואה. השחוק מנחם. הוא מהול בדמעה. ואף על-פי כן, לולי צחקתי - הייתי בוכה, לולי שמחתי - הייתי סופד, ועל כן "וְשִׁבַּחְתִּי אֲנִי אֶת הַשִּׂמְחָה", אפילו לסקפטי אין ספק.
יש שיאמרו כי קהלת רואה את השמחה, באחת מעיניו כבריחה חוגגת ממציאות כואבת ואותה הוא מבקר או מגנה, ובעינו השנייה כהתרוממות הרוח ואותה הוא משבח. לא כן התלמוד. השמחה אינה תלויה על פיו במתבונן בה. היא מוגדרת ממהותה. "וְשִׁבַּחְתִּי אֲנִי אֶת הַשִּׂמְחָה - שמחה של מצווה, וּלְשִׂמְחָה מַה זֹּה עֹשָׂה"- זו שמחה שאינה של מצווה" (שבת ל',ב'). אין בין שתי השמחות השונות במהותן בתכלית אלא שיתוף שם שִׂמְחָה בלבד. האחת מוקרנת מן הטוב, מן ההשתתפות הפעילה במעשה ראוי, במצווה, והיא עושה אותה. לא "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד" כמאמר המיוחס לרבי נחמן מברסלב, הרואה בשמחה גופה עבודת ה' "אשר ברא ששון ושמחה" (כתובות ח',א), אלא בהיפוך גמור, "שמחה גדולה להיות במצווה תמיד", הכרה שהטוב משרה את השכינה, מוריד אותה כביכול משמים אל תוך הלבבות, "... ללמדך שאין שכינה שורה לא מתוך עצבות, ולא מתוך עצלות, ולא מתוך שחוק, ולא מתוך קלות ראש, ולא מתוך שיחה, ולא מתוך דברים בטלים, אלא מתוך דבר שמחה של מצוה, שנאמר "וְעַתָּה קְחוּ לִי מְנַגֵּן וְהָיָה כְּנַגֵּן הַמְנַגֵּן וַתְּהִי עָלָיו יַד ה'"
מדרישה זאת של אלישע הנביא מתבהרת גם הזיקה בין השמחה, השיר או האמנות, והשכינה שאינה שורה אלא כשרוחו של האדם מתעלה וכמו נוטלת אותה כחופה של מעלה ופורש אותה מעל לראשו. באותה פסקה בתלמוד מעידים עליו על המורה הגדול רבה כי "מקמי דפתח להו לרבנן אמר מילתא דבדיחותא, ובדחי רבנן. לסוף יתיב באימתא ופתח בשמעתא" כלומר, בטרם יפתח בהוראת גופה של תורה, אמר דברים המבדחים את הדעת ותלמידי החכמים שהיו מכונסים שם שמחו שמחת מצווה ושקעו בעקבותיה באימה וביראה בלימוד תורת רבם. "מילתא דבדיחותא" במעמד ההוראה הזה, היא אמנות. היא רחוקה מן השחוק ומקלות הדעת מרחק שאין עליו גשרים, אך קרובה לצחוק שהינו גשר לכובד הראש ומבוא לשכינה. היא מרחיבה את חדרי לב הלומדים והרצינות נכנסת בהם בשערים שפתח לה ההומור.
ר' יעקב יהושע פלק, (קרקא 1680-אופנבך 1756), בעל שאלות ותשובות "פני יהושוע", סובר בהקדמה לספרו "כי מילי דבדיחותא היינו גם כן בדברי תורה שהיא שמחה של מצוה שמשמח הלב, אף שלא אליבא דהילכתא אלא כדי לחדד בו לתלמידים". ככלל, אמור לי מה מצחיק אותך ואומר לך מי אתה. הנאה מבדיחה פוגענית בזולת - מעידה על אדם שבתוכו הוא נוח לפגוע באחר. הנאה מבדיחה מזוהמת לשון- מעידה על גסות רוח אפילו היא מודחקת. הנאה מבדיחה הצוחקת על מי שמספר אותה - מעידה על חוש המידה. הנאה מבדיחה שנונה - מעידה על אדם שהחוכמה משמחת אותו.
ה"פני יהושוע" יודע בהם בחכמי ישראל שאמרו מילתא דבדיחותא במבוא לשיעור, כי רבים בהם היו מתענגים על הומור לסוגיו ובלבד שנצטיין בשנינות ובחוכמה ובאירוניה, למה לא, אולי אירוניה בעיקר. היו בהם שהתענגו על "תחפושות מילים" ששעשעו וחידדו את המוחות ולא הזיקו לאיש. מסכת עירובין מצטטת קצת מאלה כגון <, שהיה כנראה גרגרן ורצה להצניע מחבריו שחלקו עימו שולחן תאוותו לסעודת 'גורמה', "כי הוה משתעי (מתבטא) בלשון חכמה אמר: עשו לי שור במשפט בטור מסכן". לשון חידודין! "שור" הוא "תור" בארמית, "משפט" הוא "דין", יחד משמעם "תורדין", "טור" ארמי הוא "הר" עברי, ו"מסכן" הוא "דל", יחד "חרדל" ,כלומר "הגישו לי תבשיל של תרד בחרדל". (מכאן אגב מודעה רבה כי ח' נהגתה כ ה', ורבי יוסי מארצות הכוזר הוא בא....).
כיוצא בזה מצטטת הגמרא שעשוע לשון בפי התנא רבי אבהו שנשאל על-ידי חבריו אם יש לו הסבר מניח את הדעת מדוע נפקד מקומו של התנא רבי עילעאי מבית המדרש. "הצפיננו", פענח לנו את הסוד, <. יש שהבינו כי פתרון התשובה השובבה כלשהו הוא כי רבי עילאי אחר לבא מפני שנערה בת כוהנים, שהייתה לאחרונה לאשתו הסעירה את לילו ועל כן לא השכים קום, הסוד הוא אישה...! יש שהבינו כי מדובר במסירות נפש ממין אחר. רבי עילאי הכוהן שקד על לימוד מסכת בסדר קדשים הנלמדת בסוף מחזור הלימוד והסוגיה המרתקת הסעירה את מוחו עד שלא פרש מהתמודד עימה כל אותו הלילה, הסוד הרחום הוא מסכתא...!
התלמוד לא חסך חיוכו גם מפוסקי הלכה שהתכנסו לתוך עולמם המופשט ושכחו את הארציות של המציאות. מסופר (בבא קמא ל"ז,א') על עבריין זוטא שהיה לאגדה, חנן בישא, חנן הרע שמו, ש"תקע ליה לההוא גברא", שהנחית מכת אגרוף בפני איש אחד. רב הונא לפניהם באו להתדיין קנס את חנן בישא בחצי זוז. נתן חנן בישא לקורבנו "זוזא מכא", מטבע בת זוז מעוכה שנתעוותה עד שאי-אפשר היה לבתר אותה לשניים ולמוכה לא היה עודף כדי חצי זוז. הנחית עליו חנן בישא מכת אגרוף נוספת ועכשיו גדל קנסו כדי כל הזוז לשביעות רצון הכל.
מילתא דבדיחותא פדגוגית, אולי מן המין בה פתח רבה לימודו, מובאת במסכת עירובין נ"ג,ב'. "פעם אחת נתארחתי אצל אכסניא (פונדקאית) אחת",מספר רבי יהושוע בן חנניא, "עשתה לי פולין. ביום ראשון אכלתים ולא שיירתי מהן כלום, שנייה ולא שיירתי מהן כלום. ביום שלישי הקדיחתן במלח. כיון שטעמתי - משכתי ידי מהן". הפונדקאית ברוכת העורמה שנשמרה מפגוע חזיתית בתלמיד חכם, העמידה פני משתאה."רבי, מפני מה אינך סועד"? שאלה. הרבי מתחמק ואומר כי כבר סעד והוא שבע. "היה לך למשוך ידיך מן הפת", לו שבעת לא הייתי טועם מן הלחם, אומרת הפונדקאית, או שמא שכחת מידות דרך ארץ ונימוסים שהורו חכמים, "אין משיירין פאה באילפס, אבל משיירין פאה בקערה", כלומר מרוקנים הסיר שעל הכיריים מכל התבשיל, אבל בצלחת המוגשת לשולחן סביבו מסבים רבים מותירים פאה שמא ייראה אדם כגרגרן או כמי שבעל הבית לא האכילו דיו. לא חששה אפוא הגמרא להציג ברבים פונדקאית שנצחה בחכמתה רב ששמט מחוכמתו. ההומור סיפר סיפורה ובת השחוק הוליכה משהו ממסכת דרך ארץ בחן משמח הפותח לבבות.
על הפסוק "לוּלֵי תוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי אָז אָבַדְתִּי בְעָנְיִי" (תהלים קי"ט,צ"ב) אומר רד"ק כי בלעדי שמחת השעשוע בתורה "אבדתי מתוגת לבבי". על כך יתפלל אדם תמיד, על מאור פנים בשדות קוצים כבנאות דשא, במחוזות השיר כבערבות המספד, בתורה כבדרך ארץ, בכובד ראש כבמילתא דבדיחותא, פן יאבד בתוגת לבבו, ואשרי השמח בחלקו.

תאריך:  21/02/2013   |   עודכן:  21/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איתן קלינסקי
מגילת אסתר מספרת לנו על הצהרה המעידה על הצטרפות המונית של עמי הגויים ליהדות. אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה. אני לא אהיה עם הרוקעים ברגלים ומתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת למקרא פסוק של התייהדות מתוך פחד ואימה. אינני נמנה אל העולזים בבתי הכנסת המעלים על נס יהדות שיכורת כוח
הרב אייל ורד
אנחנו חיים בעולם בלי סודות - החל מהצעות נישואין מעל נתיבי איילון ועד פרשת האסיר X. פורים מלמד אותנו שיש מקום גם לסודות, שמי שיודע לשמור עליהם זוכה להרבה יותר כבוד והצלחה ממי שחושף הכל
עדנה דור-און
תחפושות משעשעות בחגיגת פורים לצוות העובדים שהתקיימה בביה"ח
בלפור חקק
בימינו איננו מטילים גורל. החג היה למשחק של החלפת זהויות והתחפשות במסכות, וגם אסתר שלנו נעה בין זהותה כיהודיה בשם הדסה ובין זהותה כמלכה פרסייה ושמה אסתר על שם האלה אסתהר מן הפנתיאון הפרסי
ראובן לייב
פורים בפתח, ובמרכז רמת השרון שוקק לו חיים "ביר גארטן" עליז, כשהבירה שבו נשפכת כמים; בצידה יש נקניקיות ונשנושים, כמיטב המסורת של חצרות הבירה הפופולריות במערב-אירופה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il