X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חינוך זה לא ימין או שמאל, חינוך זה למעלה או למטה. על הוראה במילוי מקום בישראל
▪  ▪  ▪
אנשים חסרי הכשרה רלבנטית בתפקיד מורה במילוי מקום [צילום: פלאש 90]

משוחרר טרי מצה"ל בן 22 מחפש עבודה. יום ראשון בבוקר, מצויד בחיוך, תעודת בגרות וקורות חיים קצרים מגולגלים בכיס האחורי של הג'ינס, דופק על דלת משרד עו"ד בשדרות רוטשילד בת"א.
למחרת, 12:00, הבחור בחולצה מכופתרת ומכנסי חאקי לוחץ ידיים עם הלקוח הראשון שלו, בעלים של חברה שנמצאת בתהליך פשיטת רגל מורכב. נשמע דמיוני? אתם צודקים.
בואו נשנה טיפונת את הסיפור. הדלת אינה של משרד עורכי דין אלא של בית ספר יסודי. הלקוח אינו בעלים של תאגיד שמן, אלא הילדים שלכם, כיתה ה' במקיף עירוני כלשהו, נגיד. עדיין נשמע דמיוני? ממש לא. זו המציאות. מציאות של זילות מערכת החינוך ברמה הפדגוגית, זילות בילדים שלנו, ויותר מכל-זילות במורים עצמם.
נכון, זה לא מפתיע, וזה מה שעצוב. התרגלנו שבחורים ובחורות צעירים, חסרי כל הכשרה, תעודת הוראה, או ניסיון, מחליפים מורים ומשמשים כמורים לכל דבר ועניין. איזה עוד איש מקצוע חשוב יכול החייל המשוחרר שלנו להחליף בכזו קלות? רואה חשבון? לא. נהג אוטובוס? לא. פקיד בנק? מאפרת בסופר-פארם? רופא אולי? לא לא לא. אבל מורה? כן. כי מורה זה לא מקצוע כנראה.
מערכת החינוך בכלל, ומערך ההוראה הפורמאלית בפרט, אחראים על המשאב החשוב ביותר שיש למדינת ישראל. המורים הם חזית המערכת הזו. החוליה החשובה ביותר. תוכנית לימודים מתוחכמת, עזרי לימוד משוכללים, כל אלה חסרי ערך אם המערכת לא מכבדת תפקידו של המורה – אם ההוראים לא מכבדים אותו – אם התלמידים לא מכבדים אותו – אם הוא לא מכבד את עצמו.
שלא נטעה, עם כמה שקשה להאמין, ביבי לא אשם בזה. אפילו לא שרה. גם לא מדובר בבעיה מקומית. מה לעשות, מורים, בכל העולם- כמו כולנו – נעדרים הרבה מהעבודה. הילד לא מתכנן את דלקת האזניים שלו שבוע מראש (אולי באמת כדאי ללמד אותם להשתמש כבר בגוגל קאלנדר??). מערכת החינוך מתמודדת עם קושי לוגיסטי אמיתי ומוחשי.
רגע, אבל אולי מדובר בתופעה שולית? ממש לא. מערכת החינוך יכולה להוציא בשנה בסביבות המאה מיליון ש"ח (!) על הוראה במילוי מקום. מעבר לזה, עצם העובדה שהמערכת מקבלת אנשים חסרי כל הכשרה רלוונטית לעיסוק כזה, מלמדת על יחסה למקצוע.
עד עכשיו רק התלוננו. זו לא חוכמה גדולה למרות שזה כיף (סטודנטים כמונו, אנחנו יודעים, במיוחד אוהבים לעשות את זה). אז מה עוד עשינו? התחלנו בהתנסות אישית בהוראה במילוי מקום כמובן (כן, זה היה סיפור אמיתי בהתחלה). המשכנו במחקר שטח מעמיק שכלל ראיונות עם אנשי חינוך רבים, מנהלים ומורים, שאחראים על הוראה במילוי מקום בבית ספרם. מיפינו את הבעיה, את הקשיים, ובעיקר את דרכי ההתמודדות הנפוצות והעקומות, שנובעות מהעדר פתרון תשתיתי.
בשלב שלישי, הבנו שהבעיה כ"כ מושרשת שצריך לשנות את נקודת המבט על הנושא. רצינו להכניס את האנשים שהחברה הישראלית תופסת אותם כהכי "מוכשרים" בתחומם. המובילים ביותר, למלא מקום. אז גייסנו כשלושים אח"מים (שופטות עליון בדימוס, נשיא אוניברסיטה, זוכי פרס ישראל, רמטכ"ל לשעבר, פוליטיקאים נוצצים מימין ומשמאל וכן על זו הדרך) שהזדהו עם מטרתנו והתנדבו למלא מקום בבית ספר יסודי. חיכינו עם זה לאחרי הבחירות כדי שזה לא ייתפס כמהלך פופוליסטי- כי חינוך זה לא ימין או שמאל, חינוך זה למעלה או למטה.
בשלב רביעי, התחלנו לעבוד על פתרון תשתיתי. נראה לנו שצריך ליצור מאגר של מורים, שיהיו זמינים, אבל שיהיו מוכשרים, בעלי ניסיון, שיכבדו את המקצוע והמקצוע יכבד אותם. שיכבדו את התלמידים וידעו להתמודד עם כיתה קשה וכו' וכו'. אז מבין כמה רעיונות, התחלנו לבדוק את האופציה של מאגר מבוסס גמלאים. נכון, רבים מהם יוצאים מהמערכת עם הלשון בחוץ. אבל לא כולם, וגם לא צריך את כולם כמובן. עם תוחלת החיים הארוכה ("טפו טפו") ועם המשכורת הנמוכה של מורים ("טפו", מסוג אחר הפעם) רבים מהם יתקשו לעבור את תקופת הפנסיה כמו שהיו רוצים. מדברים היום על למעלה ממיליון ש"ח לאדם, לפחות. זה הרבה. אז תוספת הכנסה, במסגרת תעסוקה חלקית ביותר (נגיד, יום בשבוע/שבועיים, בבית ספר קרוב לביתם) נשמע לא כ"כ רע. Win win סיטיואיישן?
אנחנו סטודנטים ירושלמיים מהאוניברסיטה העברית, הר הצופים (הפקולטה שליד הגן הבוטני). מאוד יקר לנו החינוך בישראל ואנחנו עובדים קשה כדי שהוא שהוא יהיה גם "יוקרתי" יותר עבור המורים. אם גם אתם מזדהים עם המטרה והדרך שלנו, אם אתם רוצים לעזור, לייעץ, לתקן וכו', אם אתם חושבים שהפרויקט הזה גדול עלינו (אתכם כנראה צודקים) ורוצים לקחת אותו עליכם ולהפוך אותנו לבורג קטן בו, גם זה מצוין. אנא, פנו אלינו, או לפחות תעקפו אותנו בסיבוב: machlifim@projectgal.org

המחבר הינו סטודנט למשפטים באוניברסיטת תל אביב, פעיל בפרויקט גל - פרויקט לקידום יזמות חברתית משפטית.
תאריך:  24/02/2013   |   עודכן:  24/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבנר יופי
הנסיונות של צוות המו"מ של הליכוד עד עתה מצביעות על המגמה לשמר את הקיים והישן, כלומר קואלציה עם הדתיים ונספחים נוספים קטנים (התנועה וקדימה ס"כ 57 חברי כנסת), וזאת מתוך תקווה לשכנע את יחימוביץ'
יוסי ברנע
המשטר הפרלמנטרי-קואליציוני של מדינת ישראל נחשף במלוא עירומו הכעור    מספר הרהורים על הפוליטיקה בישראל
יגאל עברי
כשיונית החלה בהקרנת הסרט מייד זיהיתי אותו. הוא הוקרן לפני מספר שנים בערוץ 8 תחת השם "בילעין אהובתי". אצלך, אקדמייתי, הטרש הזה קיבל שם חדש "חמש מצלמות שבורות" וככזה הוא נומינייטד לפרס המפורסם
אפרים הלפרין
החבריה של בנט לציר לפיד – מופז, מצביעה על שני דברים: התעקשות על שוויון בנטל, שהיא מיותרת כי בג"צ לא יאפשר פוילה שטיק והסכמה כוללת לנטישת יהודה ושומרון למעט ריכוזי היישובים
רותי בלום
פרס מתקשה להסתיר את התלהבותו מביקורו הקרוב של אובמה, שבו ימלא תפקיד מפתח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il