X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עוד בעת התהוותן של האורטוריות הראשונות נמצאו יצירות מוסיקליות המבוססות על ההגדה של פסח, ביניהן אלה של הנדל, באך, ברליוז ורוסיני
▪  ▪  ▪
הקומפוזיטור ג'ורג' פרדריק הנדל
קרל פיליפ עמנואל באך

הקומפוזיטור האיטלקי רוסיני

הקטור ברליוז

דומה שאין סיפור דרמטי ורב-ניגודים יותר מההגדה של יציאת מצרים. סבל היהודים תחת שלטונו של פרעה, עלייתו של משה, שחרור העם היהודי ומעשה ההצלה בים סוף - מסופרים כולם בדרמטיות רבה בתנ"ך וניתנים לדרמטיזציה בימתית מופלאה.
אין פלא, לכן, שמספר היצירות האמנותיות על סיפור יציאת-מצרים הוא גדול ביותר. מסתבר שעוד בעת התהוותן של האורטוריות הראשונות מצויות יצירות המבוססות על ההגדה. המפורסמת והגדולה שבהן היא "ישראל במצרים", פרי-יצירתו של הקומפוזיטור ג'ורג' פרדריק הנדל, שנולדה בשנת 1739 ושזכתה בשעתה להצלחה גורפת.
לצורך בחירת החומר התחשב הקומפוזיטור הנדל במידה רבה בקהל היהודי, ואף שמספר היהודים בלונדון היה באותה עת מצומצם ביותר, נודעה להם השפעה וחשיבות שלא ניתן לזלזל בהן. בתוך כך גם נראה שאחד הליברטיסטים של הנדל, היהודי ניקולו פראנצ'סקו חיים, השפיע מאוד בכיוון זה על הנדל.
מהאורטוריות של המאה ה-18 על אותו נושא לא ניתן להתעלם מיצירתו של קרל פיליפ עמנואל באך, "היהודים במדבר" משנת 1770, שבצד חשיבותה ההיסטורית, היא גם בעלת עניין מוסיקלי.
ואריאציות
מעניינות כשלעצמן הן תולדותיה של האופרה על נושא יציאת מצרים שחיבר הקומפוזיטור האיטלקי, רוסיני. בשנת 1818 הוצגה בנאפולי שבאיטליה הצגת הבכורה של האופרה "משה". ארבע שנים לאחר מכן הוצגה האופרה בשינויים מסוימים בלונדון בשפה האיטלקית, כשהיא נושאת את השם "פטר והנזיר". כ-11 שנים לאחר מכן בוצעה אותה יצירה, שוב בלונדון, והפעם בצורת אורטוריה, עם תפאורות ותלבושות, תחת השם "היהודים במצרים". יצירה זו הורכבה מחלקי האופרה המקורית ומחלקים ניכרים מתוך "ישראל במצרים" של הנדל. בצורה המשונה הזאת בוצעה היצירה גם בערים אחרות ועברה בשנת 1842 לארה"ב.
בשנת 1845 תורגמה האופרה המקורית "משה" לאנגלית ובוצעה בתרגום זה בבוסטון. בלונדון, מאידך-גיסא, הולבש שוב לאופרה טקסט חדש והוא בוצע בשנת 1850 חת השם "צורה", אלא שהחל בשנת 1878 הרבו שוב לבצעה בנוסחה הראשוני.
בזמננו
מעטים, מן הסתם, הם חובבי המוזיקה המודעים לכך שהקומפוזיטור הקטור ברליוז, בעל "הסימפוניה הפנטסטית", התעניין מאוד בימי-נעוריו בתנ"ך. בשנת 1823, והוא בן 20 בלבד, חיבר הלה שתי אורטוריות, כשאחת מהן היא על נושא הגדת הפסח. גם קומפוזיטורים רומנטיים אחרים ביססו את יצירותיהם על הנושא הזה, ביניהם אנטון רובינשטיין ב"אופרה הדתית" שלו, "משה". או האורטוריה "משה" של פירוזי.
בזמננו הולך וגובר עניינם של מחברי הדרמה והאופרה בסיפורי התנ"ך. ניסיון מעניין הוא של הקומפוזיטור האמריקני, נתניאל דט, שמת ב-1943 ושחיבר גם הוא יצירה תחת השם "משה" לסוליסטים, למקהלה ולתזמורת. מסתבר שדמותו של משה הייתה קרובה לליבו של דט וכן גם מספר השירים המפארים אותו. הקומפוזיטור המקורי הזה הצליח ליצור את יצירתו ברוח של קירבה רוחנית זו ובסגנון חדיש בתכלית. בהקשר זה ראוי להזכיר גם את "ההגדה" של הקומפוזיטור היהודי, פאול דסאו, שביסס את יצירתו על עיבודו הספרותי של הסופר מקס ברוד.

תאריך:  27/03/2013   |   עודכן:  27/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יציאת מצרים במוזיקה העולמית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מצחיק או כואב
יהידע  |  27/03/13 11:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
אריה גל
ב"חד גדיא", בא מלאך המוות ושחט את השוחט, ועל כן בא אלוהים ושחט את מלאך המוות. אז אם אלוהים שחט את מלאך המוות, למה אנחנו עדיין ממשיכים למות?
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - סיפור פרטי-כללי, זיכרון, רוע-לב, הצפה ושמירה    לכולנו, חג אביב, חג פסח, שמח
הרב אליהו קאופמן
למרות חילוקי הדעות שלי עם השקפת חב"ד אני חייב הפעם להצדיע למסירות הנפש של הבחורים של ישיבת חב"ד שיצאו למרות הגשם והקור הלונדוני לחלק חבילות של מצות בשכונות היוקרה היהודיות של לונדון
שיבולת ברזני
מירב ארד
בחלק מהמשרדים המתנה הינה אחידה לכל העובדים    הסכום הכספי של השי לעובדים נע בין 700 שקלים ל-2,500 שקלים
רשימות נוספות
צבא כשל"פ  /  עידן יוסף
חסדי נעמי: 20% גידול בפניות לסיוע במוצרי מזון לפסח  /  עדי וילדר
אפיקומן על גלגלים...  /  רונן הלל
סיפורן של ההגדות המצוירות  /  ראובן לייב
מעבדות לחירות - בגשמיות ובתודעה  /  נבון קצב
פסח בַּפתח  /  ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il