X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלישי בן-יצחק עורך דין, מרצה מכללת שערי משפט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ייטב אם העוסקים בצורכי ציבור יימנעו משתיית משקאות שיש בהם כדי להביא את האדם לשכרות, או אף יכולים לעורר חשד בדבר צלילות דעתו של מקבל ההחלטות, בישיבות חשובות ובמהלך כל העבודה הציבורית
▪  ▪  ▪
ללמוד מהציווי התנ''כי האוסר על שתיית יין בעת מילוי תפקיד [צילום: אילן לוי]

מפעם לפעם מספק לנו דרג בכיר או אישיות חשובה הצצה לחדר בו מתקבלים החלטות, או ליתר דיוק, מהי האווירה המלווה את הישיבה, איזה כיבוד מוגש, מי השף, איזה אוכל מוגש, איזו שתייה נמזגה למשתתפים, אלו סיגרים הוצתו בחדר ועוד. בטור זה אעסוק אך ורק בשתיית משקאות אלכוהוליים בקרב נבחרי ציבור תוך כדי מילוי תפקידם.
ככלל, אין היהדות אוסרת שתיית יין, ואכן אין אירוע יהודי שהיין אינו מככב בו, החל מקידוש בשבת, הבדלה, חגים, פורים, ברית מילה, חתונה, ומי אינו מכיר את הפסוק "יין ישמח לבב אנוש" [תהילים קד, טו]. בכוחו של היין להביא את האדם לרוממות הרוח, להתעלות רוחנית, וכפי שניסח זאת הראי"ה קוק "ששותין כוס יין להחליף כח ולחדש צהלת הרוח" [מידות הראי"ה, ערך כבוד, פיסקה ו]. אלא שאת היין יש לשתות במשורה, שכן הפרזה בו יכולה להביא אסון. את סכנת המדרון החלקלק שבשתיית יין מתאר המדרש בפרשת נוח, בשותפות שנכרתה בין נח לשטן שעה שנטע נוח את הכרם הראשון לאחר המבול, וכך מובא:
בא לקראתו השטן אמר לו (=לנח), רצונך שנטענה יחדו אני ואתה אמר לו הן מיד הביא (=השטן) תחלה רחלה (=כבשה) אחת ושחטה על הגפן ואח"כ הביא אריה אחד ושחטו על אותו הגפן ואח"כ חזיר אחד ושחטו על אותו הגפן, מפני מה עשה כן השטן כשאדם שותה כוס אחד הוא כרחלה ענו ושפל רוח וכשהוא שותה שתי כוסות מיד נעשה גבור כארי ומתחיל לדבר גדולות ואומר מי כמוני וכשהוא שותה ג' או ד' מיד הוא נעשה כחזיר שמתלכלך בטיט ורפש אף הוא מתלכלך ואף במי רגלים (ילקוט שמעוני תורה פרשת נח רמז סא).
המקור לנורמות התנהגות של עובדי ציבור
האם שתיית יין, או משקה אלכוהולי אחר, היא דבר לגיטימי אצל איש ציבור\ נבחר ציבור בעת מילוי תפקידו, תוך כדי דיון בחדר על שאלות ביטחוניות, תקציביות, מדיניות וכיו"ב? תשובה לכך ניתן אולי ללמוד מפרשת שמיני, בה אנחנו מוצאים ציווי המופנה לאהרון הכהן, ועניינה הוא איסור שתיית יין, וכך אנחנו קוראים:
יין ושכר אל תשת, אתה, ובניך אתך בבואכם אל אוהל מועד ולא תמותו, חוקת עולם לדורתיכם. להבדיל בין הקודש ובין החול, ובין הטמא ובין הטהור. ולהורות את בני ישראל, את כל החוקים אשר דיבר ה... (ויקרא י, ט-יא).
איסור זה בא מיד לאחר הטרגדיה בה מוצאים את מותם נדב ואביהו, שני נסיכי הכהונה, בניו של אהרן הכהן, בעטיה של 'הקרבת אש זרה'. הפרשנים נחלקו בהבנת המונח 'אש זרה'. אחת הפרשנויות סוברת שחטאם של נדב ואביהו אירע משום שעבדו במשכן כשהיו שתויי יין. פירוש זה נסמך על סמיכות העניינים: מותם של בני אהרן, ומיד לאחר מכן הציווי על איסור שתיית יין. הקושי הגדול שבגישה זו כיצד ניתן להעניש בעונש כה חמור אדם שכלל לא צווה על האיסור? אלא שחידושה הגדול של תפישה זו הוא בכך שהעוסקים בצורכי ציבור צריכים להיזהר גם אם אינם מצווים, גם כאשר אין איסור בפעולתם.
הציווי האוסר שתיית יין ומשקאות אלכוהוליים לכהן בעת מילוי תפקידו עולה בקנה אחד עם מגמת ספר ויקרא, הנקרא בפי חז"ל ספר 'תורת כוהנים'. ובלשון אחרת, עניין לנו בספר הוראות ראשון לעובדי ציבור, נורמות התנהגות לכוהנים 'המשרתים בקודש'. נכון, מדובר בעובדי ציבור רוחניים שעבודתם היא בבית המקדש, אלא שדברים אלו יש בהם כדי להוות מקור לנורמות התנהגות לכל העוסקים בצורכי ציבור, נבחרי הציבור שליחי העם. כשם שכוהנים אסורים בשתיית יין, כך גם נבחר ציבור אסור בשתיית יין.
ואכן, במרוצת הדורות אנחנו מוצאים הוראות המרחיבות את האיסור על שתיית יין גם לתחומים אחרים. כך, למשל, הרמב"ם מרחיב את הכלל וקובע כי האיסור לפעול מתוך שכרות אינו נחלת הכוהנים בלבד בבית המקדש, אלא חל על כל מי שמבקש להורות הלכה כשהוא שתוי.
וכשם שאסור לכהן להיכנס למקדש מפני השכרות כך אסור לכל אדם בין כהן בין ישראל להורות כשהוא שתוי,... (הלכות ביאת המקדש פרק א הלכה ג)
עניין דומה אנחנו מוצאים אצל דיינים. המשנה קובעת שדיינים לא היו שותים יין כל אותו היום בו היו דנים (משנה סנהדרין, פרק ה, משנה ה), גם המדרש קובע שדיין ששתה רביעית (כ-86 סמ"ק) אסור לו לדון (ילקוט שמעוני משלי רמז תתקסד). ואם כך הוא הדין בדיין, ודאי שכך הדבר אצל נבחר ציבור, שכן מעמדם של אנשי ציבור הושווה למעמדם של שופטים ודיינים.
בספרים החיצוניים מסופר על דריוש מלך פרס, שפנה לחכמיו בשאלה "מה גובר על הכל". כלומר, מהו הדבר הכי חזק בעולם? שאלה זו זוכה לשלוש תשובות. תשובה ראשונה ייחסה את החוזק ליין, תשובה שנייה העניקה את הכוח למלך, התשובה האחרונה העניקה את הכוח לנשים, אך הוא הוסיף וציין שהחזק מכולם הוא האמת [ספר עזרא החיצוני, פרק ב-ד]. דריוש המלך העדיף את התשובה האחרונה. לעניינו ראוי להביא את הנימוק של הטוען כי היין הוא החזק מכולם, וכך הוא נימוקו "בני חיל מה גובר היין כל שותיו יהולל בינתם. למלך וליתום יעשה בינה אחת לעבד ולאדון לעני ולעשיר..."
הנה כי כן, ייטב אם העוסקים בצורכי ציבור יימנעו משתיית משקאות שיש בהם כדי להביא את האדם לשכרות, או אף יכולים לעורר חשד בדבר צלילות דעתו של מקבל ההחלטות, בישיבות חשובות ובמהלך כל העבודה הציבורית. ואולי אף נכון לאמץ את אשר קבע החכם מכל אדם, שלמה המלך, בספר משלי: "אל למלכים שתו יין, ולרוזנים או שכר. פן ישתה וישכח מחוקק, וישנה דין כל בני עוני" [משלי, לא, ד-ה]. מכאן גם שאין הכוונה לאסור הרמת כוסית "לחיים" שעושה איש ציבור לכלל עובדיו לקראת החגים, או באירועים מיוחדים.

המאמר פורסם במגפון - עיתון ישראלי עצמאי
תאריך:  04/04/2013   |   עודכן:  04/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יין ישמח לבב אנוש? לא בזמן העבודה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריאל י. לוין
שוב מאשימים את ישראל בריגול בסוריה, שוב יש רקטות בדרום, שוב חיל האוויר תוקף, שוב הרשות הפלשתינית מלבה מהומות. החידוש השבועי: איש רפאל ששוכח מסמכים מסווגים וערוץ 2 שמעדיף סקופ על פני בטחון המדינה
איציק וולף
הרשעת פלשתיני שיידה אבנים על מכונית וגרם למותם של אשר פלמר ושל בנו התינוק יונתן בשני מעשי רצח, מחייבת את רשויות החוק להתייחס למאמר שפרסמה עמירה הס בעיתון הארץ, ואשר בו טענה כי יידוי אבנים על-ידי פלשתינים הוא זכות וחובה מולדות של הפלשתינים, כאל הסתה לרצח ישראלים    על המשטרה לזמן לחקירה את המו"ל עמוס שוקן, את עורך העיתון אלוף בן ואת עמירה הס    האם רשויות החוק ישאו פנים ל'הארץ'?
עמוס שריג
אנחנו מדינה עם עבר, הווה, ועתיד כלכלי-חברתי לוט בערפל וכמו שאני מבין, ביבי ולפיד הולכים להציל את המדינה אבל להרוג את העם
עמוס שריג
יש למישהו כאן ציפיות מממשלה קפיטליסטית שבה חברים: ליברמן, לפיד, בנט, לבני ובראשם ביבי הקוסם העושה מעשי פלא?
הרב ישראל רוזן
לא לשחרר מחבלים עד לשחרור ה'מרגל' המחזיק בשיא המאסר העולמי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il