X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פינוי מסיבי של התנחלויות הנמצאות מחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים, שבהן מתגוררים עד כמאה אלף איש, יידרש אם ממשלות ישראל בעתיד תבקשנה (או תידרשנה) ליישם בפועל את המשתמע מהעיקרון של "שתי מדינות לשני עמים
▪  ▪  ▪
מובלעות [צילום: פלאש 90]

מותו של הרב מנחם פרומן לפני כחודש נגע בלִבם של רבים המשתייכים לציבורים שונים ואף מקוטבים מבחינה אידאולוגית. הרב מתקוע היה סמל לחתירה יצירתית ומעמיקה לשלום, ללא הסתייגות וללא פחד. תנועת "ארץ שלום" שליכדה את הצעירים שבמאמיניו מציעה כי בהסדר שלום, אלה מהמתנחלים שירצו בכך יוותרו על אזרחותם הישראלית ויקבלו על עצמם אזרחות פלשתינית, ובלבד שיישארו במקומותיהם. בראייתם, מיעוט יהודי יבטיח את הדמוקרטיה במדינה הפלשתינית.
בסבבים קודמים של המשא-ומתן המדיני על הסדר-קבע, עלתה האפשרות הזו מצִדם של הנושאים-ונותנים הפלשתינים דווקא. "אהלן וסהלן", אמרו לבני-שיחם הישראלים, והזמינו את כל מי שירצה בכך להפוך לאזרח פלשתיני.
פינוי מסיבי של התנחלויות הנמצאות מחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים, שבהן מתגוררים עד כמאה אלף איש, יידרש אם ממשלות ישראל בעתיד תבקשנה (או תידרשנה) ליישם בפועל את המשתמע מהעיקרון של "שתי מדינות לשני עמים". בכל תרחיש של היפרדות מהפלשתינים כתוצאה מהסכם - או מהחלטה עצמאית של ישראל - יתחייב פינוי התנחלויות שמחוץ למרכזי ההתיישבות הגדולים. מדובר בהיערכות לאומית קשה ומאתגרת, טראומטית מבחינה אנושית וקהילתית ובעייתית מבחינה פוליטית.
בלתי מעשי
כל המִתווים להסדר קבע יחייבו, עם יישומם, פינוי של ההתנחלויות שיישארו מעבר לקו זה ובהן, כאמור, עשרות אלפי אנשים. הקשיים ברורים. ניתן להתגבר על רובם בתכנון לאומי מוקדם של פינוי, פיצוי נאות, שיח פנימי מלכד בישראל, חקיקה מתאימה ותוכנית קליטה מקיפה ואמפתית. יחד עם זאת, פינוי של עשרות אלפים מבתיהם ומיישוביהם, לרבות פינוי בכוח של מי שיסרבו להתפנות בהוראת הממשלה הוא משימה קשה ביותר למדינה, שעלולה להגיע לידי שפיכות דמים ולמלחמת איש באחיו.
מכאן הצורך לבחון גם רעיונות אחרים, שעשויים לצמצם את מספר הישראלים היושבים מעבר לגבולה הסופי של מדינת ישראל, ואשר יהיה צורך לפנותם, כאמור. על-רקע זה עולה הרעיון לבחון אפשרות שיישובים יהודיים יישארו בתחומי המדינה הפלשתינית, לכשזו תקום, ובתנאי שמדובר בתנאים של הסדר קבע המביא לסוף הסכסוך.
המחברים מכירים בכך שהמודל המוצע נראה בלתי-מעשי בעליל, בראש ובראשונה מן ההיבט הביטחוני, ומאחריותה של המדינה לביטחון כל תושביה ואזרחיה בתחום המדינה ומחוצה לו. עם זאת, מאמר זה ינתח ניתוח ראשוני את האפשרות הזו, מבלי להביע דעה לגבי היתכנותה הפוליטית או המדינית.
אלפי קילומטרים
הרעיון אינו ייחודי: המפה המדינית העולמית מציגה כשלוש-מאות מובלעות טריטוריאליות ברחבי הגלובוס.כמאתיים מהמובלעות הללו מצויות בסמוך לגבול בין הודו לבנגלדש. כעשרים מובלעות מצויות בגבול בין הולנד לבלגיה, והשאר באזורים שונים באירופה ובאסיה.
מובלעת טריטוריאלית היא שטח ריבוני של מדינה שאין לו חיבור יבשתי אל עיקר שטח המדינה, והוא מוקף כולו בשטח יבשתי של מדינה אחרת. יש מובלעות טריטוריאליות המשתרעות על פני שטחים גדולים של אלפי קילומטרים רבועים, אך רוב המובלעות קטנות - קילומטרים רבועים ספורים ואף פחות מכך. במרבית המקרים אין בעיה לעבור מן המובלעת למדינת האם, אך לעיתים המעבר נעשה תוך כדי מהלך מנהלי מורכב.
כעת נבחן תיאורטית את ישימות המודל הקיים על ההתנחלויות שמחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים. ניתן לדבר על שלוש קטגוריות: מובלעות ישראליות בתוך השטח הפלשתיני; יישובים ישראלים אוטונומיים תחת ריבונות פלשתינית; ויישובים של יהודים בשטחי
המדינה הפלשתינית ללא מעמד מיוחד.
אוטונומיה לכל דבר
ההתנחלויות הגדולות ביותר - אריאל, מעלה-אדומים, אפרת, קריית-ארבע, המונות עשרות אלפי תושבים - יישארו בריבונות ישראלית מלאה כחלק ממדינת ישראל, ותושביהן יישארו אזרחי ישראל. המעבר אל יישובים אלה ומהם לשאר שטחי מדינת ישראל ייעשה בצירי תנועה מוסכמים, והתנועה בהם תהיה חופשית ללא כל פיקוח מצד המדינה הפלשתינית. האוכלוסיה ביישובים אלה יחדיו עומדת כיום על 69 אלף איש וכלל השטח הבנוי ביישובים אלה מסתכם ב-7,700 דונם. שטח זה יובא בחשבון בעת הדיון על חילופי שטחים בין מדינת ישראל למדינה הפלשתינית. במידה שאפרת ומעלה-אדומים יישארו בתחומי מדינת ישראל כחלק אינטגרלי מגבול הקבע, מדובר רק באריאל ובקריית-ארבע כשתי מובלעות טריטוריאליות הכוללות כ-25 אלף איש בשטח בנוי של כ-3,500 דונם.
על-פי המודל הנבדק כאן, עשרה יישובים בינוניים שבכל אחד מהם 7,000-2,000 תושבים - בית-אל, עפרה, עמנואל, כפר-אדומים, כוכב-יעקב, עלי, קדומים, טלמון, קרני-שומרון ושילה - יהיו בשטח המדינה הפלשתינית ובריבונותה, אך יתנהלו כאוטונומיה לכל דבר ועניין. כל ישראלי שיחליט להישאר לגור ביישובים אלה ישמור על אזרחותו הישראלית, והיישובים ינהלו את חייהם בעצמם בכל התחומים המוניציפליים-חברתיים-מנהליים כגון חינוך, רווחה, בריאות וכן הלאה. סך-כל האוכלוסיה ביישובים אלה כארבעים אלף איש, והשטח הבנוי של יישובים אלה מגיע ל-8,500 דונם.
תושבי יישובים קטנים ומבודדים - כ-65 יישובים ובהם כ-36 אלף תושבים שיחליטו להישאר בבתיהם - יוכלו לשמור על אזרחות ישראלית ואף להוסיף לה אזרחות פלשתינית. היישובים יהיו בריבונות מלאה של המדינה הפלשתינית. תישמר זכות הבעלות שלהם על נחלותיהם הפרטיות ועל השטח הציבורי ביישוב, אך בכל שאר הנושאים, לרבות זכות בחירה, הם יהיו אזרחי המדינה הפלשתינית. התושבים שיישארו ביישובים אלה יהיו כפופים לריבונות המדינה הפלשתינית ולחוקיה, כפי שערביי ישראל כפופים לריבונותה של מדינת ישראל. שטחי היישובים הללו לא יובאו בחשבון בעת הדיון על חילופי שטחים בין ישראל למדינה הפלשתינית.
שטחים חלופיים
אם יושג הסדר על-פי העקרונות הנסקרים כאן במסגרת הסכם קבע, הוא עשוי להבטיח את המשך קיומם של חלק מן היישובים היהודיים ללא צורך בפינויָם הכפוי. הבחירה האם להישאר בבתיהם וביישוביהם תינתן בידי התושבים עצמם. ניתן להעריך כי במשך הזמן, מקצת התושבים ואולי רובם יבחרו לחזור למדינת ישראל מרצונם, תוך קבלת פיצוי על הרכוש הפרטי שהשאירו ביישובים שעזבו, והאחרים יישארו לפי רצונם בתחומי המדינה הפלשתינית, על-פי המודלים המוצעים. פעולה זו תיעשה ללא כפייה וללא שימוש בכוח, והיא תתפרס על פני זמן רב.
היבט חיובי נוסף הוא כי שטחי המובלעות צפויים להיות מצומצמים ביחס לשטחים הנרחבים של גושי ההתיישבות שנדונו עד היום. יצירת המובלעות תפחית את הצורך ב"אצבעות" טריטוריאליות לכיוון קריית-ארבע, אריאל ועמנואל. כך יהיה קל יותר למצוא שטחים חלופיים שיועברו למדינה הפלשתינית בהסכם שלום. שטחי שאר היישובים בקטגוריות השנייה (אוטונומיה) והשלישית (תושבות ואזרחות) יהיו בריבונות המדינה הפלשתינית, וכך לא יהיה צורך "לשלם" עבורם בטריטוריה ממערב ל"קו הירוק".
עם זאת, קיים חשש ברור מחיכוכים ומעימותים בין שטחי המובלעות לבין סביבתם הפלשתינית - חיכוכים העלולים להתפתח למצבי עימות גלוי בעצימות גבוהה. לכך יש להקדיש חשיבה ביטחונית ומדינית בעוד מועד. מומחים רבים סבורים כי הרעיון כלל אינו ישים, אף במציאות של שלום מלא.
הנשיא קלינטון קרא בשעתו לצדדים לחשוב, חוץ מאשר על קו הגבול והריבונות, גם על הסדרים טריטוריאליים יצירתיים וארוכי-טווח. בתנאים של הסכם קבע, לא ניתן לשלול על הסף שתיתכן הסכמה גם על הרעיון שנדון כאן. נדרשת, כמובן, חשיבה מעמיקה נוספת על היבטים מדיניים, ביטחוניים ומעשיים בדבר מובלעות טריטוריאליות.

תאריך:  08/04/2013   |   עודכן:  08/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מובלעות יהודיות בשטח הפלשתיני
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין "שטח פלשתיני" בתחומי הארץ
מנחם גורמן  |  9/04/13 16:10
2
להיות עם חופשי בארצנו!
ד"ר רון בריימן  |  9/04/13 18:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
סמוך לשעה 20:30 נורו רקטות פלשתיניות מרצועת עזה לאזור מועצת שער הנגב. איש לא נפגע, אבל היה די בכך כדי לפגוע בזכרון השואה
צבי גבאי
אחרי שהחמיצו שתי הזדמנויות, ממתינים הפלשתינים לאובמה שיספק להם את השלישית
איתמר לוין
14 שנים מצליח תושב מזרח ירושלים לקיים בנייה בלתי חוקית, למרות שורה של החלטות שיפוטיות בעניינו. אוזלת היד של רשויות האכיפה ובתי המשפט מלמדת, שיש מי ששלטון החוק אינו חל עליהם
עידן יוסף
התקשורת הטורקית מדווחת כי מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, יבקש מאנקרה להצטרף לתהליך המדיני בין ישראל לבין הפלשתינים    הערב: פגישה עם ארדואן, בראשון: קרי בירושלים
איציק וולף
עשרות פלשתינים מתפרעים במסע ההלוויה של אסיר חמאס שמת ממחלת הסרטן לפני ששוחרר מן הכלא    דוברו של אבו מאזן: פנינו לגורמים אזוריים ובינלאומיים על-מנת שירסנו את ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il