X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ילדי הדור שני של ניצולי השואה שמגיעים כבר לעשור הרביעי והחמישי בחייהם חייבים ליטול את המושכות ולהמשיך את מלאכת ההנצחה. את מה שהוריהם לא סיפרו להם בילדותם, יכולים ילדי הדור השני להנחיל לילדיהם בעזרת הטכנולוגיה
▪  ▪  ▪
מוזיאון יד ושם. ישמחו לסייע במלאכת התיעוד [צילום: יוסי בן-דוד, יד ושם]

ימי הזיכרון לשואה מלווים בעשור האחרון במידע על התקדמות באיסוף שחזור ושימור מידע על קרבנות השואה ובעיקר אלו ששרדו. אתמול שמעו שמוסד יד ושם הצליח לאגור כבר למעלה מארבעה מיליון שמות. מלאכת התיעוד והאיסוף שהיא חלק ממשימת ההנצחה של השואה קיבלה תאוצה ענקית בזכות התפתחות הטכנולוגיה, רשת האינטרנט והתשתיות הפיסיות שמאפשרות להעביר מידע ממקום למקום.
הכפר הגלובלי שנולד אי שם בשנות ה-90 תיעל בצורה מדהימה ומרגשת את המערכות הממוחשבות, הכלים והתוכנות לטובת האצת פרויקט התיעוד, שמתמודד לא רק עם פיזור ענק של מידע בכל המקומות בהם היו הקהילות היהודיות אלא עם הזמן. ככול שחולפות השנים העדויות ממקור ראשון של ניצולי השואה הולכות ופוחתות, מסיבות גיל וסיבות אחרות. שעון החול אוזל והנטל עובר יותר ויותר לדור השני, הדור של הבנים של ניצולי השואה. אבל הדור הזה בעצמו סובל מחוסר ידע רב לגבי מה שקרה להורים שלו. לא מפני שלא רצה לדעת אלא מפני שההורים שלו לא רצו לדבר על כך. הפוסט טראומה של הניצולים, מנעה מרבים מהם לשוחח על כך בבית, ליד הילדים.
פשוט לשבת ולתעד
רבים מאוד, לקחו עמם לקבר את הסיפורים העינויים והזוועות. אנחנו, בני הדור השני, שהיינו אז ילדים לא היינו מודעים בכלל לחשיבות של סיפורי השואה. כל מה שידענו זה מספרים ומלימודים בבתי הספר, חלקם מפי מורים שהם עצמם היו ניצולי שואה או חיו בתקופה שמיד לאחר מזה הסיפורים היו בעיקר נרטיבים, שנועדו לקדש את המתים, לנתץ את התפיסה של "הובלנו כצאן לטבח" ולהראות שהיו גם סיפורי גבורה.
כעת כאשר גם בני הדור השני, נמצאים בעשור החמישי והשישי לחייהם, מוטלת עליהם משימה לא פחות חשובה: להנחיל את סיפור השואה, על כל הביטיו לדור השלישי, לילדינו ולנכדינו. מצד אחר המלאכה שלנו יותר קלה, כי לרשותנו עומדים כיום כל הכלים הממוחשבים, כל הטכנולוגיה המידע הפתוח שנאגר עד כה. הדור השלישי, ילדינו חשוף מאוד לכלים האלו התפקיד שלנו זה לתעל אותם לשם, לוודא שהם יודעים לגשת לאותם מאגרים, לקרוא וללמוד.
אבל לא רק, כל אחד מאיתנו צריך לעשות מאמץ לתרום בדרך כל שהיא להנצחת הזיכרון, לספר את הסיפור שהוא יודע, שהוא שמע, שהוא קרא. גם אם הוא כבר לא ממקור ראשון. פשוט לשבת ולתעד, לספר ולברר.
יש מוסדות כמו יד ושם, מוזיאונים בארץ ובעולם שישמחו לסייע ולקבל סיוע. שלב ראשון,בדרך, לוודא שכל ילד כל תלמיד היה פעם אחת בחייו במוזיאון השואה, בארץ או במקומות רבים בעולם. גם כשיוצאים לטיול ולחופשה, לשבץ את הביקור במסלול הטיול. זוהי חוויה חשובה, במיוחד לבני הדור הצעיר.
והכי חשוב, לא לתת לדברים להישכח. בעוד עשר-עשרים שנה, אנחנו בני הדור השני, ניוותר לבדנו, הורינו, סבינו וסבתותינו כבר לא יהיו איתנו. אם אנחנו לא ניקח על עצמנו את המשך מסע התיעוד והאיתור של כל פיסת המידע, הנצחת השואה תהיה בעוד 30-40 שנה אירוע ששייך להיסטוריה. אם יש מאפיין טוב יותר לדור המידע, לדור האינטרנט והסמראט פון, הנצחת השואה היא היתרון הגדול שלו. ויפה שעה אחת קודם.

תאריך:  10/04/2013   |   עודכן:  10/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשימה של הדור השלישי להנצחת השואה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
שמואל בר-הלל
שירת הכומר לסיום ארועי יום השואה
שי פירון
נאום שר החינוך בעצרת בני הנוער ליום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ח בניסן תשע"ג, 08.04.2013]
ליאור רזניק
בכל דור ודור מנסים להשמידנו, ולפני כ-74 שנה כמאט והצליחו, בשביל שחלילה לא תחזור על עצמה ו/או תושלם המשימה, עלינו לזכור תמיד את אותה התקופה ולהלחם, להלחם בכל מי שבא לפגוע בנו. עלינו לזכור ולא לשכוח את אלו שניצלו ולא להשאירם מאחור
יואב קורמן
רועי שחם
ואז... צמרמורת. פתאום ברגע אחד, כל מה ששמעתי, ראיתי, למדתי - הכל התנקז לשם. לרגע הבלתי נתפש שמשאיר אותי מעורער. מהורהר. מחובר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il