X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההפנימו, לפיד ובנט שעליהם לבחור בין בדק הבית הטוב והמיטיב שהבטיחו, לבין מה מחלוקת על ביצת "שלום" שלא תיוולד לעולם? אם לאו, כל הבל פה של אובמה וכל זיק של אשליה שיפציע מרמאללה יקרעו את "הברית" בין יש עתיד לבית היהודי כקורי עכביש, ואנחנו נמשיך לבוסס במחלוקת חסרת השחר כדאשתקד
▪  ▪  ▪
נפתלי בנט, יאיר לפיד. האם עידן חדש ייפתח בפנינו? [צילום: פלאש 90]

נשאלתי ע"י ידיד מחו'ל על משמעות תוצאות הבחירות האחרונות, ולא ידעתי מה להשיב. אשיב לו לאחר שתתברר מהות הקשר בין לפיד ובנט ומפלגותיהם: האם ברית לפתרון שאלות הפנים הבוערות הממררות את חיינו, או שמא הארכת חייה המלאכותיים של המחלוקת הממאירה שאינה אלא מלחמת אחים קרה : פלשתין או ארץ ישראל ? חייבים לבחור. לשתיהן כאחד אין מקום תחת השמש.
בל נזלזל בהערכת עוצמתה של נטייתנו החולנית, מעין מום גנטי, לקיים שרשרת בלתי פוסקת של מחלוקות שאינן לשם שמים. קחו למשל את מלחמת האחים של מתייוונים נגד מכבים שהוכרעה בשפיכות דמים נוראה ואת המחלוקת שפרצה מייד לאחר מכן בתוך המחנה המנצח בין פרושים לצדוקים, שטיטוס חיסל אותה בשורפו את בית המקדש. או השבתאות או המחלוקות בין חסידים ומתנגדים, בין ציונים לבונדיסטים וקומוניסטים, שסטלין והיטלר שמו להן קץ נורא. והמריבה והשנאה הקשה, בין "היישוב המאורגן" ל"פורשים", וכל אלה הן דוגמאות בלבד.
לפי כל קנה מידה שפוי, המחלוקת על "א"י השלמה" מיצתה את עצמה, הפכה בלתי רלוונטית. מן הצד האחד, חסידי הנסיגה קיבלו באוסלו ובגירוש ("הינתקות", בלשונם) צ'אנס למלא את מלוא תאוותם, ואת חצייה אכן השיגו: יסדו 'מדינה בדרך' ברמאללה, הרסו למעלה מ-20 התנחלויות והקימו מדינה פלשתינית בעזה. מן הצד השני, מה שלא השיגו - את חלוקת ירושלים ואת הקמתה של מדינה פלשתינית עצמאית בעלת שטח רצוף מרפיח ועד ג'נין, 'נקייה' ממתנחלים יהודים - כבר לא ישיגו, מפני שאי-אפשר להשיגו. והרי מצפים היינו מ"מחנה השלום" המתהדר בריאליזם שלו בניגוד ל'משיחיות ההזויה' של "המחנה הלאומי", שיכבד עובדות מוצקות כמו אי-היכולת ואי-הרצון של כל הערבים, ללא יוצאים מן הכלל, לוותר על "זכות השיבה" של מיליוני צאצאי פליטי תש"ח, לפרגן לישראל אפילו את רחבת הכותל או להכיר ביהדותה של מדינת ישראל, ואפילו - בקיומו של עם יהודי. והיינו מצפים שישפטו באופן רציונלי את השלכות 'אביב' האחים המוסלמים, מתוניס ועד סוריה, הנועל את כל ה'לאווים' האלה על מנעול ובריח.
יכולנו לחשוב, שסוף סוף - אחרי הרומאים, הבולשביקים והנאצים הגיע תורם של הערבים לחסל גם את המחלוקת היהודית הזו, אולם יאיר לפיד הבין כבר שנה אחרי הגירוש ("דברים שאי-אפשר היה לומר בזמן ההינתקות", '7 ימים' , 13.10.2006) , שלא כך: "זה (הגירוש \ ההינתקות .א.ה.) לא היה קשור לפלשתינים, לדמוגרפיה, לשאיפה להסדר שלום, לתשישותו היחסית של צה'ל או לכל אחד מן ההסברים שניתנו לנו ( ונסתרו שוב ושוב). המניע היה אחר לגמרי...ללמדם שיעור בצניעות, ואולי גם בדמוקרטיה...על גבולות הכוח של עצמם."
לפיד מונה רשימה ארוכה של חטאי המתנחלים, אך מה שחשוב לעניינינו היום היא קביעתו האמיצה, שהמחלוקת אינה לגופם של דברים, כי אם לגופם של אנשים. היום, שבע שנים אחרי שלפיד עשה את חצי הדרך, עליו להשיב האם השלים אותה, האם הפנים שמן המחלוקת הגדולה לא נותר שמץ של ממשות, וכל כולה - מחלוקת לשם מחלוקת, שנאת חינם, פסיכו-פתולוגיה ולא פוליטיקה.
כמעט שני דורות המחלוקת הזאת, כחור שחור, בולעת ומכלה כל נושא אחר - חברתי, מוסרי, לאומי. הכל משועבד למולך הזה ולפיד מדגים את זאת מדברי דוד לנדאו - "(ה) עורך הראשון שהודה, כי עיתונו, 'הארץ', העדיף להעלים עין מחשדות השחיתות של משפחת שרון, שכן לדבריו 'עדיף שחיתות קטנה (קרי, שוחד) על שחיתות גדולה ( קרי, הכיבוש).' "
על-פי הכלל הזה, כל צד, ימין ושמאל, העדיף לספוג, לסבול ולשאת על גבו את כל מדווי וחוליי החברה והמדינה , התיר לכל קבוצת אינטרסים לעשות ככל העולה על רוחה על חשבון עתיד העם והמדינה, ובלבד שבכך יקודם "השלום" או תקודם "שלמות הארץ". ממש הזמינו כוחות חברתיים וכלכליים אנוכיים לבוא ולהפיק לעצמם את מירב התועלת, בצל המחלוקת הגדולה.
נותרה השאלה הגדולה בדבר פשר ההתחברות בין לפיד ובנט: האם הבינו שאין שחר לכל הרפורמות החשובות והדחופות שהבטיחו לבוחריהם בתחומי החברה, הכלכלה, סדרי השלטון ויחסי דת ומדינה, כל עוד המחלוקת ההיא עדיין מאיימת לבלוע הכל? ההפנימו, שעליהם לבחור בין בדק הבית הטוב והמיטיב שהבטיחו, לבין מה מחלוקת על ביצת "שלום" שלא תיוולד לעולם? אם לאו, כל הבל פה של אובמה וכל זיק של אשליה שיפציע מרמאללה יקרעו את "הברית" בין 'יש עתיד' ל'בית היהודי' כקורי עכביש, ואנחנו נמשיך לבוסס במחלוקת חסרת השחר כדאשתקד.
אולם אם אכן כן החליטו שתי המפלגות האלה, שכוחן (31 מנדטים) בדיוק ככוחה של "מפלגת השלטון", לקבור את הפגר המת של המחלוקת ההיא ולטפל כאן ועכשיו בבעיות הממשיות שלנו - עידן חדש ייפתח בפנינו. ובלבד שתימצא הדרך למנוע מחלוקת חדשה, עם החרדים.
מה אדווח לידידי בחו'ל? מה הביאו לנו הבחירות? את המדמנה הישנה או מהפכה, דבר חדש באמת?
החזיקו לנו אצבעות.

תאריך:  13/04/2013   |   עודכן:  13/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם מהפך?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
וגם תפילה, לא תזיק ל"ת
הניה  |  16/04/13 21:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
שרית ילוב
שני סרטים ישראלים היו מועמדים השנה לפרס האוסקר לסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר - ולא זכו    אומנם שני הסרטים אינם דומים אסתטית, אך דומים מאוד אתית: שניהם חד-צדדיים ושטחיים, מתעלמים מן ההקשר הרחב וההיסטורי של הסכסוך הישראלי-פלשתיני, ומגישים לצופה את המסר בכפית, באמצעות מניפולציות בוטות של קיטש, קלישאה, מלודרמה ופאתוס
איתמר לוין
מדוע הארץ לא צריך לחשוש מחקירה פלילית    מדוע ערבים יכולים לבנות שלא כחוק ולהתפרע בהר הבית    מדוע חברי ועדים אינם צריכים לחשוש למקומות עבודתם    מדוע פושטי רגל אינם פורעים חובות    מדוע פרשני הכדורסל יכולים להאשים את כולם    מדוע רוכבי אופנועים ואופניים השתלטו על המדרכות בתל אביב    התשובה - בכותרת
עומר דוסטרי
כניסת ארגון "כחולבן" ביוזמת יועז הנדל, תביא לשיפור השירות בשוק "זכויות האדם". מדינת ישראל, אזרחיה ואף כלי התקשורת רק ירוויחו
אריאל י. לוין
לישראל יש יד ארוכה וזיכרון ארוך עוד יותר, כפי שלמד על בשרו אחד הרוצחים ממלון פארק    במקביל, עלינו להראות לעולם את האמת אל מול השקרים שצצים מדי יום, כמו למשל בעניינו של האסיר אבו חמדיה
אילן ריס
הוותרנות שלנו רק הובילה לדרישות נוספות ולהחלשתנו. אם נבין זאת נדע כיצד לשנות את מדיניות החוץ ואת יחסנו אל גבולות המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il