X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הדרמה חודרת לצופים [צילום: דניאל קמינסקי]
"הצגה נוקבת במעטה דרמטי-סיפורי"
המחזאי והבימאי הלל מיטלפונקט ממשיך לשזור במחזהו החדש "אז, בפראג" עובדות היסטוריות עם דרמה אנושית. אך הביקורת המפעפעת על רודנות המישטר בישראל בתחילת ימיה - היא ההפתעה המתגלה כאן וחושפת תהום שלא רבים היו מודעים לה. בכך, מגיעות התשבחות למיטלפונקט ולציפי פינס, מנהלת בית לסין, שמעזים לחשוף אמיתות אלו
[צילום: דניאל קמינסקי]

לקהל הצופים עולה המחזה כדרמה של אהבה-בגידה-הקרבה על-רקע התקופה שלפני הקמת המדינה ובהמשך, עד לשנות הששים.. מתקופת הקשר החיובי של צ'כוסלובקיה עם ישראל-שבדרך, תוך העברת נשק - רובים ותחמושת לישראל, שהצילו את המדינה הזערורית בפני מבול מדינות ערב שתכננו לחסל אותה, יחד עם הצהרת הלורד בלפור (על זכותו של העם היהודי לבית לאומי בארץ ישראל).
המחזה מעביר אותנו מתקופת פראג של הגיבור, גבי (מיכה סלקטר, הצבר האולטימטיבי), אליה נסע כדי לגייס נשק לארץ, התאהבותו שם בוורה - יפהפיה מדהימה, סטודנטית לווטרינריה, הבטחתו לחזור אליה אחרי המלחמה ולקחתה לארץ ישראל; ובמקום זה, בהמשך, מיצוק נישואיו הפיקטיביים לאסתר בגלל מעידה של לילה אחד, מה שגרם את הריונה והולדת בתם; ועד להתפוצצות ושיאה של הדרמה שהופכת את הקערה על פיה. זאת - בגלל קשריו של גבי עם הפרופסור פטר לנדה, כשבתחילה פטר עזר לו להתקשר לספקי הנשק, בהמשך נוצרה ביניהם ידידות עמוקה שכמותה לא הייתה לשניהם אף פעם, ידידות אמת המקבילה לזיקה העמוקה של גבי למדינת ישראל, חובתו לאשתו שגוברת על הבטחתו לאהובתו, עד השבר שקורה.
למרות שידוע שהמחזה עוסק בריגול ובגידה, הרי ההתרחשות בהמשך ממש מפתיעה. ועליה לא נרחיב את הדיבור. נוכל רק לומר שהעובדות במחזה לקוחות מפרשיות שקרו כאן באמת, ולכן הן מהוות עוגן מוצק לסיפור. אך מעבר לבימוי והליהוק הכה מוצלחים, שמעניקים לצופים צפיה במשחק הכי משובח שאפשר, ולכל שחקן את האפשרות להחצין את כל המיטב שבו - ועל כך נפרט בהמשך - הרי ההפתעה הגדולה היא ההעזה של המחזאי וכן מנהלת התיאטרון, שלא חששו לחשוף את חוליי מישטר העריצות בראשית ימי המדינה, כשמחלקה מיוחדת הייתה מקליטה במעקב שיחות טלפון של מנהיגי כל המפלגות האופוזיציוניות - מק"י (הקומוניסטים), מפ"ם, הציונים הכלליים וחרות. "האידיאולוגיה הפכה למכונת פרקטיקה כוחנית ומשומנת היטב" כדברי מיטלפונקט בראיון עמו בתכניה. מירב מאמצי שירות הביטחון (ה-ש.ב) הופנו לטרור פנימי, לפי מסורת הקומוניזם והסטאליניזם. "השב"כ בשנות החמישים היה מעין משטרה פוליטית, כי ראש הארגון הביוני, הראל, ראה בהם (במפלגות שנזכרו לעיל) גורמים חתרניים".(מהמאמר של יוסי מלמן בתכניה).
צריך אוזן רגישה כדי לשמוע את דברי הביקורת של המחזאי, שנאמרים בשני משפטים קצרים, ומהווים המשך לגילויים בנושא עמו החל במחזהו המצוין "אנדה", שעלה גם הוא בבית לסין לפני כמה עונות. אך המילים הקצרות המבעבעות, חזקות יותר מכל במחזה. למרות שכיוצאים מהאולם, חייבים להתפעל מהמשחק הכה מלוטש, הכנה והמבריק של כל צוות השחקנים.
מיכה סלקטר כגבי, הצבר החזק עד נוקשה, המאופק בהבעת רגשותיו אם לאהובתו ואם לאשתו לה נישא בנישואי-סרטיפיקטים (כדי לאפשר לה לעלות לארץ, ואח"כ להתגרש), אך הנקרע בין השתיים; פטר (ישי גולן הכה משכנע בקסמו של הרגש שהוא מקרין, בכנות ובחום שלו) שמגיע אף הוא לישראל בעזרת גבי הממליץ עליו בקבלה כפרופסור בפיסיקה גרעינית לאוניברסיטה העברית; קרן צור הרגישה כאסתר, האשה המוכנה לוותר על בעלה, אך לא על הידידות העמוקה עם פטר; רפי תבור כדודה של אסתר - מגיש הופעה סופר-מקצועית להפליא, כעורך הדין (הקטן, לדבריו) שמצליח בעצם לחולל את רוב המהלכים במשחק השחמט של ההצגה; עוז ניסן הצעיר המוכשר - כחוקר הנבון, הבוטח והשקול, המנסה להגיע לצפונות פרשת הריגול שמתגלה כאן; והתגלית הכה מפתיעה של יעל וקשטיין כ-וורה, האהובה הצ'כית, שמהווה משב רוח מרענן במשחקה הכה מקצועי, כמו הייתה על הבימות כבר עשרות שנים... וזאת, מבלי לשכוח את הופעתה המצודדת ביופיה, וכמו כל יתר הצוות - עם היכולות הבאות לביטוי בקול, בהיגוי ובדיבור הרהוטים של כולם - מה שלא תמיד מוקפד דיו בהצגות אחרות על בימותינו.
המוזיקה היא של יוסי בן נון, התלבושות הנאמנות תקופתית של נטע הקר והתאורה הטובה של קרן גרנק. עיצוב הבמה המגוון של במבי פרידמן מקסים, אך חילופי התפאורה הרבים לאחר כל סצינה קצרה, קוטעים במשהו את הרצף של ההצגה, חרף היופי והאסתטיקה שבעיצוב. הקרנת קטעי הווידיאו האותנטיים בשחור לבן על-רקע הבמה, אותם עיצב יואב כהן, מעניקים לצופה תחושה שהוא חוזה בסרט. יתכן שלכשיוסרט המחזה, יהיה עוד יותר זורם ולכן גם יותר קולח. כי פרישת העלילה המתחלפת מדי כמה דקות במיקום ובתקופות שונות - לפני הקמת המדינה, אחריה ועד שנות הששים - היו זורמים בשטף בסרט מאשר על הבמה. אך יחד עם זאת, המשחק של השחקנים כה מרהיב, משכנע ונוקב, עד כי המסר, הדרמה והחוויה עוברות וחודרות לצופים.
הצגה נוקבת במעטה דרמטי-סיפורי שבסה"כ ידברו לקהל הרחב והאינטלקטואלי גם יחד. תערובת של מיטלפונקט הראשוני, החברתי בעל המסר ("מי תהום”) עם הדרמטורג שקולע ללב כולם.

תאריך:  21/04/2013   |   עודכן:  21/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוסי מלמן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הצגה נוקבת במעטה דרמטי-סיפורי"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
של ההיסטוריה למטרות 'סנסציה'
שיכתוב  |  21/04/13 22:40
2
למה אסור לשלול את השבחים
לא ברור  |  21/04/13 23:16
3
אין סיכוי שאני אלך להצגה
מיכל מירושלים  |  22/04/13 13:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
בראיון מיוחד ל-News1 חושף העיתונאי האמריקני גד נחשון את סיפורם המופלא של אברהם כרם וגד מיניקס, ישראלים לשעבר ואמריקנים כיום, שחוללו מהפכה אווירית בזכות פיתוח המל"ט (מטוס ללא טייס) שלהם
שולמית קיסרי
ספר חדש לליהיא לפיד - "אני לא יכולה להיות תמיד נהדרת"    אסופת טורים שהופיעו בעיתונות במשך עשר השנים האחרונות, סיפורים קטנים שדומים לאלפי סיפורים שקורים לנו, ומתוארים מנקודת המבט הייחודית לה
יואב יצחק
לפני כשנתיים הגיע גדעון מורן למשרדי קווינקו והסיר מהקירות חמישה ציורים שנרכשו על-ידי קווינקו תמורת 25-20 אלף דולר כל ציור    "יגאל אישר", אמר לאלה שהתרעמו    עכשיו מייחסת הרשות למורן טיפול בלתי חוקי גם במניות קווינקו    מהטיפול הבלתי חוקי והעברייני יצא נשכר בעיקר יגאל זילכה
יואב יצחק
ההתגוללות על נוחי דנקנר מצד כמה כלי תקשורת והפופוליזם הבנקאי המתחסד המבוצע עתה נגדו גורמים נזק עצום לבעלי אגרות החוב, לבנקים ולציבור בכללותו    האחראים למשבר החובות אינם רק בעלי השליטה כדוגמת דנקנר, אלא: הבנקים שנתנו הלוואות בלא בטחונות מתאימים, המוסדות שרכשו אגרות החוב, וכלי התקשורת שחגגו ו'פימפמו' מעלה-מעלה את הטייקונים תמורת שת"פים ומודעות
אריה אבנרי
תפארתו של יעקב נאמן לא תהיה על תקופת כהונתו השנייה כשר המשפטים, שבה התגלה כאדם שנוי במחלוקת, המגן והמושיע של כמה אישי צמרת שסרחו    כשליו במשרד המשפטים הם כאין וכאפס בהתחשב בעובדה שרשות המיסים קיבלה בעבר מידע מחשיד, על-פיו חשוד נאמן בהעלמת הכנסות ממשרד הפרקליטים שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il