X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אריה ישעיה מומחה לגינקולוגיה ומיילדות מרכז רפואי דניאלי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עולם אמצעי המניעה והמחזור החודשי רווי במיתוסים וסברות שגויות אשר מאפיינים חלק גדול מן הנשים, ללא קשר לגיל והשכלה ייתכן כי עצם העובדה שחוויית המחזור מגיעה כבר בגיל מוקדם, גורמת להשתרשות הסברות השגויות ואימוצן עד לגילאים מבוגרים
▪  ▪  ▪
המחזור לא מנקה את הגוף [צילום: AP]

מחזור הווסת החודשי הינו תהליך פיזיולוגי המאפיין את מרבית הנשים בעולם. לפי מחקרים שונים, בעידן המודרני, כל אישה בממוצע תהיה במצטבר במשך שבע שנים מחייה בתקופה של מחזור ודימום. כל אישה חווה את המחזור כבר בגיל צעיר (גיל קבלת המחזור הראשון הולך ויורד עם השנים), ונשארת עימו מדי חודש בחודשו עד הגיעה לגיל המעבר.
ישנן נשים שסובלות מהמחזור והתופעות המקדימות והמלוות אותו ושאיכות חייהן נפגעת בעקבות זאת וישנן נשים שעבורן המחזור כרוך באי-נוחות קלה בלבד.
מעבר לייעודן המקורי, נשים רבות בעולם משתמשות בגלולות למניעת הריון מתוך מטרה למזער את תופעות הלוואי של המחזור ואפילו לדלג על מחזורי וסת.
מיתוסים שונים סביב נושא המחזור החודשי והשימוש בגלולות:

המחזור מנקה את הגוף וחיוני לבריאות
לא נכון
▪  ▪  ▪

המחזור החודשי אינו גורם לניקיון של מערכות המין או של הגוף ואינו מהווה תהליך הכרחי לבריאות. הדימום המתרחש במחזור אינו הכרחי ולעיתים אפילו עלול, כשהוא מגיע בכמויות גדולות, לגרום לפגיעה גופנית.
בדימום פולט הגוף חלק מרירית הרחם אשר מתעבה כהכנה לקליטת ביצית מופרית, ביחד עם נוזלים דמיים אחרים ועם הביצית שלא הופרתה (במצבים בהם האישה אינה נוטלת גלולה למניעת הריון).
תהליך הביוץ וההתעבות של רירית הרחם והווסת המגיעה בעקבותיהם, אינו הכרחי מבחינה בריאותית ולעיתים אפילו מאופיין בסיבוכים. למעשה, גוף-האדם, בדומה לבעלי-החיים, תוכנן כך שבכל מחזור פריון תיכנס האישה להריון. בעקבות זאת, אין מחזורי וסת בתקופת ההריון, ההנקה ובסיום גיל הפריון.

המחזור מעיד על פעילות הורמונלית תקינה
נכון חלקית
▪  ▪  ▪

מחזור טבעי (ללא נוכחות של אמצעי מניעה הורמונליים דוגמת גלולה) אשר מגיע מדי חודש, מהווה אינדיקציה חיובית לפעילות הורמונלית מאוזנת בגוף האישה.
עם זאת, במקרה של נטילת אמצעי מניעה הורמונליים, המחזור אינו טבעי, שכן לא מתקיים תהליך של ביוץ בגוף ומחזור הווסת המופיע הינו מלאכותי ואינו מהווה מדד לתפקוד הורמונלי תקין.

מחזור שמופיע אחת לחודש הוא תמיד טבעי
לא נכון
▪  ▪  ▪

מחזור אשר מופיע בזמן שימוש באמצעי מניעה הורמונליים אינו טבעי, גם אם הוא מגיע אחת לחודש. גלולות למניעת הריון ואמצעי מניעה הורמונליים אחרים, פועלים בדרך-כלל בשני מנגנונים: האחד הוא מניעת ביוץ, קרי, אישה הנוטלת גלולות אינה מבייצת. מנגנון פעולה שני של הגלולה הוא מניעת תהליך העיבוי של רירית הרחם, תהליך המתקיים ברחם כהכנה לקליטתה של ביצית המופרית.
מניעת הביוץ ומניעת עיבוי רירית הרחם, מביאים למחזור שהוא למעשה מדומה. אחד היתרונות בעקבות כך הוא העובדה שהמחזור בזמן נטילת גלולות יהיה בדרך-כלל קל יותר.

אסור לחבר חפיסות גלולות
לא נכון
▪  ▪  ▪

נשים רבות מבצעות חיבור של חפיסות גלולות על-מנת לדלג על מחזורי וסת. מדובר בתופעה שאינה מזיקה מבחינה בריאותית ומן הסתם, כזו שמיטיבה עם איכות החיים של האישה. עם זאת, מומלץ להשתמש בגלולות אשר מיועדות לנטילה ברצף, נבדקו, נחקרו ואושרו על-ידי ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) לנטילה ברצף דוגמת סיזוניק, המביאה למחזור וסת אחת לשלושה חודשים.
היות שהמחזור המתקבל תחת נטילת גלולות הוא בכל מקרה מדומה, וגם המחזור הטבעי אינו הכרחי לבריאות האישה, אין מניעה מליטול גלולות ברצף ולמנוע את הופעת הווסת.

אי קבלת מחזור לאורך זמן גורמת לפגיעה בפריון
לא נכון
▪  ▪  ▪

הסברה ששימוש ממושך בגלולות או דילוג על מחזורי וסת מביאה לפגיעה בפריון היא שגויה לחלוטין. למעשה, ההיפך הוא הנכון. בעקבות מניעת מחזורי הביוץ, יורד הסיכון להתפתחות ציסטות וגידולים סרטניים בשחלות, ולכן הפוריות דווקא נשמרת.
ראייה לכך היא הזוגות הרבים שחוו הריון בלתי מתוכנן בעקבות שכחה של גלולה אחת בלבד. יתרה מזאת, הפוריות הגבוהה הנחווית עם הפסקת נטילת הגלולות מגבירה את הסיכוי להריונות של תאומים בחודש שלאחר הפסקת הגלולות. תהליך הביוץ הינו תהליך הורמונלי טבעי אשר מתרחש כל אימת שאין נטילה של גלולות או אמצעי מניעה הורמונליים אחרים.

כדאי לעשות מדי פעם הפסקה בנטילת גלולות
לא נכון
▪  ▪  ▪

סברה שגויה נוספת היא הצורך בביצוע הפסקות יזומות בנטילת גלולות. לא רק שסברה זו שגויה, אלא שההיפך הוא הנכון, דווקא הפסקות בנטילת גלולות מביאות לקפיצות הורמונליות ולהופעה של תופעות לוואי.
יתרה מזאת, הסיכון ליצירת קרישי דם גבוה יותר בעיקר בתקופה של התחלת שימוש בגלולות, כך שהפסקה בנטילה וחזרה לנטילת גלולות, מעלה את הסיכון היחסי לקרישי דם.
מלבד זאת, אפילו ההפסקה המבוצעת מדי חודש לצורך קבלת הוסת, מובילה אצל חלק מן הנשים לתסמינים קדם-וסתיים, לכאבים ולפגיעה משמעותית באיכות החיים. לצורך מזעור הפגיעה באיכות החיים, מומלץ לשמור על רצף הנטילה, ועל רמה הורמונלית יציבה ככל האפשר במשך הזמן.
עולם אמצעי המניעה והמחזור החודשי, רווי במיתוסים וסברות שגויות אשר מאפיינים חלק גדול מן הנשים, ללא קשר לגיל והשכלה. ייתכן כי עצם העובדה שחוויית המחזור מגיעה כבר בגיל מוקדם, גורמת להשתרשות הסברות השגויות ואימוצן עד לגילאים מבוגרים.
קבלת המחזור הראשון והמשך המחזור החודשי, מצביעים ובצדק, על התפתחות מינית ופיזיולוגית תקינה של הנערה. בעקבות זאת, המחזור החודשי משתבש ונעלם בנערות הסובלות מתת-משקל, עודף משקל, בנשים החולות במחלות קשות ובנשים הסובלות מהפרעות הורמונליות קשות. במקרים אלו, היעלמות המחזור החודשי מהווה סימן לבעיה פיזיולוגית / הורמונלית ומכאן התפיסה שהמחזור החודשי הכרחי.
עם זאת, היעלמות המחזור החודשי כתוצאה מנטילת אמצעים הורמונליים מלאכותיים (ולא באופן ספונטני), אינה מצביעה על בעיה ואינה גורמת לפגיעה בריאותית, אלא למעשה היא אפילו משפרת את איכות החיים.
בעבר, נשים חוו הרבה פחות מחזורים בחייהן בגלל הופעת גיל וסת ראשונה מאוחר יותר, הריונות בגיל צעיר יותר, ריבוי הריונות ותקופות הנקה ממושכות יותר. כיום, אמצעי המניעה ההורמונליים, מעבר להיותם אמצעי מניעה, מאפשרים לנשים רבות למזער את הפגיעה באיכות חייהן ואף למנוע אותה לחלוטין באמצעות דילוג על מחזורי וסת.

הכותב הוא מומחה לגניקולוגיה ומיילדות במרכז הרפואי רבין
תאריך:  24/04/2013   |   עודכן:  24/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גלולות ומחזור - מנפצים את המיתוסים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עוד בנושא זה
ארגמן  |  24/04/13 22:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
לתשומת-ליבם של הסועדים במסעדות: אתם עלולים לאכול ארוחה שבישל לכם טבח סודני, מבלי שהוא עבר בכלל בדיקות רפואיות לצורך עבודתו ובעוד הוא עצמו חולה או נשא של מחלות מידבקות; וחוץ מזה, מרקיז, עלולים להציע לכם במסעדה שמן-זית זך, שמתגלה בסופו של דבר כמה שאינו ראוי למאכל
אורנית יונה
תתחילו עם אכילה מסודרת של בשר עם תוספת וירקות ולאחר-מכן תתפנו לקינוחים והממתקים    לכו לבופה ובחרו לצלחת את כל הדברים שאתם אוהבים ובכמות שתספק אתכם בלבד
ד"ר אילת רמון
כשאתם שולחים את הילדים למדורה, הקפידו על לבוש הולם כדי למנוע פגיעות    חשוב לא להיעזר בחומרים מעודדי בעירה שיכולים להבעיר אש גדולה מדי
יואב יצחק
מאופן התנהלותו ניתן ללמוד כי התחזיות הגרועות מתגשמות: לפיד מתנהל משל הוא אישיות יוצאת דופן, ממש גזע לבן    לפיד מצפצף על כולם. לכן הוא לא נמנע מעיסוק בהסכם "שמיים פתוחים", למרות קשריו האישיים עם ישי דוידי (בעל עניין בכיר באל-על)
יואב יצחק
המשקיעי היהודי-רוסי שרכש את השליטה בערוץ 9 נאלץ להתחייב למנות לערוץ רק תושבי ואזרחי ישראל לתפקיד מנכ"ל ודירקטורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il