X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מעוררים את מיצי הקיבה של הצופים [צילום: תמי שחם]
ביקורת: "מונולוגים מהקישקע"
כשם שכל תיאטרון רפרטוארי מכובד מטפח כיום את דור העתיד של השחקנים, כך גם היידישפיל מטפח מזה כמה שנים קבוצת שחקנים משובחים צעירים, לימד אותם יידיש, עד שהתמזגו כליל עם הוותיקים, והם מאלפים ומענגים אותנו בכל הצגה בה הם נוטלים חלק

הצגת "מונולוגים מהקישקע" מעלה זכרונות עסיסיים מעוררי תיאבון, מימים בהם כולנו היינו עוד ילדים, בבית אבא-אמא, כשאמא הייתה אלופה בבישול אתני מהמקור שלה. כשהכוונה כאן לבישול האשכנזי פרופר. הגעפילטע פיש, הצ'ולנט והקישקע היו נושאי חלומם של רוב היהודים בגלות מזרח אירופה, רובם גרו בפולניה, ומתוך הדלות והעוני בו חיו רובם, נוצרו שירים וסיפורים שהאוכל עמד במרכזם. כך לא יישכח תאור סעודות העניים שערכו שועי הקהילה בעת החתונות, וכל עניי הכפר היו מוזמנים אליהם, וקיבלו ביטוי בתיאורי הסופר זלמן שניאור בספריו, שהיו חיים יותר מסרט, כה צבעוניים וחודרים לנשמת נשואי הסיפורים.
יוני אילת, השחקן והבימאי, קיבל ליום הולדתו לפני שנה וחצי, ספר בישול בשם "שמאלץ". לי זכור השמאלץ שאמא הייתה מכינה מהרבה בצל מטוגן עם שפע שומן עוף או אווז, כשגלדי הבצל היו הופכים ל"גריוון". את זה היינו מורחים על פרוסת חלה, ומרגישים ברקיע השביעי. נו, מכאן מובנת בעיית הכולסטרול של מי שהירבה להינות מהמאכל הזה. יוני קיבל מהספר את הטריגר, רכש עוד ספרי בישול מזרח אירופאי, איחד את תרבות האוכל האשכנזי עם השירים והתרבות שנוצרה סביב מה שהיה הדבר הכי מנחם את החלכאים והנדכאים אז, ויצר הצגה נפלאה, המדוברת בעברית, ומושרת ביידיש, עם תרגום רץ בעברית. הצופים יוצאים מה-זה עם מצב רוח עילאי שאין לתארו.
הטקסט העסיסי, שמבין שורותיו בסאב-טקסט מבצבץ עולם המושגים הרוחני האידישאי של אז, הבימוי הנפלא של יוני, משחקם ויכולת השירה המרנינים של כל צוות שמונת השחקנים הצעירים, התפאורה הריאליסטית של זאב לוי, עיצוב התאורה המושלם שאין דומה לו של מישה צ'רניאבסקי, שראוי שילמדו ממנו כל הצעירים כיום, המוזיקה הנהדרת שביצעו על הבמה מישה בלכרוביץ הוותיק והנפלא על הפסנתר, הקלרניטן-הכלייזמר מעורר הרגש ליאור רונן, אסף רוט שעל כלי ההקשה ואלון עזיזי שעל הקונטרבס - העניקו לשמונה שתודרכו בתנועה בידי מיטל דמארי, עם ההשראה של יוני שהביא עמו את הרקע שקיבל בזמנו ב"בית צבי"- את היכולת ליצור הצגה מקסימה, מבדרת ומקרבת את הצעירים אל העבר והרקע שלא ידעו או שהוריהם העדיפו לשכוח.
מבין השחקנים המצוינים בולט במיוחד הבימאי ומעבד ההצגה יוני אילת, ביכולת התנועה הפנטסטית שלו, עד כי פשוט אי-אפשר להסיר ממנו את העיניים. ומה הפלא? גבוה, יפה ותמיר וחטוב, ומשחק ומתנועע להפליא. כך, כבת זוגו בריקודים, מפליאה גם יעל יקל הבלונדית היפה והגבוהה, ובעלת יכולת השירה האופראית ממש, שגם היא מתנועעת בצורה מקסימה. הזמר הנפלא מבין כולם, אף שכולם כאחד חוננו בקול טוב, הוא יונתן רוזן, שחקן דרמטי אך זמר עוד יותר מחונן. אחד שראוי לראותו במופעי היחיד שלו בגלל עושר קולו הנהדר. הסצינה בה הוא משחק כלב בבית יהודי, שמשתגע אחרי "רגל קרושה" או כפי שהורי קראו לזה "גאלר", הקטע הזה מהווה את שיאו הדרמטי של המחזה.
מירי רגנדורפר, שכבר השתתפה בהצגות רבות ביידישפיל בהן בלטה ביכולותיה, וכך גם רונית אשרי המקסימה בשכנוע כל צופה; עינת סגל כהן - קומיקאית מעולה ומחוננת, בעלת ניסיון בהצגות מעולות בבית לסין ות' אורנה פורת, בטרם הצטרפה לקבוצת הצעירים ביידישפיל ונטלה חלק בהצלחות השנים האחרונות שלו; יובל רפופורט בעל הנוכחות הבימתית, וניב שפיר בכמה סולואים טובים - כולם מנותבים כהלכה ע"י יוני אילת, הוגים כהלכה את שתי השפות, שממש תענוג לחזות בהם.
מנהל חדש ליידישפיל, דם חדש ללהקת התיאטרון, ותקווה שהיידיש תחזור ותכבוש את מקומה בצמרת התרבות היהודית שהנאצים והפוגרומים כמעט כילוה. כאן בארץ ישראל, מתחדשת התרבות של כל תפוצות עמנו המתלכד. והגיוון רק מעשיר ומלכד אותנו עוד יותר. ולכו לראות את תערוכת יהדות בוכארה שבמוזיאון בית התפוצות ברמת אביב.

[צילום: תמי שחם]
[צילום: תמי שחם]
תאריך:  13/05/2013   |   עודכן:  13/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת: "מונולוגים מהקישקע"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
איך אומרים ביידיש: מצ'עמם ?:
עליס תתעוררי  |  13/05/13 16:16
2
ההצגה, דוקא רדודה בתכניה,
הניה  |  13/05/13 21:59
 
- ככה זה כשהאידיש יוצאת מהקישקע ל"ת
מואס בצ'יעמום  |  14/05/13 14:14
3
ביקורת
קונילמל  |  14/05/13 19:17
4
ביקורת- מונולוגים מהקישקע
ביילע  |  12/02/14 17:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פזית רבינא
כשלון הבאת החיילים הנעדרים מקרב סולטן-יעקוב, שהוטל על בן זיגייר, מפנה את האצבע אל נאשם אחר: המוסד. ייתכן שהלבנוני זיאד אל-חומסי, ששמו עלה כסוכן מוסד שזיגייר חשף לכאורה, הפיל את המוסד בפח כשגרם לאנשיו להאמין שהם מגייסים אותו לטובת איתור הנעדרים. התוכניות ששמע מהם סוכלו כשסיפר עליהם ללבנונים
חיים נוי
שרית הררי הפיקה מחזה קולח, מלוהק בידי שחקנים מוכשרים, אבל התוצאה הסופית אינה מושלמת. דלית ענבר עיצבה תפאורה יפה ופרקטית. אני אטדגי עיצבה את התלבושות הנאותות והרלוונטיות. התאורה של דולב ציגל היא טובה מאוד ובמיוחד בקטע המסיים
יורי מור
"שרי המלחמה" ב"הבימה" הוא דוגמה לפארסה קלאסית. שלא יבינו אותי לא נכון: אין שום ציניות בדברי, אני חסיד של העיקרון לפיו כל הז'אנרים ראויים להערכה פרט לז'אנר ששמו שעמום. פארסה - החיה הנדירה ביותר בנוף התיאטראלי, ובגלל זה מכובדת ומבורכת. אלי יצפאן הוא האשף של הז'אנר, הנערץ עלי אישית: בזמנו השתדלתי לא לפספס אף תוכנית שלו בכבלים
ראובן לייב
מרבבות חסידיה השוטים בארץ נותרו רק כ-500 איש, אלא שגם הם מפולגים ביניהם. כך נחשפת גסיסתה של אחת הכתות המסתוריות ביותר במדינה
עו"ד אברהם אלטלף
בעבר הייתה קיימת בפסיקת בתי-המשפט מגמה, קבועה וגורפת, שילדים בגיל צעיר מאוד יהיו תמיד במשמורתה של האם    כיום קיימות המלצות לסטות מהפסקה ולקבוע באופן נקודתי את המשמורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il