X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
ברמה העקרונית אני שמח לכל ספר העוסק בתחום ומביא עדויות של לוחמים, הפרופורציה בספר בבחירת המבצעים ובבחירת המרואיינים בעייתית בעיני. ועדיין ניתן ללמוד בכל פרק על היבטים שונים של הקרב.
▪  ▪  ▪

הספר "צה"ל המבצעים הגדולים" , כולל תיאור של כשלושים מבצעים בתולדות צה"ל ממלחמת העצמאות ועד המבצע שטרם בוצע והוא הפותח את הספר והוא תקיפת הכורים הגרעיניים באירן. הספר בנוי פרקים פרקים כאשר כל פרק מתאר מבצע אחד ולצדו ראיון עם דמות מפורסמת המתייחסת בהיבט אישי למבצע המתואר.
אתחיל בעיצוב, המחברים בחרו מהדורה אלבומית עם נייר משובח ובפורמט דף גדול מה שלא מאפשר לקרוא את הספר בקריאה שוטפת (ואולי זו לא היית הכוונה?). משקלו של הספר כמעט מחייב להניח אותו על שולחן ולקרוא/לעיין בו.
הבעיה השנייה בספר מסוג זה המנסה לסקור תקופה ארוכה (במקרה שלנו מעל שישים שנות קיום מדינה) הוא בבחירת המבצעים המייצגים את התקופה. כאן לצערי בחרו המחברים את הסיפורים היותר מוכרים, אלא שכבר זכו לפרסום רב והתקבעו בתודעה הציבורית. לטעמי דווקא המבצעים היותר מוכרים מעניינים פחות לעיון היות שנחשף לגביהם מידע רב במהלך שנות קיום המדינה.
לצד אמירה זו נכון גם שמבצעי שנות החמישים נשכחו ברובם ומרבית האוכלוסיה הצעירה נחשפת אליהם אולי אף לראשונה. גם בחירת המרואיינים בחלק מהמקרים לטעמי מעט בעייתית. לדוגמה בתיאור מבצע אבירי לב הדמות המרואיינת היא משה יעלון שהיה ברמטכ"ל והיום הוא שר הביטחון. במלחמה היה סמל מילואים. יש כל כך הרבה מפקדים בכירים שהיו שותפים אמתיים במבצע אבירי לב והם חיים אתנו כך שהבחירה בסמל מילואים יעלון נראית מעט מוזרה. ואם כבר מתייחסים למלחמת יום הכיפורים אי-אפשר להתעלם מהבחירה המאוד מוזרה של המבצעים שבחרו הסופרים לתאר. הקרב בחווה הסינית נצרב בציבור הישראלי אבל מאז ועד היום, ארבעים שנה ממועד סיום המלחמה למדנו, לא רק העוסקים בתחום כי הקרב עצמו היה די שולי במערכה עצמה וכי מערכת יחסי הציבור המשומנת שהפעיל איציק מרדכי במשך שנים בהאדרת הקרב הייתה אמורה להיות מבוקרת ע"י מחברי הספר.
קרב שני המתואר בספר הוא קרב הצליחה השם דגש על כחות הצנחנים שחצו את התעלה, השלישי הוא קרב כיבוש החרמון ע"ע כוחות גולני והקרב הרביעי הוא של בלימת השריון את כוחות הסרים בתחילת המלחמה. אדם זר לאירועי מלחמת יום הכיפורים אשר יקרא את פרטי המבצעים האלה יקבל את הרושם שהלחימה במלחמת יום הכיפורים הייתה לחימת חי"ר (צנחנים וגולני) ומעט מאוד ובשולי הדברים לחימת שריון. אין עיוות היסטורי חמור יותר מאשר מצגת זו של העובדות לכאורה. מלחמת יום הכיפורים הייתה בעיקרה לחימת שריון ובנקודות מצומצמות שברובן השפעתן על המלחמה כולה הייתה קטנה גם שותפות של חי"ר. אבל כפי שכבר נכתב בעבר, העשייה היא השולית, יחסי הציבור הם המרכז. חבל ששני מחברים בכירים נפלו בפח הזה.
ברמה העקרונית אני שמח לכל ספר העוסק בתחום ומביא עדויות של לוחמים, הפרופורציה בספר בבחירת המבצעים ובבחירת המרואיינים בעייתית בעיני. ועדיין ניתן ללמוד בכל פרק על היבטים שונים של הקרב.
צה"ל המבצעים הגדולים, מיכאל בר-זהר וניסים משעל, ידיעות ספרים, 2013, 272 עמודים.

תאריך:  16/05/2013   |   עודכן:  16/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ניסים משעל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צה"ל המבצעים הגדולים - בחירה בעייתית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
הרומן "יומן של גוף" של דניאל פנק יכניס אתכם אל גופו של גבר זר ואל חייו האינטימיים ביותר, באופן מקורי ומסעיר
עפר דרורי
הספר כולו מתאר שלושה שבועות של חופש על גדות הנהר "פרוט" ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה כאשר ריח המלחמה נישא באוויר. אפלפלד מצליח להעביר בצורה מצוינת את חרדותיו של הילד המתגבר בן העשר מפני העתיד להגיע
ציפי לוין
דרך ארבעת הסיפורים בספרה הראשון של כרמל בן נפתלי בת ה-17 וחצי נחשפים קשיי גיל ההתבגרות ומכאוביו, ומתאפשרת הצצה נדירה אל עולמן האותנטי של ארבע נערות
ציפי לוין
הספר "סקרמוש - רומן מימי המהפכה הצרפתית", מאת הסופר החשוב רפאל סבטיני, בתרגום העכשווי של בן ציון הרמן, רצוף הרפתקאות, מתובל בסיפור אהבה גדול מהחיים ומעוטר ברקע הססגוני של ימי המהפכה הצרפתית
עפר דרורי
הספר מפזר במעט את הערפל האופף בצורה חלקית את גופי המודיעין של המדינה, ממפה את תפקידיו של כל אחד מהם, מצביע על החריגות בכללים, לא חושש להצביע גם על כשלים לצד הצלחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il