X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבעיה לא טמונה במבקר המדינה (שמשמש גם כנציב תלונות הציבור), לא משרדו ואף לא במתלוננים. כל הבעיה טמונה בתרבות הניהול הקלוקלת והכושלת בשירות הציבורי שביטלה, כמעט לחלוטין, את האחריות האישית ומשכך גורמת למצב הקשה השורר בישראל
▪  ▪  ▪
דוח תלונות הציבור. הכלבים ינבחו והשיירה תעבור

שוב מתפרסם דוח נציב תלונות הציבור , דוח חשוב ביותר שמציב בפנינו תמונה קשה של פני השירות הציבורי בישראל. מהדוח עולה כי ישראל הינה שיאנית, שלילית גם בתחום זה, של תלונות שנמצאות מוצדקות. למרבה הצער נראה שגם השנה הכלבים ינבחו והשיירה תעבור.
הבעיה לא טמונה במבקר המדינה (שמשמש גם כנציב תלונות הציבור), לא משרדו ואף לא במתלוננים. כל הבעיה טמונה בתרבות הניהול הקלוקלת והכושלת בשירות הציבורי שביטלה, כמעט לחלוטין, את האחריות האישית ומשכך גורמת למצב הקשה השורר בישראל.
מהי אחריות אישית? לכל אדם העובד במגזר הפרטי ברור שאם ייכשל בתפקידו, או חלילה יעניק שירות גרוע במיוחד, מזלזל או פוגעני, או יעשה משהו אחר שיש בו להזיק ללקוחות העסק או לעסק - הרי שיפוטר. במקרים חמורים ואם ייגרם נזק של ממש הרי שהוא אפילו צפוי לתביעה אישית.
הבנה בסיסית זאת דוחפת, לפחות את העובדים הסבירים ומעלה, שלא לזלזל לא במקום עבודתם, לא במעסיקיהם ולא בלקוחות.
המגזר הציבורי הוא "קצת" שונה. מרגע שניתנה לך הקביעות (ופעמים רבות עוד הרבה קודם) מקום העבודה שלך כמעט מובטח. בכל מקרה כמעט מובטח שגם אם תפוטר זה לא יהיה בגלל תלונה מוצדקת לנציב קבילות הציבור.
למעשה, מה אכפת לו לפקיד אם תתלוננו או לא, הרי לא לו, לא למנהל שלו וסביר להניח שגם לא לאף אחד אחר הרי שלא יעשו כלום בסופו של דבר, בטוח שלא בפעם הראשונה, השנייה, העשירית או העשרים.
כמה פעמים יצא לכל אחד מאיתנו להגיע לקבל שירות מפקיד/ה במגזר הציבורי ויצאנו עצבניים לאחר שירות גרוע במיוחד. "אצלי בעבודה היו מעיפים אותו/ה ברגע" - את המשפט הזה אפשר לשמוע תמיד וכמעט בכל הדרגות - מהפקידים ועד המנהלים. אבל בשירות הציבורי נראה שלא אכפת - הרי ממילא עם התלונות האלו לא יעשו כלום.
לבטל את מנגנון הקביעות
הפתרון, האמת, מאוד פשוט ונוהג בכל מדינה מתוקנת, ובכמה שאפילו לא מתוקנות, בעולם: קביעות היא לא מנגנון הגנה מפני אחריות אישית לתלונה מוצדקת!. הגיע הזמן שזה יהיה המצב הנוהג גם בישראל.
הייתי רוצה לצפות שלפחות 50% מה"כוכבים" בדוח נציב תלונות הציבור ילכו הביתה. אם השירות שהם העניקו, או שתחת ניהולם הוענק שירות כזה - שיתכבדו ויחזירו את המפתחות לציבור שמשלם את משכורתם.
אי-אפשר גם להתפרנס על חשבון הקופה הציבורית וגם לזלזל בלקוחותייך (הציבור) ולהעניק שירות רע. במישור הזה, ועל-מנת לשפר את השירות, חייבת להיות גזירה שווה בין השוק הפרטי והשוק הציבורי - ולמעלה מכך, להיות עובד ציבור זו זכות (שמלווה בהרבה הטבות ותנאים מעבר למשכורת) - מי שלא רוצה, באמת רוצה, להעניק שירות לא חייב.
המצב הנוכחי, של היעדר אחריות אישית במגזר הציבורי, פוגע גם בעובדים המסורים בשירות הציבורי. אותם תפוחים רקובים מוציאים שם רע למגזר עובדי הציבור כולו, פוגעים בתדמיתם ומורידים את המוטיבציה של הטובים להתאמץ יותר. בשירות הציבורי ישנם עובדים מסורים ומדהימים שהשם הרע של המיעוט הבולט פוגע בהם ומאפיל על הישגיהם.
למרבה הצער השירות הציבורי בישראל חולה במחלה נוראית של ניוון יסודי שלא יהיה לו מרפא עד שלא תונהג מדיניות של ביטול הקביעות מפני מחדלים ותלונות מוצדקות והנהגת אחריות אישית - זהה לזו הנוהגת במגזר הפרטי שם ברור לכל עובד שעל מעשים חמורים משלמים בכיסא! רק אז השירות הציבורי ישתפר, יזכה גם למעמד טוב יותר בעיני הציבור וכולנו נזכה לשירות הראוי המגיע לנו.
דוח נציב תלונות הציבור, החשוב שלעצמו, אינה התרופה למחלתו הקשה של השירות הציבורי בישראל. אומנם הוא נותן פעמים רבות מזור במקרה הספציפי אבל הוא מטפל בסימפטומים ולא במחלה. דוח נציב תלונות הציבור צריך להיות הבסיס שעליו ינקטו פעולות אופרטיביות ברורות - רק כך יוצל השירות הציבורי בישראל.

הכותב הוא מומחה בניהול סיכונים משפטיים.
תאריך:  23/05/2013   |   עודכן:  23/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוח תלונות הציבור: היעדר אחריות אישית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן עודד
מרבצי הגז בים התיכון משתרעים בשטחן הימי של כמה מדינות - מצרים, ישראל, לבנון, קפריסין, ויתכן שגם סוריה. קרוב לוודאי שגם בשטח הימי שמול עזה מצוי גז טבעי    עלויות ההקמה של תשתיות יצוא גז טבעי הן אדירות והן "מזמינות" שיתופי פעולה
עקיבה לם
לפני 90 שנים הציג זאב ז'בוטינסקי את היחס הראוי לשיטתו אל הבעיה הערבית בארץ ישראל במאמרו "על קיר הברזל". לטענתו ערביי ארץ ישראל ימשיכו להילחם כל עוד "יש להם זיק של תקווה" להיפטר מההתיישבות היהודית. כיום קיבלנו קיר הפרדה אחד ארוך שמסתיר את הבעיה הערבית מעינינו ובמקום קיר ברזל קיבלנו כיפת ברזל, שמבטל את הצורך שלנו להבין את האיום האווירי עלינו
עו"ד אבי זילברפלד
הקביעה כי מתן האשראי נתון לשיקול דעת בלעדי של הבנק גורמת למסקנה כי "ברצותו מחיה וברצותו ממית", מסקנה שמקבלת פן טרגי מזעזע לאור הרצח בסניף הבנק בבאר-שבע, מסקנה אליה נחשפים כל יום יותר ויותר לקוחות
אריאל י. לוין
לא יאמינו או לא יסלחו לנו בפרשת מוחמד א-דורה    המורדים בסוריה ישמחו מאוד אם נתקוף - וזה עלול להבעיר את האזור    חיזבאללה ממשיך לספוג אבידות - אבל גם לצבור ניסיון לקראת הסיבוב הבא נגד ישראל    וגם: לראשונה בימי חיי התביישתי במדינה
מחלקת המיסים, סומך חייקין KPMG
תוקף הוראות השעה הוארכו עד ליום 31.12.2014
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il