X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חברי הכנסת של שס הפילו את הצעת החוק שתאריך את כהונתם של הרבנים הראשיים לקדנציה נוספת. מעיון קצר במקורות עולה כי הפלת החוק עומדת בניגוד להלכה. כל גדולי ישראל בכל הזמנים מסכימים ש"כשפוסקים גדולה לאדם פוסקים לו עד סוף כל הדורות ומעלין בקודש ולא מורידין"
▪  ▪  ▪
מפלגת שס. להחזיר את העצמאות לרבנים [צילום: פלאש 90]

לפני מספר ימים, הפילו חברי הכנסת של שס כנראה באופן סופי הצעת החוק המתירה לרבנים מכהנים להתמודד לקדנציה נוספת לתפקיד, במה שכונה בתקשורת 'חוק הרב עמאר'.
מול כל הדילים והספינים והסחר מכר הפוליטי בין המפלגות השונות מוזר מאוד שאף אחד לא הלך ובירר מה אומרת היהדות (ההלכה) בנושא זה. האם חוק כזה הוא נכון או לנכון. אז הנה עמדת היהדות לגבי הגבלת כהונתו של רב.
מעלין בקודש ואין מורידין
מאז ומעולם כל נושאי השררה בישראל היו מתמנים לכל ימי חייהם. וכבר הרמב"ם העיר על כך: "שכבר ידעת כי מיסודות תורתינושכל מי שנתמנה לשררה תורנית אין מורידין אותו ממנה לעולם אלא בעבירה המחייבת הורדתו מעלין בקדש ולא מורידין".
אמנם היו קהילות שהיו ממנות על עצמן רב לזמן קצוב (לא יותר משש שנים) אולם זה נבע מתוך כבוד לרב, שלא יהיה גרוע מעבד עברי (הנמכר לשש שנים), וכבר פסק החת"ם סופר באחת מתשובותיו בנדון:
"אבל לא נשמע ולא נראה מעולם דאחרי ככלות זמן הנ"ל יורידוהו ח"ו מגדולתו והתמנותו. ולא נכתב הזמן אלא לאפקועי איסורא (להפקיע מהאיסור) הנ"ל, אבל להעיז בקודש חלילה וחלילה. וכשפוסקים גדולה לאדם פוסקים לו עד סוף כל הדורות ומעלין בקודש ולא מורידין".
ובעל "ערוך השולחן" אומר דברים חריפים יותר: "מי שהוחזק לרב בעיר... אע"פ שבא לשם אחר שגדול ממנו... אין לשום גדול בעולם להשתרר עליו ולהורידו.. והיא הסגת גבול וגזל גמור ואף שעושים עמו כתב על כך וכך שנים מ"מ אין מסלקין אותו לעולם...".
חז"ל משווים החלפת רב ברב אחר לא פחות ולא יותר מאשר "ואת אשת רעהו לא טמא" - שלא ירד לאומנות חברו", והחזון אי"ש אף מרחיק לכת ופוסק: "אם פשעו במינוי... אין מינויו מינוי ואין דינו דין...".
ולא רק החזו"א אלא גם הראי"ה קוק אומר דברים מפורשים ונוקבים:... לולא דחזינא הדברים יוצאים מפורש מפי גברא רבא דכוותיה לא הייתי מאמין לשמועה, אשר לא נראה ולא נשמע דבר כזה וכיוצא בזה במחנה ישראל גם בנוגע לאיזה שררה קטנה שבציבור, וכ"ש בעטרת הרבנות בעדה קדושה וגדולה בישראל... ומה דמות נערך בשערוריה כזאת, לפחות בשררות רב גדול בישראל המורה ודאין ומובהק לרבים ומנהל עדת ה' ע"פ התורה והמצוה זה עשרות שנים, בעודו בחיים עמנו לאיו"ש (לאורך ימים ושנים) להודפו מכסא כבודו על-ידי איזה לחץ... ופשיטא שכל הדברים.. אין בהם ממש וכלא חשיבי ... ואפילו היה מקבל מהם איזה טובה או שכר בעד המחילה אינם כלום... ופשוט הוא שאין בזה שום אחיזה לומר שתהיה המחילה דבר שיש לתלות עליו שום צדלהיתר הסגת גבול הרבנות...".
רב הוא המוכיח את הציבור
והשאלה העולה לא למה? למה זה "מיסודות התורה" שלא להדיח רבנים, ומה החשיבות של מנויים לכל ימי חייהם?
על כך עונה המהר"ל, שאם זה לא כך: "אוי לנו מיום הדין!... אם הרבנים... תלויים בראשים, שכל ... שלש שנים... חוזרים להעמיד אותם על הרבנות שלהם ואיך לא יהיה יראים מפניהם אותם שהם נמסרים בידיהם, באולי לא יחזירו אותם לרבנותם?...".
מספיק לראות את מערכת הבחירות האחרונה לרבנות הראשית לישראל כדי להבין עד לאיפה הדרדר מצב הרבנות הראשית. כל צרוע וזב חוטם יכול להביע את דעתו על הרבנות והרבנים, כל פרשן מטעם יכול לחוות את דעתו המלומדת על כל נושא ואילו הרבנים - פיהם חסום, וידיהם כבולות משום שכל אמירה שלהם תיפגע בסכויים להבחר.
החוק להגבלת כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל אותו חוקק המזרחי הוא חרפה, והחוק שמונע מרבנים מכהנים להבחר שנית הוא חרפה עוד יותר גדולה. ביטול החוק הזה, במה שכונה 'חוק הרב עמאר' היה צריך להתחיל את הבראת הרבנות הראשית.
הפלת החוק בידי גורמים האמונים כביכול על שמירת התורה, מסיבות קטנוניות ונמוכות של דילים פנימיים מראה ביתר שאת עד כמה נחוץ החזרת העצמאות לרבנים וניתוק תלותם בפוליטיקאים כאלה ואחרים.

תאריך:  16/06/2013   |   עודכן:  16/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלמה משה עמאר
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לידיעת שס: הפלת 'חוק עמאר' - נגד ההלכה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש בלגוש
קורא  |  18/06/13 17:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מבקר המדינה בדוח ממאי 2012 מתייחס לעבודת מורי קבלן, מלבד ביקורת על תנאי העסקה פוגענית והעדר ביטחון תעסוקתי, יש התייחסות לתופעת העדר שוויון בחינוך
הרב אליהו קאופמן
אייכלר צריך ללמוד שאומנם קניוק לא היה באמת אותו "אליל" שמנסים לקשור לו כתרים אבל הדרך שבה אייכלר הביע את דעתו בנושא רק הביאה לקניוק עוד אלפי ועשרות אלפי מעריצים שנגעלו מסגנונו של אייכלר וקניוק - ועוד אחרי מותו, הפך בעיניהם "גיבור תרבותי" מהפרובוקציה של אייכלר
ד"ר רון בריימן
אין הבדל מהותי בין האופנהיימרים מימין ומשמאל. אלה ואלה מחבלים במפעל הציוני. אלה ואלה פוגעים במרקם העדין של החיים בארץ ישראל המערבית. אלה ואלה משרתים במעלליהם את האויב הערבי היושב בקרבנו ומחכך ידיו בהנאה
יובל ברנדשטטר
הגמישות המוסרית של השייכים למחנה הנכון    המוסר המזויף מתברר ביתר שאת כאשר שומרי הסף הצעירים, ילידי הארץ, תוצרת החינוך הישראלי, מתעמתים עם אותן עובדות. מבחינתם, מן הרגע שהטרוריסט הרים ידיו, ולא משנה בכמה דם הן מגואלות, ולא משנה מהי האידיאולוגיה שהדריכה אותו, הוא שינה את מצב הצבירה שלו מטרוריסט ללוחם חופש
עמי דור-און
הממשלה האחת - בראשות בנימין נתניהו; הממשלה השנייה - בראשות יאיר לפיד ונפתלי בנט. במרכז שיקוליהן של שתי ממשלות אלה, המתחרות זו בזו על כס השלטון, לא עומדת טובת המדינה, אלא עיקר מטרתן המוצהרת בגלוי היא לחסל את היריב הפוליטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il