X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"הזירה של שארקי", 1912, הושאל ממוזיאון קליבלנד [צילום: יח"צ]
ג'ורג' בלואז ברויאל אקדמי אוף ארטס
הרטרוספקטיבה של George Bellows גדול הציירים האמריקנים ברבע הראשון של המאה ה-20, מוצגת לראשונה מזה אי פעם בלונדון, ולראשונה מזה 30 שנה בכלל

למעשה, תערוכתו של ג'ורג' בלואז (1925-1882) במוזיאון "R0YAL ACADEMY of ARTS" בלונדון, הייתה החשובה והמרגשת ביותר, שלשמה נסעתי ללונדון. היא החלה את מסעה בניו-יורק, כמה שבועות לאחר שעזבתי אותה בסתיו, ולא הסתייע לי לראותה שם. אבל התנחמתי בעובדה שעדיין תהיה לי ההזדמנות לראות את גדול הציירים האמריקנים של ראשית המאה ה-20 - בלונדון.
מה שמייחד את התערוכה ב-RA היא פרישת כל הנושאים אליהם הקדיש את הקריירה הקצרה שלו שנקטעה באיבה, בגיל 42 מסיבוך של אפנדיקס. עוד בחייו זכה לתהילה ולהערכה במיוחד בציורי קרבות האגרוף, שהיו אסורים בכלל בניו-יורק, ונערכו עבור המהמרים הכבדים במסגרת "מועדונים סגורים". הנושאים שלא קיבלו את החשיפה הראויה והמקסימלית בחייו, היו ציורי הנוף האורבני של ניו-יורק, אליה הגיע ב-1904 מעיר הולדתו קולומבוס, אוהיו.
ניו-יורק הייתה בתקופה של שינויים תעשייתיים וחברתיים רבי עוצמה. המוני המהגרים הכתיבו את אופי השכונות העניות, תנאי עבודת הפרך במפעלים ובנמל, ולהם הקדיש מציוריו הנפלאים, גם מסיבות נטיותיו הסוציאליסטיות, ולעומתם - מרנינים גם נופי בילוי שעות הפנאי של העשירים והאמידים, לחופי נהר ההדסון, בנוסח הפיקניקים שציירו מאנה ושאר האימפרסיוניסטים הצרפתים.
בלוז נולד וגדל בעיר קולומבוס במדינת אוהיו. כבר בלימודיו באוניברסיטת אוהיו סטייט, גמלה בלבו ההחלטה להיות לאמן. היחיד שעודד אותו לרעיון היה מורהו הפרופ' לאנגלית ג'וזף ראסל טיילור. הוא עבד למחייתו כמאייר גרפי, חסך כסף, וחרף התנגדות הוריו, נסע לניו-יורק ולמד שם בבית-הספר לאמנויות אצל המורה הייחודי, הצייר רוברט הנרי. זה לימד את תלמידיו, שאמנות אמיתית חייבת לתאר את החיים באינטנסיביות. וזה האור שלאורו הלך בלואז וכן חבריו, שבהמשך היו ל"אסכולת אשקאן".
הם הבינו שאת מלוא העוצמה של החיים אפשר למצוא דווקא במאסות של המהגרים שחלקו מגורים צפופים במיוחד. בה בעת, בלואז התייחד מחבריו בעוצמה ובהנחות המכחול הבוטות, שהעניקו לציוריו את מה שהיה חסר באימפרסיוניזם ולציירים האחרים בני דורו וחבריו. ציורו "42 נערים עירומים" מ-1907, מתאר את הפגיעות והתום של הנערים, שבאין צעצועים, היה הנהר נחמתם היחידה. בעוד שגם לאור הירח, הרי צבעו השחור של ההדסון הכיל אלמנט של אכזריות-משהו.
בהקדישו חלק גדול מציוריו לנושא חיי המעמד הנמוך בעיר המתפתחת, היה שונה מחבריו מאסכולת אשקאן. כך גם לא חשש להשתמש במשיחות מכחול נועזות כדי לתאר את השעשוע הנפוץ והאסור על-פי החוק - ההאבקות. בציורים גדלי המידות רואים את גופותיהם השריריות של המתאבקים, שריריהם המשתרגים והיות פניהם ללא פרטים רבים, כאילו זה נקלט תוך תנועה מהירה בעדשת מצלמה (כמו בפוטוריזם) - וכך הוא תאר גם את הקהל המרותק סביב הזירה, גם הם יותר כמאסה, אך עם הבעות המזכירות את ציורי פרנסיסקו גויה.
הגורם שהיה למעצב את עולמו האמנותי היה תערוכת ה"ארמרי שואו" ב-1913, שהייתה בעצם הסיבה לתפנית באמנות האמריקנית כולה. הציורים שהאמן והגלריסט שטיגליץ הביא לאמריקה מאירופה, ובהם כל המודרניסטים האירופיאיים, הטביעו את חותמם על כל מה שקרה מאז ואילך באמנות האמריקנית. בלוז אומנם לא הלך לכיוון המופשט והקוביזם, אך שאב מהם את האומץ לחדול ולהשתמש אך ורק בצבעים ריאליסטיים.
הגישה החופשית שלו היא שהעניקה לציוריו את הייחודיות שמיקמה אותו בראש הפירמידה של האמנות האמריקנית. כך גם צייר את נופי הים המסעירים - ציורים המהווים נסיקה לעומת כל ציורי הנוף המעודנים של המאה ה-19.
הציור הנוקב ביותר בתערוכה, מ-1918, שבלוז עשהו תחת השפעת רישומי גויה מסדרת "מוראות המלחמה" - הוא תיאור הטבח והעינויים שעשו הגרמנים בתושבי דינאנט, כפר שליו בבלגיה, במלחמת העולם הראשונה. כאשר בלגיה בכלל הייתה ניטרלית במלחמה ההיא. החלק בתערוכה המוקדש לדיוקנאות, אליו הקדיש את שנותיו האחרונות, הוא מקסים ביופיו, ומזכיר לעיתים ציורים של מאנה. היפה מכולם הוא ציור רעיתו, אמה, ושתי בנותיהם מ-1923. כאילו כל אחת מסמלת שלב אחר בחיי אישה, ובסך-הכל, יצרו תמונת חיי אישה.
יכולתו של כל צייר נבחנת במיוחד ברישומים. בלוז העדיף את הליטוגרפיות. לצייר עם עפרון שמנוני מיוחד על לוח אבן, ולהדפיס. הוא אפילו רכש מכונת הדפסה ובעזרתה עשה את ההדפסים בביתו. בהדפס שלו "החוק הוא מדי איטי" צייר ב-1923 (בהשפעת התחריט של גויה "איזה מבצע הירואי! עם אנשים מתים") תופעה של ביצוע לינץ' בשחור עור, שהיה חשוד ברצח. האיש נכבל, והוצב על ערימת עצים שהוצתה. סבר פניהם האדיש של האנשים שסביב כלפי כל מה שקורה לו, ואפילו עם נהרה וסיפוק ממראה האדם העולה באש - אלה מבטאים ברורה את ביקורתו של בלואז על המצב.
לבלוז, כמו לגויה, ההדפס היה הטכניקה הכי אכספרסיבית שיש, בעזרתה ניתן להעניק לצופים אפשרות לחוש זוועה ותעוב כלפי האכזריות האנושית.
תערוכתו של ג'ורג' בלואז מתקנת עוול כלפי הצייר המופלא הזה, שבחייו התעלמו מציורי הנוף והדיוקנאות שלו שעשה בשלבים המאוחרים של חייו, ושהיו הומאז' לגדולי האמנות האירופאית שקדמו לו, בעוד הקהל אז התלהב רק מציורי האגרוף שלו. יצירותיו שינו את כל מה שנחשב מקובל בציור בזמנו. התערוכה פורשת את מלוא היקף יצירותיו, ומאפשרת לנשום עמוק ולהתמקד בגדול הציירים האמריקנים של תחילת המאה ה-20, שהוביל את הדור שלאחריו באמנות האמריקנית ובהמשך להיות מספר אחת בעולם.
מכיוון שהיא ירדה ב-9.6.13, הרי רכישת הספר המלווה אותה היא נכס לכל אוהב אמנות שיפצה במידה רבה את מי שהחמיץ את התערוכה ב-RA.

"אנשים על המזח", 1912, הושאל מרנדולף קולג' [צילום: יח"צ]
תאריך:  17/06/2013   |   עודכן:  18/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ג'ורג' בלואז ברויאל אקדמי אוף ארטס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הצעתו לקצר את משך הדיון בתוכניות בנייה לˉ12-8 חודש מיותרת וחסרת משמעות    החוק הקיים קובע שיש לאשר תוכניות בתוך כ-8 חודשים    הבעיה איננה החוק, אלא הצפצוף ארוך-השנים על לוח הזמנים הקבוע בחוק - ובזה סער לא נוגע
עליס בליטנטל
סיכון גדול נטל על עצמו המחזאי מוטי לרנר, כשבחר להכניס את הצופים ל"מטבח" הכנת המחזה (דוחקי הקץ), לשלבים שטרם עלייתו על הבמה, לכאורה    עצם העמדת ההצגה כתיאטרון-קריאה, וויכוחים בין המחזאי להנהלת התיאטרון, האם יש או לא להעלות מחזה כה פוליטי ומגמתי, והאם יש לו בסיס עובדתי מוצק - אינם בהכרח מרתקים קהל לצפייה בזה
ד"ר חזקי שוהם
למרות שנוטים להתעלם ממנו, אחד השדות בהם מתנהל שיח זהות עמוק ואינטנסיבי בחברה הישראלית הוא שדה התרבות הפופולרית, ובייחוד האופן בו מעוצבים החגים היהודיים בחברה הישראלית    התחקות אחר ציון החגים בישראל מחדדת את העובדה כי התרבות הישראלית הינה תרבות מסורתית העומדת בקשרים של השפעה הדדית עם תרבויות יהודיות אחרות
מרגלית מולנר גויטיין
לאחר שהוקסמתי מהתערוכה המוצלחת של דאלי בישראל (ראו כתבתי כאן "ציירי לך שפם"), בחרתי לבקר את דאלי בעירו פיגרס, ובתערוכה מקיפה שלו המתקיימת עכשיו במדריד
ד"ר מוחמד מחאג'נה
32 אינצ', 37 אינצ', ולפעמים מעל מסך המחשב והסמארטפון - איך שלא נסתכל על זה, הטלוויזיה על תכניה וערוציה השונים, היא חלק כמעט בלתי נפרד מחייהם של ילדינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il