X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לשים לב שמחד כיסוי תקציבי של המדינה את חיי הקופים הוא בגדר "נטל" לדידו של צפריר בניגוד ל"קידום מחקר רפואי" הודות למימון הכספי. היות אלכס צפריר מדען, שהוא פרופסור אינו הופכת אותו בהכרח לסמכות מוסרית או פוליטית
▪  ▪  ▪
ניסויים בקופים. טענות בעייתיות מוסרית [צילום: AP]

תשובה לפרופ' אלכס צפריר על מאמרו "שימוש בקופים מציל חיים", הארץ מיום 18.6.13: פרופ' אלכס צפריר, יו"ר הפורום הבין אוניברסיטאי לקידום רפואי הוציא באחרונה ספר על שימוש בעלי חיים בתחום הרפואה. בעיתון הארץ הוא פרסם באחרונה מאמר בנושא העברת קופי מזור לשמורה במקום המשך הניסויים בהם.
הוא כותב שהחווה במזור מספקת בע"ח "למחקר ביו-רפואי החיוני לבריאות האדם ורווחתו". אולם כאן נשאלת שאלה בסיסית: כיצד אני כאזרח פרטי יודע שהניסויים הללו חיוניים לבריאות האדם ולרווחתו? הסיבה שאני שואל זאת היא העובדה באשר ל"החתול שומר על השמנת", כלומר הגורמים המדעיים העוסקים בניסויים הם "המפקחים" עליהם. כשגוף מפקח על עצמו, בין אם זו מח"ש והמשטרה, חברי הכנסת של הקואליציה על חברי ממשלתה- הפיקוח מביס את עצמו.
גוף לא יכול לפקח על עצמו וכך גם לא מוסד מדעי. לצורך איזה מטרה משמשים הקופים? צפריר טוען שמדובר בניסויים ובתחומי מחקר ש"אין שום חלופה אחרת, בייחוד בשלבים המכריעים של פיתוח תרופות או טיפולים רפואיים אחרים". לעומת זאת באתר "מאחורי דלתות המעבדה" נטען שמדובר בבדיקת רעלנים ובניסויים פולשניים למוח, שמחד לא ניתן להקיש מהם בהכרח לגבי המוח האנושי ומאידך, יש להם אלטרנטיבות רפואיות.
לא ניתן ללכת בדרך המוסר אם יש רק דרך אחת ואין אלטרנטיבה, אבל אם יש אלטרנטיבה לניסויים בבעלי חיים חייבים לבדוק אותה בצורה לא משוחדת ולא המיסוד המדעי הקיים יכול לעשות זאת, אלא מיסוד משפטי שבפניו יציגו הצדדים האינטרסנטים השונים את טענותיהם.
לחיזוק טיעוניו כותב צפריר על הקופים המובאים מהאי מאוריציוס כמי "שהוגדרו כמין פולש המהווה סכנה לחיות ולצמחים הטבעיים של האי ומזיק לחקלאות. בהתאם לאמנות לשמירת חיות הבר, דינם של קופים אלה הוא השמדה כמזיקים או תפיסה לצורכי המחקר הביו רפואי".
אולם טענה זו היא בעייתית מיסודה. בהיסטוריה היו מינים רבים של פולשים. ידועה תופעה של נדידה רבתית. אין פולש שגרם נזקים לבעלי חיים, לצמחים וליצורים כמוהו כמו האדם. האם גם דינו השמדה או תפיסה לצורכי מחקר? מדוע יהיה גורלו שונה מזה של קופי חוות מזור?
טענותיו של צפריר הינן בעייתיות מבחינה מוסרית כשהוא קושר מין לין שאינו בין מינו. ענת רפואה מוצגת כמי שפעלה לסגירת חוות מזור. הוא גורס כלפיה שהיא הורשעה בעבר בלשון הרע וחויבה לשלם פיצויים לבעל חוות מזור. מניסוח זה לא ברור מדוע מוסרית ההרשעה בלשון הרע שוללת מרפואה טיעוניה לסגירת החווה. אין בהכרח משפטה מעיד על בעיתיות מוסרית, מה גם שאין צפריר מפרט הסוגיה.
את מאמרו מסיים פרופ' צפריר בטענה שקופי חוות מזור( כ-2,000 במספר) יתרבו נוכח חייהם בשמורה וזו "תיפול לנטל על המדינה" שתאלץ להשקיע בהם מיליונים "במקום להפנות את התקציב לקידום המחקר הרפואי ומציאת פתרונות להצלת והארכת חיי החולים בארץ ומחוצה לה באמצעות אותם הקופים, כמקובל בכל המדינות הנאורות".
יש לשים לב שמחד כיסוי תקציבי של המדינה את חיי הקופים הוא בגדר "נטל" לדידו של צפריר בניגוד ל"קידום מחקר רפואי" הודות למימון הכספי. למעשה השמורה יכולה ליצור שמורות משנה ולספק קופים לגני חיות וכלל לא ברור שמדובר בנטל מכביד ומיותר.
היות אלכס צפריר מדען, שהוא פרופסור אינו הופכת אותו בהכרח לסמכות מוסרית או פוליטית, וזאת יש לזכור בויכוח הציבורי עימו.

תאריך:  23/06/2013   |   עודכן:  23/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביקורת מוסרית על מדעניות אלכס צפריר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מסכים
מאור111  |  24/06/13 10:12
2
תואר שני בביולוגיה ואז תבין
גיבוב שטויות  |  26/06/13 12:14
3
להערכת ניסויים דרוש ידע
יענקלה מהדרום  |  1/07/13 16:23
4
עיוות מוסרי
יענקלה מהדרום  |  2/07/13 10:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקת הערכות שווי KPMG סומך חייקין
התיקון, שנוסח בעקבות המלצת ועדת נאמן, מחייב חברות נסחרות וחברות פרטיות שהינן חברות אג"ח לאמץ מדיניות תגמול עד ליום ה-12 בספטמבר 2013 העומדת בהנחיות החוק
רועי אורן
בפרפראזה על דברי בן-גוריון: "צריך להדק את הסנקציות כאילו לא נמשכו השיחות", "ולהמשיך את השיחות כאילו הוסרו הסנקציות" - על ישראל לפקח על-כך שהיא לא תיוותר לבד מול כוחות הרשע האימתניים מאירן
ד"ר יוסי לסרי
במדינת ישראל עלינו לקחת את האיסאלם, אירן, סוריה והמזרח התיכון כולו ברצינות ולא להסתפק רק בלימודי השפה הערבית, בכמה מן התיכונים
יעקב אסתרליס
לא נעשה סיכום חיי הפודל: הוא במיטבו, הצליח להתמודד עם כל יריביו, מהווה דוגמה חיה לפודלים אחרים שכנראה גם יבגדו בבעליהם. פודל הוא לא כלב פשוט. הוא לא חבר האדם. הוא כלב אגואיסטי לא נאמן לאף אחד וחושב רק על עצמו
ציפורה בראבי
לפעמים אנחנו מבקשים עצות מאחרים רק כדי לקבל אישור למה שאנחנו יודעים היטב כי לא נכון לעשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il