שוק הסלולר הומה חברות, מכשירים חדישים ותחרות על כיסו של הצרכן הישראלי, ברור שאין כוונה לעצור בקרוב וכי 10 החברות הקיימות היום בשוק יפעלו לשיפור והרחבת חווית הצריכה של הלקוח. כפועל יוצא מכך, תתגבר הפגיעה הבלתי נמנעת באיכות הסביבה, בין היתר כתוצאה מתהליך הייצור ומנזקי הקרינה הסלולארית.
מלבד התפתחות טכנולוגית בתחום הסלולר, הכולל השקת מכשירים חדישים ומתקדמים המציעים עוד ועוד פונקציות ואפליקציות, אנו עדים להתפתחות טכנולוגית כללית במגוון תחומים הנוגעים להרגלי הצריכה שלנו: טלוויזיות משוכללות, שירותי לוויין מתקדמים, משחקי מחשב, רובוט ששואב את הבית ומכשירים נוספים ורבים.
כבר לפני שנתיים פרסמו משרד הבריאות, משרד החינוך, המשרד להגנת הסביבה וחברת החשמל, נייר עמדה בנושא קרינה אלקטרומגנטית, לפיו ילדים נחשבים לאוכלוסיה רגישה לקרינה בהשוואה לאוכלוסיה מבוגרת. מלבד היותם אוכלוסיה הרגישה באופן מיוחד להשפעות סביבתיות כגון חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית, ילדים בגילאי ביה"ס היסודי ניתנים, בקלות רבה יותר, להשפעה וביסוס הרגלים לאורך זמן, כך שזה אבסורד שבתקופה של התפתחות טכנולוגית מואצת, בה אין בית בישראל ללא מיקרוגל, השימוש בטלפונים קוויים פס מן העולם ולכמעט כל ילד יש טלפון סלולארי, עדיין לא קיים עיסוק מסודר בנושא הקרינה במסגרת בתי הספר בישראל.
נושא איכות הסביבה נלמד בבתי ספר יסודיים במסגרת תחומי מדעים וגיאוגרפיה ומתייחס לזיהום אוויר, מים, מיחזור, מקורות אנרגיה ואף תכנון סביבתי. דווקא בנושא קרינה, המקיפה כל אחד מאיתנו בסביבה הביתית וצוברת תאוצה, אין כיום עיסוק במסגרת לימודית, למעט בתי ספר בודדים כדוגמת הנעשה במועצה המקומית שהם.
עיכובים ביורוקרטיים
החשיפה של כולנו לקרינה גוברת כל העת, ביחס ישיר להתפתחות הטכנולוגיה האלחוטית והחשמלית ומלווה במקרים רבים בבורות וחוסר מודעות לגורמי הקרינה המצויים סביבנו ולהשפעתם. לפיכך, אנו חייבים להקדים ולהנחיל הרגלים כבר בקרב ילדים קטנים, על-מנת לצמצם את הפגיעה בהם ולחנך את הציבור בכלל להתנהגות נכונה שתוביל לצמצום החשיפה לקרינה. יש להסדיר, בהקדם האפשרי, תוכנית חינוכית ארצית, תוך שיתוף פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים לתחום זה. משרד החינוך כבר החל לפעול לקידום הטיפול בנושא הקרינה, אך ניכר כי עיכובים בירוקראטיים מרחיקים את הנושא מתוכנית הלימודים כך שעד שיתקבלו ההחלטות המתאימות, הטכנולוגיה תמשיך להתחדש, מוצרים יותר "חכמים" יפלטו יותר תדרים אלקטרומגנטיים ובינתיים הקרינה סביבנו לא נפסקת, אלא רק גוברת.
יש שיטענו כי קיים מידע רלוונטי זמין לציבור באתרי אינטרנט שונים, אך מדובר בפתרון שאינו מספיק להקניית ידע מתאים ואפקטיבי בקרב התלמידים הצעירים - אין הדבר מחליף תוכנית לימודים מסודרת, מבוססת ומגובה בידע מקצועי וניסיון. יש לבנות תוכנית להקניית ידע מותאמת גיל, להרגלי שימוש נכונים ומושכלים בטלפון סלולארי וליישם את העקרונות ע"י הצוותים במוסדות החינוך.
עד לשילוב תכנים מסודרים בנושא קרינה במסגרת הלימודית, הפתרון נעוץ ברשויות המקומיות ומנהלי בתי הספר: הרימו את הכפפה והוסיפו את נושא הקרינה לתוכנית הלימודים, גם כאשר הסילבוס אינו דורש וגם בעלות של "הקרבת" שעת מחנך! אם נקדיש חודש מרוכז לטיפול בנושא השפעות הקרינה וזהירות מונעת בטכנולוגיה אלחוטית, אולי נוכל להתחיל לחולל שינוי, ראשית בקרב הילדים שכבר מגיל צעיר צמודים למכשירים אלחוטיים מגוונים ובהמשך בקרב ההורים ושאר האוכלוסיה.
עלינו לפקוח את העיניים, ללמוד על הקורה סביבנו, להבין שאנו מושפעים באופן ישיר ולנקוט מעשה, יחד ומיד.