X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רבנים יוצאים בשצף קצף על אנשים שמוכרים בשר שנשחט ב"שחור" או עסק שלא מוכן להציב אצלו תעודת כשרות מה עם סופרים וכותבי סת"ם? מי בודק אותם? את הרמה שלהם? מה הם בדיוק מוכרים לנו ולמה כשאנו קונים תפילין אני לא בודקים אפילו במינימום?
▪  ▪  ▪
מתי נזכה לתעודות כשרות גם בתחום הזה? [צילום: פלאש 90]

סיפור ישן מספר על הבעש"ט כמדומני, שהתארח בבית כפרי אחד. היהודי הכפרי ניגש אליו וביקש ממנו לשחוט את בהמתו והסביר "אני רואה את המראה שלך, הזקן הארוך שלך והמגבעת היפה, ואין לי ספק שאתה שוחט אמין ונאמן". הרב עשה זאת בשמחה. עם קומו בבוקר התארגן הרב ליציאה, וביקש מאותו כפרי הלוואה כספית. הכפרי סירב וטען "על סמך מה אתן לך כסף ואיני מכיר אותך", טען. "זו בדיוק הבעיה שלך ושל אחרים", הרעים הרב, "בכשרות אתם מאמינים למראה ולזקן, ואילו בכסף שלכם אתם דורשים בדיקות מעמיקות. זה אמור להיות בדיוק הפוך".
רבנים כבר החלו לתת כשרויות לבגדים למניעת איסור לבישת שעטנז. רבנים החלו לתת הכשר לכלים למניעת בעיית כלי גויים, ועוד תחומים שלא הקדשנו - אם מחוסר ידיעה ואם מחוסר רצון - תשומת לב עבורם.
מתי רבנויות מקומיות ידאגו גם לתעודות כשרות עבור בתי עסק לממכר ספרי תורה, תפילין ומזוזות? רבנים יוצאים בשצף קצף על אנשים שמוכרים בשר שנשחט ב"שחור" או עסק שלא מוכן להציב אצלו תעודת כשרות. מה עם סופרים וכותבי סת"ם? מי בודק אותם? את הרמה שלהם? מה הם בדיוק מוכרים לנו ולמה כשאנו קונים תפילין אני לא בודקים אפילו במינימום?
כמה אנשים היו מוכנים לקנות עופות שחוטים מרכב שעובר אצלם ככה סתם בשכונה? מצד שני, כמה אנשים קנו תפילין ממקומות שלא ברור מי מספק להם את הסחורה? סחורה בשחור חזק.

מקרה שהיה

למה אני כותב על זה? כי אני בעצמי, ללא ידיעה, התפללתי במשך שנים עם תפילין פסולות.
את התפילין שקנו לי לבר מצווה, בדקתי שנתיים לאחר-מכן. הייתי בסך-הכל נער ללא שום ידע בסת"ם. אך כשראיתי את הקלף והכתב שעליו, הבנתי שאפשר לקרוא לזה הרבה דברים, אבל תפילין זה לא. הצטערתי. יותר מזה הצטער אבי שהשקיע כסף שהיה לו אז בקושי. הוא התאמץ מאוד וקנה לי תפילין חדשות מסוחר אחד, לא מורשה כמובן, שהתגורר באותם ימים בעיר ירוחם. לא זכיתי לראות את הסופר.
המסחר התבצע כך, שעל התפילין שילמתי לאדם אחד, ואת התפילין קיבלתי מאדם אחר. נקשתי על דלת, הזדהיתי כשלוחו של אותו סוחר, הדלת נפתחה כדי חרך, יצאה יד לקחת את הכסף ואחר שניות שבו נספר הכסף שוב יצאה יד עם תפילין. זהו.
ככה מוכרים סמים במקומות מסוימים, במה שנקרא "כספומטים". ככה מוכרים תפילין במקומות אחרים.
חלפו ימים, סיימתי תיכון ושירות צבאי. מדי יום, השתדלתי לקום לתפילה בציבור. פעם בשעה שבע ופעם בשש. לפעמים מוקדם יותר, ולפעמים מאוחר יותר. אבל לא החסרתי, אני מקווה, שום יום ללא הנחת תפילין.
לאחר כשבע שנים, לפי דרישת ההלכה, שלחתי את התפילין לבדיקה חוזרת. הסוחר או סופר, תלוי את מי שואלים, פסק לי חד-משמעית - תפילין מהודרות בתכלית ההידור!
חלפו עוד כמה שנים של השכמות מוקדמות, ללא החסרת המצווה החשובה הזו, ומשברים שעברתי, המריצו אותי לשלוח את התפילין לבדיקה חוזרת. הבדיקה הייתה מדהימה. התפילין פסולות בתכלית הפסולות! ואיך? פשוט אות יתרה (מיותרת).
אם הכתב היה דוהה, או נמחק או כל תקלה אחרת, היה ניתן להבין או להצדיק. אבל אות יתרה. מאיפה? מאין היא באה? וכיצד פסק מי שפסק שאלו תפילין מהודרות בתכלית?
חזרתי לאותו סופר סוחר וזה הצטדק "לא אני אישית בדקתי" אמר "שלחתי את זה למישהו אחר לבדוק וכנראה הוא טעה".
ככה זה נראה. הכל עלום, לא ברור, ולא מקצועי. אין דין ואין דיין. הסוחר הוא לא מי שכותב, ומי שכותב הוא לא זה שבודק ורק מי שמשלם הוא אחד וידוע.
בשנים האחרונות החלו בתי עסק שונים להנפיק תעודת אחריות לתפילין. מרשים לקונים להיות נוכחים בעת הכנסת הקלף לבית, להיפגש עם הסופר, לזכות לקצת שקיפות. קצת. אך עדיין, חלקו הגדול של העולם הזה של ספרי תורה תפילין ומזוזות מתנהל בשקט, בשחור וללא פיקוח. זה נוח להעלמת הכנסות. זה פוגע בנו ציבור הרוכשים ברמה ובדרישות שאנו מצפים לקבל מאותו סופר.
מתי נזכה לתעודות כשרות גם בתחום הזה? לאיזה תגובה, אמירה, השפעה של הרבנים ואנשים שזו העבודה שלהם?
אגב, גם חוסר כוונה בשעת הכתיבה פוסלת את התפילין ורק אמינות הכותב יכולה לתקן טעות כזו. לא ניתן לגלות אותה בשום בדיקה ממוחשבת.
אני מקווה שהתפילין שיש לי כיום הם מהודרות או לפחות כשרות. מקווה אבל לא בטוח.

תאריך:  15/07/2013   |   עודכן:  15/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תפילין בהשגחת הבד"צ
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מה התמונה המזעזעת הזו? ל"ת
אזרחית  |  15/07/13 18:18
2
ליוסף קנדלקר
עמוס שנער  |  16/07/13 12:22
3
פרס אינו הנשיא שלי
עמוס שנער  |  17/07/13 05:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שנער
דחיית גיוס החרדים בארבע שנים תבטיח ללפיד את הישרדותו הפוליטית בבחירות הבאות
נרי אבנרי
הודעת שאתה מתכוון להצביע בעד "חוק הגיוס". למקרה שתואשם בהפרת המשמעת הסיעתית, תוכל להיתלות באילן גבוה - שלי יחימוביץ'. גם היא הפרה בעבר את המשמעת הסיעתית. היה לה הסבר: "אני לא מכונת הצבעה אוטומטית"    הלכתי לארכיון
דן אלון
התנועה החברתית צריכה לעבור מטמורפוזה. היא צריכה לעבור לחזיתות שונות, ללבוש דרכי פעולה אחרות לגמרי, להמיר את עצמה לפעילות כלכלית/מסחרית/משפטית, לשנות מודלים, לעבור ממודל "לעומתי" למודל "טרויאני", לפעול במסגרות ובתבניות בלתי נגישות לממסד, לרדת למחתרת, לא לנסות לכבוש את הזירה הציבורית אלא להפתיע את הזירה הציבורית
איתן קלינסקי
שכונות הארגזים היהודית ושכונת עג'מי הערבית משוועות לשיקום ופיתוח תשתיות דיור בכפיפות לבנייה ציבורית לזוגות צעירים ולחסרי דיור יהודים וערבים במקום אוקיינוס של פרויקטים יוקרתיים גורדי שחקים וגרמי שמים למיליונרים
שי אלבוגן
אם היינו יכולים לחזור אחורה בזמן 500 שנה, היינו מוצאים מיליוני יהודים מתאבלים בימים אלה של חודש אב - הן על חורבן בית המקדש והן על חורבן המדינה היהודית    שניהם היו צרובים באיזשהו זיכרון רחוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il