X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
היה לי קשה לשקר לארז מאשר להמשיך ולעשן לא היה אכפת לי לאכזב אותו, אבל לא יכולתי לשקר לו וכך למחרת היום קמתי עם כוונה תחילה שאת היום אני עובר בלי סיגריה, ואת היום למחרת אני עובר בלי סיגריה, ואת כל שאר הימים אני חייב לעבור בלי סיגריה עברו מאז כ-20 שנה
▪  ▪  ▪
אני יודע עד כמה קשה להפסיק [צילום: AP]

אני כותב השורות, עישנתי באופן כרוני ברוב שנות חיי. לא הייתי יכול לדבר עם בן-אדם ללא סיגריה ביד. לא פעם, הייתי מחפש באופן דחוף להדליק סיגריה - כאשר ברגע האחרון מגלה שיש לי כבר ביד סיגריה. הייתי קם באמצע הלילה, באמצע חלום, מתוך שינה מתוקה ועמוקה, רק בשביל לעשן שלוש-ארבע סיגריות - או אז לחזור לישון.
איך הייתי יכול לעשות "מספר" בלעדיה... שלוש-ארבע לפני, שתיים-שלוש בין לבין, ושבע-שמונה לאחר... חגיגת עישון. היום אני מבין עד כמה זוגתי אהבה אותי - אם היא, שלא עישנה, הייתה מוכנה לסבול את הפילגש שתהיה נוכחת איתנו בחדר, זאת מעבר לריח הרע והאווירה המאוסה שהייתה עושה בחדר המבצעים.
עישנתי בין שלוש לארבע קופסאות ביום, כלומר 80-70 סיגריות ליום, כלומר כשש סיגריות בשעה. וזה מוביל אותי למסקנת המסקנות: היה לוקח לי 10 דקות לעשן סיגריה. סיגריה כל 10 דקות, לא הייתי מפספס. היה ופיספסתי - הראש היה נחצה לשניים, ואבוי למי שהייתי נתקל בו.
כן, זה הייתי אני: העבד אלברט שבות.
ניסיתי להיגמל ולא פעם. ניסיתי את המסטיק ואת המדבקה ואת הכדורים שדומים מאוד לכדורים נגד הריון ולא זז הברקס. אני יכול להעיד היום, שכל השיטות והכדורים והמסטיקים למינהן, הם חרטה ברטה אחת גדולה שנועדה לעשות כסף על המסכנים עבדי ונשלטי הסיגריה - לא פחות ולא יותר אלא במדויק - זו האמת הפשוטה.
לא קל להפסיק לעשן רבותיי, קשה מאוד מאוד מאוד. צריך סיבה חזקה וייחודית בעלת כוח ועוצמה משלה - בשביל שניתן יהיה לעבור את שבעת מדורי הגיהנום ולהיגמל. לפעמים, אפילו אהבת החיים, אפילו החיים עצמם, אינם מהווים סיבה מספקת להיגמל. הם, החיים, ולמרבה האירוניה, מנוצחים לפעמים על-ידי הסיגריה הקטנה ובנוק אווט מעליב ומשפיל. אני עברתי פעם את ההשפלה הזאת, ולא הצלחתי להסתכל לעצמי בראי; לא הצלחתי להיישיר מבט לראי; פשוט התביישתי והלכתי הלאה, ניסיתי לחמוק מעצמי.
התביישתי כאשר עמדתי בבוקר מתחת לברז והוצאתי מעצמי את הליחה הירוקה. התביישתי שהשתעלתי כבן 90-80 ואני רק בן 19. התביישתי שלא היה לי כוח להשתעל ואני רק בן 30. התביישתי שאני בן ה-40, מתקרב ל-40, שהעדיף את הסיגריה ומאס בחיים. לציין ולהדגיש - מתקרב ל-40, והחיים כמו שאומרים, הם עוד לפני, אמורים להיות לפני.
בקיצור, עשיתי שמיניות באוויר ולא הצלחתי להפסיק לעשן. עד שיום אחד בא אליי ארז שלי בן שלוש-ארבע, וואלה אינני יודע בדיוק מתי, התקרב אליי ואני יושב במרפסת ובידי סיגריה.
הוא הפיל עליי ישירות את שאלתו הגדולה המנוסחת היטב ובדיוק מירבי: "אבא, זה טוב לעשן?" עניתי לו בלי לחשוב על הפח שכריתי לעצמי: "זה בכלל לא טוב לעשן, ארז". או אז באה הבומבה והנחית אותה במלוא העוצמה בפה שלו הקטן: "אז למה אתה מעשן אבא?"
התבלבלתי. עמדתי חסר אונים. מול הייצור הקטן הזה. אבל הייתי צריך לענות לו, וכמו כל מבולבל שלא אחראי על מעשיו ועל מה שיוצא לו מהפה - עניתי לו באופן דבילי בלי הגיון ובלי אחריות: "אז אני צריך להפסיק לעשן, כי מה שאני עושה זה דבר רע".
הוא הסתפק בתשובה שנתתי והלך. חזר אחרי דקה ואני מתאר את הדברים בדיוק נמרץ: "אבל אתה ממשיך לעשן אבא!", ושוב הכניס אותי, אביו, היצור הגדול המבוגר, למצב מביך וקשה. נכנסתי ברגע למערבולת של מבולבלים חסרי אונים וכך עניתי: "תן לי צ'אנס ארז עד מחר, מחר אני מפסיק לעשן". ושוב הוא הסתפק בתשובתי הרדודה והלך.
ראיתי את טיפשון הקטן, איך הוא מאמין לתשובתי - פונה לדרכו והולך. ראיתי את הגב שלו כאשר הוא מתרחק ממני לעיסוקיו, וראיתי במו עיני את התמימות ואת הטיפשות כאחד! איזה טיפש! שיאמין שאני באמת עוזב מחר את הסיגריה. שאני אפסיק לעשן כי הבטחתי לו להפסיק! והוא לקח את מה שאמרתי ברצינות ופנה לעיסוקיו שברומו של עולם.
אבל ראיתי עוד דבר: הוא, ארז הקטן התמים, היווה איום עליי. פתאום הפך לאיום. שאני אשקר לו? שאני אאכזב אותו? לא! אני חייב לעמוד מול האיום הזה.
היה לי קשה לשקר לארז מאשר להמשיך ולעשן. לא היה אכפת לי לאכזב אותו, אבל לא יכולתי לשקר לו; וכך למחרת קמתי עם כוונה תחילה שאת היום אני עובר בלי סיגריה. ואת היום למחרת אני עובר בלי סיגריה, ואת כל שאר הימים אני חייב לעבור בלי סיגריה. וכך היה. בשנה הבאה בעזרת השם הבר מצווה של ארז.
אני חושב שאני חב את החיים שלי לארז. ואני חושב שבאיזשהו מקום, גם ארז חב את חייו לי, את האיכות שבחיים; זאת כי לימדתי אותו שני דברים: לא לשקר גם אם הסיף מונח לך על הצוואר, ולא לעשן כי העישון הוא רע.
אני מאחל לכל מעשן שתהיה לו סיבה מספיק חזקה להפסיק לעשן. אני יודע עד כמה קשה להפסיק.

המאמר נכתב ב-7.12.04 ועדיין אני חי ונושם בלי סיגריה
תאריך:  18/07/2013   |   עודכן:  18/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא קל להפסיק לעשן
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
גם אני גמול עישון הרבה שנים
יובל חייקין  |  10/09/15 04:42
 
- רוצה לשמוע סוד?
אלברט שבות  |  10/09/15 21:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף אליעז
לאור זוועת המוות של ילדים ותינוקות שהושארו ברכב נעול, ולאחר מחשבה בנושא, להלן הצעת פתרון יעיל והגיוני, שאינו כרוך בהוצאות לבעיה אקוטית זו, עד שיימצא פתרון טוב יותר
נורית גרינגר
אם ישראל תשרוד ותשגשג, ואני מתפללת שכך יהיה, זה ייקח לפחות שלושה דורות נוספים עד שהעולם ירד מגבה של המדינה היהודית וילך למצוא שעיר לעזאזל אחר    זה יקרה רק אם ישראל תתחיל, מהיום, להתנהג ולנווט בכבישים הבינלאומיים בצורה שונה לחלוטין    פייסנות וכניעה היא לא התשובה
עו"ד אברהם פכטר
התקשורת גועשת עם גילוי אסיר נוסף - המסומן ב-X, המציאות שונה לחלוטין    אין פגיעה בדמוקרטיה, אין פגיעה בזכויות אזרח, אין פגיעה בזכות הציבור לדעת - אבל יש הגנה על דמוקרטיה, על בטחון המדינה, סודותיה, ארגוניה ויחסי החוץ שלה    בקיצור, סערה ב-X מים    המלצה אישית: להחליף את הסימון X, באות אחרת, ידידותית יותר
איתן קלינסקי
אני חש חובה להעלות על הכתב מפגש חיובי עם משרד, שקיימת סביבו אווירה ציבורית עויינת    משרד המוצג בשיח הציבורי כמשרד לא יעיל ואטום לרחשי הציבור    אני חש חובה להעלות על הכתב את תודתי כאזרח, שתוך פרק זמן קצר פתר את רוב בעיותיו הכאובות של שכני, שמכה קשה נחתה עליו במפתיע
עקיבה לם
חתימה של ישראל על הסכמים שמבדילים בין אלו שגרים מעבר לקו הירוק תגרום לכך שהקפאת הבנייה שנתניהו הסכים לה תהפוך להקפאת חיים ממש. מנגד, אי-חתימה, תגרום לכך שישראל כולה תשלם מחיר כבד, שעלולה לפגוע במשק נואשות. אחרי 46 שנים של שהות בשטחים, הגיע הזמן להחליט: הלנו או לצרינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il