X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האידיאולוגיה הציונית מעולם לא שללה את הדת. ההפך הוא הנכון. יחד עם זאת, אם הערכים של מדינת ישראל מתנגשים בערכי הדת כפי שהחרדים רואים אותה, זכותם לבחור במה שהם רוצים. החרדים אינם אשמים אלא מי שחייב ליטול על עצמו את האשמה אלה הם החילוניים
▪  ▪  ▪
המושג השתמטות איננו נכון [צילום: פלאש 90]

במאמר מיליטנטי למדי וראוי לציון בעבור האומץ לומר את האמת, המתפרסם באתר ynet, העיתונאי החרדי פיני רוזנברג מבהיר לכל מי שרוצה לשמוע: לא יהיה גיוס חרדים, לא יהיה שוויון בנטל, לא יצליחו החילוניים לכפות, רחמנא לצלן, שום תרבות "מופקרת" על כלל החברה החרדית. והוא צודק. מי שאיננו מבין שהבעיה של החרדים אינה האומץ להתגייס לצה"ל אלא האמונה הצרופה שגיוס משמעותו התבוללות וחיסול החברה הדתית, כי אז ראוי לפשפש בתולדות היהודים בתקופה המודרנית, מאז האמנציפציה באירופה ועד היום. אם נבין זאת, כי אז אפשר לגשת לפתרון ריאלי ולא מתלהם, לא פופוליסטי ופוליטי, כאחד.
כתבתי בעבר ואני חוזר על כך כאן: המושג השתמטות איננו נכון. לכאורה, הוא בא לתאר מצב שבו אזרחים ואזרחיות בגיל 18 ומעלה מסרבים להתגייס לצה"ל. יש במעשה זה משמעות שלילית, אפילו פלילית, אך בפועל, כל החרדים וכל אלה שאינם מתגייסים משוחררים על-ידי שלטונות צה"ל. מי שאיננו משוחרר כדין נשלח לכלא בעבור עריקות.
החרדים אינם עריקים אלא הם פטורים משירות צבאי מאז קום המדינה ועד היום. מי שפטר את אותם 400 עילויים בתורה עם הקמת המדינה היה בן-גוריון. לכאורה, גם אלה היו משתמטים כי לא שירתו אלא ש"השתמטותם" הייתה חוקית למהדרין. עד 1977 מספר החרדים הפטורים משירות צבאי משום "תורתם אמנותם" גדל לעוד כמה מאוד רבות. מאז 1977 ואילך נפרץ הסכר. מנחם בגין התיר את הרצועה, הפטורים הפכו להיות לסיטונאים, וככל שהמפלגות החרדיות היו ל"לשון מאזניים" בקואליציות השונות, כך התגבר מעיין פטורים מגיוס.
אם כן, הייתה כאן ראיה פוליטית מפוקחת של המפלגות החילוניות לא לגייס חרדים משום החשש שמא הקואליציות העתידיות לא תתאפשרנה. כך מכרו את החילוניים והקריבו אותם על מזבח השיקולים הפוליטיים. המצב לא ישתנה. לא הליכוד ולא הבית היהודי ילכו עד הסוף בנושא הגיוס. לכשיצטרכו לאכוף את הגיוס ותהיה סרבנות שמשמעותה כליאה, נתניהו ובנט ושר הביטחון, בעצה אחת הם הרבנים מכאן ומכאן, לא יעזו לשלוח לכלא אלפי בחורי ישיבה.
כותב פיני רוזנברג: "היהודי החרדי רוצה להמשיך את יהדותו ואמונתו ממעמד קבלת התורה בהר סיני, ללא התערבות והתבוללות בתרבויות אחרות. כשם שאין "גוי של שבת" חרדי, כך אין - ולא יהיה - צבא של יהודים חרדים ששומרים ושישמרו בעתיד על תרי"ג מצוות". אני מסכים עם כל מילה של פיני אלא שמסקנתי אחרת לחלוטין: לא יהיה "גוי המשלם" עבור אלה שאינם מוכנים לא לעבוד. לא תהיה הקצבה לחינוך החרדי אלא עד גיל 18 כפי שקורה בכול מוסדות החינוך בישראל. מי שירצה להמשיך וללמוד כל חייו מוזמן לעשות זאת ובלבד שישלם מכיסו את שכר הלימוד. התקצוב של מוסדות החינוך חייב להיות מפוקח על-ידי משרד החינוך. מי שאיננו רוצה לעבוד, שיבושם לו, אלא שדמי אבטלה ישולמו, בדיוק כפי שמשולמים לשאר החברה. יש לאכוף את החוק ומי שיסרב לקבל עבודה כלשהי, לא יקבל דמי אבטלה. אם פיני רוזנברג טוען שרוב מוחלט של החרדים עובד, כי אז אין בעיה. אין צורך לא במימון מטעם המדינה, לא בהנחות מפליגות במסים. הכול בסדר.
האידיאולוגיה הציונית מעולם לא שללה את הדת. ההפך הוא הנכון. יחד עם זאת, אם הערכים של מדינת ישראל מתנגשים בערכי הדת כפי שהחרדים רואים אותה, זכותם לבחור במה שהם רוצים. לרוב במדינה אין שום חובה לשאת כלכלית או חברתית אחרים על גבם. מי שבוחר לא לשאת בחובות חייב לדעת שאיננו זכאי לזכויות. ברם, כפי שכבר אמרנו לעיל, החרדים אינם אשמים אלא מי שחייב ליטול על עצמו את האשמה אלה הם החילוניים והמפלגות שייצגו אותם מאז קום המדינה ועד היום.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  24/07/2013   |   עודכן:  24/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גיוס החרדים? כישלון החילוניים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חרדים האוכלים מיד החילונים-
ראיס-פוטין-טיל400  |  24/07/13 19:18
2
לגייס חרדים ליחידות חרדיות ל"ת
3 תפילות ודף יומי  |  25/07/13 03:37
 
- ל3 תפילות ודף יומי .לפי התורה
יפהיבנאל  |  30/07/13 20:03
3
צ'לו כותב כ"יפיפה נפש" שמאלני ל"ת
כנוע ולא ריאליסט  |  25/07/13 16:49
4
שמורת התורה במסגרת רשות הסביבה
שמורת התורה   |  17/09/13 06:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
עידן יוסף
סגן שר הביטחון אומר כי הפתרון לתקיפות בשכונות חרדיות יהיה בעונשים חמורים לתוקפים    למרות כמעט 90 מקרים של תקיפה, השר לביטחון הפנים מגלה: כתבי אישום הוגשו רק במקרה אחד, סחבת בחקירות ולא בוצעו מעצרים נוספים כמובטח
ציפי לידר
בשולי הכותרות: לעג לחוק - דרס משפחה שלמה ונשלח לחמש שנות מאסר בלבד    חוק הגיוס החרדי עלה תאנה    קנס על שיכחת פעוטות ברכב    על ראש הסם בוער הכובע    להזדקן בכבוד    ולקינוח מתכון לאהבה
עמוס שנער
דחיית גיוס החרדים בארבע שנים תבטיח ללפיד את הישרדותו הפוליטית בבחירות הבאות
עידן יוסף
החייל חובש כיפה סרוגה, ניסה להיכנס לאחר התקיפה לישיבת מיר ונבלם
סופיה רון-מוריה
חוק פרי לגיוס החרדים יועבר בקרוב לטיפולה של ועדה בראשות ח"כ איילת שקד. עד שנת 2017, הקשר בינו לבין גיוס לצה"ל מוגבל, ויהיה תלוי בעיקר במעשיו של הדור החרדי הצעיר. אבל כבר מרגע שיתקבל הוא יזרים לשוק העבודה החוקי רבבות עובדים חרדים
רשימות נוספות
חייל חרדי הותקף באבנים וחולץ  /  עידן יוסף
וינשטיין: אפשר לאשר את הסדר השוויון בנטל  /  איתמר לוין
אדלשטיין: לא ניתן לכפות על חרדים גיוס  /  איתמר לוין
הזרזיר והעורב  /  איתמר לוין
כל דאלים גבר  /  איתמר לוין
בושה וגאווה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il