אין לי הרבה מילים טובות להגיד על משרד החינוך. הפעם אחרוג ממנהגי. החלטתו של השר פירון לבטל את בחינות המיצ"ב, היא החלטה נכונה ואמיצה. נכון הוא שבמקור הבחינות האלו נועדו להוות כלי בידי מערכת החינוך לנתח את הישגי הילדים, אבל בשנים האחרונות זה הפך לקרקס אחד גדול, מרוח על עמודים שלמים בעיתונות הארצית והמקומית. המבחנים הפכו לכלי בידי מנהלי בתי-ספר, ראשי רשויות ועסקנים למיניהם, כדי להוכיח למי יש יותר גדול.
כל ישוב התגאה בילדיו הגאונים, כאשר שבוע לפני המבחן דאגו לשחרר מהכיתות את אותם ילדים שעלולים להוריד את הממוצע. בכל שנה משרד החינוך נהג לומר, כי מסקנות המיצ"ב מיושמים כדי לשפר את רמת ההוראה, אבל משום מה בכל שנה התוצאות בכל הישובים דומים.
השר הגדיר זאת בצורה נכונה: בית-ספר זה לא
כוכב נולד. במהלך השנים דאגו גם לשכפל את הפורמט הזה. בכל כמה חודשים פורסמו בעיתונים תוצאות של מדדים שמלמדים כביכול על מצבם של רשויות ובתי-ספר. כך זה לגבי בחינות הבגרות, כך זה לגבי בוגרי י"ב שהולכים לקורס טייס ורק אתמול פורסם מדד בתי-הספר הערכיים. בכך באמת הפכו המבחנים האלו לפיאסקו אחד גדול שהיה צריך מישהו שיקום ויעצור את זה. הם לא תורמים לשום דבר, גם לא למטרה הראשית שלשמה הוקמו: מדדים שייצרו שיפורים.
לא שמענו על-אף ישוב בפריפריה שהשתדרג והראה ציונים טובים יותר. הממוצעים ברמת אביב ובדימונה נשארו אותו דבר והם לא יהיו גרועים יותר בגלל ביטול הבחינות. מערכת החינוך צריכה לסגל לעצמה כלים יעילים יותר למדידת הישגי תלמידים ולהתקדם אל עבר המאה ה-21. חבל ששר החינוך לא ביטל גם את מבחני המיצ"ב הפנימיים, כי גם הם לא מועילים בשום דבר מעבר לרכילות עסיסית בחדר המורים.
מערכת החינוך זקוקה בדחיפות לרענון ולכלים שיסייעו לה לשפר את רמת ההוראה. המיצ"ב שהפך לקרקס, סיים את דרכו וכעת צריכים להמציא משהו חדש שבאמת ישפר את רמת ההוראה.
דוברי המשרד אומנם מיהרו להודיע כי הבחינות לא בוטלו, אלא רק צומצמו. השר אמר, כי ינסה להעביר בחוק, פרסום התוצאות. חבל שהשר שכח שהוא חי במאה ה-21 ואם יש לגורמים מסויימים עניין בפרסום בחינות המיצ"ב כל עוד הן במתכונת הזו, שום חוק לא יעצור את זה. צריך לשנות את השיטה ולא את הפרסום.