X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בפרוס השנה החדשה מרבים לשוחח על דה והא וגם על נושאים מהותיים. בתוכנית ברשת ב' בהנחייתה המצויינת של ענת סרגוסטי, התנהל אתמול דיון שהתמקד ב"תיקון עולם". נאמר בין היתר שלקראת תחילתה של שנה חשוב במיוחד להרהר בתיקן עולם ולחפש דרך הן במישור האישי והן בציבורי כדי להגשים או לפחות לנסות להגשים זאת, המרואיינים נשאלו לדעתם
▪  ▪  ▪
איחולים לשנה של תיקון עולם [צילום: פלאש 90]

תיקון עולם
זמני לא היה מצוי בידי בשפע אבל משום שהנושא עניין אותי במיוחד על-רקע אי אלו נתונים מדאיגים הנוגעים לסדר העולמי והמקומי, מצאתי עצמי מאזינה בחצי אוזן לדיון. כל זאת כשאני עסוקה בברורים אחרונים בענייני המשפחה והאירוח לחג. היה רגע אחד של הפוגה והתפניתי להקדיש את מלא תשומת הלב לנאמר. בדיוק אז העלו לשידור את הרב גלעד קריב - מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת. לאחר מספר משפטי מבוא הציג הרב את המושגים הבאים:
"אנוכי עפר ואפר"
"בשבילי נברא העולם"
אין צורך להכביר מילים כדי להבין שהמושג הראשון מייצג אדם כנוע וצנוע והמושג השני מייצג אדם שחושב במונחים של "אני ואפסי עוד".
מצויד בשני מושגים אלו הרב קריב המשיך והסביר:
כשמדברים על תיקון עולם רצוי שכל אדם ואדם יפשפש בכיסיו ויחפש מה רשום על הפתקים שטמן בהם (מטפורית כמובן). לדעתו, יתברר שחלק מבני האדם מחזיקים בכיסם פתקים מסוג אחד בלבד. או - "אנוכי עפר ואפר" או - "בשבילי נברא העולם". המצב האידיאלי, אמר הרב קריב, הוא מצב של איזון. ורצוי שכל אחד מאיתנו ידאג להחזיק פתקים משני הסוגים גם יחד. בפועל - על כל אחד מאיתנו לנסות לאזן בין צניעות וכניעות לבין תחושה שהעולם נברא עבורו. שכן אם נאמץ גישה כנועה וצנועה לכל אורך הדרך ייווצר כאוס. גם אם ננהג כאילו אין בלתנו, ייווצר כאוס. במקרה הראשון נהיה שפוטים של רצון הכלל ובמקרה השני נשאף להכפיף את העולם לאינטרסים צרים וקרים. לפיכך, תיקון העולם נתון בידינו כאפשרות ריאלית.
אם לא די בכך, הועלה לשידור העיתונאי, וזוכה פרס סוקולוב, יוסי מלמן. הוא לקח את הדיון לכיוונים בלתי צפויים כשבישר שמה שהוא עומד לומר בשידור חי יורחב בכתבה שעומדת להתפרסם בגיליון החג. בדבריו התייחס מלמן לתחום ספציפי - מדיניות החוץ ואמר - מדיניות החוץ של ישראל בנויה כולה על סיפוק אינטרסים עצמיים. המוסר ממנה והלאה. ולא רק זה, ישראל סוחרת בנשק עם מדינות שאין לה איתן קשרים דיפלומטיים דוגמת אבו דאבי (שכזכור בשנה שעברה דווח על משבר ביחסי ישראל אבו דאבי בגלל עסקת נשק). נקודה לרעתנו, ורמז לגישה היומרנית של "בשבילי נברא העולם". זאת במיוחד לאור הכרזות דוגמת הקו האדום שהציב אובמה לאחרונה, כשנימק את הצבת הקו האדום בטעמים הומניטריים. וכולנו יודעים שבתוך כך יש לאובמה גם שאיפה לספק אינטרס עצמי של הממשל. רוצה לומר, שכאן מסתמן כבר יותר איזון בין שני המושגים ותרומה חיובית לתיקון עולם.
רוצו לעיין בכתבה של מלמן ותתווכחו איתו על הרעיון ועל הביקורת שהוא משמיע עלינו. לענייננו, מלמן סבור אף הוא שנחוצה חשיבה ממסדית שיהיו בה יותר סממנים של התחשבות באחר. כשנקרא את הכתבה נדע על כך יותר.
תפוח בדבש
אי-אפשר לסיים בלי לשלוח ברכות בפרוס השנה החדשה לקוראי הרשימות שלי ומגיביי. אך לפני זה עוד הערה קטנה - כמדי שנה, גם בערב ראש השנה תשע"ד יברכו המוני בית ישראל זה את זה ויאמרו ברכה תוך טבילת תפוח בדבש. גלשתי באינטרנט ובדקתי לגבי התפוח: מדוע הוא נחשב לסמל הטוב ומדוע טובלים אותו דווקא בדבש - מוצר של בעל חי שאיננו אוכלים מחמת אי-כשרותו. גיליתי מגוון של מאמרים ותילי תילים של פרשנויות שכדאי לכל אחד מכם לעיין לפחות בחלקם. אבל לא בזה העניין.
תוך כדי גלישה צצה שאלה, האם עץ הדעת שבגן העדן היה עץ תפוח או עץ פרי אחר? פועל יוצא הוא, האם הפרי העולה על שולחננו בראש השנה הוא זכר לפרי שגדל על עץ הדעת?
הופתעתי לגלות שלפי המקורות - התלמוד והמדרש - אין עץ הדעת מזוהה עם התפוח. בספר בראשית נאמר רק "פרי עץ הדעת טוב ורע". בתלמוד נטען למשל שמדובר בכלל בגפן או בתאנה והמדרש הוסיף לכך את האתרוג; בפירוש לא תפוח. יתרה מכך, יש אומרים שזיהוי התפוח עם עץ הדעת החל בתפיסה הנוצרית. אמונה זו אף סיפקה בסיס לציורים הראשונים שניסו לתאר את גן העדן. אלו הציגו את עץ הדעת כעץ שעליו גדלים תפוחי עץ יפים ואדומים....
ברכותיי ואיחולי לשנה של תיקון עולם, שנה טובה כתפוח ומתוקה כדבש לכל קוראיי ולמגיבים לרשימות שפרסמתי ואמשיך לפרסם (בלי נדר) גם בשנת ה'תשע"ד.
מועדים לשמחה, כתיבה וחתימה טובה

תאריך:  04/09/2013   |   עודכן:  04/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוסי מלמן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מירב ארד
סמיכות ראש השנה לתום חופשת הקיץ הביאה רבים לשריין מקום מבעוד מועד    תפוסות גבוהות נרשמו גם בגליל ובגולן למרות המתיחות הביטחונית
חניאל פרבר
ראש השנה הוא אומנם יום דין אך בו בזמן משמש הוא כיום תפילה. תפילה ביום זה כוחה גדול לאין שעור עד שמגיעה לכיסא הכבוד. בכוחה להשפיע ולקבוע את גורלו של האדם לחיים או למוות
מנחם רהט
ערב השנה החדשה ויום הדין, יש לערוך חשבון נפש - בציונות הדתית, ברחוב החרדי, ואפילו - להבדיל - בעולם הערבי
יניב שמאי
כדי להימנע מלרכוש דבש מזויף, על הצרכן לוודא כי על-גבי האריזה ישנו סימון של שם האורז, כתובתו ותאריך האריזה מסומן בגלוי    במידה ומחירו של הדבש נמוך באופן משמעותי, יש לבדוק את התווית במשנה תוקף
הרב אליהו חיים פנחסי
איגרת על משמעות ימי הסליחות, משמעות השופר, וכיצד מכינים אותנו ימי אלול לחגי תשרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il