X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החדשות הטובות הן שההסכם בתיווך הרוסי, עם כל הבעייתיות שבו, עשוי להוביל לפירוקה של סוריה מן הנשק הכימי. החדשות הרעות הן שהדרך להשגת המטרה ארוכה מאוד
▪  ▪  ▪
הטבח הכימי בסוריה - אוגוסט 2013 [צילום: AP]

ההתבוססות הביצה הישראלית ביחס להסכם או הסכם שבדרך בין ארה"ב לבין רוסיה מקשה, לעניות דעתנו, לראות את התמונה הכוללת. זו מציאות מובנת לאור הסכנות הנשקפות על ישראל. יחד עם זאת, ראוי להזכיר פעם נוספת את אשר קשה לרבים בישראל להפנים: יחסים בינלאומיים אינם מושתתים אלא על אינטרסים, וכול עוד האינטרסים בין המדינות שונים, כך האכזבה עלולה להיות רבתי. לארה"ב כמעצמת על אינטרסים החורגים מבעיותיה של ישראל. זו הסיבה להתנהלותו של אובמה וממשלו. הגם שישנה ביקורת כלפי הממשל, ביקורת שהיא מובנת לאור היעדר סיפוק הצרכים המיידים של כל הצדדים, יש להודות שמזכיר המדינה, ג'ון קרי מתגלה כאיש אמיץ, פעלתן מאוד, ובידו כמה הישגים בלתי מבוטלים.
מכון וושינגטון העוסק במזרח התיכון, מבון שהוא פרו-ישראלי מובהק, מנסה להתמודד עם המציאות החדשה בצורה אובייקטיבית, עד כמה שניתן, בהתבסס על מקורות אינפורמציה טובים למדי. ובהקשר זה, ראוי לשים לב היטב לכמה דגשים של מומחי המכון ביחס למה שהושג בין ארה"ב לבין רוסיה, החדשות הטובות והחדשות הפחות טובות או הרעות, לצורך העניין.
החדשות הטובות הן שההסכם, עם כל הבעייתיות שבו, עשוי להוביל לפירוקה של סוריה מן הנשק הכימי. אם זה יקרה, כי אז הפסימיסטים יצטרכו לאכול את הכובע. החדשות הרעות הן שהדרך להשגת המטרה ארוכה מאוד, הרבה יותר ממה שמאריכים או רוצים אלה אשר אצה להם הדרך, ובמידה של צדק, רוצים להסיר את הסכנה מעל ראשם. הבעיה היא שלא כך פועלות המערכות הבינלאומיות.
ישנם הרואים בבקשת אובמה מן הקונגרס לאשר תקיפה בסוריה סימן של חולשה. פרשנות לגיטימית, אך מתעלמת משהו מן המציאות האמריקנית. רוב אזרחי ארה"ב אינם רוצים יותר במעורבות אמריקנית בעולם, וודאי לא צבאית. המגמה של אובמה היא מגמת בדלנות, התמקדות פנימה בבעיות הכלכליות והחברתיות. החשה הרעה היא שאובמה איננו יכול לעצור את שטף האירועים בעולם, ועם שאיפתו היא שארה"ב תישאר מעצמת על, אין לו ברירה אלא להתערב. חדשה רעה נוספת היא שהמעורבות האמריקנית, עד היום, בתקופת אובמה, לא הביאה להישגים משמעותיים. מי יתקע לידינו שפעילות צבאית בסוריה, כפי שממשל אובמה מכין, תביא לתוצאות טובות יותר? כלל לא בטוח, כפי שאין וודאות שמא דווקא פעילות צבאית עלולה לסבך את ארה"ב, ואפילו את ישראל. אלה אינן הערכות מופרכות, וכל מי שעוסק באסטרטגיה רבתי חייב לקחת בחשבון תוצאות גרועות אחרת זו חובבנות.
חדשה טובה יכולה להיות העובדה שעד אמצע שנת 2014 אסד חייב להתפרק מן הנשק הכימי. זהו פרק זמן קצר, לכן הציפיות גורמות לדריכות. החדשה הרעה היא שעד אז אסד יכול להמשיך להשתמש בנשק כימי נגד האופוזיציה כי הרי לא ברור מה ארה"ב תעשה. שנית, גם האופוזיציה יודעת זאת היטב, לכן הסבירות שמהלכיה יתמעטו גבוהה למדי. ככל שהאופוזיציה תמעיט בפעילותה, כך אסד ישרוד בשלטון, אולי אפילו יחזק את מעמדו.
עיני העולם, וישראל במיוחד, מביטות אל המשבר בסוריה כאל פרומו למה שאמור להיחשב למבחן החשוב ביותר של ארה"ב: סוגיית הגרעין האירנית. התחייבויותיו של אובמה לא לאפשר אירן גרעינית חשובות מאוד. עדיין אין תשובה לשאלה מהי המשמעות של אירן גרעינית? האם גרעין לצורכים אזרחיים מקובל על אובמה? אם כן, יש בעיה קשה מאוד. שנית, לא ברור מה מידת הנחישות של אובמה והעולם להפעיל כוח צבאי משמעותי, אם וכאשר יידרש הדבר. אירן אינה סוריה. הקולות הנשמעים מאירן וחליפת המכתבים בין אובמה לבין נשיא אירן עלולים לעמעם את הבעיה הכה חריפה. הזרקורים אינם מופנים אל אירן אלא על סוריה, אך עם כל הכבוד לחשיבות של סוריה, אירן עדיין לא אמרה את המילה האחרונה.
בניגוד לאחרים הסבורים שלרוסיה היה הישג מרשים, סבורני שבמבט אסטרטגי כולל ארה"ב לא יצאה כשידה על התחתונה. עצם העובדה שסוריה הכירה והודתה בקיום הארסנל הכימי שלה, המוכנות להתפרק, ההתחייבות הרוסית למרות כל התרגילים הרוסיים המוכרים, הדוח של האו"ם וקביעתו של המזכ"ל שאסד ביצע פשעים נגד האנושות, זו חדשה טובה. החדשה הלא טובה היא שרוסיה לא תשקוט עד שארה"ב לא תלך עד הקצה. ההתרשמות היא שאובמה עדיין לא בשל לכך.
החדשה הרעה היא שמה שתואר לעיל עלול להתברר כשגוי. החדשה הטובה היא שישנו סיכוי גבוהה יותר שהמהלך האמריקני יצליח, ואז הכול ינשמו לרווחה.
חג שמח.

תאריך:  20/09/2013   |   עודכן:  20/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
איציק וולף
הצהרה ראשונה של הממשל הסורי שמודה באי יכולתו לנצח את המורדים    סגן ראש הממשלה הצהיר כי בוועידה בז'נבה תציע ממשלת סוריה להפסיק הלחימה בפיקוח בינלאומי    כל זאת אם תתקיים הוועידה
איציק וולף
נשיא רוסיה טען כי ארסנל הנשק הכימי הסורי התפתח כחלק ממרוץ החימוש הלא קונבנציונאלי במזרח התיכון    "לישראל עליונות טכנולוגית והיא לא זקוקה לנשק גרעיני"    "לא יכול להבטיח במאה אחוז שפירוז סוריה מנשק כימי יושג"
יואב יצחק
נשיא סוריה התראיין לרשת פוקס האמריקנית    מציע את הנשק הכימי לכל מדינה שתסכים לקבלו ולהשקיע בהחזקתו    טוען כי פירוק הנשק הכימי יארך כשנה
פזית רבינא
דרך שאלה עיתונאית שהוזמנה מראש, הצליחו האמריקנים והרוסים להגיע עם אסד להבנה: הוא יתפרק מהנשק הכימי, והאמריקנים לא יתקפו. אלא שהתפרקות מנשק כימי היא תהליך מורכב וממושך מאוד
עידן יוסף
בני משפחתו סברו שיצא לטייל במדינות הים התיכון    דודו של ההרוג אומר כי משפחתו ידע שיצא לסוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il