עשרות האוניות התקועות בנמל אשדוד בגלל שביתה איטלקית של עובדי הנמל קידמו את פניו של המנהיג המושהה אלון חסן, שחזר בתום שלושה חודשי השהיה שנקבעו בתרגיל מסריח מתואם בינו לבין יו"ר ההסתדרות
עופר עיני.
גם בתקופת היעדרותו של חסן ממשרדו בנמל הוא לא הפסיק למשוך בחוטים מאחורי הקלעים וניווט את המאבק של עובדי הנמל נגד פתיחת נמל פרטי מתחרה שיספק שירותים זולים ויעילים יותר. בתקופה זו נכשל גם ניסיונו של חסן לצרף מאות מעובדי הנמל למפלגת העבודה, במטרה לסלק מתפקידה בבחירות הקרובות את האויבת המילולית שלו - יו"ר המפלגה, חברת הכנסת
שלי יחימוביץ'.
חסן הוא "לקוח" ותיק של תנועת אומ"ץ מאז שגילינו שהוא משתמש בנמל כמערכת קרדומים לביצוע חפירות פיננסיות מכובדות עבור חברות פרטיות שלו, שמספקות שירותים לנמל. העבירה על החוק של הפרת אמונים לכאורה קטנה על חסן ונושא ניגוד האינטרסים לא נלמד בבית ספרו באשדוד.
כבר לפני שנתיים פנינו אל שר התחבורה ישראל כ"ץ ששיחק במרוצת השנים משחק כפול וכתבנו לו בין השאר: "מתוך העובדות העולות מכתבתה של שרון שפורר שהתפרסמה במוסף הארץ על התנהלותו של אלון חסן, יו"ר ועד העובדים, בכל הקשור לעבודתו בנמל אשדוד, עולה לכאורה התנהלות שאינה הולמת מדינה מסודרת בעלת שלטון חוק.
"הנאמר בכתבה מצביע על כך כי חסן חוצה דרך קבע את הגבולות של מותר ואסור בשירות הציבורי והצליח בדרך כוחנית לקבוע נורמות עבודה שאינן הולמות את מדינת ישראל בלשון המעטה.
"לדעתנו, צבירת עוצמה, כפי שמתוארת בכתבה, יכולה לקרות בין היתר כתוצאה מחולשת הנהלת ורשות הנמלים.
"נבקשך לבחון היטב את נסיבות האירועים המתוארים בכתבה וליצור הוראות נוהל חד-משמעויות בכדי, למשל, שיו"ר ועד עובדי הנמל לא יעמוד בקשר ישיר עם יבואנים ו/או המובילים וכד'.
"לעניות דעתנו, אין זה מתפקידו של ועד העובדים לנהל את הנמל. בעבור זה אמור להיות קיים גוף מנהל אחראי. תפקידו של הוועד הוא לייצג את העובדים בפני ההנהלה בלבד!
"הציטטות מפיו של אלון חסן כפי שהובאו בכתבה מוכיחות התנהלות חולה עד למאוד. אמירות כמו: 'אני מכבד את הלקוחות ועוזר להם, הם יכולים לפנות אלי כשיש בעיה, והם בראש סדר העדיפויות...' או 'העובדים זה אני והם עושים הכל על הצד הטוב ביותר, אלו מי שמתלוננים הם בכיינים' - הן אמירות המצביעות על אדם שחצה את גבולות המותר כאמור.
"מעבר לאמור לעיל, עולה מתוך הכתבה התנהלות הנגועה בשחיתות. הכיצד ייתכן שעובד רשות הנמלים, שהינו גם יו"ר ועד העובדים, ינהל עסקים פרטיים? פרשיות המשיקים לעבודתו בנמל אשדוד.
"בהתאם לידוע לנו, עובדי מדינה מחויבים בקבלת היתר מיוחד מנציבות שירות המדינה לעבודה פרטית לאחר שעות עבודתם בשירות. כמו-כן, גם אם ניתן היתר שכזה הרי ההכנסות המתקבלות מהעסקים הפרטיים חייבות להיות פחותות מהכנסותיו של אותו עובד ציבור, שכן עיקר פרנסתו חייבת לנבוע מהשירות הציבורי ולא מעסקיו הפרטיים.
"נבקשך, אפוא, להורות לגופים המתאימים לבצע חקירה לאלתר בכל הקשור להתנהלותו של מר חסן הנ"ל ולהורות על השהייתו משירותו בנמל עד לגמר החקירה בכדי למנוע שיבוש חקירה".
למרות ששר התחבורה התבקש לפרט באלו דרכים הוא מתכוון לנקוט כדי לבלום את התופעה החמורה, הוא נמנע מלהשיב.
חסן המשיך לעשות בנמל כבתוך שלו, ואילו הנהלת הנמל הודיעה כי היא בודקת את נושא ניגוד האינטרסים ועשויה להפסיק את ההתקשרות עם חברותיו של חסן. הודעה זו של הנהלת הנמל באה, כמובן, באיחור של שנתיים, שבהן עשה חסן לביתו מעל ומעבר. במקביל הוא דאג לטפח את נושא הנפוטיזם בנמל וכמה מבני משפחתו מופיעים ברשימת מקבלי השכר.
רק באחרונה, בעקבות חידוש מאבקם של עובדי הנמל שעלול לטרפד את החלטת הממשלה בעניין פתיחת נמלים פרטיים, שיגר השר מכתב אל יו"ר ההסתדרות, כינה אותו "עופר ידידי", ביקש ממנו לסייע לו בביצוע הרפורמה בנמלים ובסילוקו של חסן מתפקידו כיו"ר ועד העובדים.
עופר עיני התעלם מהבקשה והחליט לנהוג דווקא אחרת, כאשר המשיך לאמץ את חסן מחשש שיאבד את ההגמוניה ההסתדרותית בקרב עובדי הנמלים. התנהלותו של עיני זכתה לתגובה של אומ"ץ, שהגישה השבוע תלונה נגד עיני לבית הדין העליון של ההסתדרות, שבה ביקשה לבדוק את התנהלותו הבעייתית של יו"ר ההסתדרות.
בתלונה נאמר בין השאר: "עיני החליט להחזיר את חסן לתפקידו וזאת למרות שדירקטוריון הנמל בוחן עדיין חשדות ל
ניגוד עניינים בין תפקידו כנציג עובדים לבעלותו על חברות שעובדות עם הנמל.
"יצוין כי גם הבדיקה העצמאית שערכה ההסתדרות בנושא זה הייתה שטחית והקביעה החד-משמעית כי ועדה הסתדרותית קבעה כי לחסן אין יותר עסקים עם הנמל וניתן להחזירו לעבודתו אינה מונעת את שובו לעבודה.
"צעדו של עופר עיני עלול לגרום לערעור תדמיתה של ההסתדרות בציבור הרחב, לדמורליזציה ביחסי העבודה ולבעיות בוועדי עובדים שונים".
מיותר אולי להדגיש שגם לעיני אין עודף רגישות לשלטון החוק.