X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה שבנט ושקד אומרים ועושים בעניין גיוס החרדים איננו כלל חשוב. אלה פוליטיקאים המחזיקים מעצמם לשווא. מי שרוצה להיות צודק ימשיך במסכת הטמטום של שוויון בנטל. מי שרוצה להיות חכם, ישנה כיוון ויעשה הכול כדי לשלב את החרדים במעגל התעסוקה
▪  ▪  ▪
גיוס חרדים. לא יצליחו לכופף אותם לגיוס המוני [צילום: פלאש 90]

אין לציניות גבולות. קבעו זאת חכמים ומשכילים, אך הם לא ששערו בנפשם שמידה כה גדושה של ציניות תפקוד את מפלגת ה"אחים והאחיות", הלא היא "הבית היהודי". למקרא הידיעה על מחלוקת סביב נושא גיוס החרדים והתרגילים הנלוזים והמכוערים של חברי הבית היהודי, רפלקס ההקאה פועל באופן מידי. ככלל, למשמע טענותיה של יושבת-ראש הוועדה לשוויון בנטל, הח"כית איילת שקד, אוזניים תצלינה. יו"ר מפלגתה, איש העקרונות והסטנדרטים הנעלים ביותר, השר בנט, לוחם ללא חת, אמיץ כאריה ופחדן פוליטי כמו שפן, נמלך בדעתו והופ, משוויון בנטל הגיע להנצחת אי-השוויון. הבחירות עברו, הלחיים פסקו מלהאדים, הבושה נעלמה, והפוליטיקה ניצחה. אז לעזאזל העקרונות.
טענתי בעבר, ואני חוזר פעם נוספת: לא יהיה גיוס חרדים המוני, לא יצליחו לכופף אותם, ובעיקר, לא תצמח כל תועלת מגיוסם ההמוני. מי שאיננו מבין את הסיבות המהותיות להתנגדותם של החרדים להתגייס, איננו מבין שחלונות לחוד ומציאות לחוד. המגזר החרדי רואה בגיוס פריצת חומות ההתערות בחברה המהווה סכנה ממשית לעצם קיומה של הקהילה החרדית. רק מי שיודע היטב איך הרבנים והמנהיגים הרוחניים האחרים של החרדים חוששים ה"תנועת השכלה" שתיים, מפירוק הקהילה היהודית בשנית, מבין שאין סיכוי שהם יתמסרו בקלות למה שהם רואים שמד. היות שיש מקום למצוא אנלוגיה סבירה לחששות החרדים וחרדתם מפריצת חומות הקהילה ואורח החיים הדתי-תרבותי, נמשיל זאת לאמונם של חברי מפלגת האחים המאמינים עד עמקי נשמעתם שאין לחלק את ירושלים ושחברון היא עיר האבות ושום פשרה בה אינה אפשרית, וייקוב הדין את ההר וישראל לא תתפשר, כך מאמינים החרדים שגיוס לצה"ל הוא אבי אבות האסונות. באלה וגם באלה אין אפשרות להילחם בכלים רציונליים כי הם לא יוותרו על אמונתם. נקודה.
בנט מותקף בתוך ביתו האידיאולוגי-דתי. רבנים הנמנים עם הציונות הדתית לא ראו בעין יפה, בלשון המעטה, את העובדה שבנט עשה יד אחת עם לפיד כדי לפגוע בחרדים. עברו חודשים, ולאחר שבנט ואיילת שקד עשו אקזיט ל"בלון הנפוח" הנקרא שוויון בנטל, עתה הם יכולים לחזור בהם כי הרי הטמבלים אינם מתים אף פעם אלא מתחלפים.
מה שאיננו מפתיע זו החוצפה של בנט ושקד המוכנים לכופף כל עיקרון לצרכים המאוד פוליטיים שלהם. אם הקוראים זוכרים, שני הפוליטיקאים הללו יצאו חוצץ נגד הוראת בג"צ לבטל את מאסר המסתננים במששך שלוש שנים. שני האידיאליסטים האולטימטיביים טענו שללא סנקציה חריפה, בלתי ניתן להשיג את מטרת החוק הקיים, קרי מניעת הסתננות. אז אם ענישה מרתיעה מאוד כי אז גם ענישת חרדים והטלת מאסר עליהם אמור להשיג את אותה המטרה. השאלה היא מדוע בנט ושקד מתנגדים למה שסוכם, כלומר הטלת עונשי מאסר על סרבנים? מדוע בנט ושקד אינם שוקדים על ביטול הענישה של ה"חילוניים" שאינם רוצים לשרת? התשובה היא שפוטה: ככה. כי לגבי החרדים זה מתאים ולגבי החילוניים לא. זהו שוויון ממש.
גם כשנושא ישיבות ההסדר עולה לסדר היום, בנט-שקד מאוד נחרצים: אין לשנות את ההסדר הקיים. ומהו אותו ההסדר? חיילי ההסדר חייבים בשירות צבאי חובה ששה-עשר חודשים בלבד. ואת זאת הם מכנים שוויון בנטל. ממש כך! גם נושא השירות הלאומי לבנות דתיות ממש מצביע על שוויון בנטל. גם אם יהפכו ויהפכו, וגם אם יטענו שבנות שירות לאומי עושות עבודה טובה יותר מכל חיילת, עדיין לא יוכלו לשנות את המציאות ששירות צבאי דורש תעצומות נפש גדולות מאוד. כל מי ששירת מכיר זאת היטב. אז מדוע הח"כית שקד אינה דורשת שוויון בנטל לגבי בנות כאשר ברור שהמצב הנוכחי הוא עיוות של כל שוויון? ככה!
לעיקר. מה שבנט ושקד אומרים ועושים בעניין גיוס החרדים איננו כלל חשוב. אלה פוליטיקאים המחזיקים מעצמם לשווא. מי שרוצה להיות צודק ימשיך במסכת הטמטום של שוויון בנטל. מי שרוצה להיות חכם, ישנה כיוון ויעשה הכול כדי לשלב את החרדים במעגל התעסוקה. כך ירד הנטל הכלכלי של מיליארדים מקצבאות המשולמות סתם. כך החרדים יהפכו לפרודוקטיביים, כך תוקל המצוקה.
אין להתכחש שנושא שירות החובה הוא נושא עקרוני אלא ש"הסוסים" ברחו מן האורווה. לנשוא הגדל של המאבק בשוויון בנטל, הח"כ עופר שלח, ידוע היטב שהדבר הטוב ביותר הוא הפיכת הצבא לצבא מקצועי וממילא הקטנתו בצורה משמעותית. שלח יודע מה גדול הנטל התקציבי בגלל קבעון ומיתוסים. צבא מקצועי במלוא מובן המילה זהו הפתרון. לכן, גיוס החרדים איננו רלוונטי. על שלח וחבריו לשנות כיוון, לעזוב את בנט-שקד, ולהביט למציאות בתבונה.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה ביטחון לאומי.
תאריך:  06/10/2013   |   עודכן:  06/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 איילת שקד / Ayelet Shaked
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אוי לי מיוצרי ואוי לי מיצרי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אתה תומך באפליה בין דם לדם
הפורום לשוויון   |  7/10/13 12:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
עידן יוסף
יעלון: גיוס החרדים כרוך במחיר כלכלי אך זה הוא מחיר שווה לשלם    שקד: מכסת ה-1,800 מתעלמת ממתמידים ועוסקת במצטיינים    אטיאס: על הצבא להגדיר יעדי גיוס ולאפשר לכל השאר ללמוד
איתמר לוין
תא"ל הרב רפי פרץ מגלה, שהוא מקיים שיחות עם רבנים חרדים בנושא גיוס בני הישיבות    "צה"ל ערוך לתת לחרדים אוכל בתשעה הכשרים שונים"    "חשוב שהרב הצבאי יבוא מהמערך הלוחם"
איתמר לוין
הורה למדינה לנמק תוך שלושה חודשים מדוע לא יגויסו תלמידי הישיבות באופן מיידי    דחה את הבקשה לצו ביניים נגד דחיית הגיוס של ילידי 1994 ו-1995, אך קבע שהדחייה לא תעניק להם יתרון בעתיד
איתמר לוין
למרות ביקורתו של יו"ר הכנסת על התערבותו בהליכי החקיקה, אומר היועץ המשפטי לממשלה שפנייתו בנושא לנתניהו ויעלון הייתה לגיטימית, ואכן יש לזרז את הדיונים בנושא
עידן יוסף
יו"ר הוועדה לשוויון בנטל דורשת הבהרות מהיועמ"ש לממשלה - סעיף שהכניס מבטל את כל עבודת הוועדה בשנת 2020 וקובע גיוס לכל בגיל 18    משרדי החינוך והאוצר: גם על תלמיד שיושב שבעה חלה חובה להתייצב בישיבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il