X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מטוס התקיפה המודרני מאפשר להפקיד כוח אש מרבי בידי מספר מינימלי של לוחמים, וכך לשלם את מחיר המלחמה בעיקר בכסף לא בדם
▪  ▪  ▪
כיבוי שריפות [צילום: AP]
"נתחיל בקטנה"
במקרה של מלחמה, שירשו לצה"ל שוב, כמו במלחמת ששת הימים, להילחם ולנצח באופן הטוב ביותר שהוא מסוגל, ולא לנקוט שיטת "נתחיל בקטנה, ואז נראה מה הלאה לפי התגובות".

בכנס במלאות 40 שנה למלחמת יום-כיפור, פירט מפקד חיל-האוויר מספר נתונים סטטיסטיים על המלחמה שלא פורסמו קודם:
  • 50 אחוז מגיחות חיל-האוויר במלחמה - למעלה מ-5000 גיחות - היו גיחות תקיפת כוחות אויב בסיוע לכוחות הקרקע.
  • 90 אחוז מגיחות חילות-האוויר של האויב - למעלה מ-10 אלפים גיחות - היו להגנה מפני חיל האוויר שלנו, במקום לתקיפת כוחות צה"ל.
  • לחיל האוויר היו 92 הרוגים מתוך 2689 חללי צה"ל במלחמה, ו-44 שבויים מתוך למעלה מ-300 שבויי צה"ל. 53 מהרוגי החיל היו אנשי צוות-אוויר.
  • מתוך 102 המטוסים שאבדו במלחמה, 28 מטוסי קרב אבדו בשלושים השעות הראשונות של המלחמה, יחד עם 30 טייסים ונווטים (17 הרוגים, 13 שבויים).
מה זה אומר
בשונה ממלחמת ששת הימים, שבה השמיד חיל האוויר כמעט לגמרי את חילות האוויר של האויב כבר בפתיחת המלחמה, ורק אז התפנה לסייע לכוחות הקרקע במלוא כוחו ויעילותו עד תום המלחמה, הרי שבמלחמת יום-כיפור נאלץ חיל האוויר להילחם בצורה הרבה פחות יעילה. כך, במקום להשמיד את חילות האוויר של האויב כבר בפתיחה, הוא נאלץ להילחם עמם במשך כל המלחמה ו"להרוג אותם אחד אחד". כמו-כן, במקום הפעלה יעילה, מתוכננת ומרוכזת של הכוח האווירי, הופעל חיל האוויר בתחילת המלחמה בצורה בלתי יעילה, בהולה ומאולתרת - שגבתה בשל כך הרבה יותר אבידות - ל"כיבוי שריפות" בגלל המשבר שחווה צה"ל בימי המלחמה הראשונים.
כמו-כן, בכל המלחמות, התרגלו חיילי צה"ל לכך שבשמיים מעליהם אין כמעט מטוסי אויב. לכן הם התרגלו למדוד את תרומתו של חיל האוויר ללחימת צה"ל במונחים של הסיוע שמעניק חיל-האוויר לכוחות היבשה. אבל זה אינו נתון מובן מאליו, במיוחד לא בתנאים הקשים שהיו בימי המלחמה הראשונים. חילות האוויר הערביים, שלא הושמדו כמו בששת הימים, הצליחו להפנות רק 10 אחוזים מפעילותם נגד צה"ל, וגם זה בהצלחה מועטה ובמחיר כבד ששילמו במטוסיהם שהופלו על-ידי חיל האוויר שלנו. הם גם נאלצו להפנות כמעט את כל כוחם להגנה עצמית, בשטחם, מפני חיל האוויר שלנו. זהו נתון מדהים, שמשמעותו חיסכון של מאות הרוגים נוספים לכוחותינו, מעבר לעזרה הישירה של חיל האוויר לכוחות הקרקע.
עניין נוסף שיש לשים אליו לב הוא, שיותר מכל מערכת נשק אחרת, מטוס התקיפה המודרני מאפשר להפקיד כוח אש מרבי בידי מספר מינימלי של לוחמים, וכך מאפשר לשלם את מחיר המלחמה בעיקר בכסף לא בדם. מתוך 2689 חללי צה"ל במלחמה, פחות מ-50 היו טייסים ונווטי קרב שביצעו את אותן אלפי גיחות תקיפה - כלומר פחות מ-2 אחוז מההרוגים. גם נתון זה הוא מדהים. הכשרה ראשונית של טייס קרב עולה למעלה מ-20 מיליון ש"ח, ועוד מיליונים רבים בהמשך, והמטוס שלו עולה כ-200 מיליון ש"ח, ועוד מיליונים רבים בהמשך. אבל סכומים אלה חוסכים שורות ארוכות מאד של הרוגים וטראומה לאומית הרסנית שעולה אחר כך בעוד הרוגים רבים.
זאת ועוד: במלחמת יום-כיפור לא היו עדיין מזל"טים, ולא היו כמעט טילים ופצצות חכמות ולוחמה אלקטרונית וכל שאר האמצעים שיש כיום בידי צה"ל. משמעות הדבר היא שכיום ישראל יכולה לסיים מלחמה כוללת עם מספר הרוגים שהוא נמוך באופן דרמטי ממה שהיה במלחמות העבר, ובלבד שצה"ל יורשה להילחם את המלחמה במלוא כוחו ובשיא יעילותו, בלי פרקליטים שיאסרו לתקוף יותר מ-80 אחוז מהמטרות (כמו במלחמת לבנון השנייה), ובלי "מנהיגים" פוליטיים שיעדיפו לא להרגיז את נשיא ארה"ב גם במחיר של הרוגים שלנו. היום, יותר מאי-פעם, צה"ל יכול להשיג ניצחון מהיר ודרמטי עוד יותר מזה שבמלחמת ששת הימים, וזאת במחיר דמים נמוך בהרבה משהיה במלחמות הקודמות. כל זה ובלבד שירשו לו שוב, כמו במלחמת ששת הימים, להילחם ולנצח באופן הטוב ביותר שהוא מסוגל, בתנאי שיתירו לו לפתוח את המלחמה בהשמדת כל "בנק המטרות" בקצב המרבי שרק אפשר, ולא ב"נתחיל בקטנה, ואז נראה מה הלאה לפי התגובות". אבל עלינו להפנים סוף סוף, שאם כבר נגזר עלינו להילחם, הדרך הנכונה, עם הכי פחות הרוגים, שלנו, היא פשוט לתת לצה"ל לנצח.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא איש היי-טק.
תאריך:  13/10/2013   |   עודכן:  13/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אורי נוי /  "
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שווה כל שקל
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ואז בא רבין והיכה בנו באוסלו ל"ת
אלפי מתים שוב  |  14/10/13 12:27
2
המחיר הכלכלי
קשקשן  |  14/10/13 13:26
 
-
אורי נוי  |  16/10/13 22:26
3
כלכלת מלחמה
ירון זכאי 1  |  14/10/13 19:55
4
let the IDF win
Gilead  |  15/10/13 07:07
5
חייבים את החיילים על הקרקע
אלון פלג  |  15/10/13 09:44
 
- לא פשוט יותר....
ירון זכאי 1  |  15/10/13 15:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
שלשת הסרטים הדוקומנטריים המדוברים הם על הזמר/שחקן הצרפתי איב מונטאן, אשר, כצפוי, משך את רוב הקהל, מאחר שהבטיח גם הנאה אודיו-ויזואלית משיריו הנצחיים, הסרט על הבמאי הספרדי לואיס בונואל והסרט על הסופר האמריקני ג'ון ארווינג
חיים נבון
לא ההקלות היו כוח משיכתו של הרב עובדיה יוסף, אלא המשמעות שנתן לחייהם של המונים    לשיא מעמדו הגיע כשהיה נטול משרה רשמית    הרב עובדיה לא היה אידיאולוג, אבל הצטיין בשכל ישר    הוא לא ירש איש, ואיש לא יירש אותו
יואב יצחק
עו"ד יוסי כהן מנסה לעצור הליכי חקירה שכבר מתנהלים נגדו מצד רשות המיסים בעקבות החשיפות ב-News1    יוסי כהן נהג להקליט ולצלם במשרדו הפרטי את שיחותיו עם לקוחות, כולל בכירים    בנסיבות אלה, כדאי ללקוחותיו הבכירים, ובהם: בנימין נתניהו, שרה נתניהו, לימור לבנת, סילבן שלום וחיים כץ, לבדוק האם יוסי כהן הקליט ו/או צילם ו/או תיעד שיחות רגישות שהם ניהלו עימו    המשך יבוא
בלפור חקק
דבורה עומר (2013-1932) הלכה לעולמה לפני חצי שנה, דור שלם של ילדים שגדלו על יצירתה חשים את הגעגוע. כילדים עודנו זוכרים את "דפי תמר" שנכתב דווקא עבור בנות. כבת למשפחת מוסינזון, ואביה משה מוסינזון ערך את "במעלה", ביטאון הנוער העובד, שם פרסמה את הסיפורים הראשונים. כתב העת "מאזניים" של אגודת הסופרים העברים פרסם גיליון מיוחד לזכרה. מאמר זה הופיע בגיליון "מאזניים" אלול תשע"ג-אוגוסט 2013
אלעזר לוין
החלטת המועצה הארצית חושפת כמה משמות המעורבים בפרויקט ולידו: רוני רובינשטיין, עו"ד אייבי נאמן, יגאל מוגרבי, לאה חכמי, ברברה ובוריס קרסני, עורכי-דין בכירים, משקיעים מגרמניה, מכבי תל אביב, שיכון ובינוי, הימנותא
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
איסלאם גירסה 1.0   /  יובל ברנדשטטר
רק הפרופסור לא שמע  /  איציק סיבוש
"המחלה ההולנדית" - טעות באבחנה  /  מוטי היינריך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il