X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האיום של אירן על ישראל והעולם, הוא יותר ממה שהפוליטיקאים משפיעים על הציבור לחשוב
▪  ▪  ▪
נתניהו. נשבע שהוא לא יאפשר לאירן להתגרען [צילום: AP]

חבר הקונגרס סטיב סאוטרלנד, רפובליקני מפלורידה, אמר שחייבים לעצור את אירן מלייצר אפילו ראש נפץ גרעיני אחד, כי ישראל היא "מדינת פצצה אחת".
זה נכון. פצצה גרעינית אחת תשים קץ לקיומה של מדינת ישראל, וזו היא מטרת אירן, לשים קץ לקיום ישראל עם הנשק הגרעיני שהיא מפתחת. וכיום, לאירן יש את כל המרכיבים כדי לייצר שבע עד תשע פצצות גרעיניות.
עמוס ידלין הוא אלוף (במיל.) בצה"ל ובתפקידו הצבאי האחרון כיהן כראש אגף המודיעין (אמ"ן). כיום ידלין עומד בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, מכון חשיבה מוביל, שמטרתו העיקרית לנסות לעזור לישראל לנווט באזור הקשה והסוער של המזרח התיכון. לתת עזרה למדינה, שאפשר להשוותה לוילה הממוקמת בג'ונגל.
לאחרונה, ידלין דיבר בפגישה בלוס אנג'לס מתחת לרדאר הציבור; הנושא, אירן. להלן מה שלקחתי מאנקדוטות דבריו.
ישראל היא המדינה היחידה בעולם שרצונה של אירן להשיג נשק גרעיני עומד בראש דאגותיה. מדינות האיחוד האירופי, שנמצאות בסמוך לאירן, ארצות-הברית ומדינות ערב, מצטרפות לחששות ישראל, אלא שדאגתם היא משנית.
בתורה מוזכר שלוש פעמים "ותשקוט הארץ 40 שנה", האם זה מקרה?
  • שופטים ג11: "וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיָּמָת עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז"
  • שופטים ה31: "כֵּן יֹאבְדוּ כָל אוֹיְבֶיךָ ה' וְאֹהֲבָיו כְּצֵאת הַשֶּׁמֶשׁ בִּגְבֻרָתוֹ וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה"
  • שופטים ח28: "וַיִּכָּנַע מִדְיָן לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא יָסְפוּ לָשֵׂאת רֹאשָׁם וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה בִּימֵי גִדְעוֹן"
השנה מנציחים 40 שנה מאז שישראל סיימה בניצחון את מלחמת יום הכיפורים של שנת 1973. מאז גמר המלחמה, המדינה היהודית נהנתה מזמן של שקט. היא חתמה על הסכם שלום עם מצרים וירדן, וגבולה עם סוריה היה שקט גם כן. ישראל הוכיחה שהיא חזקה וכוח הרתעתה עובד.
אז ישראל היא שקטה, אבל הנושא של אירן באיטיות מגיע לנקודת רתיחה. הסכנה מאירן משתחלת; אירן גרעינית תהיה מסוכנת לישראל יותר מאשר התקפת מנע על אירן, כפי שנתניהו הביע בפגישת הכנסת הראשונה של סתיו 2013, או לצאת למלחמה עם אירן. ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה אירן גרעינית על גבולה הצפוני. העולם אינו יכול להרשות לעצמו אירן גרעינית, כי אם אירן תהיה גרעינית, כל מדינה ערבית שרואה את עצמה ככוח משפיע, תעשה גרעינית, כלומר סעודיה, קטר, וכדומה.
מה עוד, תפוצת נשק גרעיני זאת לא תסתיים עד שמישהו יפוצץ את העולם. תיקו ההתרעה הגרעינית שהיה בין ארה"ב וברית-המועצות לא ישחק במקרה זה.
בעוד שהתפיסה בישראל היא שהאיום הגרעיני האירני הוא חמור ועגום ורבים משווים אותו לשנת 1938, עם עלייתו של היטלר, אירן נעה לכיוון מטרת הפצצה הגרעינית שלה בקצב בטוח ככל האפשר.
המדינה היחידה שאירן מאיימת להשמדתה בגלוי היא ישראל. ישראל היא קטנת שטח ונמצאת בטווח הטילים הבליסטיים של אירן. בעוד שארה"ב מצהירה בהתמדה שלא תסבול אירן גרעינית, ועם גישה זו היא מצטרפת לישראל, שתי המדינות יוצאות מנקודת מבט שונה באשר לרמת הסובלנות שלהן.
העם היהודי עדיין סובל מטראומת השואה, כשנאסף למחנות ריכוז, ללא דרך מילוט, ובשיטתיות נרצח במיליונים. ארה"ב סובלת מטראומת מלחמות לא מוצלחות, שבעיקרו לא השיגו את מטרותיהן אם היו להן מטרות מוגדרות, כלומר וייטנאם ולאחרונה עירק ובאפגניסטן. מלחמה עם אירן, הממוקמת רחוק מגבול האוקיינוס האטלנטי של ארה"ב, תהיה קשה למכור לעם האמריקני.
וישנו גם גורם העיתוי, שלגבי ישראל הוא קצר. בעוד שלחיל-האוויר הישראלי יש ספקות שהוא יכול לתקוף לבדו, עיתוי ארה"ב הוא ארוך יותר, כמעט ללא זמן מוגדר.
ישראל וארה"ב חלוקות דעה בעניין הלחיצה על ההדק. בעוד שישראל רוצה ללחוץ על ההדק בדיוק לפני שהפצצה הופקה, ארה"ב רוצה ללחוץ על ההדק בזמן שהאירנים כבר מתחילים בייצור הפצצה.
גורם האמון גם מנגן. גורם האמון בין בנימין נתניהו, ראש הממשלה הנוכחי של ישראל, וברק חוסיין אובמה, הנשיא הנוכחי של ארה"ב, הוא גרוע. אם ישראל תאבד את אמון פעילותה, על מי היא תוכל לסמוך אז?
אובמה רוצה להרוויח זמן. חוסר הביצוע שלו על סוריה, לאחר שקבע קו אדום, ולאחר-מכן אפשר את התערבותה של רוסיה בעניין, הגדיל את ביטחון האירנים. ההצהרות המאיימות של אובמה על סוריה, שנלוו בפעולות הפכפכות, סימנו לאירן שהיא יכולה לעלות על גל הססנות של ארה"ב. אירן לא רוצה לקנות זמן. היא רוצה פצצה אטומית, אם כי היא טוענת שהיא מפתחת כוח גרעיני למטרות שלום ולאנרגיה גרעינית תעשייתית.
באשר לסנקציות, ישראל דורשת שהסרת הסנקציות תבוא רק בסוף, אחרי שכל האיומים האחרים הוסרו לחלוטין, קרי, סיום מוחלט של העשרת אורניום והעברת כל האורניום המועשר מחוץ לגבולות אירן למתקן אחסון בטוח פתוח לביקורת.
וונדי שרמן היא דיפלומט אמריקני המכהנת כיום כסגן שר החוץ לעניינים פוליטיים, עמדת דירוג שלישית במשרד החוץ האמריקני. בתקופת ממשל קלינטון, היא שימשה כיועצת משרד החוץ של ארה"ב, יועצת מיוחדת לנשיא ושר החוץ ומתאמת מדינית בענייני צפון קוריאה. היא נפלה במלכודת של צפון קוריאה וכך הוכיחה את עצמה כמתווכת לא יוצלחת. שרמן היא חברת הקבוצה המייצגת את ארה"ב במשא-ומתן הנוכחי עם אירן בז'נבה, שווייץ. היא הבטיחה שלא ליפול לתוך המלכודת האירנית. האם ישראל יכולה לסמוך עליה בהתבסס על עברה?
בעוד שהישראלים הם חכמים, מודרכים על-ידי תחושת ענייני ביטחון, ארה"ב אינה רואה באירן איום ביטחוני מיידי. אירן גרעינית תהיה סיוט לישראל והעולם. העולם אינו יכול להרשות לעצמו מירוץ פתוח להתגרענות. אירן חייבת שלא להתגרען לפני שהשיגה כוח גרעיני.
החדשות הטובות, ישראל היא יצירתית והפתיעה את העולם בעבר. כאשר אף אחד לא ציפה, היא עשתה את הבלתי אפשרי, באנטבה, אוגנדה ב-4 ביולי 1976; ביוני 7, 1981 בעירק, כאשר במהלך מבצע אופרה, הידוע גם כמבצע בבל, הרסה את הכור הגרעיני אוסיראק. במלחמת ששת הימים ב-1967, ובעיקר שכנגד כל הסיכויים הפכה למדינת עוצמה 65 שנים לאחר שנבנתה מחדש. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשבע שהוא לא יאפשר לאירן להתגרען, אנחנו תומכים בו ומקווים שהוא יעשה מה שהבטיח.

תאריך:  29/10/2013   |   עודכן:  29/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל - מדינת פצצה אחת
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
נא לעצור את ההפחדה
יהודה אלידע  |  29/10/13 12:56
 
- חדל קשקשת
המומחה  |  29/10/13 19:52
2
גרינגר עושה חיים בארה"ב,
למה לעצור?  |  30/10/13 18:54
 
- הדברים שכתבת כאן מכילים
שפע זדוניות   |  1/11/13 07:28
 
- חיבוק חזרה ותודה ל"ת
נורית גרינגר  |  1/11/13 17:29
 
- נתן זך אמר יפה לאחרונה.
אותי שכנעת.  |  3/11/13 09:50
 
- אם גרינגר תחזור לארץ,
בשורות טובות  |  5/11/13 14:17
 
- בישראל היא תהייה קצת עצובה.
חחחחחחחח  |  5/11/13 15:22
3
2 המגיבים האחרונים בתגובה מס'
2 - הנכם פשוט   |  6/11/13 15:56
 
- שם יושבים הפטריוטים הכי גדולים
אכן יש הרבה  |  6/11/13 17:55
 
- מי מסכן את בתך
עליך להבין  |  10/11/13 00:20
 
- מי מסכן את בתך
עליך להבין  |  10/11/13 00:26
 
- השתמש בשכלך לפחות פעם אחת
נורית גרינגר  |  10/11/13 02:37
 
- אותך הם לא מסכנים.
מסכנים את כולנו?  |  10/11/13 11:43
 
- עם אדם כמוך אין לשיחה הגיונית
נורית גרינגר  |  10/11/13 17:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
נרי אבנרי
אתה לא כזה גאון כמו שאתה חושב. קצת צניעות הייתה משביחה אותך. למענך, מר שריד, טרחתי ונברתי בארכיון. צפייה בסרטונים תעזור לך להכיר את יוסי שאנחנו מכירים
איציק וולף
ישראל דוחה את הטענות של האירנים כי הם מעוניינים אך ורק בהעשרת אורניום עד לרמה של 20%    "גם אם אירן הפסיקה להעשיר ברמה של 20%, היא עדיין מצוידת בצנטריפוגות שיכולות להביא להעשרה של 90%"
איציק וולף
בכירים אירנים מצהירים כי טהרן לא תוותר על היכולת להעשיר אורניום לרמה של 20%    בישראל חוששים מפני ניצול יכולת זו להעשרה מוגברת עד לרמה שתאפשר ייצור נשק גרעיני
רן דגוני
הבית הלבן מנסה שוב לשכנע את הקונגרס לא להטיל סנקציות חדשות על טהרן    שטייניץ: האירנים יוכלו לייצר מאות פצצות גרעיניות בתוך כמה שנים    טוען: "אין עימות עם ארה"ב סביב הבעיה האירנית"
שירות גלובס
היהודי העשיר בעולם: "שיפסיקו את תוכנית הגרעין ואנחנו נפסיק את הסנקציות. מה זה, משחק צ'יקן?"    "שיפסיקו ללמד ילדים בני 3 שהיהודים קופים וחזירים"
רשימות נוספות
ניתן לפתור בקלות את סוגיית הגרעין  /  איציק וולף
יעלון: איננו צופים הסלמה בשטחים  /  עידן יוסף
נתניהו: אירן הוליכה את העולם שולל בשיטתיות  /  איציק וולף
מצפצפים על ארה"ב  /  אריאל י. לוין
עיתונות שחצנית  /  דרור אידר
הקונספציה 2  /  אהרון שחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il