X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבחירות לרשויות המקומיות חשפו ביזיון - רק שתי נשים נבחרו למרות שחלק מהנשים מוכשרות מהגברים
▪  ▪  ▪
העדף את האישה [צילום: פלאש 90]

יום הבחירות לרשויות המקומיות ייזכר כיום עצוב בגלל העובדה שנבחרו רק שתי נשים לעמוד בראש ראשות מקומית: מרים פיירברג בעיר נתניה, וליזי דלריצ'ה במועצה המקומית גני תקווה. תוצאה מבישה זו אינה נובעת ממחסור במועמדות מצוינות. בערים לא מעטות התמודדו נשים מוכשרות. אם אין מחסור במועמדות מוכשרות, איך הגיעה החברה הישראלית למצב מביש כזה?
אחד מנושאי המחקר שמעסיק אותי בשנים האחרונות הוא שוויון והעדפה מתקנת בפרט. בישראל יש לא מעט חוקים שאוכפים העדפה מתקנת (או "ייצוג הולם" בשפה המשפטית) של נשים ושל קבוצות מוחלשות אחרות. מקרים של העדפה מתקנת לנשים שמגיעים לפתחם של בתי המשפט נוגעים בדרך כלל לתפקידים שאותם לא מאיישות נשים בכלל, או שמאיישות אותם נשים באחוזים נמוכים מאוד.
את הדוקטרינה המשפטית בעניין העדפה מתקנת של נשים אפשר לסכם בקיצור כך: אם ניתן לאתר מועמדת ששווה בכישוריה למועמד, או שכישוריה אינם שווים למועמד אך מקור חוסר השוויון הוא באפליה היסטורית מושרשת ומתמשכת (למשל נשים שלא יכולות להציג רקורד של עשייה צבאית בדרגים הגבוהים כי דרכן חסומה), יש לעשות מאמצים לאתר מועמדת או מועמדות, להציע להן את התפקיד ולהעדיף אותן על מועמדים גברים.
יש ויכוחים בציבור הישראלי ובאקדמיה המשפטית בנוגע ליעילותם של חוקי ההעדפה המתקנת, לא רק בעניין קידומן של נשים. חוקרות וחוקרים הצביעו על מנגנונים שונים המאפשרים למוסדות ציבוריים לעקוף אותם באמצעים כגון מכרזים תפורים, משרות אמון, עדיפות שניתנת למועמדים מוכרים מתפקידים קודמים בגוף הרלוונטי, ועל כישלונם של בתי המשפט בישראל לקדם העדפה מתקנת של קבוצות מוחלשות. ראוי לציין בהקשר זה שגם האקדמיה הישראלית לא מצטיינת, בלשון המעטה, בייצוג הולם של סגל אקדמי בכיר המשתייך לקבוצות מוחלשות בחברה.
ישנם גם ויכוחים ערים בשאלה מי הן הקבוצות המוחלשות הראויות להיכלל ברשימת הקבוצות שעליהן חלה העדפה מתקנת. התשובות על השאלות כיצד לאכוף חיקוקי העדפה מתקנת בצורה יעילה ומי הן הקבוצות המוחלשות שראויות ליהנות ממנה אינן פשוטות. לנוכח התוצאות המבישות של הבחירות לרשויות המקומיות. ברצוני להתמקד בשתי שאלות אחרות שעולות בהקשר של העדפה מתקנת: מדוע בכלל לקדם קבוצות מוחלשות באמצעות מנגנונים של העדפה מתקנת, אם לפחות חלק מהחברות והחברים המשתייכים לקבוצות אלה אינם סבורים שיש להעדיף אותם על פני מועמדים המשתייכים לקבוצות חזקות בחברה? מדוע הדיון על העדפה מתקנת רלוונטי לנושא הבחירות לראשות עיריות ומועצות מקומיות אם חוקי העדפה מתקנת ממילא לא חלים עליו? התשובות לשתי השאלות טמונות בהבנה של מושג - ההעדפה המתקנת.
התעוררות ציבורית
בראש ובראשונה, מדובר במושג שנושא עמו משמעות חינוכית: הדבר החשוב ביותר בחוקי העדפה מתקנת הוא שהם מצביעים על כך שקיימות קבוצות מוחלשות בישראל שמידת ההשפעה שלהן על מוקדי הכוח בחברה חלשה. היינו, חשיבותם הגדולה ביותר של חוקי העדפה מתקנת טמון במסר ה"התעוררות" הציבורית שהם נושאים לכל אלה שטומנים ראשם בחול. גם פסקי הדין בעניין העדפה מתקנת נושאים בראש ובראשונה מסר חינוכי כזה. צריך לתמוך בהעדפה מתקנת גם כשחלק מהחברות והחברים בקבוצות המוחלשות לא בטוח בנחיצותה.
המסר מהבחירות האחרונות ברור. אם את ואתה חושבים שיש נשים מוכשרות לעמוד בראשות עירייה או מועצה מקומית, עשו לפחות את המינימום כדי לקדם את בחירתן. קראו את המצעים של המועמדות השונות, דברו איתן והקשיבו להצעותיהן. העדיפו אותן על פני מועמדים, גם אם הם מוכשרים באותה מידה.

הכותבת היא מרצה בבית הספר למשפטים במרכז האקדמי כרמל בחיפה.
תאריך:  29/10/2013   |   עודכן:  29/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העדפה מתקנת לנשים
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
נשים מנהלות טוב מגברים
מאיה דגן,עו"ד  |  29/10/13 15:19
2
העדפה מתקנת אינה פתרון
דוד שרייר  |  29/10/13 15:42
3
לא העדפה מתקנת - פשוט שיוויון
מנחם הולץ  |  29/10/13 15:51
 
- שוויון בין המינים בבחירות
רון בנימין  |  29/10/13 16:24
4
אם המועמדים זהים-אשה עדיפה
ד"ר פסי הניה  |  29/10/13 15:53
5
יותר נשים פחות שחיתות בשלטון
טלי בוחבוט  |  29/10/13 17:05
6
העדפה מתקנת? לא בכל מקרה
רינה דוויק  |  29/10/13 19:04
7
היו מעומדות לראשי ערים ? ל"ת
שואל  |  29/10/13 19:28
8
נכון ל"ת
נננננננ  |  30/10/13 05:32
9
כמה שפחות נשים - הרי זה משובח
נשים הן מקור הרע  |  31/10/13 07:31
10
אשה חכמה מצביעה לגבר
משורר מזרח.   |  3/11/13 22:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות - רשויות מקומיות
צ'לו רוזנברג
הפער העצום בין שתי האוכלוסיות המיוצגות על-ידי דרעי-ליברמן, לא הפריע לצמד לשתף פעולה בניסיון להמליך מלך חדש בירושלים    הקומבינה לא צלחה    סביר להניח שהלקחים יופקו    המשקעים שהותיר הכישלון שלהם משמעותיים
יוסף קנדלקר
יש כאלו שאיבדו כל כיוון ולא ידעו להפריד בין האדם הפרטי שלהם, לרצונות ולשאיפות הציבוריות שלהם    עכשיו אני מקווה, נוכל להיפגש ולדבר סתם שיחות חולין
אורי סויסה
הקרב על צביון העיר בית שמש הגיע לישורת האחרונה ואולי לסוף הדרך, כשהמועמד החרדי - משה אבוטבול - ימשיך לקדנציה נוספת בראשות העיר
יצחק דנון
ראש עיריית עכו הגיש לפני כחודש וחצי תביעת דיבה כנגד איש חינוך בעיר, ועתה הגיש הלה בתגובה תביעה נגדית כנגד לנקרי
אפרים הלפרין
בשל חוסר התייחסות המחוקק למעמדם של פוליטיקאים העומדים לדין פלילי, "הסתבך" הבג"צ בהדחת ראשי עיריות, וזו רק התחלת הסיפור, כי שלושה נבחרו, אך לזאת גם בג"צ חייב לשים גבולות ולהתנהג באופן שוויוני כלפי כל העותרים, לטובה ולרעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il