X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מכתבים/הערות
כשמחיר כוס קפה יורד מחמישה-עשר לחמישה שקלים, גם מחירי הדירות יצנחו. ולנו זה יהיה טוב אבל בנקים יתמוטטו. וכשחתמת והבית שלך נהרס, על מי אתה סומך שתקבל חדש?
▪  ▪  ▪

כאשר דירה חדשה בקריית מלאכי עולה 500,000 שקל, הרי גם אם נזכור שמחיר הקרקע במרכז הוא כשליש ממחיר הדירה, הסיבה היחידה לכך שדירה זהה במרכז עולה פי ארבעה מזה, היא שבעלי עניין מנפחים באופן מלאכותי (מנפחים מאוד-מאוד) את המחיר, ו"מנפחים" משמע, פשוט: "בועה".
מחירה של דירה במרכז הוא כמעט פי שניים ממה שהיא באמת שווה, והמון שועלים קטנים מתחלקים בחדווה בהפרש העצום הזה, אבל לגמרי ברור כי כאשר המצב הכלכלי בארץ יורע אפילו בעוד אחוז בודד אחד, ואפילו רק עוד אחוז או שניים מהזוגות הצעירים יעדיפו, מחוסר ברירה, להמשיך לגור עוד שנה או שנתיים עם ההורים, ולא יקנו דירה, הרי דירות שני מיליון השקלים שבמרכז יעמדו אז כאבן שאין לה הופכין. והרי גם משקיעים יפסיקו באחת לקנות אם קיים הסיכוי הקטן ביותר שהבועה תתפוצץ וכל השקעתם תרד לטמיון - להפך, גם הם ינסו למכור, וכמו בחנות נקניקים שאנשים הפסיקו באחת לקנות את מרכולתה, לא יהיה מנוס אלא לשים שלטים גדולים ולמכור בחצי.
הקטע הוא, שלי כלל לא חשוב מהו מחירה של דירתי. בשבילי היא רק מקום לגור. להפך! אם ארצה לשדרג, לאחר שכל המחירים יצנחו, הרי גם לשדרג יעלה לי חצי. וילדיי, במקום להתחייב - והם לא עושים זאת - לחמישים שנה על חצי משכורת, יוכלו להתחייב לחמישים שנה רק על רבע משכורת.
ולכולם זה מובן שטוב שמחירי הדירות יירדו, ובכל זאת הממשלה מנסה נואשות, בשיניים ובציפורניים, למנוע שהמחירים יצנחו ושהבועה תתפוצץ, כי פירוש הדבר כמעט בוודאות קריסה של לא מעט בנקים.
בנק הלווה מיליון. קיבל כבטוחה ערבות - דירה - ששוויה מיליון. מה יעשה כאשר הכסף שעליו לקבל בחזרה הוא עדיין מיליון, אך הדירה שמשמשת כערבון פתאום שווה רק חצי מיליון? בועה. כולם מדברים על זה. בועה שלמרות מאמצי הממשלה, ברגע שנפנים כולנו שהבועה היא אכן בועה ושאין טעם לקנות בשני מיליון את מה שמחר יעלה רק מיליון אחד, היא ברעם גדול ונורא תתפוצץ, ואז חד-משמעית יפלו בנקים.
וכשאתה עושה "פינוי בינוי" אתה נותן לדחפור להרוס את הרכוש היחיד שיש לך, ואתה נשאר כשבידך רק פיסת נייר. אומנם פיסת נייר שבנק גדול חתום עליה. למקרה שהקבלן יקרוס. בנק. גדול! שהיום שום דבר לא מבטיח שלא יקרוס בתוך שבוע כמגדל קלפים בעצמו.
אז מי שרוצה להמר שיהמר. על כך שמחירי הדירות רק ימשיכו עוד ועוד ועוד ועוד רק לעלות ואנשים ימשיכו כאילו כלום ויקנו – ועל כן כל הבנקים בישראל עד עולם יישארו יציבים כסלע - ולא יהיה שום חפצי-בה ושום פירסט ג'ורג'יה בנק ושום סיטיזנס בנק אוף אמריקה, ופיסת הנייר עם החותמת של הבנק באלף אחוז ובלי שום ספק תניב בטוח בית אחר חדש במקום ההוא שהרס הבולדוזר, מי שרוצה להמר שיהמר.
אבל אני אפנה את הבית שלי לטובת הבולדוזר אך ורק כאשר יהיה קיים ורשום על שמי בטאבו בית חלופי, שמפתחותיו בכיסי, שיתאים לי. יבוא וייתן לי הקבלן בית קיים במבנה שהוא כבר הקים. או ירכוש עבורי וייתן לי בית קיים מקבלן אחר. היום זו ה"בטוחה" היחידה ששווה משהו. תן לי בית - וקח את ביתי ועשה בו כרצונך. כל דרך אחרת היא פשוט הימור. בא הבולדוזר, ואתה נשאר עם פיסת הנייר, זו עם החותמת של הבנק. ולך תחפש את החברים שלך. אז תודה, אבל לא תודה. על הרכוש האחד והיחיד שיש לי, אני לא מהמר.

תאריך:  31/10/2013   |   עודכן:  31/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"פינוי בינוי"? הימור על הבית!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש בלבוש
במבה  |  1/11/13 05:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il