X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על פתיחת השגרירות הראשונה של ישראל במצרים
▪  ▪  ▪
השגריר בן-אלישר ויוסף הדס בקהיר [צילום: לע"מ]
יומיים לאחר שפתחנו את השגרירות הופיע בה מצרי שגילה רצון נלהב לבקר בארץ. הוא סיפר בשמחה ובגאווה שקרא לבנו על שם ראש ממשלת-ישראל, מנחם בגין.

ההכנות לקראת פתיחת שגרירותנו הראשונה בקהיר התנהלו בירושלים בקדחתנות. שאפנו לפתוח את השגרירות לפני ה-26 בפברואר 1980 - המועד שנקבע בחוזה השלום להגשת כתבי ההאמנה של שגריר מצרים בישראל ושל שגרירנו בקהיר. אך הדבר לא הסתייע, בגלל קשיים שהערימו המצרים. בינתיים, אישרה הממשלה את מינויו של ד"ר אליהו בן אלישר לשגריר בקהיר. בן אלישר כיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה והיה איש אמונו של ראש הממשלה מנחם בגין. המינוי אומנם זכה לתמיכה בממשלה, אך גם לביקורת בקרב מנהיגים של יוצאי ארצות-המזרח. "במערכה", הביטאון של ועד עדת-הספרדים בירושלים, פרסם בפברואר 1980 מאמר שבו קבל הכתב, כי למרות המסורת של משרד החוץ המפלה את יוצאי ארצות-המזרח מלכהן בתפקידי שגרירים בארה"ב ובאירופה, היה מקום למנות במצרים שגריר מבני עדות-המזרח, המכיר את "אורחם ורבעם של שכנינו ומדבר בשפתם". אומנם בן אלישר לא ידע ערבית ולא הכיר את עמי המזרח התיכון, אך לזכותו ייאמר, כי במהלך שירותו הקצר בקהיר עשה מאמצים להתיידד עם המצרים, בסיועה הרב של רעייתו ניצה.
בינתים הושלמו ההכנות הארגוניות לפתיחת השגרירות כמו הכנת ציוד משרדי שכלל נייר מכתבים בערבית, שלטים, חותמות ואשרות קונסולריות. הצוות שהתמנה לאיוש בשגרירות אמור היה לצאת לקהיר בהקדם, דבר שחייב הכנות אישיות מזורזות. בהנחייתו של ראש הממשלה הוחלט למקם את שגרירותנו בקהיר בבית ולא בבית מלון, כפי שתכננו המצרים לשכן את שגרירותם הזמנית. לשם כך יצאה משלחת לאיתור בית מתאים. מלאכת האיתור נתקלה בקשיים, משום שהמצרים חששו להשכיר את ביתם לישראלים. לאחר מאמצים, נמצא בעל בית בקהיר שהעז להשכיר את הווילה שלו. שכר הדירה שדרש היה גבוה במיוחד. אך כפי שנאמר, הכסף יענה את הכל...
הווילה הייתה קטנה בממדיה ונזקקה לשיפוצים רבים. המצרים הרשו לצוות טכנאים ישראלים להגיע לקהיר ולעסוק במלאכה.
ביום ראשון, 17 בפברואר 1980, בבוקר אפרורי של יום סגריר יצאנו להגשים חלום: לפתוח שגרירות ישראלית בקהיר. יציאתנו לוותה בחשש שמא גם הפעם תידחה יציאתנו ברגע האחרון מנימוקים שונים ומשונים. ככל שהתקרבה המכונית לנמל התעופה בן-גוריון, תפסה ההתרגשות את מקומם של החששות. ברחבת אולם-הנוסעים המתינה קבוצה גדולה של אנשי תקשורת שעמדה לטוס איתנו לסקר את האירוע ההיסטורי. רחש והמולה מסביב, בדלפקי ביקורת הדרכונים זירזו את הטיפול, הדרכונים הוחתמו בארשת פנים חייכנית, וברכת "סעו לשלום" נשמעה מכל עבר.
קבלת פנים סגרירית
באולם הנוסעים נפרדנו מחברים ובני משפחה, נשאנו את "סלינו על כתפינו" ושמנו פעמינו למטוס דקוטה של חיל האוויר. טפטוף גשם החיש את צעדינו. רק התיישבנו, ומנועי המטוס הותנעו, וחיש אנו בשמי הארץ. ההתרגשות בשיאה. מבט חטוף, ואנו כבר מחוץ לתחומי ישראל. תחושה מוזרה של תהיות: כיצד נתקבל בנמל התעופה של קהיר, מי יקבל אותנו וכיצד יתייחסו אלינו המצרים.
לא הייתה זו טיסתי הראשונה לקהיר. אולם הפעם הייתה זו עבורי טיסה בעלת משמעות מיוחדת. לרגע היה נדמה כי זו מתארכת מעל לרגיל. המטוס אך נחת, וחבורת העיתונאים, בבהילות אופיינית, פילסה דרכה החוצה, וחיש מהר הייתה על הרחבה. אנשי לשכת-העיתונות הממשלתית המצרית הובילה אותם לאולם הנוסעים, ואילו אנו, צוות השגרירות, נותרנו עומדים ליד המטוס. הרחבה סביבנו, שעד לפני זמן קצר המתה מאנשים, התרוקנה. עמדנו שם עם ציודנו, נבוכים והמומים. לא ברכת שלום, גם לא "אהלן וסהלן..". תדהמה, מלווה באכזבה, ניכרה על פני כולנו.
קבלת הפנים הקרירה העידה על הבאות
בסופו של דבר בא מי שבא ולקח את דרכונינו להחתמה - אקט פורמלי להנצחת רגע היסטורי. בינתיים הגיע מיניבוס צבוע בצבעים כהים ובולטים לאסוף ציוד שהבאנו במטוס. בלית ברירה, עלינו גם אנו למיניבוס, וישבנו צפופים ודחוקים. המיניבוס שעט ברעש ברחובות קהיר הסואנים, ונדמה היה כי בכל רגע יתפרק. קהיר נראתה הפעם שונה: אפורה יותר, צפופה יותר, סואנת יותר. נדמה היה כי החיוך הנצחי הנסוך על פני המצרים נעלם ביום זה. לאחר תמרוני נהיגה זריזים על כבישי העיר, הגענו לבית המלון שבו שוריינו עבורנו חדרים. תדהמה גדולה אחזה בנו כשאמר לנו מנהל המלון שאין עבורנו חדרים. התפתח ויכוח קולני, אך הדבר לא עזר במאומה. "מא פיש וולא אודה". כלומר, אין ולו חדר אחד פנוי, נאמר לנו בצורה נחרצת.
תהיתי בלבי, לאן נעלמו יחס הכבוד והכנסת האורחים המצרית הידועה. מן הסתם, סברתי, המצרים אינם מאושרים מבואנו. במצוקתנו כי רבה, חזרנו למיניבוס הצבעוני והתחלנו באיתור מקום ללינת לילה. תוך כדי טלטולים, הגענו למלון בשם The Dreamers - החולמים - מלון קטן ומוזנח, מדכא בצורתו החיצונית והפנימית. לרווחתנו, נאמר לנו שיש בו חדרים פנויים עבורנו. שמחנו לרדת מהמיניבוס, ונטינו ללון במלון ששמו היה פרוזאי מדי עבורנו.
בבוקר למחרת נסענו לווילה ברחוב מוחי אד-דין אבו אלעז 23, בשכונת המגורים אל דוקי, שנבחרה להיות שגרירותנו. עמלנו עד שעות הלילה המאוחרות כדי להתכונן לטקס יום המחרת. הווילה, שהפכה למפוארת בחיצוניותה, כללה חדר לשגריר, חדר קטן לציר, שני חדרים לכל השאר. היו בה חדרי שירותים לא תקינים, ברז ללא מים וכמובן תאורה, שכבתה ונדלקה לסירוגין.
אבו-בגין
ערב פתיחת השגרירות הגבירו המצרים את אמצע הביטחון: שוטרים לבושי מדים שחורים שאחזו בידיהם רובים מכודנים עמדו בחזית ומסביב לווילה. אנשי ביטחון תפסו עמדות על גגות הבניינים מסביב. אט אט הפכה השגרירות ליעד מבוצר.
יום שלישי, 19 בפברואר 1980, היה בוקר שמשי נעים. בשעה 10:45 (כרבע שעה לאחר המועד שנקבע), הונף דגל הלאום על תורן שהותקן במרפסת הקטנה של הווילה על-ידי הממונה הזמני, ד"ר יוסף הדס. כך נפתחה, רשמית, שגרירות ישראל בקהיר.
ליד בת השגרירות היה מעון לנערות פלשתיניות. הללו ייללו, צעקו ומחו נגד הנפת דגל-ישראל ופתיחת השגרירות, אבל למראה אנשי הביטחון המצריים הן הפסיקו את יללותיהן, ואנו המשכנו בחגיגות. בטקס צנוע נקבעה מזוזה בדלת הכניסה והרמנו כוסות מיץ "לחיים". כמובן שלא הגשנו משקאות אלכוהוליים. המעמד היה מרגש במיוחד לנו, חלוצי כינון-היחסים עם מצרים. היהודים המעטים שנותרו בקהיר היו נפעמים, השמיעו ברכת "שהחיינו" חרישית ותפילה שהשלום יחזיק מעמד. יהודים אמריקניים תקתקו ללא הרף במצלמותיהם, ואחד מהם אף הצהיר, שמעמד זה שקול בעיניו למעמד נחיתת האמריקני הראשון על הירח. הגיע לטקס גם ישראלי שהספיק לאבד דרכונו וביקש טיפול קונסולרי...מעין "סתפתאח"...
למחרת התפרסם בעיתוני מצרים כי הנשיא אנוואר אלסאדאת, במאמץ לרסן את ההתנגדות הקולנית של מפלגות האופוזיציה לתהליך השלום, כינס פגישה עם עורכי העיתונים המצריים, שבה הדגיש כי לא יירתע מהמשך הנורמליזציה ביחסים עם ישראל, וכי "מיעוט קטן" הזורע פחד ושנאה ופוגע באינטרסים של מצרים, לא ירתיע אותו. נוכח דברים נחרצים אלה של הנשיא, הסתפקה מפלגת "אלעמל "(העבודה) האופוזיציונית בהנפת דגל פלשתין במרכז המפלגה, אך לא צעדה, כפי שתכננה, בתהלוכת מחאה מול הווילה, שהפכה בינתיים לשגרירות ישראל.
כעבור יומיים, פתחה מצרים שגרירות במלון הילטון בתל אביב. השגריר המצרי הראשון היה סעד מורתדא.
רגעי ההיסטוריה של אז וודאי ימשיכו להיות חרותים בזיכרוננו. השגריר בן אלישר אמר בכנס "הבוגרים הראשונים" של עובדי השגרירות שנערך בארץ: "מי שלא היה בקהיר בהתחלה, כאילו לא היה בכלל..." והוא צדק!
יומיים לאחר שפתחנו את השגרירות הופיע בה מצרי שגילה רצון נלהב לבקר בארץ. הוא סיפר בשמחה ובגאווה שקרא לבנו על שם ראש ממשלת-ישראל, מנחם בגין. "אבו בגין" המצרי הביע את המשאלה לפגוש את ראש הממשלה במהלך ביקורו בארץ. הבטחתי לעשות כמיטב יכולתי למלא אחר מבוקשו. האיש עזב בשמחה את השגרירות והבטיח לחזור במהרה עם דרכון, לקבלת אשרת כניסה לישראל. האיש חזר כעבור חודש, ללא דרכון. נאמר לו שהוצאת דרכון מצרי כרוכה בהמתנה ארוכה מאד. הוא אמר שבינתיים יסתפק בתמונה של מר בגין. נענינו למבוקשו של האיש, וצירפנו אותו לרשימת המצרים ידידי ישראל...
כך נפתחה שגרירותנו הראשונה בעולם הערבי.
כעבור שנה תעבור השגרירות לשתי הקומות העליונות בבניין רב קומות, ליד גשר אוניברסיטת קהיר. תנאי העבודה בבניין החדש היו נוחים לאין ערוך לעומת התנאים בווילה. בבניין זה תשכון שגרירות ישראל עד 2012, לאחר שהמון פרץ אליה במסגרת המחאות במצרים של "האביב הערבי".

לאתר מגזין מראה
הרשימה היא פרק מתוך ספרו האוטוביוגרפי של המחבר "מבגדד לנתיבי הדיפלומטיה" שייצא בקרוב לאור.
הכותב הוא שגריר וסמנכ"ל משרד החוץ לשעבר.
תאריך:  03/11/2013   |   עודכן:  03/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישיב רייכנר
בשונה מערי המרכז, הבחירות המקומיות ביישובי הנגב דווקא חוללו מהפכים    הגרעינים התורניים נכנסים לזירה הפוליטית    דניאל בן-סימון מתעקש להישאר בעמדת נביא הזעם של הדרום    כשהקלף העדתי מחליף התמודדות עם שאלות רציניות
עידן יוסף
עשרות אלפי שקלים תשקיע המדינה במיזם קרוניות רכבל בצורת ביצה וזאת מבלי לבדוק את יעילותן ככלי לתחבורה ציבורית. האם הושפעו משרדי התחבורה והאוצר ממסע יחסי ציבור במקום לבדוק את הנושא לעומק?
סופיה רון-מוריה
דרעי מנסה לפייס את ישי, ובמקביל דואג למועצת חכמים לעומתית    ליברמן ובנט מקדמים שיתוף פעולה פוליטי-מדיני    רבני תקומה הורו לנציגיהם להתנגד לחוק צהר שהם עצמם קידמו. לקחי העבר גרמו לא להישמע להם
אלעזר לוין
ערב בניית 1,750 דירות בפינוי-בינוי באור עקיבא, חוזר אסייג לעברו הצבאי, ומתמנה ליו"ר ארגון משרתי הקבע    "הצלחתי להחתים 350 משפחות בזכות גישתי החברתית"    14 פרויקטים בדרך
יואב יצחק
עיתונו של שוקן התגייס לעזרתם של שני פושעים (זילכה ועו"ד כהן) המנסים לפגוע ב-News1 כדי לכפות הפסקת הפרסומים על עבירות שביצעו    במסגרת זו לא נמנע העיתון אפילו מפרסום דיווח כוזב על תוצאות פסק דינו של בית המשפט העליון    עמוס שוקן, שעיתונו מצוי בסכנה של פשיטת רגל, מספסר בערכים ובפועל מעניק חסות תמורת שלמונים לאוליגרך שהורשע ברוסיה    עתה הוא משמש לנבזלין ככלבלב ליווי ושמירה    המשך יבוא
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
אם תרצו - כל אגדה היא אמת  /  מנשה שאול
העטרה שתחזור  /  משה יונתן
גן עדן הדומה יותר לגיהינום  /  מרדכי קידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il