X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל הרעות של המשטר הסובייטי הופלו עליו. אביגדור ליברמן, השבוע, לאחר זיכויו [צילום: פלאש 90]
אגב טוטליטריות
זיכויו בדין של אביגדור ליברמן אולי יגרום, סוף-סוף, לחשבון נפש בקרב האליטה הישנה - שתוקפת לגופו של אדם, ולא לגופן של עובדות וגם: על האמת ההיסטורית הייחודית של זחאלקה וטיבי
מסורת בשמאל
זאת מסורת ידועה בשמאל ביחס ליריבים פוליטיים - מנחם בגין הוא דוגמה מצוינת. האיש, שאוהבים להתרפק עליו כעל מעוז הדמוקרטיה, הוצג במשך שנים כפשיסט ומחרחר מלחמה ואויב הדמוקרטיה

למרות שנראה כאילו התקשורת עוסקת באנשים, היא עוסקת בסמלים. ברגע מסוים, עוזבת הדמות את מי שהיא - אדם מסוים עם ביוגרפיה מסוימת - והופכת לסמל מייצג של חברה, תקופה, השקפת עולם. היסטורית, הורתו של השמאל הישראלי נעוצה במזרח אירופה. העלייה השנייה שמנהיגיה הובילו את היישוב העברי והמדינה עשרות שנים, הורכבה אף היא מ"רוסים", השם הכולל הניתן מתוך עצלות למי שהגיע מחבר המדינות לשעבר. אביגדור ליברמן - דמותו הציבורית - מייצג את ציבור העולים ה"טרי" יותר, שהגיע ארצה בשנות ה-70 וביתר שאת בשנות ה-90 ואילך.
העולים הללו נמלטו מ"גן העדן" הסוציאליסטי-קומוניסטי ולכן אי-אפשר היה למכור להם את החזון השמאלי הכלכלי. נוסף על כך, הם היו משוחררים מהאינדוקטרינציה של התקשורת והאקדמיה ביחס לסכסוך המדיני, ולכן שפטו את המצב בעיניים ריאליסטיות. מבחינתם, ברור שזאת ארצנו ומי שמבקש להרוג בנו הוא אויב ולא לוחם חופש.
אינטלקטואלים מקרב העולים שפגשתי במשך השנים, הזדעזעו מהבון טון החד-צדדי בתרבות באקדמיה ובתקשורת הישראלית, שהתיימר להכתיב מה נכון לחשוב, את מי צריך לרומם וממי ראוי להתרחק. באופן פרדוקסלי, העולים הללו, אנשים חושבים ומעמיקים, זיהו בקרב האליטה הוותיקה בישראל נטיות טוטליטריות. משום כך, דווקא מכיוון שביקשו דיאלוג, התפלצו כשנוכחו לדעת שהם מוצגים כ"סכנה לדמוקרטיה". בארצות שמהן הגיעו, כך סומנו אויבי המשטר.
כך, בנסיבות העתים, הפך ליברמן לסמל לישראל האחרת, זו שישראל הראשונה פוחדת מפניה. הוא עצמו לא טמן ידו בצלחת והביע דעות מאוד לא תקינות-פוליטית. האליטה הישראלית התביישה בו כשר החוץ שלה; אנשיה מעדיפים קוקטיילים אירופים עם פלשתינים ולא שמחים להרוס מסיבות.
כתבתי בעבר שתוכנית כמו "ארץ נהדרת" מהדהדת את השיח הפנימי (היום נוסיף גם רשתות חברתיות) של השמאל הישראלי. בגלריית הדמויות של "ארץ" בלט הסטריאוטיפ הגזעני שעשו יוצרי התוכנית לדמותו של ליברמן. באמצעותו אפשר ללמוד מה דעתה של האליטה הישנה על העולים מ"רוסיה". כל הרעות של המשטר הסובייטי הופלו על מנהיג "ישראל ביתנו". הוא הוצג כפשיסט, גזען, מחרחר מלחמה, גנגסטר, עילג, שרק טובתו האישית לנגד עיניו ומעולם לא היה ישראלי "משלנו". מהדורה עכשווית של סטלין, שלא לומר יותר מזה.
כך כתב עיתונאי ידיעות אחרונות יגאל סרנה, לפני מספר ימים: "לכל ידידי וישראלים אחרים שמתלבטים אם להישאר פה או לעוף לעולם החופשי... חכו ליום רביעי. אז נופלת ההכרעה לגבי גורל הארץ. חד וחלק... אם יצא ליברמן נקי או אשם ובלי קלון, הוא ראש הממשלה הבא, והארץ שביבי כבר הכינה לקראת זה תיראה אחרת לגמרי: גרורה רוסית רודפת ביקורת והומואים, אוכלת חזיר וחרדית (בשל הברית עם דרעי). לא במקרה, סרנה מזכיר את נתן זך ויורם קניוק ואחרים, שהתמחו בשפיכת מרירתם על החברה הישראלית ש"סטתה" מהדרך שהועידו לה.
גם פה אפשר לראות בבירור שלא ליברמן האיש עומד בלב הדברים, אלא התופעה - ליברמן כמייצג ציבור גדול המתייחס לשמאל הישראלי כחבורה ילדותית שחטפו לה את הבובה ("גנבו לה את המדינה") והיא רוקעת ברגליה בדרישה להחזירה. הביטוי "גרורה רוסית" מקשר את ליברמן ובעצם את רוב העולים שהגיעו משם עם פוטין והאסוציאציות השליליות העולות אתו.
זאת מסורת ידועה בשמאל ביחס ליריבים פוליטיים - מנחם בגין הוא דוגמה מצוינת. האיש, שאוהבים להתרפק עליו כעל מעוז הדמוקרטיה, הוצג במשך שנים כפשיסט ומחרחר מלחמה ואויב הדמוקרטיה. כיום לא מתקיים באמת דיאלוג תרבותי בין המחנות, אלא תקיפה אַד-הומינם, לגופו של אדם ולא לגופן של עובדות. האם פסק הדין יגרום לחשבון נפש?

זחאלקה, לך ללמוד היסטוריה
זחאלקה. "אין הר הבית" [צילום: פלאש 90]

ח"כ ג'מאל זחאלקה אמר השבוע בדיון בוועדת הפנים: "אין הר הבית. זה משהו וירטואלי. יש רק מסגד אל־אקצא". לפני כחודשיים אמר ח"כ אחמד טיבי בדיון: "מסגד אל־אקצא היה סגור למוסלמים 90 שנה בידי הצלבנים... הכיבוש (הישראלי) בירושלים המזרחית והשליטה בכוח במסגד אל־אקצא היא זמנית. הצלבנים עברו, הבריטים עברו וגם הכיבוש הישראלי יעבור ממסגד אל־אקצא".
זחאלקה אינו דתי. כיו"ר בל"ד הוא אמון על לאומנות ערבית. מבחינתו, ערכו של הר הבית נובע מהשליטה הערבית בו וממנו לארץ כולה. גם טיבי, כחביבם של אושיות שמאל, נזהר מלחצות קווים אדומים. בערבית הוא אומר דברים חמורים, אבל אצלנו הוא מדבר על הצלבנים רק ביחס להר הבית.
התפיסה הערבית (והשמאל העולמי) רואה בשיבת ציון פלישה יהודית לאדמה ערבית, אדמת הקדש מוסלמית. היהודים הושוו לצלבנים שבמסעות הצלב כבשו את הארץ לתקופה מסוימת, ולבסוף ניגפו בפני צבאות צ'לאח א־דין ונעלמו. טיבי זהיר. הוא לא אומר שאנחנו צלבנים בכל הארץ; רק בהר הבית. אבל השקפתו העמוקה ברורה: הר הבית וירושלים היו הסיבה שבשֶלה חזרנו הביתה לציון אחרי אלפיים שנות.
בזמן שאבותיהם של זחאלקה וטיבי עבדו אלילים והסתובבו במדבריות חיג'אז, בלי לדעת היכן ירושלים; טרם בוא האיסלאם, כבר שכנו אבותינו בארץ כאלפיים שנה, במהלכן הקימו ממלכה והפיצו לעולם בשורה מוסרית ודתית.
לאחר החורבן השני, הגיעו מנהיגי הדור לירושלים. למראה הר הבית החרב קרעו בגדיהם ובכו. אבל ר' עקיבא צחק. לתמיהתם, אמר שהתגשמות נבואת החורבן מבטיחה שגם נבואת הנחמה תתקיים. בנבואה נאמר: "לָכֵן בִּגְלַלְכֶם צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ, וִירוּשָׁלִַם עִיִּין תִּהְיֶה, וְהַר הַבַּיִת לְבָמוֹת יָעַר". בנבואת הנחמה נאמר: "עוד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם, וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים, וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ".
1,800 שנה לאחר מכן, אנחנו מבינים את צחוק האמונה של התנא הגדול, על אפם וחמתם של קטני אמונה או כאלה המתעקשים להפריע לעם היהודי לשוב הביתה לציון: "לָכֵן שָחַק הָאָב, מִשֵּׁן עַד צִפָּרְנַיִם / וְהָעַלְמָה אִתּוֹ, נוֹהֶרֶת וּנְגִידָה / עָבְרוּ תּוֹלְדוֹת עַמִּים כְּשֹׁד בַּצָּהֳרַיִם / בֵּין חֵטְא וְדִין וְחֵטְא - אַךְ כֶּסֶל וּבְגִידָה / וְעִוְרוֹנֵי חוֹזִים וּשְׁאָר מַכּוֹת מִצְרַיִם - אֶת הַחִיּוּךְ הַזֶּה הוֹתִירוּ לְחִידָה... גַּם נַעַר יִפְתְּרֶנָּה, וְלַשָּׁוְא עֲדַיִן רֹאשָׁם שֶׁל הַכְּסִילִים אֵלֶיהָ מִתְנַפֵּץ" (אלתרמן, "מכות מצרים").
לנו, החיים במדינת היהודים העצמאית, החיוך הזה כבר לא חידה.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 8.11.13)
תאריך:  08/11/2013   |   עודכן:  08/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אגב טוטליטריות
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
שתי הערות.
לכותב הנכבד  |  8/11/13 13:40
 
- העיקר ת.ז. כחולה
לדבריך אין שחר  |  10/11/13 11:26
2
הנה ההוכחה הניצחת,
אבנר צפוני  |  8/11/13 16:50
 
- תדאג לסוריה שלך
ומה זה עיניינך?  |  10/11/13 11:36
3
שיעופו כבר לעולם החופשי.
אהוד פרלסמן  |  9/11/13 14:25
 
- סליחה מראש אך
גילה פ.  |  13/11/13 16:55
 
- תומך באחיו המחבלים ל"ת
מר "גילה פ."  |  14/11/13 18:14
4
לגבי 'האליטה הישנה'
אבל תיקון  |  10/11/13 12:02
5
"אם השקר מוביל לתוצאה טובה-הוא
קורןנאוה טבריה  |  10/11/13 16:29
6
עשה להם גיהנום!=זיכויו המוחלט
קורןנאוה טבריה  |  10/11/13 17:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוסי ברנע
כשלא מצליח פתרון שתי המדינות, אין שום הגיון לחשוב שיצליח פתרון מדינה אחת    בעקבות כנס "התנועה העממית למען המדינה הדמוקרטית האחת בפלשתין ההיסטורית" שנערך ברמאללה ב-2.11.13
עידן יוסף
תושבי איבי הנחל נפצעו קל-בינוני מבקבוק תבערה שהושלך לעבר מכוניתם    הסלמה בשטחים: מחבל ניסה לדקור לוחם מג"ב ליד בית לחם, מחבל אחר ירה לעבר תחנת ההסעה בצומת תפוח ונהרג
אריאל י. לוין
ממשל אובמה שוב מוכיח את הנאיביות שלו בכל הקשור למזרח התיכון, הפעם - בנוגע לנשק הכימי בסוריה    שלוש הערות על חזית עזה: למה החמאס שומר על השקט, האם חיל האוויר יכול לטפל בו לבדו, מה משמעות נפילת המזל"ט ברצועה
יורם אטינגר
תפישת העולם של אוסלו מתנפצת אל צוקי המזרח התיכון המציאותי והצונאמי הערבי
אהרון שחר
מסתמן שבנימין נתניהו הוא ככל הנראה ראש הממשלה הגרוע בתולדותינו. מלח הארץ שהכרנו נמס והפך לגלידת פיסטוק. זה כבר ממש לא אותו ביבי שהכרנו, רק לוקח לנו יותר מדי זמן לקלוט את זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il