X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יהיו מי שיראו במהלך הרווחים הכלואים משום הענקת סיוע בדיעבד למי שאינו ראוי לקבלו, ואחרים יטענו כי אלמלא התיקון היו הרווחים הללו נותרים כאבן שאין לה הופכין עד לקץ הימים
▪  ▪  ▪
טבע. 2 מיליארד שקל מס [צילום: פלאש 90]

לאחר לא מעט התחבטויות והתלבטויות, התקבל בכנסת ביום 5.11.2012, החוק לעידוד השקעות הון (תיקון מס' 69 והוראת שעה), התשע"ג-2012, שפורסם ביום 12.11.2012. התיקון נעשה כדי להתגבר על בעיית הרווחים הפטורים שנצברו במהלך השנים, בחברות אשר חוסות תחת הסדרי המס שבסימנים א' ו-ב' לפרק השביעי לחוק, שאינם מחולקים ולא משולם מס בשלהם.
המצב שקדם לתיקון (לפיו ניתן פטור ממס, המותנה באי-חלוקת רווחים, ולאחר מכן מוטל מס בשיעור מהותי בעת חלוקת הרווחים) יצר תמריץ שלילי לחלוקת רווחים. התיקון איפשר לחברות הללו לשלם - לפי בחירתן - מס חברות בשיעורים מופחתים, על הכנסה שהושגה בתקופה בה הייתה החברה פטורה ממס, כולה או מקצתה, וזאת למשך שנה אחת מיום פרסומו של החוק, ולעשות שימוש באותה הכנסה כטוב בעיניהן.
על הכנסות פטורות כאמור שלא שולם עליהן מס מופחת לפי בחירת החברה, ישולם בעתיד מס חברות, בהתאם לשיעורים ולמועדים הקבועים בסעיף 47 לחוק. נטל המס האפקטיבי, על הסכום שנכלל בהסדר המס לפי בחירת החברה (להלן: "ההכנסה הצבורה הנבחרת"), נקבע בהתאם לחלקה של ההכנסה הצבורה הנבחרת ביחס לסך ההכנסה הצבורה.
שיעור המס שיחול על ההכנסה הצבורה הנבחרת נקבע לפי "מקדם המס" (השווה לאחד פחות יחס ההטבה, כאשר יחס ההטבה כשלעצמו יחושב לפי שיעור ההכנסה הצבורה הנבחרת מכלל ההכנסה הצבורה - כשהוא מוכפל ב-0.3 ובתוספת 0.3), כשהוא מוכפל בשיעור מס החברות ההיפותטי שהיה חל על החברה לפי הוראות סעיף 47 לחוק, בשנה שבה הופקה, אך לא פחות מ-6%, בכל מקרה. את המס אמורה החברה לשלם בתוך 30 ימים ממועד הבחירה, ללא אפשרות לחזור בה מבחירתה.
חברה שבחרה להתיר את חרצובות הרווחים הכלואים בהתאם לתיקון, כפי שהוסבר לעיל, מחויבת לבצע בחמש השנים - שתחילתן בשנת המס בה חל מועד הבחירה - אחד או יותר מאלה:
1. רכישת נכסים יצרניים (למעט בניינים).
2. השקעה במחקר ופיתוח בישראל.
3. תשלום שכר עבודה לעובדים חדשים שנוספו למפעל (בהשוואה למספר העובדים בתום שנת המס 2011), למעט שכר לנושאי משרה בחברה.
סכום ההשקעה שיהיה על החברה להשקיע (להלן: "ההשקעה המיועדת") נקבע לפי נוסחה, המביאה בחשבון מכפלת סכום ההכנסה הצבורה הנבחרת ביחס בין ההכנסה הצבורה הנבחרת לבין סך ההכנסה הצבורה, כשהיא מוכפלת ב-30%, וכל זאת מוכפל בשיעור מס החברות (ההיפותטי) שהיה חל על אותה הכנסה, בשנה שבה הופקה, אלמלא הייתה החברה פטורה ממס חברות באותה שנה.
לגבי חברה שחל עליה שיעור המס המזערי של 6%, כתוצאה מסכום ההכנסה הצבורה הנבחרת, יחושב סכום ההשקעה המיועדת בטכניקה שונה במקצת. ראשית יחושב סכום הטבת המס (כפונקציה מהסכום שהיה חל על החברה בשל חלוקת רווחים אלמלא התיקון), וממנו יופחת הסכום המתקבל ממכפלה של 30% במס החברות ההיפותטי, שהיה חל על ההכנסה הצבורה הנבחרת (לפי הוראות סעיף 47 לחוק).
כפי הנראה, הופעלו לחצים שונים על חברות ש"צברו" לעצמן במהלך השנים רווחים כלואים, בסכומים גבוהים במיוחד, וברגע האחרון החליטו כמה מהן לקפוץ על העגלה, ולהודיע לרשות המיסים כי בחרו לשלם מס חברות בשיעור מופחת, כדי לשחרר את חרצובות הרווחים הכלואים.
יהיו, מן הסתם, כאלה שיראו במהלך הכולל משום הענקת סיוע בדיעבד למי שאינו ראוי לקבלו, ואחרים יטענו - בכל תוקף - כי אלמלא התיקון היו הרווחים הללו נותרים כאבן שאין לה הופכין, בדוחות הכספיים של החברות שצברו אותם, עד לקץ הימים.
אנו נותיר לקוראים את הזכות לקבוע את עמדתם הערכית בסוגייה זו, ונסתפק בהערה כי ההבדל בין הפיקח לחכם (לפי האמרה הידועה) הוא בכך שהפיקח מצליח להיחלץ מהבוץ, שאליו החכם היה נמנע מלהיכנס מלכתחילה.

הכותב הוא שותף במשרד רוז'נסקי-הליפי-מאירי ויו"ר מערכת "מיסים ומעשים" בלשכת רואי חשבון.
תאריך:  12/11/2013   |   עודכן:  12/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יהודה זולדן
לא רק מערכת המשפט יכולה לגרום עינוי דין כאשר הטיפול בתיק נמשך 17 שנים. כל אחד מאיתנו עלול לפגוע בצורה דומה במי שמחכה למוצא פיו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - קטנטן, עדיין תעלומה, מפעל חיים, סמוק ורעיל
אפרים הלפרין
מיד בסמוך לכניסתו לתפקיד נשיא ארה"ב זכה ברק אובמה בפרס נובל לשלום. על מה ולמה הוא זכה בפרס היוקרתי הזה? מה הוא עשה כבר למען השלום?    מסתבר שהשמנת של אירופה שלא מעניין אותה כלום פרט לכרס שלה וכוס הבירה הבאה ידעה בדיוק מה היא עושה - היא שלחה לחמה על פני המים
איתמר לוין
הבעיה האמיתית בתהליך בחירת פרקליט המדינה אינה האם המכרז תפור או לא תפור לטובתו של שי ניצן, אלא בכך שוועדת האיתור "תמליץ" על מועמד אחד בלבד. הגיע הזמן להפקיע את השלטון מידי הפקידים שתפסו אותו בצורה אנטי-דמוקרטית ולהחזירו לידי הנבחרים
עידן יוסף
בניגוד לישיבות ציוניות, ישיבות חרדיות לא צריכות לקבל מימון מהמדינה משום שאינן תורמות למדינה. אולם חשיבות לימוד התורה בהן מחייבת התייחסות מכבדת שמאפשרת הטבות שונות שיקלו על הלומדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il