X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חברי הכנסת מקדמים בברכה את חזרת ליברמן לממשלה [צילום: פלאש 90]
ליברמן טוב לחרדים?
זיכויו של ליברמן הפך לתקוות החרדים להיכנס לקואליציה בש"ס מחכים לאלי ישי, אבל לא לאורך זמן ישי ייחסם מלשוב לחיק נתניהו מוקירו אם ליברמן הוא המחליט ובאירופה מקבלים את היהדות, לא את האיסלאם
"אסור לדבר ככה!"
סגן השר אלי בן-דהן העיר בחצי בדיחה שישמח שיהודי אירופה יעלו לארץ, ומצדו שלא יישאר באירופה שום יהודי. "ששש..." נדהמו רבני אירופה, "אסור לדבר ככה!"

יהדות ואיסלאם באירופה
סגן שר הדתות אלי בן-דהן נעדר מההצבעה על מינויו של ליברמן. לא, לא, שום דבר אישי או פוליטי – הוא היה מקוזז. בן-דהן יצא באותו יום לגיחה קצרה לברלין, שם השתתף בוועידת רבני אירופה. בוועידה השתתפו כ-200 רבנים, שאת רובם הכיר בהיותו מנכ"ל בתי הדין הרבניים. במהלך הכנס נערך גם דינֶר בהשתתפותו של מזכ"ל מועצת אירופה, תורביורן יאגלנד. הארוחה הייתה בשרית כמובן, אבל המשתתפים הביעו דאגה שמא זאת תהיה הסעודה הבשרית האחרונה.
הרבנים הקימו קול זעקה לנוכח יוזמות חקיקה שפורחות לאחרונה באירופה. ההצעות נועדו להגביל את זכויותיהם של אזרחים ותושבים לבצע ברית מילה ולשחוט בהמות. אם החוקים יתקבלו, קבלו הרבנים באוזניו של בן-דהן, לא יישארו יהודים באירופה. את חששם הביעו מאוחר יותר גם בפני מזכ"ל האיחוד.
בן-דהן העיר בחצי בדיחה שישמח שיהודי אירופה יעלו לארץ, ומצדו שלא יישאר באירופה שום יהודי. "ששש..." נדהמו הרבנים, "אסור לדבר ככה!" בשיחה עם מזכ"ל האיחוד האירופי, העלה בן-דהן את התביעות לשמירה על אורח חיים יהודי.
המזכ"ל, ממוצא נורווגי, הבטיח שהאיחוד ידאג שיישארו יהודים באירופה כי נוכחותם חשובה, והבהיר שמדובר בהצעות שטרם קרמו עור וגידים. "אין לנו בעיה עם החוקים שלכם", אמר, "מה שמזעזע את האירופים הוא ברית מילה לבנות". המסר ברור, והוא חוזר על עצמו בשיחות שמנהלים בכירים באירופה עם בן-דהן ועם שאר הנציגים הישראלים: לא היהודים הם הבעיה; האיחוד האירופי מנסה לבלום את המוסלמים. "זו לא הדרך", אומר בן-דהן, "עליהם לשנות את חוקי ההגירה. הם התעוררו מאוחר מדי".

מי שנכח בשבוע האחרון בהשבעתו של אביגדור ליברמן לשר החוץ, יכול היה להתבלבל בקלות. נציגי הסיעות החרדיות פרגנו לשר החוץ הנכנס במהלך הדיון, ותמכו במינויו בהצבעה. התנהגו כחברי קואליציה לכל דבר.
לגבי ש"ס אפשר להבין. ליברמן ודרעי ניסו לגנוב ביחד סוסים בירושלים ועשו זאת גם קודם לכן. אלא שגם החרדים האשכנזים הזדרזו ליישר קו, במקום שיעלו על הדוכן ויתקפו את "עוכר ישראל" שתומך בחוק הגיוס ובברית הזוגיות ושלא הזיע על-מנת להכניס אותם לקואליציה.
וכל כך למה? שלוש סיבות היו לחרדים האשכנזים לתמוך בשר החוץ החדש. ראשית, האידיאולוגית. התייצבות לצדו של מי שנרדף לכאורה במשך שנים רבות על-ידי מערכת משפט עוינת הולמת את האתוס החרדי.
שנית, פרוצדורלית. ש"ס החליטה לתמוך במינויו של ליברמן, וליהדות התורה לא היה נוח לתפוס עמדות בצדו השני של המתרס. לרוב, אף שיש ליהדות התורה ייצוג קטן יותר בכנסת מזה של ש"ס, החרדים האשכנזים הם הזנב שמכשכש בכלב, וש"ס נגררת. הפעם הכלב כשכש בזנב.
הסיבה השלישית והחשובה מכול היא סיבה פוליטית. בקרב החרדים, חזרתו של ליברמן לזירה הפוליטית כשחקן פעיל מעוררת תקוות לשינויים קואליציוניים. מיום כינונה של הממשלה הם מחכים לגואל שיוציא את לפיד (ואולי גם את בנט) מהקואליציה, ויפלס את דרכם פנימה. תחילה קיוו ששרה נתניהו תשחק את התפקיד של אסתר המלכה. עכשיו הם מחכים לליברמן.
"ליברמן כבר יגלה את המסלול הנכון", אמר לי ביום שני ח"כ מש"ס, מתת-הסיעה של דרעי. ביהדות התורה שותפים לעמדתו. עכשיו ליברמן הוא האיש החזק, אומרים שם, נתניהו יתקפל. רק שליברמן לא ירצה את ליצמן בגלל מה שליצמן עשה לו בירושלים. הוא ינקום.
השמועות שלפיהן ליברמן ישמור על כל התיקים ועל ראשות ועדת החוץ והביטחון, יזיז מי משריו וידאג למשה ליאון לכיסא ליד שולחן הממשלה התגלו כמופרכות. ליאון לא יתמנה לשר, אבל רוחו תרחף עוד זמן מה במסדרונות הכנסת.
ביהדות התורה סבורים שליצמן הולך לשלם את המחיר. הגרסה הקיצונית היא שליברמן ידרוש להחליף את נציג גור בכנסת, אבל זה בלתי אפשרי: אי-אפשר להכריח את ליצמן להתפטר, ונציג גור אינו הבא בתור.
גרסה מרוככת יותר, הזויה אף היא, משערת שליברמן ידרוש ש"יפרישו" את ליצמן מהסיעה כמו שש"ס הפרישו בכנסת הקודמת את הרב אמסלם. הנחה סבירה בהרבה היא שליצמן לא יקבל תפקיד כשיהדות התורה תיכנס לקואליציה. ליברמן יקדם את פרוש, שפעל בשביל משה ליאון בירושלים. ליצמן יצטרך לאכול את הכובע כשפרוש יתמנה לסגן שר החינוך או סגן שר הבריאות.
אז נכון, הקואליציה עדיין שרירה וקיימת, ובניגוד לרושם שאולי נוצר ליברמן נכנס לשמש שר החוץ, לא ראש הממשלה. לראש הממשלה קוראים בנימין נתניהו. הח"כים החרדים הם מהמקצוענים שבמערכת הפוליטית, אבל גם להם מותר לפעמים להתמכר לאשליות, להתעלם מהעובדות היבשות ולרתום את העגלה לפני הסוס.

געגועים לאלי
דרעי וליברמן. ידידים ותיקים [צילום: פלאש 90]

אלי ישי חושש
אלי ישי חושש. כשיחליט על צעדיו, אולי יגלה שמאוחר מדי. בקואליציה יש מי שאינם מבינים למה הוא מחכה. הרי חברי הכנסת ופעילי השטח לא יחכו לו לנצח

בסיעות החרדיות תופרים חליפות כשהכיסאות בממשלה עדיין תפוסים. אבל בש"ס יש מי שלא מאמינים באופק הקואליציוני. לא עם דרעי. "המצב בש"ס לא יכול להישאר כפי שהוא", אמר לי השבוע ח"כ מהסיעה שנמנה עם האופוזיציה הפנים-מפלגתית. "משהו יקרה. השאלה היא רק מתי". הח"כ מתכוון לפילוג שמבושש לבוא.
"נתניהו לא יכניס את דרעי", המשיך, "הוא לא רוצה אותו. כך נישאר באופוזיציה עד סוף הקדנציה. הבעיה היא שמישהו צריך לעשות מעשה, ואין מי שיעשה את העבודה". בתרגום משפה פוליטית לשפה פשוטה: המורדים בסיעה ממשיכים לחכות לאלי ישי, והוא מתמהמה. הצפי הוא שאלי ישי, עם כמה ח"כים שיפרשו איתו, יצטרף לקואליציה - כי אותו נתניהו דווקא ישמח לראות לצדו ליד שולחן הממשלה.
ישי שומר על פרופיל נמוך, בוודאי אחרי שבשבוע שעבר אפשר לו יו"ר המפלגה להופיע בטקס השלושים לפטירתו של הרב עובדיה יוסף. מצד שני, הוא אינו שוקט על שמריו לחלוטין. התוכנית במגרה.
בעיתונות החרדית מתפרסמות לאחרונה מודעות בנוסח "מתגעגעים אליך, אלי". אבל ישי חושש ואינו פותח את המגרה. לא מן הנמנע שביום שיקבל החלטה, יגלה שהיא ריקה. היום יש לישי לפחות שלושה ח"כים בהמתנה – נסים זאב, אברהם מיכאלי ויעקב מרגי – ועוד אחד או שניים שיושבים על הגדר. בקואליציה יש מי שאינם מבינים למה הוא מחכה. הרי חברי הכנסת ופעילי השטח לא יחכו לו לנצח. גם לא עד הבחירות לכנסת הבאה.
לעומת זאת, ח"כ אחר מש"ס גורס שדרכו של ישי לקואליציה נחסמה. ליברמן לא יאפשר לנתניהו לפלג את ש"ס ולהשאיר את דרעי בחוץ, הוא מסביר. עובדה שמיד אחרי ההשבעה הלך אליו הביתה עם משה ליאון כדי לחגוג יחדיו.
השאלה היא, שוב, מיהו בעל הבית: ראש הממשלה או שר החוץ.

ליכוד ופירוד

ביום שני נפגש נתניהו בכנסת עם ראשי רשויות מהליכוד. שרים וח"כים לא הוזמנו למפגש. נתניהו אוהב להתנהל עם המפלגה לבדו, ולרוב משתדל לא לשתף את הצמרת הפוליטית שלה במפגשים מהסוג הזה. לעתים שרי הליכוד מפעילים לחץ, ונכנסים. הפעם, בסיעה לא התאמצו לדאוג מראש לאישורי כניסה.
המפגש נתפש כאירוע שוליים כשטרם הסתיימה חלוקת התפקידים בעקבות מינוי ליברמן. סיבה נוספת הייתה כנראה שהפעם היוזמה לא הגיעה מלשכת ראש הממשלה: ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, שמעוניין להיבחר ליו"ר מרכז השלטון המקומי, הוא שפעל לארגן את המפגש.
מירי רגב נכנסה ללא הזמנה, והתיישבה. לא מנומס לסלק ליידי מהחדר, גם אם באה ללא הזמנה, ונתניהו הוא ג'נטלמן. עם מירי רגב או בלעדיה, נתניהו מרגיש הרבה יותר בטוח כשהשרים וראשי מוסדות הליכוד אינם חוצצים בינו לבין השטח ואינם גונבים תשומת לב. מצד אחד, לנתניהו אין יריב בעל סיכויים שיטען לכתר. מצד שני, המפלגה שלו היום היא מפלגה לעומתית.
זה התחיל בוועידת הליכוד, שחבריה דרשו במפגיע הצבעה חשאית בבחירות לנשיאות לפני כשנה וחצי. המצב החריף לאחר הסכם האיחוד הכושל עם ישראל ביתנו. השבוע, באיחור של שנה, כינס יו"ר מרכז הליכוד דני דנון את הנשיאות שנבחרה. זו החליטה, בין היתר, שוועידת המפלגה שתתכנס בדצמבר תדון בהצעה שהגיש חבר מרכז המקורב לדנון – להפריד בין שתי הסיעות.
הוועידה אמורה לדון בשינוי חוקת המפלגה. על פניו, אלו שאלות פרוצדורליות משעממות (מלבד שאלת ההיפרדות בין הליכוד לישראל ביתנו, שאינה קשורה לשינויים בחוקה). אלא שכמעט כל דיון פרוצדורלי הוא ביטוי לעימותים בתוך המפלגה.
לאחרונה גדל הקרע בין נתניהו לישראל כ"ץ. נתניהו זעם על כ"ץ שיצא נגד שחרור מחבלים, אולם מאחורי הקלעים עמדה דרישתו של כ"ץ להקים ועדת בדיקה שתחקור את קמפיין הבחירות של הליכוד. כ"ץ מכוון ליריביו הפוליטיים גדעון סער וגלעד ארדן שהובילו את הקמפיין, אבל נתניהו חושש שהוועדה תפגע גם בו, ולוּ בעקיפין.
סער וארדן יעלו הצעות משלהם. כ"ץ ודנון יקדמו הצעות ברוח שונה. הכול על השולחן – החל מביטול תוצאות הבחירות למוסדות המפלגה וכלה בהחזרת הסמכויות למרכז. יש גם הצעות הזויות לחלוטין. ככל הנראה, מה שהיה הוא שיהיה. אבל בינתיים מתרקם ציר סער-ארדן מול כ"ץ ודנון – לאחרונה נוצר שיתוף פעולה בין השניים. סילבן שלום, כמו תמיד, מחכה, ומשה (בוגי) יעלון תופס מרחק.
במטוטלת הפוליטית הפנים-מפלגתית, נתניהו מתרחק היום מכ"ץ, אף שכ"ץ אינו מאיים עליו: הוא לא טוען לכתר. במישור המדיני, מדובר בשלושה ראשי מוסדות לעומתיים: גם דנון, גם כ"ץ וגם אלקין דוגלים בקו מדיני תקיף. המרכז, המזכירות, הלשכה.
וכמעט ללא הבדלים פוליטיים, קיימת התנגדות גורפת למיזוג עם ישראל ביתנו. המרכז לא ישריין מקומות לאנשי ליברמן. בשום פנים ואופן. השאלה אם יש למרכז סמכות ואפשרות לכפות על נתניהו הפרדת סיעות בכנסת מוטלת בספק. אבל החלטתו של דנון נועדה לשדר מסר לליברמן.
ב-24 בנובמבר יתכנס מרכז ישראל ביתנו. לא ברור אם ליברמן יחליט עד אז בשאלת פירוק האיחוד בכנסת. אולי ימשוך זמן, ואולי לא ירצה להצטייר כמי שדחפו אותו החוצה. על כך בונה דנון; ליברמן עצמו אינו מעוניין לשמר את המצב הקיים. מבחינתו, זה או מיזוג או הפרדה. ונתניהו, גם אילו רצה, אינו מסוגל להעביר בליכוד החלטה על המיזוג.
בינתיים, שר החוץ החדש-ישן תובע מראש הממשלה את דג הזהב – את מלוא הסמכויות, כולל אחריות על היחסים עם ארצות הברית, שהם נחלתו של ראש הממשלה. ספק אם יקבל את מבוקשו, אם כי בכירים בליכוד מעריכים שייתכן שיקבל חלק מסמכויותיו של שטייניץ. כי מה כבר שטייניץ יכול לעשות.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/11/2013   |   עודכן:  17/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי גבאי / Avi  Gabay  אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהים צרצור  אברהם מיכאלי  אברהם (אבי) וורצמן  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איילת שקד / Ayelet Shaked  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן כבל / Eitan Cabel  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליהו ישי  אמנון כהן  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גדעון בן משה  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דב חנין / Dov Hanin  דב ליפמן  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זבולון כלפה  חיים ביבס / Haim Bibs  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנא סוייד  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלב אבו-עראר  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz  יעל גרמן / Yael  German  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת קריב  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק הרצוג  יצחק וקנין  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל חסון  ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz  ישראל כץ / Israel  Katz  כרמל שאמה-הכהן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מוחמד ברכה  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מיקי רוזנטל  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מסעוד גנאים  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה ליאון / Moshe Leon  משה מזרחי  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משה זלמן פייגלין  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  נסים זאב  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סתיו שפיר / Stav Shafir  עדי קול  עובדיה יוסף  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עמרם מצנע  עפו אגבאריה  עפר שלח / Ofer  Shelah  פניה (פאינה) קירשנבאום  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רונן הופמן  רות קלדרון  רינה פרנקל  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שמעון  אוחיון  שמעון סולומון  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליברמן טוב לחרדים?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חזרתו של ישי
הפרענק  |  17/11/13 12:13
 
- לפרענק מהפרענקית
איריס כהן  |  17/11/13 13:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 19
עידן יוסף
בכירי רשות השידור זומנו לוועדת החינוך כדי להסביר מדוע הפרו התחייבות להעלות את הסאטירה של לאטמה ללוח השידורים והעדיפו סאטירה שמאלנית
מחלקה ראשונה
"יש לנו השקפות דומות, וחוץ מזה ליברמן מתון יותר מבנט", מסבירים ביש עתיד למקור ראשון את שיתוף הפעולה ההדוק    גיוס חרדים וחוק המשילות הם חלק מהמיזמים שלפיד וליברמן מתכוונים להוביל בצוותא
עידן יוסף
הח"כ מהבית היהודי קורא לפרימת הברית עם יש עתיד, וקורא לח"כים החרדיים לחדול מלתקוף ולהתחיל לשתף פעולה למען עולם התורה    השר אריאל וח"כ אייכלר נועדו כדי לתאם שיתוף פעולה
עופר וולפסון
סגן שר האוצר אומר כי הרשות תבחן את הספרים של החברות שבחרו לא להשתתף בהוראות השעה: "אני לא אוהב את ההוראה בעניין הרווחים הכלואים אבל נותר לנו רק למקסם את ההכנסות"    "הסכנה עדיין לפתחנו ואני חושש מ-2014"
יפעת גדות
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, התחייב במסגרת דיון בוועדה לפניות הציבור, לאתר עוד 5.5 מיליון ש"ח לטיפול בהפרעות אכילה    ח"כ עדי קול הדגישה כי אף על-פי ששיעור הגברים החולים נמוך מזה של הנשים, המדינה חייבת למצוא פתרון לבעייתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il