X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התערוכה "מרחוב וילנה בוישנייבה לרחוב הנשיא בירושלים" [צילום: פלאש 90]
שמעון פרס ומנחם בגין בתערוכה אחת
למבקר בתערוכה "מרחוב וילנה בוישנייבה לרחוב הנשיא בירושלים" מתברר כי המניעים של פרס ובגין היו משותפים: לשרת את עם ישראל, לתרום לביטחונה של ישראל, להביא לשגשוגה ולהשכין שלום

במהלך הופעותיי לפני אלפי צעירות וצעירים יהודים מבריה"מ לשעבר במסגרת לימוד fsu עמדתי על שני מאפיינים שעברו כחוט השני ברוסיה, באוקראינה, במולדובה, בבלרוס, בארצות הברית ואף בישראל: צמא גדול לדעת יחד עם חוסר עצום בידע, על העם היהודי ועל תקומתה של מדינת ישראל. שנים רבות של חיים מאחורי מסך הברזל הסובייטי של הוריהם והורי הוריהם הרחיקו את רובם מהיכרות עם אישים ומונחים הידועים לכל נערה ונער ישראלים. ההיסטוריה של עמנו בעת החדשה הכל כך מוכרת לכל אחת ואחד מאתנו, אינה מוכרת למי שנולדו למשפחות יהודיות שהורחקו בצו שלטונות מכל סממן ישראלי ויהודי.
רצון עז זה של אותם צעירים מבריה"מ לשעבר להכיר את סיפורה המופלא של תקומת העם היהודי בארצו - הפלא הגדול של המאה הקודמת - הביא אותי ליזום, יחד עם חברי חיים צ'סלר (יו"ר מייסד של 'לימוד FSU'), תערוכות שבאמצעותן ניתן יהיה להביא את הצעירים ליותר היכרות עם העבר היהודי והישראלי. כך נולדו להן תערוכות על מנחם בגין ז"ל ושמעון פרס יבל"א - שניים מהמנהיגים הבולטים ביותר של ישראל והעם היהודי מאז אמצע המאה הקודמת. השניים, שנולדו בבלרוס של היום, הגיעו לעמדה הרמה של ראש ממשלה בישראל וזכו שניהם (כל אחד בנפרד) בפרס נובל לשלום. תערוכת הצילומים מתעדת את מסלול חייהם. של בגין מברסט, שם הוצגה לראשונה במסגרת פסטיבל לימוד בלרוס, ושל שמעון פרס מוישנייבה שבמחוז וולוז'ין, גם היא כחלק מלימוד בלרוס.

מרחוב וילנה לרחוב הנשיא
[צילום: פלאש 90]

את התערוכה על חייו של בגין הכין מרכז בגין ואילו אני נטלתי על עצמי, כחבר הנהלת לימוד בישראל, לאסוף חומר, למיין צילומים, להכין כיתובים על חייו של מי שאני משמש לצידו מאז 1990 - הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס. ועל כך תודה גדולה לצלמי לשכת העיתונות הממשלתית, לאסף שילה, לחברי יוסף אבי יאיר אנגל, לרותי פרס על צילומי משפחה, וגם לרעייתי בתיה על השימוש בצילומיהם.
בהכנת התערוכה, לה קראתי "מרחוב וילנה בוישנייבה לרחוב הנשיא בירושלים", הנחה אותי קו מנחה עיקרי אחד: זו חייבת להציג את סיפורה של מדינת ישראל תוך שימוש בביוגרפיה של פרס. וכך פרקיה של התערוכה מספרים סיפור זה. ילדות בוישנייבה - לימודים בבית הספר היהודי "תרבות" בעברית וחברות ב"שומר הצעיר" ולאחריה עליית המשפחה לישראל. רצח היהודים בוישנייבה על-ידי הנאצים ובכללה משפחתו של פרס. צעדים ראשונים בישראל - בית ספר חקלאי והגשמה בקיבוץ. נקרא לביטחון ישראל. הפרק העוסק בגיוסו של פרס הצעיר למטה ההגנה על-ידי בן-גוריון ופעילות הארגון ותרומתו בדרכים לא דרכים להשגת נשק מגן לישראל שמצאה עצמה תחת אמברגו נשק של מדינות העולם ותרומתו הייחודית למבצע קדש.
לאחר מכן השנים הראשונות של הקריירה הציבורית בפרק שר הביטחון ומקדם השלום שעניינו שיקום צה"ל אחרי מלחמת יום הכיפורים ומבצע אנטבה. משם לפרק ראש הממשלה שעוסק, בין היתר, בהוצאת צה"ל מלבנון והדברת האינפלציה, ולאחריהן כשר חוץ, קבלת פרס נובל לשלום. התערוכה מסתיימת בפרק נשיא המדינה המתאר את ישראל מאז 2007 וכוללת את נאומו ההיסטורי של פרס בבונדסטאג הגרמני, קידום המחקר והפיתוח הישראלי ושיפור מעמדה הבינלאומי של ישראל.

פרס ובגין בחדר אחד?
[צילום: פלאש 90]

החלטת לימוד FSU בהנהגתו של יו"ר ועדת ההיגוי הבינלאומית, מתיו ברונפמן, ולצידו חיים צ'סלר וסנדי קאהן מניו-יורק להציג את התערוכות תחת קורת גג אחת, היא בעלת חשיבות חינוכית יוצאת דופן. משנשאלתי ערב הפתיחה כיצד אני, שמזוהה כל כך עם פרס, יכול להיות שותף לתערוכה המתעדת גם את סיפור חייו של יריבו הפוליטי הגדול, מנחם בגין - התשובה הייתה ברורה לי.
ההחלטה להציב את פרס ובגין בחדר אחד, זה לצד זה, תוך הצגת סיפור חייהם הכל כך דומה והכל כך שונה של השניים שבאו מעיירות יהודיות במזרח אירופה (כיום זו אותה מדינה), נולדו באותו חודש - אוגוסט - בהפרש של עשר שנים, ועמדו בישראל בראש שתי תנועות יריבות, עשויה ללמד כל צעירה וצעיר בישראל את גבולות חופש הוויכוח. לכל המבקר בתערוכה מתברר כי המניע של השניים היה משותף: לשרת את עם ישראל, לתרום לביטחונה של ישראל, להביא לשגשוגה ולהשכין שלום. חילוקי הדעות הקשים היו לגבי הדרך, לא לגבי היעד. (אני, אגב, מאלו החושבים שדרכה של תנועת העבודה היא הדרך הנכונה.)
הלקח שחשוב ללמוד מהצבתם של בגין ופרס באופן סמלי בחדר אחד בירושלים הוא שבישראל, שחוותה לא פעם אלימות כחלק מהוויכוח הפוליטי, שהגיעה לשפל הנורא של רצח ראש ממשלה בשל עמדותיו, אסור לטשטש עמדות, מותר להתווכח, אולי אפילו רצוי, אבל בשום אופן לא לגלוש להסתה שתוצאותיה הרות אסון. בלהט הוויכוח חובה לזכור כי גם מי שאתה חולק על דעותיו רוצה כמוך בטובתה של המדינה.

תאריך:  18/11/2013   |   עודכן:  18/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמעון פרס / Shimon Peres
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שמעון פרס ומנחם בגין בתערוכה אחת
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מרתק ל"ת
דדי מירושלים  |  18/11/13 12:47
2
עושים עוול למנחם בגין!!! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  18/11/13 18:12
3
זה חילול הקודש
אליהו חיים  |  18/11/13 19:05
4
איך מערבבים קודש בחול  ל"ת
ב.ל  |  19/11/13 14:30
5
ביקרתי ונהניתי
דדי מפתח תקווה  |  21/11/13 21:58
6
יוזמה ברוכה
אביתר מרמת אביב  |  17/12/13 09:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
זוכרים את ברית לפיד-בנט? אותה ברית שיצרה כוח פוליטי גדול ומתואם שריפד את ישבניהם של לפיד ובנט טוב-טוב. מה נשאר ממנה היום? המילה, כלומר העורלה, אותו חלק שכל יהודי ממין זכר נפרד ממנו לכל יתרת חייו ביומו השמיני. לשניים זה לוקח כבר שמונה חודשים
רפי לאופרט
שלוש התפתחויות יעצבו את המזרח התיכון, לפחות בדור הקרוב: א. אירן גרעינית או לא; ב. ארה"ב נסוגה מהמזרח התיכון ורוסיה חוזרת אליו; ג. מות תהליך השלום הישראלי-ערבי-פלשתיני המבוסס על "פתרון שתי המדינות" (אוסלו)
אלעזר לוין
המדינה מוכנה לבנות דירות למפונים, בתנאי שכל הדיירים בבניינים הישנים יסכימו להתפנות    זו הרעה לעומת המצב הנוכחי, שבו די בחתימת 80% מהדיירים
בעז שפירא
עת להתעורר! הטרור הערבי שב להכות בנו!    הנשק ניתן לנו לשם הגנה. במצב בו קיימת סכנה ממשית לחיי יהודי יש לירות על-מנת להציל
נרי אבנרי
בנבירה שגרתית בארכיון, נתקלתי בסרטון שמציג את אחד משני גנבי המנדטים שבזכותם הצלחת להעביר (על חודו של קול) את הסכם אוסלו ב' בכנסת. גונן שגב. תראו, אתה ומוקיריך, עם איזה טיפוס עשיתם עסקה שהחשיכה את החיים לאלפי משפחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il