X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעל שגילה כי אשתו בוגדת בו עם גיסו פיתח מחלת נפש ותבע פיצוי תביעתו נדחית בשלל נימוקים מוזרים
▪  ▪  ▪
מחוסנים משפטית [צילום אילוסטרציה: AP]

מעשה שהיה באמת: שתי אחיות נישאו לבני זוג. הקשר בין הזוגות היה הדוק והם מצאו עצמם מבלים לא מעט יחד. יום אחד מגלה אחד הבעלים, לתדהמתו, כי אשתו בוגדת בו. בעצם, זה היה הרבה יותר גרוע: הוא מגלה שהיא בוגדת בו עם הגיס שלו, הבעל של אחותה. מאז, כך טוען הבעל, נגרם לו נזק נפשי, הוא נכנס לדיכאונות ואף פיתח מחלת נפש שהעניקה לו ארבעים אחוזי נכות נפשית לצמיתות.
בנסיבות אלו מחליט הבעל הפגוע להגיש תביעה נזיקית נגד המאהב, ולאחר שהתביעה נדחית בערכאות נמוכות, היא מתגלגלת לבית המשפט העליון. גם העליון דחה אותה לפני כחודש. אילו התביעה הייתה נדחית כי המאהב לא העריך שייגרם נזק נפשי, פסק הדין לא היה מרעיש. אולם, התביעה נדחתה תחת המינוח המשפטי של, שימו לב, "העדר ציפיות נורמטיבית".
מאחורי המילים המכובסות הללו מסתתרת אמירה מטרידה הקובעת, בשורה התחתונה, כי מאהב חסין מכל תביעה אפשרית של הבעל נגדו בנסיבות של בגידה. לאמיתו של דבר, חסינות מהסוג הזה היא עניין נדיר. בתי המשפט נמנעים מלהעניק אותה, בטענה שתמיד ייתכנו מקרים בהם ראוי לחייב. אך מסתבר כי נמצאה הקבוצה שראוי לפטור אותה מאחריות נזיקית: מאהבים פטורים מכל אחריות כלפי הבעלים הנבגדים.
השלכות בעייתיות
ההשלכות של פסק דין כזה עלולות להיות בעייתיות. לדוגמה, אדם הרוצה, מסיבה כלשהי, לנקום בשכנו, ולכן מחליט לנעוץ סכין בנקודה הרגישה ביותר לגבר ולנהל רומן עם אשתו. האישה מתקשה להישאר אדישה לריגוש החדש ונענית לחיזוריו. מאחר שהאישה שומרת על חשאיות, מגדיל הוא לעשות ומתכנן מזימה זדונית בה ייכנס הבעל לדירה, וימצא את אשתו בזרועותיו. נניח שהמזימה מצליחה, הבעל רואה את הסצנה ומקבל התקף לב. גם במקרה כזה ובסיטואציות אחרות, בהתאם לפסיקה, יהיה המאהב חסין מפני תביעה אפשרית של הבעל.
קל לראות כי מתן חסינות מוחלטת בנסיבות כאלה מוגזם. ראוי היה שבית המשפט, גם אם יבחר להגביל את אפשרות התביעה באופן ניכר, יפתח פתח להגשת תביעה במקרים מיוחדים. נראה כי בית המשפט לא חושב כך. למעשה הוא יוצא ידי חובתו בקביעה כי "בגידה ראויה לגנאי מוסרי, דתי או חברתי אך לא לסנקציה משפטית". סבורני כי הטעות הגדולה מסתתרת בכך שזהו בלבול במינוח, כי לא הבגידה היא שגורמת לסנקציה משפטית, אלא גרימת הנזק לבעל כתוצאה ממנה. גם מי שסבור כי יש להימנע מסנקציות משפטיות על בגידה, אינו יכול להצדיק בכך חסינות מוחלטת למאהב.
טעות בנימוקים
הטעות של בית המשפט היא לא רק בתוצאה אלא גם בנימוקים. בית המשפט מביע תחילה חששו מפני הצפת תביעות. אמנם, לצערי, יש בסיס לחשש שאם כל בגידה תוביל לתביעה, תתפתח אינפלציה בתביעות על-רקע רומנטי, אך בהתחשב בעובדה שבעלים אלה יצטרכו להציג נזקים נפשיים/פיזיים מוכחים, מספרן של התביעות צפוי להיות שולי.
בית המשפט מעלה גם חשש שקבלת התביעות תגרום לחיטוט בפצעים של בני הזוג. אולם, חיטוט זה נגרם גם בהליכים משפטיים רבים נוספים המתקיימים בין בני זוג המצויים בהליך גירושין, ואין לצפות שדווקא תביעת הנזיקין בין הבעל לבין המאהב היא שתגרום להגברה משמעותית של אותו חיטוט מייסר בפצעים.
בית המשפט מוסיף וטוען שגם המחוקק העניק חסינות לתביעות בעניין התערבות במערכות נישואין. אך החסינות הקיימת בחוק מפני התערבות בנישואין מיועדת להגן על אדם המשכנע את אחד מבני הזוג להתגרש כדי להתגונן מפני תביעתו של בן הזוג השני. ישנו פער גדול בין שכנוע אדם להתגרש, בצדק או לא בצדק, באמצעים אלו או אחרים, לבין בגידה הגורמת נזק נפשי.
ולסיום מביע בית המשפט את החשש שהכרה בתביעה תהפוך את התביעות נגד המאהבים לאמצעי סחיטה בין בני זוג. אילו עניין זה היה אמצעי סחיטה יחיד, היה מקום לחשש, אך נסכים כי מאחר שבבתי משפט ובבתי דין דתיים משמשים ענייני גט, החזקת ילדים וחלוקת רכוש כאמצעי סחיטה, העלאתו של נושא נוסף לשולחן לא צפויה לשנות את המצב.
ברור שבית המשפט, אשר אינו מעוניין להטיל כתם משפטי על מאהבים, ומעוניין להשאיר את גינוים של אלו לידי המוסר, מעניק להם בפועל בפסיקתו חסינות מוחלטת מוגזמת, במקום לנסות למצוא שביל זהב, שיאפשר לא להפוך כל בגידה לעניין משפטי, אך יכיר באפשרות שבגידה יכולה להצדיק תביעת נזיקין בנסיבות חריגות.
חומר למחשבה
פסק הדין ניתן כאשר הבעל הוא הצד הנבגד ואילו האישה היא הבוגדת. איני משוכנע שפסק דין זהה היה ניתן אילו בפני בית המשפט היו ניצבים אישה נבגדת שניזוקה בנפשה ולמולה בעל בוגד.

הכותב הוא מרצה לדיני נזיקין בבית הספר למשפטים במרכז האקדמי כרמל חיפה.
תאריך:  26/11/2013   |   עודכן:  26/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש מעניק למאהבים חסינות מוחלטת
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
פסיקה מורכבת לאור מערכת היחסים
עו"ד גיל שירן  |  26/11/13 13:45
2
אשה נבגדת? פס"ד זהה?
דנה שטרן,יועצת  |  26/11/13 13:58
3
חיטוט בפצעים...
דגן, עו"ד  |  26/11/13 14:26
4
השכנה שלי חתיכה...
הראל ש. עו"ד  |  26/11/13 14:45
5
סיפור מזעזע
עו"ד נילי גיל  |  26/11/13 14:51
6
הגזלנית שהרתה לבעלי
מדונה  |  26/11/13 15:33
7
מדובר בחופש לבחור בן זוג ללא
עו״ד ויינקרנץ  |  26/11/13 16:01
 
- קשר בין גיס לגיסתו? התבלבלת!
עו"ד מרדכי  |  26/11/13 19:24
8
נזק נפשי
אסנת  |  26/11/13 16:28
 
- למה לא התגרשת?
יובל הלא מבולבל  |  26/11/13 22:59
9
לא משנה איזה בית משפט
תובעני  |  26/11/13 16:45
 
- הגזמת "בתשבחות" על בתי המשפט
יובל הלא מבולבל  |  26/11/13 17:50
10
הכתובת לתביעה : ה א י ש ה !!!
א.ל. רמת-גן  |  26/11/13 17:38
11
מי שנהנה....שישלם
אינג' מכאל רותם  |  26/11/13 18:18
12
שמח בחדר המיטות המשפחתי... ל"ת
אריק בשן  |  26/11/13 19:44
13
מאמר מעולה! ל"ת
מיטל  |  27/11/13 11:29
14
על פי דין תורה - גם האשה וגם
איריס כהן  |  28/11/13 08:53
 
- טהרן אינה ישראל!
חתאמי הפרסי  |  29/11/13 09:00
15
סיפור מרתק ופס"ד לא פשוט
עו"ד ד.ק  |  1/12/13 18:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
בכל הכבוד הראוי לרצון לקדם מתקנים המשרתים תשתיות חשובות, ובכל הכבוד הראוי לעובדה שהתקיים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה דיון תכנוני, עדיין שיקולים אלה אינם בגדר של השיקולים הנדרשים על-פי הוראות החוק והפסיקה
ציפי לידר
בשולי הכותרות: די לרצח נשים    שלי הפסידה בכבוד    מה קרה לחוק ביטוח בריאות ממלכתי?    אימרו כן לזקן    פרשת הזמר המפורסם - דָּרוּש כדור נגד בחילה    ולקינוח - מעתה אימרי אישי
רפי לאופרט
אצל הנשמות הטובות הממלאות את העיתונים וערוצי התקשורת בבליל של דברי חוכמה שבחלקם הגדול גם מיותרים וגם שגויים, לעולם אינך יכול לזכות
חניאל פרבר
אם בחנוכה הגזירה על עם-ישראל הייתה רוחנית, מדוע השתמשו בנשק המלחמה ולא הייתה הכרזה של צום ותפילות?
אביתר בן-צדף
האם חג החנוכה עדיין רלוונטי? כדי לענות על השאלה יש לדון במקורות החג. האם הוא לרגל הניצחון הצבאי על היוונים הסלווקיים, או לכבוד נס אלוהי - פך השמן, שהספיק לשמונה ימים    חג של קנאות דתית, או של ריבונות קצרת-ימים של ממלכת החשמונאים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il