X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שפרה ופועה - כל אחת בנפרד - בהחלטתה שפקודת פרעה הינה בלתי מוסרית בעליל, סירבה לציית לה ומדוע נראתה להן הפקודה ממלך מצרים, מי שנחשב לאלוקים ממש, כפקודה שאין לקיימה? שתיהן האמינו שיש מלך אחר בעולם
▪  ▪  ▪
פרעה לא הרג את שפרה ופועה שסירבו להוראותיו [צילום: פלאש 90]

שאלה מעניינת בפרשת 'שמות' הינה: מי היו "המיילדות העבריות" - שפרה ופועה? ומדוע, ואם בכלל, שמותיהן ומעשיהן מעניינים אותנו היום? ועוד, יש לשים לב שבפרשה שבה שמותיהם של הוריו ואחותו של משה אינם נזכרים, ואפילו לא שמה של בת פרעה שהצילה אותו ממוות, דווקא שמותיהן של המיילדות העבריות מודגש.
ראשית, הבה נתבונן בזהותן של אותן שתי מיילדות עבריות. רש"י (על בסיס מסכת סוטה יא, ד) אומר ששפרה הייתה יוכבד ופועה הייתה מרים. לעומתו, הראב"ע אומר שהן היו "שרות על כל המיילדות", קרי שתי נשים מצריות שמונו על-ידי המלך לפקח על כל תהליך הילודה בקרב העברים. ואכן, מי צודק - כי בנושא היסטורי מסוג זה, אין ספק שאי-אפשר לומר ש"אלה ואלה דברי אלוקים חיים - כי אם רש"י צודק, לא ייתכן שהראב"ע צודק, ולהפך.
ידוע שבני ישראל הצטיינו במצרים בשמירת שמותיהם, ובמיוחד הצטיינו בכך בני שבט לוי, ולכן, לא ייתכן שיוכבד ומרים ייקחו שמות מצריים כ'שפרה' ו'פועה'. שנית, גם לא ייתכן שמלך מצרים יצור קשר ישיר עם שתי מיילדות עבריות, הרי יש לו שרים ופקידים שרמתם מתאימה יותר לפקח על המיילדות העבריות.
בנוסף לכך, קשה לדמיין ילדה בת שש (מרים) שהמלך ידבר עמה, ואמה אף תצרף אותה למשימת הולדת תינוקות עבריים. ולכן, יותר קל להצטרף לדעתו של הראב"ע שאמר שבאזכור בתורה למיילדות העבריות, הכוונה הייתה למיילדות את העבריות. ייתכן שפרעה מינה את אותן שתי מצריות לפקח על לידת התינוקות העבריים - כל אחת במגזר גאוגרפי שונה: אחת הייתה אחראית להקמת בתי ילודה בצפון מצרים, לרישום שמות היולדות והתינוקות שם, כדי שהמלך יקבל נתונים סטטיסטיים לגבי מספר הלידות, והשנייה הייתה מופקדת על אותו תחום בדרום המדינה.
שתי שׂרות הילודה קיבלו הוראה ברורה וחד-משמעית מפרעה: "בְּיַלֶּדְכֶן אֶת-הָעִבְרִיוֹת וּרְאִיתֶן עַל-הָאָבְנָיִם אִם-בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם-בַּת הִוא וָחָיָה" (שמות א, טז). מהוראותיו של פרעה ניתן להבין את מטרתו - לגרום לכך שבנות ישראל יוותרו ללא בני-זוג, ובכך יאלצו לשאת גברים מצריים, דבר שיגרום להכחדתו של עם ישראל תוך תקופה קצרה.
שפרה ופועה - כל אחת בנפרד - בהחלטתה שפקודת פרעה הינה בלתי מוסרית בעליל - סירבה לציית לה. ומדוע נראתה להן הפקודה ממלך מצרים - מי שנחשב לאלוקים ממש - כפקודה שאין לקיימה? שתיהן האמינו שיש מלך אחר בעולם, מלך אחד ששולט גם על פרעה אותו הן יראו וממנו הם קיבלו את המוסר שרציחת תינוקות הינו פשע שהאלוקים לא יכפר עליו. ולכן הן הפכו לסרבניות הפקודה הראשונות בהיסטוריה.
לנו היום חשוב להתמקד במילים של התורה: "וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת-הָאֱלֹקִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶיןָ אֶת הַיְלָדִים" (שם, יז). התורה מציינת במפורש, שמקור סירובן של אותן שתי סרבניות פקודה, לא בא מרעיון "המוסר הטבעי", אלא מרעיון "המוסר האלוקי" - קרי, שאלוקים הוא מלך העולם, ושהמוסר שלו הוא המוסר הבלעדי. מוסר טבעי אפשר "לעקם" למען הסֶדר החברתי ולהתאימו לנסיבות שונות ומשונות, כמו זו שדורשת ציות מוחלט לפקודה ללא שיקול דעת כלל, אך רק מוסר שמקורו באלוקים אי-אפשר לעוות, לשנות או לבטל.
פרעה לא הרג את שפרה ופועה שסירבו להוראותיו למרות חומרת התקדים שהתנהגותן היוותה. כנראה שהקב"ה עצמו ריכך את "לבו" - על בסיס אותו כלל גדול שהנחה את השם לכל אורך עשרת המכות שהוא הנחית על מצרים - מידה כנגד מידה. הכוונה היא לכך שהן בהצילן את התינוקות העבריים הצילו את בתי העברים, ובתמורה הקב"ה עשה להן בתים. וכפי שחיזקוני ציין, "בתים אלו בנים". לו היו שפרה ופועה יוכבד ומרים, היה זה המקום לציין את שמותם של בניהם. העובדה ששמם לא נגלה לנו מחזקת את הטעון ששפרה ופועה היו מצריות.
נשאלת השאלה: אם אכן הקב"ה שילם שכרן של שפרה ופועה והרבה להם בנים, מה עלה בגורלם של אותם בנים? הייתכן שהם נספו במכת הבכורות עם שאר בכוריי מצרים? הדבר לא נראה גמול הולם למעשיהן של שפרה ופועה. לעניות דעתי, כפי שיהושע גמל לרחב ומשפחתה על החסד שהיא עשתה לשני המרגלים, משה רבינו, בהוראת הקב"ה, גייר את בניהן של שפרה ופועה וצירף אותם לבני ישראל טרם צאתם ממצרים - אותם ואת כל משפחותיהן.
יהי רצון שנלמד אנו מאותן שתי חסידות אומות עולם הראשונות, שמקור המוסר הינו יראת השם, ושהיא זו הקובעת מה מותר ומה אסור לעשות. וכאשר אדם מקבל פקודה בלתי מוסרית על-פי הקוד האתי של הקב"ה, חובה לסרב לה, כי במקרים הללו סירוב פקודה הוא הדבר הישר והטוב בעיני השם.

הכותב הוא רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים
תאריך:  19/12/2013   |   עודכן:  19/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
נוחי דנקנר הוכיח במעשיו שהוא אינו ראוי עוד לאמון הציבור ושאסור להפקיד בידיו כספים    משפט הטייקון שם קץ לפרשה כלכלית עגומה, שטילטלה את המשק הישראלי אל עברי פי פחת
הרצל חקק
משלחת של ראשי איגודי הסופרים בפולין ביקרה לאחרונה בישראל כאורחת של אגודת הסופרים העבריים    בבית הסופר בת"א נערך ערב חגיגי לכבוד המשלחת
ד"ר יעל ברנדר-אילן
לא רק צעירים משתחררים מחפשים עבודה באזרחות    בישראל נוהל נפוץ הוא "להצניח" אנשי צבא הפורשים מקבע לתפקידים בכירים בפוליטיקה, ניהול וחינוך
יוסף קנדלקר
עלוני מידע לבית הכנסת הפכו למקור פרסום    "לא לקרוא בזמן התפילה"
ד"ר עידית סולברג, גדעון ישראל
הפחתה בסיוע תהפוך את ישראל לשותפה במקום להיות תלותית, גם אם לא בהכרח שותפה שווה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il