X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבי דוידוביץ קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
פרשת פינטו-ארביב גרמה לשבר תדמיתי כבד למשטרה יח"צנים ודוברים רהוטים לא יצליחו לשנות לטובה את דעת הקהל ולשפר את אמון הציבור במערכת נדרשים צעדים של ממש - חלקם מנוגדים לאינטרסים של גורמים המבקשים לנכס לעצמם סמכויות ולהמשיך ולהחזיק במשאבים המעצימים את כוחם האינטרס הציבורי מחייב ביצוע שורה של רפורמות שיבטיחו תקינות, יעילות ואתיקה
▪  ▪  ▪
הרב יאשיהו פינטו [צילום: פלאש 90]

פרשת יאשיהו פינטו (המכונה הרב) ומנשה ארביב (הניצב) מטלטלת את משטרת-ישראל מאז נודעה לציבור ביום 10.1.2014. תחילה פשטה שמועה זדונית כי במרכזה עומד תת-ניצב אפרים ברכה, כיום ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה). כעבור מספר ימים הוציא משרד המשפטים הבהרה כי אין נגדו דבר וחצי דבר.
האמת היא שיש רק דברים טובים לומר על ברכה ולשבחו - הוא פעל כפי שמצופה מאיש משטרה לפעול. תנ"ץ ברכה דיווח, העיד ועשה את המוטל עליו לאסוף ראיות על ההשחתה לכאורה שניסה פינטו לממש. כעת התמונה מתבהרת. ניצב ארביב, ראש להב 433, הוא קצין המשטרה הבכיר העומד במרכז הפרשה ובעיקרה קשר נואל לכאורה בינו ובין פינטו. ארביב יצא לחופשה והמשטרה כמרקחה. תדמיתה בעיני הציבור ירד לשפל מכלים.
נקודת שבר זו - שהיא אירוע משברי תודעתי חריף - יכולה להוות מחולל לשינוי והזדמנות לתיקון, אם רק תתגלה המנהיגות הנכונה ויינקטו צעדים של ממש. מסיבות עיתונאים והצהרות לעיתונות מתובלות בשגב לשוני - לא יועילו. נדרשות החלטות וביצוע מתוך חזון הצופה פני האינטרס הציבורי ושלטון החוק, ולא מעשים הפונים להישרדות, לפשרות ולאחיזה בקרנות המזבח.

להב 433 - הגיעה השעה
להכריז "עירום המלך"

מנשה ארביב הוא המפקד החמישי של להב 433 מאז שהוקמה בינואר 2008, בימי המפכ"ל דודי כהן. מקור שם היחידה הוא בדימוי להב הסכין החותך וגודע את הפשיעה החמורה והשחיתות במדינה. הספרות 433 מסמלות את ארבע היחידות הארציות שאוגדו תחת מסגרת אחת (יאח"ה, יאחב"ל, אתגר ויאל"כ) אליה צורפה גם היחידה המבצעית המיוחדת 33, היא יחידת הגדעונים, שפעלה במחוז ירושלים בהצלחה רבה ותפקדה גם כיחידה מסתערבת למחצה.
נחיצותה של להב 433 שנויה במחלוקת. בעת שהוקמה היה יוחנן דנינו ראש האגף לחקירות ולמודיעין. חברו הטוב, יואב סגלוביץ', קודם לדרגת ניצב והיה מקימה של להב 433 ומפקדה הראשון. החברות בין שני הקצינים המוכשרים האלו אפשרה התנהלות תקינה וסדורה במבנה ארגוני בעייתי. המצב בו ניצב כפוף לניצב נושא בחובו קונפליקט מובנה ומהווה קרקע פורייה לחיכוך ושיתוק.
כך או כך, הקצין הנושא באחריות להפעלת היחידות הארציות הוא ראש האגף לחקירות ולמודיעין. מוטת השליטה שלו מאפשרת לו לשלוט ישירות ביחידות ארציות ובגורמי המטה הכפופים לו - בתנאי שמפקדי היחידות הארציות וראשי חטיבות המטה שלו הם קצינים מוכשרים ומקצועיים. יצירת דרג ביניים בין ראש אח"ם ובין ראשי היחידות הארציות מסרבלת את קבלת ההחלטות ואת הפעלת הכוח.
סוגיה נוספת הנוגעת ללהב 433 היא האם אכן קיימת נחיצות למסגרת ארצית כל כך גדולה, ביחס ליחידות המרכזיות ומפלגי ההונאה ביחידות השטח. מניסיוני ברור לי כי חלוקת המשאבים בתוך הארגון, בין הרמה הארצית והמחוזית, נעשתה לרעת המחוזות. די אם תפורק יחידה אחת מבין הארבע, לטובת היחידות המיוחדות במחוזות, כי אז המחוזות ירוויחו, המסגרת הארצית לא תחסר, והמשימות תבוצענה.
פרשת ארביב היא הזדמנות פז להחזיר את העקוב למישור ולפרק את להב 433.

מבקר פנימי למשטרת-ישראל - מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא
מטה המשטרה הארצי [צילום: פלאש 90]

מבקר פנימי למה
מינוי מבקר פנימי, כאמור, על רקע המשבר הנוכחי, יסייע להחזיר את אמון הציבור במשטרה, ואת אמון השוטרים בפיקוד שלהם. הציבור יידע שיש גורם "אמיתי" המקיים ביקורת בארגון והבודק את תלונותיו "באמת"

גיא פלג, הכתב לענייני משפט של ערוץ 2, דיווח כי הטענות נגד ארביב נבדקו במשטרה לפני כשנה. לא נמצא להן בסיס, הן לא הועברו לבדיקת מח"ש ונגנזו במשטרה. כעת הן מונחות על שולחן פרקליט המדינה אלא שהפעם הן מלוות ומבוססות על תיעוד.
עיתונאים מדווחים על קצינים נוספים שהופיעו בחצרות כהני דת המכונים רבנים במטרה לקדם את עצמם בארגון. יחסי גומלין כאלו בין קצין משטרה וכהן דת שכזה הם סוג של מערכת יחסים שבעיקרה "תן וקח, שמור לי ואשמור לך". מציאות זו, המצביעה על אתיקה מקצועית רופפת, מחייבת שידוד מערכות.
זו השעה למנות כדין מבקר פנימי לארגון, על-פי חוק הביקורת הפנימית, בעל מעמד וסמכויות. המבקר הפנימי של משטרת ישראל אמור להיות קצין הכפוף ישירות למפכ"ל ובעל דרגה אחת הנמוכה ממנו - היינו דרגת ניצב. זה הסטטוס שיקנה למבקר הפנימי את המעמד הראוי למטלות שהוא אמור למלא. הוא ימונה לכהונה של חמש שנים, וזה יהיה תפקידו האחרון בחיל. כך לא יושפע מחילופי מפכ"לים ולא ינסה למצוא חן כדי לקבל תפקיד אחר.
הוא יהיה אחראי גם על תלונות הציבור וקבילות השוטרים. היום קבילות השוטרים מטפולות במסגרת המיניסטריון הממונה על המשטרה - המשרד לביטחון הפנים. זו איוולת שנעשתה בימים אחרים, כששוטרים רצו להתאגד כדי להבטיח את זכויותיהם והשתיקו את מחאתם על-ידי כינון נציב קבילות במשרד המשטרה - לימים המשרד לבט"פ.
מבקר פנימי האחראי על שלוש הזרועות והתחומים האלו יוכל לקיים הליכי ביקורת אפקטיביים. הוא יוכל לבדוק טענות הנוגעות לטוהר מידות שאינן מגיעות לכדי עבירה פלילית. מבקר פנימי כזה יוסיף ערך לארגון - בעיקר בכל הנוגע לדיווחי אמת, התנהגות אתית ותפקוד ראוי.
מינוי מבקר פנימי, כאמור, על-רקע המשבר הנוכחי, יסייע להחזיר את אמון הציבור במשטרה, ואת אמון השוטרים בפיקוד שלהם. הציבור יידע שיש גורם "אמיתי" המקיים ביקורת בארגון והבודק את תלונותיו "באמת". השוטרים יפנימו את מורא הביקורת והפיקוח ובכך יצטמצמו דרגות החופש להפר את האתיקה המקצועית וכללי המשמעת. עם זאת תעלה בקרבם התחושה שיש להם כתובת אל מי לפנות במצבים שמתעמרים בהם, או פוגעים בזכויותיהם. שוטר שיש לו אוזן קשבת וכתובת לפתרון מצוקותיו הוא שוטר יעיל וערכי יותר - עיין ערך השוטרים מניחי מטעני החבלה בנהריה.

הסמכות למנות קצינים בכירים - הפרדת הדת והפוליטיקה מהמשטרה

חדשים לבקרים נודע לציבור כי השר לביטחון-הפנים, לו נתונה הסמכות למנות קצינים בכירים מדרגת סגן-ניצב ומעלה, כופה על המפכ"ל מינוי שהאחרון אינו חפץ בו, או מעכב מינויים שהמפכ"ל מבקש למנות, כדי ללחוץ על המפכ"ל מהלך או תהליך שהוא אינו מעוניין בו. ראוי להבהיר: על-פי החוק, המפכ"ל הוא האדם שאחראי על הפעלת המשטרה וניהולה ולא השר הממונה. אומנם לשר נתונות סמכויות בלבדיות שאינן נתונות למפכ"ל כמו מינוי קצינים בכירים, אך ניצול סמכות זו לצורך הטלת מרותו של השר על המפכ"ל לעשייה כרצונו של השר - אינה ראויה.
במסגרת פרשת פינטו-ארביב נכללו דיווחים כי קציני משטרה מסתופפים בחצרות אותם כהני דת המכונים רבנים, לצורך השגת קידומם בארגון, מתוך הבנה שלאותו כהן דת יש מערכת קשרים ענפה עם דרג פוליטי, שיכול "לזרוק מילה" למי שצריך, כדי להשיג את הקידום המיוחל.
אינני יודע אם המינוי של ניצב מנשה ארביב לתפקיד ראש להב 433 נכפה על המפכ"ל דנינו ומה הם האינטרסים שעמדו בבסיס ההתחברות בינו ובין יאשיהו פינטו. מכל מקום, העובדה כי לגורם פוליטי - השר לבט"פ - נתונה סמכות בלבדית למנות קצינים מדרגת סנ"ץ ומעלה - אינה ראויה, פוגעת במעמדו של המפכ"ל, ומעצימה את יכולתו של פוליטיקאי להתערב בניהול רשות לאכיפת החוק.
טוב ייעשה אם המשבר הנוכחי ינוצל לשינוי יסודי במיהות הכהונה לה נתונה הסמכות למנות קצינים בכירים במשטרה. האיזונים הנכונים הם כי הסמכות למנות קצינים עד דרגת תת-ניצב ועד בכלל, תהיה נתונה בלבדית למפכ"ל, ואילו הסמכות למנות ניצבים תופקד בלבדית בידי השר הממונה.
במצב זה מאות קצינים בדרגות סנ"ץ - תנ"ץ, שהם לב ליבה של שדרת הפיקוד והניהול בארגון, יפסיקו לחזר אחרי פוליטיקאים וליבם יהיה נתון למפכ"ל הממונה עליהם, כפי שראוי שיהיה ולא לדרג פוליטי כזה או אחר. כך גם תגבר התחושה בציבור כי המינויים הבכירים במשטרה נעשים על בסיס מקצועי, על-ידי דרג מקצועי ולמען המקצוע - אכיפת החוק.

המחלקה לחקירות שוטרים - מח"ש

פרשת ארביב נחקרת במח"ש. מח"ש הוקמה בתחילת שנות ה-90 כדי להגביר את אמון הציבור בחקירות המתנהלות נגד אנשי משטרה. מצב בו המשטרה חוקרת את עצמה אינו ראוי - זעקו עיתונאים ומלומדים ובעקבותיהם באו הפוליטיקאים ותיקנו את החוק: מח"ש הוקמה.
בלהט הגדול להוציא את המנגנון לחקירות שוטרים מתוך המשטרה, ובתקופה שחופש המידע היה מושג ערטילאי, איש לא נתן את דעתו לחייב את מח"ש לפרסם נתונים על תיקי החקירה שנפתחו נגד אנשי משטרה. הכוונה לסטטיסטיקות על עבירות, דרגות, התפלגות תיקים שנסגרו ומאלו עילות, כמה הובאו לדין וכיוצא באלה. מח"ש מעולם לא פרסמה ביוזמתה נתונים סדורים על היקף פעילותה.
האפלה הזו אינה מחזקת את תחושת האמון של הציבור בגוף שאמור להילחם בשחיתות במשטרה. נהפוך הוא. היא מציבה ספק על תפקודה של המחלקה לחקירת שוטרים. אין כמו השקיפות להבטיח אמון ותקינות.
לא זו אף זו, ראש מח"ש חובש למעשה שני כובעים - הוא הממונה על החקירה וגם הממונה על התביעה. זהו מצב בלתי נסבל כשלעצמו המחייב ביזור סמכויות. מצב בו החוקר הוא גם התובע, אינו ראוי, שייך לנחלת העבר והגיעה השעה לתקנו.

תאריך:  22/01/2014   |   עודכן:  23/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת פינטו-ארביב: ממשבר לתיקון
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חזרת לבמה?
אומרטה מפיוזית  |  23/01/14 11:30
2
עלוב שבעלובים
הבל השקר  |  23/01/14 17:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת ארביב
יואב יצחק, איציק וולף
הרב פינטו ופרקליטיו הופתעו מכך שהטיוטה כוללת סעיף אישום נפרד שעל פיו הציע שוחד לניצב ארביב    זו הסיבה המרכזית שבגינה נאלץ הרב פינטו למסור מידע ליועמ"ש שיפריך את האישום נגדו בעניין ארביב
יואב יצחק
חשיפה: ראש להב 433 ניצב ארביב מופיע כעד תביעה והוא שעמד בראש החקירה נגד הרב פינטו למרות שהוא עצמו קיבל טובות הנאה מאנשי הרב פינטו    זו הסיבה הישירה לכך שהרב פינטו נאלץ לחשוף טובות הנאה שניתנו לארביב לפי בקשתו בעת שכיהן כנציג המשטרה בארה"ב    היועמ"ש הסכים להעניק חסינות לפינטו רק לגבי שימוש במסמכים ועדויות שיוכיחו טובות הנאה לארביב
עידן יוסף
לא ברור האם תמוצה הבדיקה בעניינו עד אז    הודיע: "את הפרטים בפרשת פינטו נביא לפני הצוות שעוסק בבדיקת העניין"
איציק וולף, עידן יוסף
ראש יחידה להב 433 של המשטרה, החוקר מספר 1 בישראל, יצא לחופשה מתפקידו בעקבות החשדות נגדו בגין קבלת טובות הנאה ממקורבי הרב פינטו    את מקומו ימלא ניצב מני יצחקי
יואב יצחק
צו איסור הפרסום הוסר חלקית בחצות    הפרקליטות מסרה על חקירה שנפתחה במחלקה לחקירת שוטרים נגד ניצב ארביב בעקבות מידע שהובא ליועמ"ש על טובות הנאה שקיבל ניצב ארביב    המידע הועבר ליועמ"ש על-ידי באי-כוחו של הרב פינטו    מח"ש: לא נמצא בסיס לחשד לעבירות פליליות מצד תנ"צ אפרים ברכה
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il