X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בניגוד גמור למקובל, השואה או ליתר דיוק תהליך ההתארגנות ליצירתה, קרי הקמת מכונת הרצח, איננה נחלתה של יהדות המערב בלבד
▪  ▪  ▪
השואה. לא לנכס ליהדות המערב

ביום שני (27.1.14), ציין העולם, על-פי החלטת האו"ם, את יום השואה הבינלאומי. כמו בכל יום שנה, המועדים האלה מוסיפים עוד כוויה בלב הזיכרון שלנו המצולק לעייפה. וכמובן הם "הזדמנות" להעלות את זיכרון השואה שוב אל מרחב המודעות הבינלאומית.
אלא שבכל מועד כזה צפה ועולה שוב השאלה מדוע נפקד מאירועיו, מקומה של יהדות המזרח.
בניגוד גמור למקובל, השואה או ליתר דיוק תהליך ההתארגנות ליצירתה, קרי הקמת מכונת הרצח, איננה נחלתה של יהדות המערב בלבד. אומנם הגרמנים לא הספיקו לארגן משלוח יהודים מצפון אפריקה לאושוויץ (אף שהמסלול כבר הותווה ונקבע, תוך תכנון לעשות שימוש ברשת הרכבות האיטלקית המעולה, ודרך צפון איטליה), אולם החקיקה הידועה נחקקה, הטלאי הצהוב נאכף על היהודים.
מחנות הריכוז הוקמו ועמדו על תילם. יהודים נכלאו בתנאים איומים. הונהגה עבודת פרך, לעיתים עד מוות, על-פי המרשם הנאצי הקבוע. כל התהליך הזה לא יכול היה להתבצע ללא עזרתה הנלהבת של האוכלוסייה המקומית, שגם חמדה את הרכוש והבתים של שכניהם היהודים (וגם בפועל קיבלה אותם). למעשה הוחל בתהליך זה כבר ב-1941 כאשר מרדו ערבים עירקיים בבריטים, גרשו אותם מעירק, ובסיוע קצינים גרמניים ביצעו פוגרום אכזרי ביהדות בגדד, ותלו את נכבדיה בכיכר העיר.
את הפן הזה של הטרגדיה הלאומית היהודית אין רשויות המדינה מעלות, לא בטכסים, לא באירועים בבתי הספר, לא במועדים "רגילים", לציון השואה והגבורה וגם עכשיו ביום השואה הבינלאומי, לא נמצא להם מקום. למעשה לתלמידי בתי הספר, היהודים, כאן בארץ, אין מושג על האירועים הקשים שפקדו את יהדות המזרח (ואגב לא רק תחת השלטון הגרמני, אלא גם לפניו וגם לאחריו).
אני נוטה ליחס את ההתעלמות הזו לא לרצון רע מצד ממשלות ישראל לדורותיהן. אלא לטיפשות גרידא, הגורמת להן, מתוך בורות, לנכס את השואה ליהדות האשכנזית והספרדית באירופה בלבד... אחדות העולם היהודי אינה צריכה הוכחה. אולם היעדר התייחסות לסבל שעבר על יהדות המזרח ולהכנות היסודיות לקראת שואה מזרחית, שוללת מיהודים מזרחיים שנרדפו, את זכותם להכרה כקרבנות של שנאה ואנטישמיות בגין יהדותם. מעניין שממשלת גרמניה מכירה בעוולות שנעשו להם והיא אישרה מתן פיצויים ליוצאי הגלויות הללו.
ואי-אפשר לסיים מבלי להזכיר פן אחר לגמרי של האירועים המצמררים האלה והוא טיאוט הנושא הזה אל מתחת לשטיח, גם מהבחינה ההסברתית שלו.
ישראל אינה מחמיצה אף הזדמנות של החמצה להסביר לעולם את מצבה המיוחד, כולל זה הקשור במפעל העצום של קיבוץ גלויות. מפעל ששחרר בין היתר כמיליון יהודים במדינות המזרח. יהודים שנפשם ולבם בציון אבל חייהם במזרח היו נתונים לאיומים מצד שכניהם, שהוכיחו לא פעם את יכולת הסכינאות שלהם. הערבים בישראל קבעו כיום מועד את אירועי ה"נכבה" הפלשתינית, שלא הייתה ולא נבראה. ממשלות ישראל נמנעו ונמנעות מלקבוע את מועד ה"פרהוד" לדוגמה (עירק, 1.6.41), כיום שנה לנכבה היהודית. מדוע? לראשי ממשלותינו, בעבר ובהווה הפתרונים.

תאריך:  28/01/2014   |   עודכן:  28/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יום השואה: היכן יהדות המזרח?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שואת יהודי מרוקו
לא היה ולא נברא  |  29/01/14 19:00
2
רדיפת בעירק בהשפעת חוסיני
יוצא עירק  |  30/01/14 10:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
הדר פרבר
שר השיכון אורי אריאל התעטף בטלית של שלמה יום טוב האופט ששרד את השואה
עידן יוסף
בתפילה משותפת ובהנחת נרות נשמה צוין הטקס ליד האנדרטה בבירקנאו    הרצוג: "לא כיחידים אנו ניצבים כאן אימא יהודייה, אלא כנציגי אומה העושה דרכה במסע זיכרון עמוק ומפרך"
איציק וולף
טקס יום השואה הבינלאומי מתקיים במחנה ההשמדה בירקנאו בנוכחות כשישים חברי כנסת ומאות אישי ציבור ישראלים    העיתונאי ניצול השואה, נח קליגר: חזרנו לכאן כאזרחי מדינה דמוקרטית, ליברלית וחזקה
ראובן לייב
ביום השואה הבינלאומי, החל היום, ראוי גם להזכיר את סיפורה המופלא של ליזלוטה שפאר, לשעבר נוצרייה קתולית מברמן שבגרמניה, שהפכה לאישה חרדית, הנושאת את השם היהודי, עליזה שפר, כששניים מבניה הם אברכי-ישיבה
הדר פרבר
התעודה מטעם אונסק"ו, על מפעל איסוף דפי העד, הוענקה לאבנר שלו לרגל יום הזיכרון הבינלאומי להנצחת קורבנות השואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il