X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
40 שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים ושמונה שנים אחרי התרדמת, מבקש משרד הביטחון בחזרה את המסמכים שנטל אריאל שרון ללא רשות סוריה ממשיכה לעבוד על כולם, וחיזבאללה מגלה מה זה להיות בצד הנפגע של הטרור
▪  ▪  ▪
מה פתאום לכתוב בבית? [צילום: פלאש 90]

מזכרות סודיות

השבוע פורסם, כי משרד הביטחון נערך לתפיסת מסמכים שראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, החזיק בביתו מאז מלחמת יום הכיפורים, למרות שוועדת אגרנט קבעה כי יש להחזיר אותם ושרון התחייב לעשות זאת.
אפשר לטעון, כי שרון שכח מהמסמכים ולכן לא החזיר אותם במשך שנים, אבל הטענה שלו הייתה כי הוא לקח את המסמכים כדי לכתוב את הדוח על האוגדה עליה פיקד. הבעיה היא ההתחלה: למה לקחת חומר מסווג לבית פרטי כדי להכין את הדוח? הפקודות האוסרות על הוצאת חומר מסווג מהצבא הן ותיקות מאוד, אז אי-אפשר לטעון ששרון – אלוף במילואים – לא הכיר אותן.
האירוע הזה מלמד על אופיו של שרון. למרות ההצלחות הצבאיות שלו גם במלחמת יום הכיפורים, עדיין היה מדובר באדם שעשה את מה שהוא רוצה ובתנאים שלו. לא קשה להאמין, כי הוא לא ראה שום פסול בלקיחת המסמכים הביתה, מתוך הצהרה שהוא קצין בכיר וכי "יהיה בסדר".
שאלות אחרות שצריך לשאול הן: איך הוועדה עצמה שכחה לדרוש משרון את המסמכים? למה נזכרו במסמכים האלו רק עכשיו? למה לא פעלו להשיב את המסמכים בשמונה השנים האחרונות כאשר שרון היה מאושפז?

הפתרון או הבעיה?

הגנרל עבד אל-פתאח סיסי מתכוון להתמודד לבחירות לנשיאות מצרים. סיסי זוכה כיום לאהדה רבה במצרים, ויש המכנים אותו נאצר של המאה ה-21. אך במאמר שפורסם באתר אל-מוניטור, מסביר הכותב למה סיסי הוא למעשה לא הפתרון לבעיות של מצרים. לדעת הכותב, בחירתו של סיסי לנשיא רק תעמיק את השסעים בחברה המצרית, לאור התנהלותו נגד המיעוטים במצרים ונגד האחים המוסלמים.
קיים סיכוי נמוך מאוד שהאחים המוסלמים יגיעו להסדר עם סיסי, אומר הכותב, ולא סביר שסיסי היה רוצה הסדר כזה בעצמו. בנוסף, בחירתו של סיסי זה לא מה שהקהילה הבינלאומית הייתה רוצה. הקהילה הבינלאומית רוצה לתקן את הפוליטיקה המצרית. התמודדותו של סיסי לא תפתור את הבעיות.
לדעתי, מוקדם מכדי לומר מה יקרה במצרים. העם מאוד אוהב את סיסי, וקשה להאמין שהוא לא יוכל להתמודד עם האחים המוסלמים וגורמים אחרים. השאלה היא מה סיסי יעשה עם הסמכויות החדשות שלו אם וכאשר ייבחר, ואיך הוא יתייחס לעם המצרי.

ממשיכים לצפצף

למרות הסנקציות והמלחמה, מצליחה סוריה להמשיך ולייצר רקטות לטווחים שונים. כך פורסם השבוע במגזין הצבא וביטחון של מכון ג'יינס. לפי הכתבה, המרכז הסורי ללימודי מדעים ולמחקר, או בקיצור סארס (SSRC), הוא שאחראי על קניית רכיבים אלקטרוניים ממדינות זרות באמצעות שימוש בחברות קש. כאשר סוריה לא מצליחה להשיג את הרכיבים, היא פונה לשתי בעלות בריתה בעלות ניסיון של שנים בעקיפת סנקציות: אירן וקוריאה הצפונית.
לפי הידיעה, המכון הסורי גם חתם על עסקה עם חברה בלארוסית לייצור טילים ארוכי טווח. חוץ מייצור נשק, המכון גם אחראי על הנשק הכימי במדינה וייצורו. למרות התחלת פירוק הנשק הכימי, נאמר בכתבה, כי המכון עדיין מחזיק בידע שיאפשר לו ליצור ראשי נפץ המכילים נשק כימי.
אם הדברים פורסמו בגלוי, הרי שהם ידועים גם לגורמי מודיעין. ומה עשו איתם עד עכשיו? כלום, לפחות ככל הידוע לנו. סוריה, אירן וקוריאה הצפונית ממשיכות לצפצף על העולם, וכולם מתעלמים. קוריאה הצפונית היא המדינה הכי מבודדת בעולם, העולם כיום מנהל דיאלוג עם אירן וסוריה, אבל תוך כדי הדיבורים מעשי הרצח נמשכים. המשך התעצמות זו של סוריה רק מראה, כי לא ניתן לסמוך עליה ולקיים עימה דיאלוג, ויש לפעול בהתאם כדי למנוע את המשך ההרג.

התחנה הבאה: הגולן

המלחמה בסוריה נמצאת כעת בסוף שנתה השלישית (המרד התחיל במרס 2011), ולפי דבריו של ראש אמ"ן, נמצאים כעת בסוריה כ-30 אלף לוחמי ג'יהאד. מטרת העל של אותם לוחמים, היא הבסת אסד ולאחר מכן התחלת מערכה חדשה לשחרור רמת הגולן ופלשתין. זהו לא סוד. קבוצות רבות בסוריה כבר מכריזות על כך.
לאור השינויים בשדה הקרב, לחימה מול גורמים אלו תהיה יותר קשה מאשר מלחמה נגד צבא סדיר. כשנלחמים נגד צבא סדיר יש בסיסים, מפקדות וכדומה. דברים אלו אין לארגוני הטרור. מדובר בארגונים שמורגלים כבר הרבה זמן למלחמה בשטח בנוי, תוך ניוד מהיר ממקום למקום.
המודיעין על הקבוצות האלו הוא יותר קשה להשגה, כי קשה להיכנס אליהן באמצעות מודיעין אנושי, וקשה לאכן ולהאזין מבחינת מודיעין אותות, כי אתה לא יודע למי להאזין כאשר אין גוף מאורגן – שלא לדבר על כך שהם משתמשים באינטרנט לתקשורת. יתרון שאפשר לייחס לצבא סדיר הוא הגודל והעוצמה. אולי הארגונים האלו יותר קטנים מצבא, אבל יכולת החימוש שלהם, הנתמכת בידי מדינות ערב שונות כדוגמת קטאר ויש טענות שגם סעודיה, יכולה לסגור את הפער היחסי הזה.

מטרה לגיטימית

אנשים מפחדים מפיצוצים ומחכים לפיגוע הבא, אנשים נוסעים בדרכים צדדיות כדי לא להיקלע לאזור פיגוע, אזרחים אחרים מחפשים דירות מחוץ לעיר בגלל הפחד, כוחות הביטחון נקטו בצעדי אבטחה, אבל האזרחים עדיין מפחדים.
לא מדובר בתיאור תחושות של ישראלים בתקופת האינתיפאדות, אלא בתחושות של תושבי דרום ביירות לאחר גל הפיגועים שהיה בחודש וחצי האחרונים. פיגועים שהביאו ליותר מ-35 פצועים ועשרות הרוגים.
גורמי אל-קאעידה הנמצאים בסוריה הכריזו מלחמה על חיזבאללה לאור מעורבותו בלחימה. בהצהרה שפרסם הארגון נאמר, כי המפלגה של אירן (חיזבאללה) וכל הבסיסים שלה ומעוזי הצבא שלה נעשו מטרה לגיטימית לתקיפה. אותם גורמים הזהירו גורמים בלבנון להתרחק ממעוזי חיזבאללה כדי לא להיפגע. איך הגלגל מסתובב לו: חיזבאללה פגע קשות בישראל, וכעת אנשיו נמצאים בפחד מתמיד מפני הטרור.

תאריך:  30/01/2014   |   עודכן:  30/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אריאל שרון 2014-1928
סופיה רון-מוריה
לעומת נתניהו שנוהג לחוש את הרוח הציבורית, שרון נהג כאיש צבא שהאזרחים הם פקודיו. מי שמייחל למלך ששולט בלי מצרים צריך לזכור שרודן נתון ללחצים, בינלאומיים למשל, ובסופו של דבר הוא ישבור שמאלה
ליאור רזניק
אנו עדים בימים האחרונים רק להאדרתו של שרון, תוך כדי התעלמות כמעט מוחלטת מהרע שהביא, מהשחיתויות ומהגירוש הנורא
אריה אבנרי
ראש ממשלתה ה-11 של מדינת ישראל הלך אומנם לעולמו אך הותיר אחריו מספר מתעשרים; ביניהם: בניו עמרי וגלעד, מרטין שלאף, אלי לנדאו, מוטי זיסר, יוסי מימן ואחרים    כתבה ראשונה בסדרה
איתמר לוין
כמה מילים על הסיקור התקשורתי של פטירת שרון    האם יש הצדקה להפחית את העומס מעל שופטי ביהמ"ש העליון?    גם אכיפה פלילית היא עניין של פוזיציה: ראו את נמל אשדוד ואת הבנייה הבלתי-חוקית בשטחים    וינשטיין ממהר לתפוס אבהות על השמיעה הרצופה של תיקים פליליים    וכיצד מתקבלות החלטות בישראל היום
אריאל י. לוין
תראו מה מטריד את טורקיה    מה באמת חמור בהדלפת דבריו של יעלון נגד קרי    אירן מצליחה להביס שוב את המערב    גורמי מודיעין מערביים מחליפים מידע עם משטרו של אסד    ומדוע חבל שהירי הרקטי על הדרום לא בוצע בעיצומה של הלווית שרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il