X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת תצווה: מעמד הר סיני - מיליוני אנשים אינם טועים החתול והעכבר - האם ניתן לשנות את הטבע? ולקינוח מדריך למתחיל
▪  ▪  ▪
ציור. משה בהר סיני

תתחבר
מיליוני אנשים אינם טועים, מכירים? רבבות יהודים, שקיבלו תורה במעמד הר סיני, והעבירו אותה במסורת מדור לדור, בנחישות ובהתמדה, אינם טועים. הם ההוכחה הטובה ביותר שהתורה היא תורת אמת.
דומה כי חוט שני אחד שוזר בין פרשת יתרו, שבמרכזה מתן תורה ועשרת הדיברות, דרך פרשת משפטים, העוסקת במצוות שבין אדם לחבירו, ובניית המשכן בפרשת תרומה ועד פרשת תצווה. המוטו בפרשת יתרו הוא "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש". בדיוק בנושאים אלה עוסקות פרשות תרומה ותצווה, שבמובן הרחב - הסמלי, הרעיוני והממשי - מכוּונים לכל יהודי באשר הוא: בניית המשכן לה' בקיום המצוות, ולבישת בגדי כהונה לנשמה באמצעותן. מה הפלא שפרשתנו נקראת על שם מילת הדגל הפותחת את הפרשה- "ואתה תצווה".
כבר הזכרנו לא אחת שהמילה 'מצווה' מצביעה על צוותא, חיבור. באמצעות המצוות מתחבר היהודי אל נשמתו ובוראו, ונעשה, כפי שמסבירים בחסידוּת, חבר צוות לבורא. דרך המצוות האדם מגבש את זהותו הפנימית ומעצים את אישיותו. "ואתה תצווה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך... להעלות נר תמיד". המצוות הן כלי לזיכוך הנשמה והארתה הנצחית. 'קיימת - נדלקת'. ואכן, העיקרון המונח בבסיס המצוות הוא התנהגותי מובהק: אחרי המעשים נמשכים הלבבות", כלשון ספר החינוך.
החתול, העכבר ומה שביניהם
האִם ניתן לשנות את הטבע? בשאלה זו התחבטו טובי הפילוסופים והחכמים. סוגיה קרדינלית זו עמדה גם במוקד הוויכוח בין רמב"ם למלך מרוקו. דעתו של רמב"ם, בניגוד לעמיתו, הייתה נחרצת שלילית: אי-אפשר לשנות את הטבע.
מֶה עשה? בבואו לבקר את המלך, הצטייד באורח לא קרוּא קטן, העכבר, והטמין אותו במעמקי כיסו. המלך קידם את פני עמיתו היהודי בשמחה רבה, וקיבלו, כראוי לשר, בכבוד מלכים. מייד שיגר אליו את חתולו המאולף, על שתיים, להגיש לרבי משה תקרובת נאה.
הייתה זו גם תזכורת לא קטנה בעד התיזה שלו לשינוי הטבע. אולם אז שיחרר רמב"ם את העכבר, ובארמון המלך מהומה רבה. החתול הפיל בקול רעש גדול את המגש עם כוסות התה, הצלוחיות והכיבוד, ורץ כהרגלו, על ארבע, כדי ללכוד את העכבר. בחיוך לא מוסתר הוכיח הרב את תפיסתו הניצחת שהטבע לא ניתן לשינוי. האומנם?
בהנחה שהטבע לא ניתן לשינוי, כיצד אפוא ניתן לשנות הֶרגלים אנושיים? דומה כי בעצם השאלה כבר טמונה התשובה. באופן טבעי אכן הֶרגל לא ניתן לשינוי. אולם האדם, צלם אלוקים, המצוייד בנשמה, ובכוח הבחירה האישית - מעֵבר להיותו מכונת אינסטינקטים - יכול ועוד איך, אם גם לא תמיד בקלוּת.
מדריך למתחיל
אז כיצד עושים זאת? לשירותכם, מספר טיפים למתחיל, איך להתמודד עם הרגלים ישנים, ולעלות על דרך חדשה, על-פי תורתינו הקדושה.
תפסת מרובה, לא תפסת. מיוּדענו רמב"ם ממליץ להתמקד במידה אחת בלבד, במשך ארבעים יום. זה פרק הזמן המסוגל לשינוי. משה רבינו שהה טרם מתן תורה 40 יום בשמיים, זוכרים? כמו-כן הוא ממליץ על התקדמות הדרגתית, כשם שמעבר חד בין חושך לאור מסנוור, כך גם בעבודת המידות. התקדם לאט, אבל בטוח. התורה כבר המליצה, המלצה החוזרת ונשנית כמוטיב מרכזי בה, "היום הזה". זוהי המלצה כפולה על התחדשות במצוות מדי יום, בדומה להתחדשות מחזור הטבע, כמו גם על התמקדות במטלות ספציפיות לשינוי באותו יום. כך תתאפשר עבודה יסודית על המידות, מתוך שמחה והתחדשות, ובלי מתח ולחץ מיותר. רק היום כבר אמרנו?
הינתקות - לא, לא מה שחשבתם. הינתקות מהעבדוּת המודרנית למסכים, למחשב, לסמרטפונים ולעבודה. אין כמו השבת המסייעת בתהליך גמילה שיטתי זה. פעם בשבוע, מדי שבת קודש, היהודי משתחרר לחלוטין מהתלות המוחלטת למכשירים הללו, בפרט, ומכל עיסוק בענייני חולין בכלל. כדי לסייע בתהליך ההינתקות, התורה מצווה לא רק על 'שָמוֹר - מניעת חילול שבת - אלא גם על 'זָכוֹר' את יום השבת. קידוש השבת בזמירות, בתפילות ובסעודות, תוך ליכוד התא המשפחתי, שכה התרופף בחיים המודרניים, וחיזוקו.
השבת היהודית מחזירה את ערך המשפחה לתוך חיינו ומבססת אותו.
אך ההינתקות המבורכת הזאת מהמסך, ומכל טרדות היום יום, היא לא רק בשבת. היא חוזרת מדי יום ביומו בשלוש התפילות שחרית, מנחה וערבית, בברכות ובברכת המזון. היהודי מתנתק לשעה קלה מסיר הלחץ המעיק, ומתייחד עם נשמתו ועם בוראו. וכך זוכה מספר פעמים ביום לפסק זמן רוחני ולרגיעה נפשית מוחלטת, המטעינה אותו במצברים להמשך הפעילות ביום ובמשך השבוע. היש מדיטציה, בגירסה היהודית, יותר מהתפילה והשבת?
ואחרון אחרון, איך לא, ההתמסרות הטוטאלית. כמו במרה, כשהמים היו מרים, הורה ה' למשה עץ להשליך אל המים. העץ מסמל צמיחה על-ידי השלכתו המוחלטת לתוך המים, וההתמודדות הבלתי מתפשרת. וראה זה פלא "וימתקו המים". ההשקעה משתלמת. לא רק בתרומה 'לתת זה לקבל'. גם בפרשתנו ה' מצווה למשה שבני ישראל "יקחו אליך שמן זית זך" למשכן. 'יקחו' ולא 'יתנו'? אלא שהנתינה חוזרת אליהם בדמות לקיחה. הם זוכים להאיר את נשמתם בנר תמיד.
ונקנח בשיר היפהפה של ריה"ל "עבדי הזמן עבדי עבדים הם. עבד ה' הוא לבד חופשי".
כדברי חז"ל על התורה: "אל תקרא 'חָרוּת על הלוחות' אלא חירות. אין לך בן-חורין אלא מי שעוסק בתורה".
"בלבבי משכן אשא, ולנר תמיד אקח לי... את נפשי היחידה."

תאריך:  09/02/2014   |   עודכן:  09/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
התקשורת נושאת באחריות לזלזול בחוק הן בהפיכת עבריינים לסלבריטאים, הן בסלחנות שלה כלפי עבריינות "אידיאולוגית" והן בעבירות שהיא עצמה מבצעת    כל אחד מאיתנו יכול לתרום למאבק הגורלי על שמירת החוק: בדוגמה אישית, בחינוך, בהשמעת קולו
נסים גבאי
שופטים אוהבים עורכי דין ממולחים, ואלה אוהבים לשחק במשחקי כח שאין להם יד ורגל עם האמת, הצדק, המשפט ואפילו לא החוק
אפרים הלפרין
על-פי התקנות "המשיבים בעתירה יהיו הרשות שנגד החלטתה מכוונת העתירה, כל רשות אחרת הנוגעת בדבר, וכן כל מי שעלול להיפגע מקבלת העתירה". מהם הכלים שימנעו פגיעה בעקבות החלטת בית המשפט?
נסים גבאי
נתניהו הוא הנהג באוטובוס הדוהר במורד ההר התלול היישר לעבר התהום – בעוד כולנו (הנוסעים באוטובוס) מכסים בידינו את העיניים כדי לא לראות
אורי שרגיל
האם פרס מתכוון לחסל את מדינת ישראל או שהוא רק שואף לחסל את המדינה היהודית? גם אני בעד שיבת הפליטים הערביים לארצם ומולדתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il