X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
מאת רובי נמדר, עורך: חיים וייס, הוצאת כנרת זמורה 535 עמודים, 116 שקלים
▪  ▪  ▪
רובי נמדר [צילום: מיכה שמחון]

אנדרו כהן, פרופ' ומומחה עולמי לתרבות השוואתית, גבר נאה, אלגנטי ומרשים הוא התגלמותה של ההוויה הניו-יורקית העכשווית, המצליחה והמרוצה-מעצמה: הוא מתגורר בדירת פאר המשקיפה על נהר ההדסון, מפרסם מאמרים מבריקים במיטב כתבי העת ומנהל בקלילות מערכות יחסים סבוכות עם הנשים בחייו. אלא שלפתע פורצים לתודעתו חזיונות מיסטיים: חלומות והזיות חסרי פשר על המשכן ועבודת הכוהנים בבית המקדש בירושלים. קרעים אלה של זכרון קדום חושפים בקעים במסכת חייו המושלמת לכאורה, ובהיעדר כלים פרשניים ורגשיים להתמודד עימם, חווה הפרופ' הנינוח והמתוחכם קריסה שממדיה פסיכולוגיים ותיאולוגיים כאחד.
ובתוך כל זה נשזרת עלילת משנה בלשון חז"ל, המתארת את סדר עבודת הקורבנות והקטורת ביום הכיפורים. שורותיה הנפתלות משמשות מפתח פרשני למהומה שאליה נקלעים חייו השאננים של הפרופ' היהודי-ניו-יורקי.
השפה העברית, על תיבות התהודה ההיסטוריות המגוונות שלה, היא גיבור נוסף ברומן. דווקא על-רקע אי-ישראליותה המובהקת של העלילה, המתרחשת כולה בניו-יורק, על רחובותיה, מסעדותיה ודמויותיה הססגוניות, הבחירה בעברית מסמנת כי תשוקתו האמיתית של הרומן מקורה במקום ובזמן אחרים, קדומים וקמאיים.
הספר, שנכתב במשך 10 שנים, נולד כתגובה של המחבר למפגש שלו עם העושר והגיוון המדהימים של החוויה האמריקנית בכלל והניו-יורקית בפרט.
הבית אשר נחרב, הוא רומן עברי וניו-יורקי כאחד, המציע אפשרות חדשה בספרות העברית. ראובן נמדר, מנהל דיאלוג מורכב עם היצירה העברית שקדמה לו, אך בה בעת הוא גם סופר עברי גולה המתעקש לחרוג מגבולותיה הגאוגרפיים והסמליים של הישראליות, כפי שהייתה מוכרת לנו עד-כה.
ד"ר חיים וייס, עורך הספר: "הרומן שכתב ראובן נמדר, הישראלי-הניו-יורקי, הוא אוקסימורוני להפליא: הכל בו אמריקני והעברית העשירה של המחבר מופיעה בתוך המציאות הזאת כיישות מפלנטה אחרת".
רות קרא-איוונוב קניאל, הארץ ספרים: "הבית אשר נחרב הוא יצירת מופת. הישג כתיבה נדיר ובשורה ספרותית של ממש", ד"ר שמואל פאוסט, מקור ראשון.
ראובן נמדר, יליד ירושלים (1964) מתגורר מזה 13 שנה בניו-יורק, מלמד ספרות יהודית ועברית, ופעיל ב-LABA בית מדרש לאמנים בלואר איסט סייד שבמנהטן. סיים תואר ראשון ושני בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. במקביל החל לתרגם ולפרסם תרגומים (מן המקור הפרסי) של שירה פרסית קלאסית (עומר כיאם, רומי וחאפז).
לאחרונה חיבר את הליברטו לאופרה "שלושה שבועות" (The Opera Three Weeks) שהוצגה מעל במות שונות בניו-יורק וסביבתה. הליברטו מורכב כולו מקטעי מקורות מקוריים מהתלמוד ומהמדרשים השונים.
"הבית אשר נחרב" הוא ספרו השני. ספרו הראשון חביב זכה בפרס ספר הביכורים של משרד המדע, התרבות והספורט לשנת 2000. בשנה זו גם נסע לניו-יורק, בעקבות סיפור אהבה גדול שהתחדש אחרי כמה שנים והפך לזוגיות ומשפחה. שנות הנישואין וההורות, הראשוניות וההיקסמות שבהן, התנקזו אל תוך הספר "הבית אשר נחרב", והתמזגו בו עם חדוות הגילוי של העיר הגדולה.

פרק ראשון מתוך הספר

כעוגב למלכי בציון וכמזבח קדמון לגזעי,
זה שלחן הכתיבה כל ימי שתיקתי כנדרי:
אראנו כמו מרחוק, ראית המנגן והכהן שהגלו:
כזה העוגב וכזה המזבח.
אצ"ג, השר השיר והרע
בבוקר בהיר אחד, ביום ובאלול שנת ה"א אלפים שבע מאות ששים ואחת לבריאת העולם שחל להיות בששי לחודש ספטמבר שנת 2000 למנין אומות העולם, נפתחו שערי השמיים מעל העיר הגדולה ניו-יורק וכל שבעת הרקיעים נגלו מבעדם, סדורים זה על גבי זה כשלביו של סולם הניצב ארצה, ממש מעל תחנת הרכבת התחתית של הרחוב הרביעי, וראשו מגיע השמימה. נשמות תועות חמקו להן בין העולמות, עוברות כצללים, וביניהן נרמזה דמות בהירה, שקופה כמעט – מראה איש כהן, ראשו צנוף במצנפת בד ובידו מחתה של זהב. עין אנוש לא שזפה את כל אלה ואיש לא הבין את גודל השעה, שעת רצון שבה מתקבלות כל התפילות כולן. רק כושי זקן אחד: חסר-בית נפוח כפן ומזוהם ששכב מכוסה בסמרטוטים על ספסל בתחנה הרכבת ושאל את נפשו למות, נאסף באחת אל בוראו ומת מיתת נשיקה. חיוך מאושר נותר קפוא על פניו המתות, חיוכם של נשואי העוון שנשלם גלגולם וזכו במנוחת עולם.
באותה השעה ממש, לא רחוק משם, בקפיטריה האופנתית שהוקמה לא מזמן בלובי של בנין לויט ושחלונותיה השקיפו על וושינגטון סקוויר פארק, ישב פרופסור אנדרו פ. כהן, מרצה בכיר בחוג לתרבות השוואתית של אוניברסיטת ניו-יורק והתכונן להרצאת הפתיחה של הקורס "ביקורת התרבות או תרבות הביקורת: מבוא לחשיבה השוואתית" קורס חובה שאותו למד, כמו בכל שנה, בסמסטר הסתיו. כהן התמחה במתן שמות אלגנטיים לקורסים שלו, קורסים יצירתיים ומקוריים שמשכו אליהם סטודנטים מכל החוגים ושהיו תמיד מלאים עד אפס מקום.
לא רק שמות הקורסים היו אלגנטיים, אלא גם התכנים שנלמדו בהם - רעיונות עגולים, בהירים וחלקים שהיו אומנם בעלי כוח חדירה לא מבוטל אלא שעיקר כוחם היה ביופים ובמובהקותם של המודלים הפרשניים שאותם העמידו, מודלים תקשורתיים ומנוסחים להפליא שקל היה להאחז בהם ולהפנים אותם. ובכלל "אלגנטי" היה התואר השכיח ביותר שהוצמד לכל דבר בו ניכרו השפעתו ונוכחותו של פרופסור אנדרו פ. כהן, כל הויתו הייתה כזו: מראהו ולבושו, שפת הגוף וטון הדיבור שלו, סגנון הכתיבה שלו, רעיונותיו - בכל אלה משלה איזו צלילות מעודנת, אריסטוקרטית, שצבעה בגון זהוב חגיגי את כל מה שנגע בו והפעימה את כל מי שבא עמו במגע. רבים מאלה שחשו באותה התפעמות חגיגית בחרו לתאר אותה במושג "כריזמה", אבל גם הם חשו מיד שהמושג לא היה מספיק קולע ונשמע בהקשר זה וולגרי מדי. כריזמה הייתה לו, ללא ספק, כריזמה יוצאת דופן, מתוחכמת ודקה מן הדקה אבל היה בו גם משהו נוסף, חמקמק שקשה היה לתפוס במלים. אחת מתלמידותיו - אנג'לה מורנטי, קולנוענית צעירה וחריפה שהתמחתה בטכנולוגיות ויזואליות מתקדמות - הצליחה פעם ללכוד ולנסח במלים את התחושה שנוכחותו עוררה בה: "יש לו הלה".
זה היה בקפיטריה, מיד אחרי הסמינר השבועי של תלמידי המחקר. כהן לא הנחה את הדיון באותו השבוע, הוא ישב עם תלמידיו והקשיב יחד אתם לדבריה של מרצה אורחת מהמחלקה ללימודי נשים שהרצתה על ההטיות המגדריות הסמויות המצויות בסביבה הניטרלית-לכאורה של העולם הוירטואלי. "את רואה" הסבירה אנג'לה לדוקטורנטית הממושקפת שנתלוותה אליה כשחמקה אל יציאת החרום של הקפיטריה כדי לחטוף סיגריה אסורה "זאת לא 'הלה' (אצבעותיה סמנו מרכאות כפולות באויר) מהסוג שהפסאודו-מיסטיקונים נוסח 'העידן החדש' מדברים עליה.
זו הלה קולנועית, או יותר נכון טלוויזיונית. את יודעת איך שלפעמים את נתקלת בכל מיני מפורסמים, זה חזק בעיקר כשזה קורה מחוץ לתחום הזרקורים, כשאת רואה אותם בנסיבות פרטיות: במסיבות, במסעדות, בפתיחות של תערוכות... ויש להם את ההלה הזו, זה כאילו שהאיפור הטלוויזיוני עוד מרוח להם על הפנים והזרקורים עדיין מכוונים אליהם - העור שלהם קורן, ממש זורח והם... בואי נחזור" היא השליכה את הבדל הבוער על הארץ ופנתה חזרה אל הבניין, הדוקטורנטית ממהרת אחריה "הם לא נראים אמיתיים. זהו זה! הם נראים לא-אמיתיים! הם נראים כמו בובות שעווה של עצמם - כמו ייצוגים מושלמים, מיופים ומוארים של עצמם. זה סוג של הישג, אני מתארת לי, להפוך את עצמך לאיקון של עצמך, לסמל של מי שאתה, או יותר נכון של מה שאתה. את יודעת על מה אני מדברת!" הדוקטורנטית, שהייתה קצת מאוהבת באנג'לה כמו שהייתה מאוהבת קצת גם בכהן, הנהנה בלהיטות למרות שלא הייתה בטוחה כלל אם היא אכן יודעת.

תאריך:  04/03/2014   |   עודכן:  04/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מקור ראשון
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
תולדות המאבק הנמשך, מאת: יעקב ראבקין, מאנגלית: פנחס זידמן    307 עמודים, 96 שקלים
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
שי אלבוגן
מדוע כל כך עקרוני לחייב בגביה הזאת את כולם, כולל כולם ואין הנחות לאף אחד    גם מי שמתחת לקו העוני נדרש להביא תשלום מלא    להתחבר למקדש דרך הכסף? זה מה שמתאים למקום המקודש ביותר לעם ישראל?
זהר נוי
את ההשראה לספר אני שואבת בעיקר מן החיים, רגעים קטנים שיכולים לחלוף בהבזק של רגע, יש בי את הדחף לצוד אותם ולתעד וזוהי בעצם השירה שלי    תמונות שנגלות לעיני לרגע קט ומבקשות ממני לצלם, הלכי רוח של עצמי, חלומות שאני חולמת בלילה ובהקיץ
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il