X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגבלת הפטור לאזרחים אשר שירתו בכוחות הביטחון או ב"שירות לאומי" ואשר בזמן בקשת הפטור עבדו בעצם מוציאה מההסדר, כיום, את רוב המגזר הערבי וחלק ניכר מהמגזר החרדי
▪  ▪  ▪
התקנה החדשה תשפיע על מחירי הדירות? [צילום: פלאש 90]

תוכניתו של שר האוצר, יאיר לפיד, כנראה בגיבוי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפטור, זוגות צעירים עם ילד, רווקים וזוגות ללא ילדים מעל גיל 35, מתשלום מע"מ (18%) על רכישת דירה הראשונה בתנאי שאחד מהם שירת בצבא או ב"שירות לאומי" ושאחד מהם עובד עוררה סערה בכל העוסקים בתחום הכלכלה והנדל"ן.
הויכוח היה האם התקנה החדשה תשפיע על מחירי הדירות וכיצד? הזכאים (הזוגות הצעירים, הרווקים והזוגות המתבגרים יותר) להנחה ו/או להחזר על רכישת דירתם הראשונה (בתנאי שתהיה חדשה) מהווים כ-10% מכלל הביקוש לדירות חדשות. עתה בעקבות הפטור ממע"מ שיקטין עבורם את מחיר הדירה ב-18%, צפוי הביקוש לדירות חדשות לגדול וכאשר הביקוש גדל המחיר עולה.
אותם הזכאים לפטור או להחזר "קיימים" כבר בשוק הנדל"ן כשוכרי דירות. מעברם, "מוקדם" יותר מאשר תכננו, לקניית דירה ראשונה תגדיל את היצע הדירות הפנויות להשכרה, מחיר השכירות אמור לרדת במידת-מה והתשואה למשקיעים ולמחזיקי הדירות תקטן ולכן מחירן אמור לרדת בהתאם.
אם נסתכל על שוק הנדל"ן לאחר שינויים אלו כמכלול הרי העלייה, שלדעתי תהיה קטנה מאוד, במחירי הדירות החדשות תקוזז בירידה, שגם תהיה קטנה, במחירי הדירות הישנות. כך שבסך-הכל מחירי הדירות לא ישתנו בגלל הטבה זו.
אך מה שכן עשוי להשפיע על מחירי הדיור הוא מצבם של "משפרי הדיור". כיום הגורם שמאפשר למשפחות החפצות לשפר את מגוריהן (בגודל ובמיקום) הם אותם הזוגות שאינם בעלי דירות והצליחו לגייס (סוף-סוף) משאבים לקניית דירה ראשונה. עתה, בעקבות תוכניתו של שר האוצר, הם יפנו את משאביהם לרכישת דירה חדשה במקום "יד שנייה" (בדירה "יד שנייה אין מע"מ), אפילו במיקום וגודל שונה מתוכניתם המקורית, וזאת בכדי לזכות בהטבה של המע"מ. דבר זה יקטין את הביקוש לדירות חדשות במידה רבה ממגזר זה (של "משפרי הדיור") ולכן בסיכומו של דבר מחיר הדירות כן ירד, אך לא בשיעור דרסטי.
עלינו לזכור, כי מדובר בהטבה שעשויה להגיע עד 250,000 שקלים, שווה ערך לכ-25 חודשי עבודה בשכר ממוצע. להערכתי, עם מתן תוקף לתוכנית, תהיה התנפלות גדולה על דירות חדשות.
נקודה נוספת לבחינה היא כיצד יינתן הפטור או ההחזר. אפשרות אחת היא דרך הקבלנים, בוני הדירות או היזמים. בדרך זו קיימות אפשרויות של "קנוניות" בין הרוכשים למוכרים לניצול ההטבה שלא למטרתה.
הדרך הנכונה ו"הבטוחה" ביותר שההטבה תגיע במלואה לזכאים לה היא מתן ההטבה ישירות לרוכשים כנגד מתן "הוכחות" לזכאותם, לעצם רכישת הדירה ומעבר למגורים בפועל אליה. במקרה זה ההטבה תינתן רק לאחר ש"נכנסו" בפועל לדירה והיא יכולה להיות כחלק מתנאי התשלום לקבלן.
לטעמי, ניתן להסדיר זאת גם באמצעות הבנק שנותן משכנתה לזוג הרוכש. הבנק יקבל את המסמכים המאשרים את זכאותם, יאשרר אותם, ישלם לקבלן את מלוא סכום הדירה וכנגד הצגת הוכחה, כי הדירה נמסרה בפועל הוא יקבל את הכסף מהאוצר ויזכה את הקונים (יקטין את המשכנתה).
הגבלת הפטור לאזרחים אשר שרתו בכוחות הביטחון או ב"שירות לאומי" ואשר בזמן בקשת הפטור עבדו בעצם מוציאה מההסדר, כיום, את רוב המגזר הערבי וחלק ניכר מהמגזר החרדי. יטענו, ובצדק, כי יש להחלטה זו סממנים גזעניים. אך מנגד ההטבה ניתנת לאותם האזרחים שתורמים בפועל לבטחון המדינה ולכלכלתה.
אך, למרות זאת אני בהחלט תומך במהלך זה של הממשלה בהובלת שר האוצר. מעשית השר מעניק הטבה כספית משמעותית לקבוצה מסוימת מאוד של אזרחים אשר נמנית במובהק על ציבור בוחריו. אין בכך כל דבר חדש או חריג. המפלגות החרדיות (ש"ס, אגודה) תמיד דאגו למתן הטבות חריגות לבוחריהן.
גם מפלגת "הבית היהודי" לגלגוליה השונים בעבר תמיד דאגה שבוחריה ישרתו רק מחצית מהשרות הצבאי המקובל ושתומכיה ביו"ש ועזה ייהנו מהזרמה קבועה ונאה של תקציבים. מפלגת "העבודה" על גלגוליה בעבר תמיד דאגה ל"התיישבות העובדת" גם המפלגות הערביות אילו היו באיזו שהיא קואליציה בכנסת היו דואגים לבוחריהם.
כך שאיני דן את יאיר לפיד לכף חובה. כך נהוג ומקובל במדינת ישראל (וגם בעולם הרחב) מאז הקמתה.

תאריך:  23/03/2014   |   עודכן:  23/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר דוסטרי
הראייה הצרה של "המכון הישראלי לדמוקרטיה", שעל-פיה הערבים עשויים מקשה אחת - טועה ומטעה
אליהו קאופמן
חוקי הגיוס וה"משילות" אינם משום "כבוד שמים" אלא משום צרכי ה"מגזר החרדי" כמגזר סוציולוגי בפני עצמו
אודי אלוני
המהלך של הורדת המע"מ ל-0% לזוגות צעירים שזו דירתם הראשונה, הינו מהלך חכם מאוד ואולי היחיד שבאמת יכול לעצור את הרכבת הדוהרת של מחירי הדיור ולהלן הסבר קצר
ד"ר רון בריימן
עבאס ומרעיו מסרבים, בצדק מבחינתם, להכיר במהות ישראל - מדינת היהודים. רק בישראל, ובעקבותיה בעולם ה"נאור", מדקלמים את הנוסחה השקרית "שתי מדינות לשני עמים". בניגוד לנתניהו שנלחץ ואמר את הסיסמה השקרית, עבאס מעולם לא אמר כך. הוא עוצר אחרי "שתי מדינות". המשך מצעד האיוולת בתוואי האוסלואידי מוביל ממדינה יהודית ויישות פלשתינית להפך המוחלט: מדינה פלשתינית וישות יהודית
גיא רוה
הצעת חוק מזמינה שינוי חברתי המאפשר לשני הורי הילד לממש את הורותם מתוך הכרה בכך שעם הפרידה, חלוקת התפקידים בין ההורים משתנה, והבנה והכרה בחשיבותו של כל אחד מהם לילד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il