X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ברבות הימים היטשטשו הגבולות בין היסטוריה למיתוס עד שלעתים קשה לנו להבחין בין עובדות לאגדות
▪  ▪  ▪
יש אמת בסיפור יציאת מצרים

כיצד נגדיר עצמנו כעם יהודי? ישנה טענה כי המבחן הוא האם קיימת זהות גנטית לנו היהודים. ישנו אדם, זאנד שמו, שכופר בקיומנו כעם; הוא עוסק בהיסטוריה ומידת הבנתו בגנטיקה מוגבלת ביותר, למרות זאת מצא לנכון לטעון (לפי תורת גזע משלו) שאין עם יהודי כי לא זורמים בנו דם "יהודי" וגנים "יהודיים". (מזכיר לכם מישהו עם שפם קטן?). הבה נניח לו ולהבליו שנועדו כנראה לקנות פרסום זול ותו לא.
לאחרונה יצא ספר חדש של עמוס עוז ובתו פניה, פרופסור באוניברסיטה, ובו נטען שאנו עם "טקסטואלי" שהטקסטים הם שקובעים את זהותו. פליאני על עוז, איש רוח ואיש ספר, על הגדרה יובשנית ומצמצמת המתאימה למורה באקדמיה. אין מנוס מהסערות שמעוררת השאלה "מיהו יהודי?", ואינך יכול להימלט מחובתך לבדוק ולנסח תשובה אישית משלך.
עמים אחרים נשענים ברובם על שני יסודות, הארץ שבה הם יושבים ואחדות שבטית (לכידות שנובעת מהישיבה יחדיו בטריטוריה אחת) במשך מאות ואולי אלפי שנים. לנו העם היהודי לא הייתה טריטוריה לשבת בה וגם לא אחדות שבטית כמו לעמים אחרים. לכן התפתחו אבני-יסוד אחרות לתמיכה ברצון הקיום של אבות אבותינו. היסודות לקיומנו כעם רובם מטאפיזיים, ושייכים לעולם הרוח.
וברשותך הקורא אמנה את כמה מהם בקצרה, ללא היררכיה של מידת חשיבותם בהיסטוריה: קטעים חשובים בספרות היהודית שנכתבו בארמית (ספר דניאל לדוגמה), בערבית ובשפות נוספות, התנ"ך כותב את תולדות העם היהודי לדורותיו. אין הוא ספר היסטוריה "מדעי" כמקובל כיום, הוא מדלג על אירועים רבים, אין הוא מאשש את העובדות, ואלו שכתבו את קורותינו לא היו נקיים מפניות לטובה או לרעה והיטו לעתים את העובדות (כפי שעושים היסטוריונים עד היום).
למרות זאת, יש אמת היסטורית בסיפור יציאת מצרים, בכיבוש הארץ ובחורבן הבית. למרות הערפל הרובץ על תולדות העם, ניצחונותיו ומפלותיו, עדיין הן בסיס לתפיסתנו את עצמנו, ואין צורך להרבות בכתיבה על כך.
מיתוס: הסיפור העובדתי אינו מספיק להיווצרות הרוח האיתנה של עמנו וקיומו במשך אלפי שנים בעוד רוב העמים סביבנו נעלמו ונמוגו להם.
הנרטיב שמספר לנו התנ"ך נושא מטען חיוני וכבד שאינו עוסק בעובדות אלא בונה מיתוס של קשר רוחני וחסר עקבות בקרקע, עם ישות מוסרית, רבת עוצמה ווירטואלית שכיוונה את המוסר היהודי המיוחד בתקופות שבסביבה הקרובה והרחוקה שלט העיקרון שכל דאלים גבר. בעזרת ישות זו שנקראה אלוהים", עיצבו הדורות ההם עקרונות מוסריים והסברים מיתיים לאירועים שלא יכלו לתפוס ולהבין. עד שנוצר לאיטו המיתוס של שלנו - העם היהודי. ברי לא ניתן להסביר באמצעות הידע וההיגיון של אותם ימים כיצד נפתח הים למעבר יהודים ונסגר על המצרים הרודפים. או נס המן במדבר, והולדת יצחק לאברהם ושרה בני המאה. ברבות הימים היטשטשו הגבולות בין היסטוריה למיתוס עד שלעתים קשה לנו להבחין בין עובדות לאגדות.
במבט האישי הבא נתאר שתי אבני יסוד נוספות, מרתקות ושנויות במחלוקת. ובינתיים יש להדגיש שהתשתית להיווצרות וקיום העם היהודי מיוסדת על עולם מטאפיזי, רוחני, ומוסרי (ולא על גנטיקה או טקסטים בחתימה אקדמית) אשר במאות השנים האחרונות חדר אט-אט לעולמם של עמים אחרים ומוביל את העולם המערבי כולו.

תאריך:  30/03/2014   |   עודכן:  30/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמוס עוז / Amos Oz
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל דורון
בעקבות דוח מכון טאוב על "מצב המדינה"    למרות הכישלון החוזר ונשנה של מדיניות הסעד הישראלית, שבה נקטו בצורה זו או אחרת כל ממשלות ישראל, המתבטא בגידול במספר העניים, ולדברי ה"לובי החברתי" אף בהחרפת מצבם, איש מבין מעצבי מדיניות זו לא טרח לבדוק את הסיבות לכישלון היקר והמסוכן הזה
נסים גבאי
המערכת המשפטית שזיכתה את אהוד אולמרט בהליכים השיגרתיים הנהוגים בישראל, מנסה בדרכים לא תקינות בלשון המעטה להרשיעו ובכך לקבל אהדת הציבור
איתמר לוין
קבוצת ידיעות אחרונות, שהגנה על אהוד אולמרט לאורך שנים ועד השבועות האחרונים, מדברת כעת על הטעויות שלו ואינה מוצאת מילה אחת לזכותו. נוני מוזס הבין, שאולמרט הוא כעת נטל ולא נכס במלחמה נגד נתניהו וישראל היום
איתמר לוין
בתיק בו גם הבלתי-צפוי ביותר הופך למציאות, אין טעם להסתכן בתחזיות לגבי החלטתו של השופט דוד רוזן בדבר הפרדת הכרעת הדין העדתה מחדש של שולה זקן. לכן, נסתפק הפעם בסקירת השיקולים המנוגדים הממלאים תפקיד בהחלטה
ניצן הורוביץ
אני בהחלט אומר ״שלום״, בקול גדול ובידיעה מלאה של הסיכונים ושל הסיכויים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il