X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כלל הסוב יודיצה מופר בידי התקשורת, חדשים לבקרים ראוי לנהל משפט הולילנד בבית המשפט המחוזי ולא מעל דפי העיתונות
▪  ▪  ▪
משפט הולילנד [צילום: פלאש 90]

איני יודע מה מלמדים המרצים, כיום, בשיעור בו נלמד כלל הסוב יודיצה. דבר אחד ברור לי, לחלוטין. במשפטים הפליליים השונים שהתנהלו נגד אהוד אולמרט, בעבר ובמשפט הפלילי המתנהל נגדו, כעת, בפרשת הולילנד נחצו, זה מכבר, הקווים האדומים, בכל הקשור להפרת כלל הסוב יודיצה. הפרה זו מתבצעת - לכאורה - בעת ובעונה אחת, הן בידי העיתונות הכתובה והמשודרת והן במעשיו ובהודעותיו לתקשורת של יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן. יועץ תקשורת זה, מדברר - באופן שוטף - עמדותיו ותגובותיו של הנאשם, אולמרט, מעשה של שגרה ומפיץ אותן למדיה הכתובה והמשודרת.
זו היא לשונו של סעיף 71 לחוק בתי-המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד-1984, כדלהלן:
"71 (א) לא יפרסם אדם דבר על עניין פלילי התלוי ועומד בבית משפט במטרה להשפיע על מהלך המשפט או על תוצאותיו, וראייה מראש את ההשפעה האמורה כאפשרות קרובה לודאי כמוה כמטרה להשפיע, והכל אם יש בפרסום כדי להשפיע כאמור.
(ב) לעניין סעיף זה, "עניין פלילי התלוי ועומד בבית משפט" - משעה שהוגשה לבית המשפט באותו עניין בקשה למתן צו מעצר או משעה שהוגש לו כתב אישום, לפי המוקדם, עד שהחליט התובע שלא להגיש כתב אישום, ואם הוגש כתב אישום - עד סיום ההליכים".
סוב יודיצה הינו מונח לטיני שמשמעו, בתרגום מילולי "מתחת לשופט". משמעות הדברים הינה, כי משהתחיל בית המשפט לדון, בעניין מסוים - ובענייננו אנו, בעניין משפטו פלילי של אולמרט המתברר, בבית המשפט המחוזי - הרי אסור לפרסם, דבר בכלי התקשורת המשודרת, האלקטרונית והמודפסת כאחת, על עניין פלילי זה, מעבר לדיווח יבש וענייני על המתרחש באולם בית המשפט.
מדובר במונח האוסר להשפיע על ניהול משפט שוטף, המצוי בעיצומו בבית המשפט, טרם מתן פסק-הדין. כלל הסוב יודיצה קובע, שאסור לכלי תקשורת לחוות דעה על הפסיקה ועל ההליך המשפטי, גם יחד, טרם ניתן פסק-הדין בידי השופט. כלל זה נועד להבטיח זכות להליך הוגן והוא נובע מחשש שבבוא בית המשפט לדון בתיק, עשויה דעת השופט לנטות - בעקבות הפרסומים בכלי התקשורת השונים - כך שייפגע שיקול דעתו המקצועי של השופט.
הגם שעיקרון הסוב יודיצה נועד להגן - ראש וראשונה - על אי-הטיית שיקול דעת השופט, הדן בתיק שבפניו, הרי יש לקחת בחשבון שיקול משני ומשלים - על-אף שהמחוקק וההלכה הפסוקה אינם מתייחסים אליו, ולו גם ברמז. יש להגן על הטיית שיפוטו ושיקול דעתו של הציבור הרחב.
הציבור הרחב - החסר ידע בסיסי בענייני חוק ואינו יודע מתי ראיה קבילה או פסולה להגשה - עלול להיות מוטה בעקבות הצגת עניין משפטי, המתברר בבית המשפט, בכלי התקשורת השונים, בצורה חד-מימדית ומגמתית. ציבור זה לא יוכל לקבל - בדיעבד - פסיקה שיפוטית נוגדת "בעניין שלו" שהוצג בפניו, בצורה מגמתית וחד-מימדית. ציבור שכזה עלול למתוח, ביקורת חריפה על מתן פסק-דין, הסותר - לחלוטין - ציפייתו לפסק-דין שונה, מאשר פסק בית המשפט, באותו עניין.
כלל הסוב יודיצה מופר בידי התקשורת, חדשים לבקרים. עיתונאים שלוחי רסן ובכללם זרזירי קול, העושים שימוש במיקרופון ובמקלדת, באופן חסר אחריות וחסר ביקורת עצמית, רואים עצמם "בעלי שליחות עיתונאית" - מטעם עצמם ומטעם עצמם, בלבד. "חמושים" בטיעון אידיאולוגי זה, מרשים הם לעצמם, להפר - בראש חוצות עיר ובשער בת רבים - כלל הסוב יודיצה, בשם: "זכות הציבור לדעת". הפרת איסור הסוב יודיצה נעשית, בקשר לעניינים פליליים התלויים ועומדים בבתי-משפט ואין - אין פוצה פה ומצפצף. רק לעתים רחוקות - רחוקות מדי - רואה לנכון הפרקליטות לאכוף הפרת כלל הסוב יודיציה בתחום הפלילי נגד עיתונאים, בדרך של הגשת תלונה למשטרה נגדם.
בעיתונות פורסמה הודעה מטעם "צוות ההגנה של אולמרט", לפיה: "בעקבות המשך מסע ההכפשה התקשורתי וההדלפות הבלתי פוסקות מהמשטרה והפרקליטות, אנו חוזרים ומתריעים כי כתוצאה מאותן הדלפות, יש חשש ממשי לזיהום ההליך המשפטי ולפגיעה קשה בטוהר ההליך".
ההודעה ממשיכה ומתייחסת גם למסע הדלפות נטען של גורמי האכיפה, לאחר שנדחו, יום קודם לכן, שתי בקשות לפתוח מחדש משפט הולילנד. יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, טען בראיון לגלי צה"ל, בסוף השבוע החולף, כי הסדר הטיעון שנחתם בין הפרקליטות לשולה זקן הינו עסקה שערורייתית. לדבריו, הרי: "ההסכם, ערב הכרעת הדין, הוא שיבוש מוחלט של מהלכי משפט על-ידי הפרקליטות. הפרקליטות מפחדת מתוצאות משפט הולילנד ולכן נגררה לעסקה שערורייתית עם נאשמת, שהודתה בקבלת שוחד של מאות אלפי דולרים, וזאת כדי להפליל את אולמרט בטענות כזב שאין להן שחר".
הלו. הלו. אתם שומעים אותי שם, במערך הדוברות, הייעוץ התקשורתי והייחצון של אהוד אולמרט? השתגעתם שם כולכם? נפלתם - בכל הכבוד הראוי - על הראש? מה אתם חושבים לכם? אתם רוצים לנהל משפט הולילנד דרך העיתונות? אז אולי תפטרו שופט בית המשפט המחוזי, בתל אביב, דוד רוזן, מתפקידו ותכתבו בעצמכם הכרעת-הדין. בשביל האוביקטיביות מציע אני להרשיע את אולמרט בהכרעת-הדין, אבל להטיל עליו - בגזר-הדין - עונש של עבודות שירות ליום אחד וקנס של שקל ישראלי חדש אחד. הכל בגלל הסבל שעבר אולמרט וגם/או עובר בהדלפות המרושעות שמדליפים נגדו. דרך אגב מה עושה נאשם עני שאינו יכול לממן, גם פרקליטי צמרת, גם יועץ תקשורת צמוד ולהיות נגיש וזמין לתקשורת כמו אולמרט? אוכל אותה? הא? כמה טוב להיות עשיר ובריא ולא עני וחולה. נכון?
מוטב יתעשתו כולם - הן מצד הסנגוריה והן מצד התביעה - ויחזרו לנהל משפט הולילנד בבית המשפט המחוזי, ברחוב ויצמן 1, תל אביב-יפו ולא מעל דפי העיתונות. אולי כדאי שהפרקליטות תנסח כתבי אישום נגד מי שלכאורה הפרו הוראת סעיף 71 לחוק בתי-המשפט מתוך מטרה להשפיע על מהלך משפט הולילנד או על תוצאותיו, והכל - אם יש בפרסום כדי להשפיע כאמור.

ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ונוטריון, מתמחה - בין היתר - בתחום דיני לשון הרע, משפט פלילי לסוגיו השונים ובכללם: שחרורים ממעצר, ייצוג בתיקים פליליים מסובכים, בענייני הלבנת הון ובאישומי מיסוי פליליים.
תאריך:  30/03/2014   |   עודכן:  03/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אברהם פיינר / Avraham Fainer  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי מסר  אורי קורב  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורן אדרת / Oren Aderet  אורנה אנג'ל / Orna Angel  איל רוזובסקי / Eyal Rozovsky  אילן סובל / Ilan Sobal  אירית באומהורן  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלי אברבנאל  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אלימלך קורצווייל  אמנון יצחקניא  אמנון ספרן  אשר גרוניס / Asher Grunis  אתי בן-דור  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גיל פרידמן  גלי צה"ל  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  הדס ליס / Hadas Lis  הלל צ'רני  הלל צ'רני  טל שפירא  טליה דאר  יהושע פולק  יובל גבעון  יוני תדמור / Yonni Tadmor  יוסי אולמרט  יורם דנציגר / Yoram Danziger  יורם ראב"ד /  "  יעקב אפרתי  יעקב צבן  יפעת מנור-נהרי  ירון גולומב  ירון ליפשס  ליאת ארזי  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  מאיר רבין  מוסיה ארד  מני מזוז / Meni Mazuz  משה טלנסקי  משה  ישראל  משה לדור  משה סובל / Moshe Sobel  משה שמיר  נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"  נוית נגב  ניל הנדל / Neal Hendel  נעמי גרנות  סלים ג'ובראן / Salim Joubran  עודד  גזית / Oded gazit  עודד  קם  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עופר ברטל / Ofer Bartal  עמוס ון-אמדן  קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"  קרן קורן-בנדלק  רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman  רוני בלקין  רועי בלכר  רותי  ליטבק  שולה זקן / Shula Zaken  שי פינס /  Shai Pines"  שלומית הראל-שוורץ  שלמה בן-עמרה  שמואל קליין  שמואל דכנר  שמעון גלאון  שמעון קליין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יועץ התקשורת של אולמרט וכלל הסוב יודיצה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מי כאן המושחת מר שטנגר???
יוסי מ  |  30/03/14 16:31
 
- פרקליטות לא נקיה=לבטל סניוריטי
ע_הראל  |  31/03/14 10:07
 
- הה!!שלום למתקרא " יוסי מ"!
התעוררת מההלם ??  |  4/04/14 15:29
 
- סתום=מאמין לאסכולת שיפוט רקובה
ע_הראל  |  6/04/14 00:21
2
שטנגר מקשקש בשם המלכות
משפטן ישר  |  30/03/14 16:49
3
מעניין מה אומרים 2 המגיבים
היום? האם הם   |  31/03/14 10:15
 
- לגבי סביודיצה,אולמרט רק מתגונן
ע_הראל  |  31/03/14 13:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט אולמרט
אריה אבנרי
הולכים ומתרבים הסימנים שהפעם לא יעלה בידו של הטפלון אהוד אולמרט לצאת יבש מהבוץ הפלילי המצחין שהוא שקוע בו עד צוואר    שוב: התנהלות בעייתית של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין    וכיצד נכשל פרקליט המדינה שי ניצן במבחן המשפטי המשמעותי שלו
עמוס אריכא
מי היה האיש שנקרא בשם אהוד אולמרט, ראש ממשלת ישראל, שניצח על מלחמת לבנון השנייה? והאם יעלה בדעת מישהו להתחמק מבירור טענותיה של אשת-שירותיו, הגברת שולה זקן?
איתמר לוין
הסכמה על 11 חודשי מאסר לאחר שזקן תודה בכתב אישום מתוקן בתיק הולילנד    הפרקליטות מבקשת שזקן תעיד על שיבוש משפט הולילנד בידי אולמרט    מבקשת לדחות את הכרעת הדין בעניין אולמרט וזקן
איתמר לוין
הפסיכיאטר אילן רבינוביץ, בעקבות שיחות עם זקן: יחסו של אולמרט כלפיה יחזור אליו כבומרנג משום שיש לה חומר עליו
איתמר לוין
ערוץ 10: זקן מסרה למשטרה הקלטה בה לוחץ עליה אולמרט שלא לחתום על הסדר טיעון בפרשת הולילנד    הפרקליטות והמשטרה חוקרות, האם אולמרט שיבש הליכי חקירה ומשפט כבר מאז 2006
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il