X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אחד הדברים בהם נפרדו דרכינו הוא התרבות הייחודית של העם היהודי במשך שנים רבות הייתה האינקוויזיציה סמל ומהות לשוני בלתי ניתן לגישור הזכות והחובה שאימצה הנצרות לענות ולרצוח עם אחר היא דיכוטומיות לגמרי לעקרונות המוסר היהודי
▪  ▪  ▪
התורה ניתנה לנו משמיים [צילום: AP]

מבט אישי 429, הוא המשך למבט 428 אשר בו נטען, כי הייחוד של העם היהודי והיהדות נשען על אבני-יסוד מטאפיזיות, ושייכות לעולם הרוח, בעוד עמים אחרים נשענים ברובם על הארץ שבה הם יושבים ולכידות שנובעת מהישיבה יחדיו בטריטוריה אחת, במשך מאות ואולי אלפי שנים.
מניתי שתי אבני-יסוד והן ההיסטוריה והמיתוס שנוצרו לפני אלפי שנים. במבט זה אמשיך ואתאר שתי אבני יסוד נוספות וחיוניות להבנה טובה יותר מי אנחנו.

תרבות

הנוצרים אימצו לעצמם את התנ"ך וקוראים לו "הברית הישנה". כמובן שהם מפרשים ומאמצים לעצמם באופנים שונים ומשונים את הכתוב, לעיתים בדרכים הנראות בעינינו היהודים כגפירה בעיקר.
אחד הדברים בהם נפרדו דרכינו הוא התרבות הייחודית של העם היהודי. במשך שנים רבות הייתה האינקוויזיציה סמל ומהות לשוני בלתי ניתן לגישור. הזכות והחובה שאימצה הנצרות לענות ולרצוח עם אחר היא דיכוטומיות לגמרי לעקרונות המוסר היהודי. אלו שבוחנים אירועים מכוננים מנקודת מבט של תהליכים היסטוריים, עשויים למצוא קשר בין אותם דורות רבים של הרג ושנאת יהודים באירופה, לבין השואה שהיו שותפים לה גרמנים, פולנים, אוקראינים ועוד עמים רבים, כולם נוצרים למהדרין.
העם היהודי עיצב לעצמו תרבות הומנית, מוסרית, נטולת אלימות יודעת-ספר וחברה תומכת בדל ובעני. עקרונות תרבות נוצרו שנים רבות בטרם יצאנו לגלות; הנביאים הגדולים קראו מעל כל במה בזכותה וגינו ללא פחד מלכים שפעלו כברברים אכזריים. כבר נתן הנביא קרא תגר על דוד ונשא את משל כבשת הרש. לפניו נכתבו חוקים בעלי משמעות מודרנית ביותר. למעשה, ספר ויקרא הוא דפוס של חוקה אשר כה חסרה למדינת ישראל המתחדשת.
העקרונות נחרטו על אבן כבר בתקופת יציאת מצרים. משה הביא את עשרת הדברות (לכאורה נמסרו מידי האל) וביניהן לפחות חמש הן עקרונות מוסריים בסוגיות שבין אדם לחברו. עקרונות אלו הקדימו את זמנם מאות ואולי אלפי שנים בטרם יוכנסו לחוקותיהם של עמים אחרים. התרבות המוסרית הייחודית היא אחת מאושיות עמנו. כיום נראה שהיינו כאחד העמים, ואמירות כמו "עין תחת עין ושן תחת שן" נעשו שגורות בפי ראשי המדינה.

דת

אבן-היסוד האחרונה נמצאת במחלוקת חריפה. נקודת מבט אחת היא של אנשי דת המאמינים, כי התורה ניתנה לנו משמיים וכי אין מקום לערעור או להרהור, שכן זוהי אמת מוחלטת. נקודת מבט אחרת (למעשה קובץ של נקודות מבט) קורא אותה כיצירה של בני אדם שנועדה לסייע ליצורי אנוש להבין את עולמם, להסביר את הנעלם מהם, להעניק משמעות לחייהם, לשכנעם לקיים אורח חיים מוסרי על-פי צדק וחוקים הומניים, אשר לכאורה נמסרו מכוח עליון שמטיל את אימתו ושופע את חסדו למצייתים לחוקותיו.
הדת הייתה מנוף רב עוצמה לחיותו הבלתי ניתנת להשמדה של העם היהודי, לאורח חייו במשך דורות אין-ספור, ולעמידתו במשברים קיומיים כמו הגירושים מהארץ, משיחי-השקר, והניסיונות להשמידו. המחלוקות באשר למקומה של דת ואמונה כיום אינה שוככת, ואולי אף מתחזקת. תהיה אשר תהיה נקודת המבט האישית כלפי הדת היהודית, האם היא קדושה, ניתנה לעם הנבחר על-ידי אל עליון ואין לערער על אמיתותה וצדקתה; או שמא היא קודקס מוסרי, פילוסופי, היסטורי, מיתי, ותרבותי, שנהגה בידי בני אדם, על-מנת לעצב תפיסת עולם יחידה במינה שאנו רשאים להתגאות בה. דומני שיש הסכמה רחבה על חשיבותה לעיצוב העם היהודי ושימורו עד למאה הנוכחית.
שני המבטים האישיים נגעו רק בקצה המזלג בסוגיות רחבות ועמוקות שאין חקר להן. בתקווה שיגרו כמה מהקוראים לחשיבה וגיבוש מענה אישי משלהם. הם מנסים להציע גישה מרעננת לאבני-היסוד של העם היהודי ויהדותו. הרעיון המכונן הוא שהתשתית לקיום העם היהודי ויהדותו מיוסדת על עולם מטאפיזי, רוחני, מוסרי, ואוניברסלי. במשך 2,000 שנים חדרה תפיסת העולם היהודית אט-אט לעולמם של עמים אחרים, וכיום, נעשתה מקובלת על העולם המערבי ותרבותו, ומותר לומר בזהירות, מהווה תשתית אוניברסלית להתנהגות הבינלאומית, המשפט הבינלאומי והתרבות המודרנית.
הערה: אינני תיאולוג או חוקר דתות. מקורות הלימוד שלי הם תורת סבא (של"ג מפרש התנ"ך) ואבא (בן עמי), ועיסוק אינטנסיבי בתורות המוסר במשך שנים רבות.

תאריך:  31/03/2014   |   עודכן:  31/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבט אישי: אנחנו יהודים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קראתי שוב ושוב ולא הבנתי כלום.
אהוד פרלסמן  |  31/03/14 11:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
הגיעה העת לצאת במסע-הסברה כנגד ה"עליהום" שהכריזו סרבני המצרך החיוני הזה לגוף האדם, שאין לו עדיין תחליף תזונתי ראוי העשוי למלא את מקומו
ד"ר חיים שטנגר
עובדה זו של ריכוז כלי תקשורת רבים, בידיהם של כמה אילי הון דעתניים, הידועים בנחישותם להפצת רעיונותיהם החברתיים-פוליטיים באמצעות כלי התקשורת המצויים ברשותם תיצור - קרוב לוודאי - מונולוטיות רעיונית
יורם אטינגר
לקונגרס הפרו-ישראלי יש את הכוח להגביל, לשנות, להשעות, לבטל, לממן ולייבש מדיניות של נשיא, גם בתחומי חוץ וביטחון
איתמר לוין
דוד רוזן ניהל את תיק הולילנד בצורה בלתי שגרתית: לחץ מאוד בתחום לוחות הזמנים והתערב ללא הרף בדיונים. מי שמכיר את עברו יודע, שהרצון ללכת בתלם מעולם לא הכתיב לו כיצד לפעול
חיים שאולזון
תושב ביתר עילית נמצא מת בדירתו, לאחר שגופתו החלה להרקיב    איך זה יכול היה לקרות בעיר המתהדרת בכך שהיא ניצבת על גמילות חסדים?    איך יכול להיות שאיש לא התעניין בשלומו של אותו ערירי?    פוסט מאתר "בעולמם של חרדים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il