X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוק החברות קובע מבחן חלוקה כפול הכולל את מבחן הרווח ואת מבחן יכולת הפירעון על עיקרי ההצעה לתיקון המבחן
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ביום 26 במרס 2014 פרסמה רשות ניירות ערך הצעה לתיקון מבחן הרווח הקבוע בחוק החברות התשנ"ט-1999 (להלן: "ההצעה" ו- "חוק החברות"), אשר נידונה במליאת הרשות והועברה למשרד המשפטים.
חוק החברות קובע מבחן חלוקה כפול הכולל את מבחן הרווח ואת מבחן יכולת הפירעון.
השינויים שחלו בכללי החשבונאות המקובלים החלים על תאגידים מדווחים, לרבות אימוץ תקני החשבונאות הבינלאומיים, הציפו קשיים הנוגעים למבחן הרווח ומידת התאמתו בעת הנוכחית לתכלית שעמדה בבסיסו. בפרט, המעבר לחשבונאות אשר היקף התבססותה על מדידת שווי הוגן ואשר יש בה שינויים תכופים יחסית, העלה קשיים ביחס לנאותות מבחן הרווח.
על-רקע בעיות וקשיים אלו, ערך סגל רשות ניירות ערך בשנים האחרונות בחינה מחודשת של הוראות מבחני החלוקה בחוק החברות. כחלק מהבחינה שבוצעה, קיים סגל הרשות דיונים עם נציגי משרד המשפטים ועם גורמים שונים בשוק. מטרת ההצעה הינה להציע מודל חדש למבחן הרווח.
להלן פירוט עיקרי ההצעה לתיקון מבחן הרווח:
1. הותרת המבחן - מוצע להותיר מבחן רווח כאחד משני מבחני החלוקה.
2. מבחן רווח המבוסס על דוחות כספיים מבוקרים/סקורים - מוצע להותיר את המצב על-כנו, לפיו מבחן הרווח יוצא מהדוחות הכספיים האחרונים (המאוחדים) שפורסמו.
3. מבחן רווח על בסיס יתרת עודפים בניכוי יתרת רווח כולל אחר שלילית - מוצע כי מבחן הרווח יהיה מבוסס על יתרת העודפים בניכוי יתרת רווח כולל אחר מצטברת אם סכומה שלילי (למשל, יתרת רווח כולל אחר שלילית מצטברת הנובעת מקרן הון משערוך ניירות ערך זמינים למכירה שיתרתה שלילית). יובהר כי במידה ויתרת הרווח הכולל האחר חיובית, לא תבוצע התאמה ליתרת העודפים הראויים לחלוקה.
4. מבחן רווח בהתאם לדוחות כספיים מאוחדים - את מבחן הרווח יש לבחון ביחס לדוחות הכספיים המאוחדים של החברה. זאת, מאחר שרשות ניירות ערך בדעה שדרישה מתאגידים להכין דוחות כספיים נפרדים רק לצורך חלוקת דיבידנד הינה בלתי מידתית, והתועלת הגלומה בה אינה מצדיקה את העלות הכרוכה בה.
5. מבחן מואץ - בשונה מהמצב כיום, מוצע להותיר מבחן מואץ, לפיו תאגיד שהרוויח בכל שנה במשך שנתיים רצופות ייחשב כעומד במבחן הרווח, ובלבד שההון של התאגיד יהיה חיובי לאחר החלוקה, כאשר "שנה" לעניין זה תחשב כארבעה רבעונים.
6. מבחן הרווחים שמומשו - מוצע לשנות את מבחן הרווח כך שחישוב יתרת העודפים הראויים לחלוקה ייעשה על בסיס "רווח שמומש": קרי, בחישוב יתרת העודפים הראויים לחלוקה ינוטרלו שינויים בשווי ההוגן של נכסים והתחייבויות או השפעות תוצאתיות אחרות אשר אינן נחשבות "כממומשות" (כגון רווחי שערוך של נדל"ן להשקעה, שינויים בשווי ההוגן של מכשירים פיננסיים מסוימים2, רווחי שיערוך כתוצאה מגישת המעברים במצבי שליטה, שליטה משותפת והשפעה מהותית, רווחי אקוויטי מיישום שיטת השווי המאזני בגין חברות כלולות ועסקות משותפות וכן השפעות מיסים נדחים בגין הפסדים להעברה והשפעות מיסים נדחים שנוצרו בגין הסעיפים שנוטרלו), ויתווספו סכומים של רווחים ממומשים שלא הוכרו בדוחות הכספיים במועד מימושם, אלא הוכרו בעבר טרם מימושם ונוטרלו לצורך חישוב יתרת הרווחים הראויים לחלוקה (כגון רווחים ממכירת נדל"ן להשקעה שנמדד בשווי הוגן).
תיקון מבחן הרווח יעשה על דרך של תיקון הוראות חוק החברות, באופן שהמבחן הכללי הקבוע בחוק יותאם לכדי מבחן רווח שמומש. פירוט העקרונות הפרטניים לאופן קביעת הרווח שמומש יעשה במסגרת תקנות מכוח חוק החברות. זאת, על-מנת לאפשר ביצוע התאמות לאופן ביצוע מבחן הרווח בשל שינויים בתקני החשבונאות, באופן סביר ובהליך שהינו פשוט יותר מתיקון החוק.
מועד תחילה, הוראות מעבר וגילוי:
  • מוצע כי הרווחים הראויים לחלוקה ביום כניסת התיקון לתוקף יחושבו בהתבסס על העודפים בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים בניכוי יתרת רווח כולל אחר שלילית, ככל שישנה (בהתאם לדוחות הכספיים המאוחדים האחרונים לתקופה שמסתיימת לאחר כניסתם לתוקף של כללים אלו). ממועד זה ואילך, יבוצעו כל ההתאמות המצטברות המתוארות בסעיף 6 לעיל. המשמעות היא שכל סכום שנכלל בחישוב, אף אם במהות או מסוג הרווחים שהיה צריך לנטרל, "יוכשר" באופן חד-פעמי, ובלבד שלא תהיה כפילות (דהיינו, לא ניתן יהיה להכיר באותו סכום לצרכי חלוקה פעמיים).
  • מוצע לדרוש במסגרת תקנות ניירות ערך הכללת ביאור מיוחד בדוח הכספי אשר יפרט את האופן בו חישוב התאגיד את יתרת הרווחים הראויים לחלוקה ובאופן זה יבוקר על-ידי רואה החשבון המבקר. ביאור זה ייכלל אחת לשנה, במסגרת הדוחות הכספיים השנתיים, וכן יינתן כאשר חברה מבקשת לבצע חלוקה על בסיס דוח רבעוני.
  • מוצע כי מועד תחילתו של החוק יהיה לכל היותר שנה ממועד פרסומו.
מצ"ב קישור להצעה כפי שפורסמה על-ידי רשות ניירות ערך.

תאריך:  02/04/2014   |   עודכן:  02/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על הצעת רשות ני"ע לתיקון מבחן הרווח
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
לצד סיפורה של המשפחה היהודית מביא הרדינג את סיפורה של משפחת הס משפחה גרמנית נורמטיבית והתהליך שהיא עוברת עם עליית כוחה של המפלגה הנאצית
אברהם בן-עזרא
אפשר להקים בית משפט לליקויי בניה בו יתמחו שופטים חדשים, אחרים, בתחום – אך יהא זה בית משפט לכל דבר ועניין ולא מוסד פרטי או ציבורי לבוררות
ד"ר חיים שטנגר
לעילוי נשמת עמיר שלום. יהי זכרו ברוך
אהוד פרלסמן
סוף כל סוף, ואחרי אכזבות רבות, ניצב בפנינו שופט שמבין מה שיכול להבין כל ילד, ולא מתפלפל בניסיונות מעוררי זעם להפוך את הזאבים לכבשים ואת הכבשים לזאבים
יורם מרקוס
לראות את הנולד זו אמנות, שכולנו חלשים בה. בייחוד אנחנו לא מיטיבים לראות, כשהכתובת על הקיר. יותר משלושים אחוז מהזוגות, מתגרשים. רוב סיפורי האהבה, הם סיפורים של מפח-נפש, של אכזבה. נושא הכתבה הקצרה הזו, שיש בה סוף מפתיע ועניינה הדברים הנקבעים-מראש, הוא אלבום. אלבום-תמונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il